[AR] Foto's van jonge dravers in training.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 18:10

SB_Beessie schreef:
Je hebt wel lef dit op bokt plaatsen! IK vind het er eigenlijk gewoon goed en fijn voor de paardjes uitzien.

Maar 1 vraagje, wrom dit het halster eronder?(ben geen drafsport kenner, dus sorry als het een domme vraag is)

nou weet niet hoe dat daar bij jullie ( bij de TS) is :) maar wij hebben altijd het halster tijdens een training eronder. ook bij de oudere paarden.. waarom weet ik eigenlijk ook niet.. maar bij dressuurpaarden beleren heb ik ook altijd het halster er de eerste keren onder ;) zodat daar het touw aan kan enz.

WendyBZ

Re: Foto's van jonge dravers in training.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 18:13

Praktische redenen :) Er zit vaak alleen een hoofdstelletje overheen met een trensje, veel makkelijker om daar het hoofdstel onder te houden om ze snel weer vast te kunnen zetten.

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 18:13

Ik vind dit een heel interessant topic, ik kijk er opeens een stuk positiever tegenaan, ookal zal het vast niet op alle stallen zo worden gedaan. Vooral dat de paarden nog een half jaar op het land mogen vind ik goed. Jullie geven ze de tijd alles te verwerken. Blijf maar foto's plaatsen, erg interessant!

Edit: Jammer dat je zo ver weg woont, ik had best eens willen kijken hoe zo'n training eruit ziet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 18:53

eerder vond ik het eigenlijk vet sneu dat die paarden zo jong al getraind werden, maar nu ik dit alles zo gelezen heb enzo, heb ik wel het idee dat het niet slecht is :)
al doe ik dit wel anders (A)

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 18:58

Intressant, het ziet er in iedergeval rustig en ontspannen uit.
Ik vraag me dan toch af, waarom eerst beleren, dan het land weer op en dan weer verder met beleren..?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 19:02

Leuk dat er eens zo een topic wordt geplaatst.
Jammer om te lezen dat de hele organisatie er eigenlijk dus voor zorgt dat de dieren allemaal zo jong getraind worden? Zonde van de paarden en zonde van de sport. Want ik denk dat de leeftijden toch zeker onder het paardenvolk voor een negatief daglicht zorgt.

De manier van trainen is uiterst voorzichtig en netjes, met respect voor het paard. Maar dat neemt naar mijn idee nog steeds niet weg dat er (hard) getraind wordt met paarden die nog niet uitgegroeid zijn. En dat vind ik nog steeds een slechte zaak.

Het is fijn te lezen dat niet iedereen de paarden al met 2 jaar uitbrengt op de koersen. Maar dat het eigenlijk wel gunstig is voor trainers/eigenaren om te doen, is jammer.

Wat is trouwens de reden van merrie vanaf 9jr en ruinen vanaf 13 jr niet meer mogen koersen? Dit is geloof ik ook de enige sport die een max. leeftijd aan paarden stel?

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 19:07

Je hebt lef :D
ik heb er geen problemen mee,
het ziet er ontspannen en ongedwongen uit,
ze gaan op het land. En hebben genoeg tijd om paard te zijn.
Mooie paardjes heb je! Mag je trots op zijn :D

Ltjba

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 19:19

essie_blue schreef:
Je hebt lef :D
ik heb er geen problemen mee,
het ziet er ontspannen en ongedwongen uit,
ze gaan op het land. En hebben genoeg tijd om paard te zijn.
Mooie paardjes heb je! Mag je trots op zijn :D

hier ben ik het mee eens, het ziet er ontspannen en rustig uit. ;)

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 20:19

Op welke leeftijd zijn ze onder het zadel? :) Ik ben niet tegen het vroege beleren van een paard hoor, zo kan je ze nog naar je eigen hand zetten. Leuk die foto's zo te zien! :)

maaikj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 20:21

onder het zadel.. meestal vanaf 4/5 jaar en later..
mijn paardje is nu 4.. en we hebben besloten heb op zijn 6e pas onder het zadel te gaan rijden..

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 20:39

de paarden mogen pas in de montekoersen als ze 4 jaar oud zijn. dus als ze een beestje voor de monte willen proberen zijn ze meestal al een jaar of 4. sommige trainers trainen hun paarden als toevoeging wat dressuurmatig onder de man. maar in principe worden ze pas onder de man beleerd vanaf hun 3e. ik heb in ieder geval nog nooit meegemaakt dat er eerder op een paard gezeten wordt. en kar trekken is een hele andere belasting dan onder de man gereden worden.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 00:47

Sjonniej schreef:
Wat is trouwens de reden van merrie vanaf 9jr en ruinen vanaf 13 jr niet meer mogen koersen? Dit is geloof ik ook de enige sport die een max. leeftijd aan paarden stel?

De leeftijdgrens voor merries is afgelopen jaar ook verhoogd naar 13 jaar (dacht ik..) Maar die grens bij de merries is er om het inzetten voor de fokkerij te stimuleren.

Het percentage dravers wat in Nederland op 2 jarige leeftijd koerst is overigens niet zo heel hoog.

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 13:18

Leuke paarden Cathy! Hoe gaan ze inmiddels?

ruitje schreef:
De reden waarom je zo jong begint is omdat de NDR( onze stamboek en wedstrijd organisatie) heeft bedacht dat er het meeste geld te verdienen is als twee en driejarige. Alle grote koersen zijn dan.... Waar wij trouwens nooit in starten, dus dat is niet de reden dat WIJ vroeg beginnen, maar wel waardoor 99% van alle jongen paarden ingespannen wordt: om te kijken of ze goed genoeg zijn voor die koersen :) .

Ik denk dat het percentage wat ze vroeg beleert om ze uit te proberen voor de 2-jarige koersen veel kleiner is dan jij noemt. De meesten beleren ze zo vroeg om het gehele skelet- en peesstelsel beter te laten ontwikkelen.

Er wordt vaak niet met de paarden gestopt omdat ze 'af' zijn of versleten, maar omdat ze op dat hoge niveau gewoonweg niet meer meekunnen. Ze kunnen dan nog jaren mee als rijpaard of fokdier. Z|e worden dan ook niet 'afgedankt' als ze verkocht wordt, maar er wordt juist geprobeerd een goede baas te zoeken, zodat het paard niet zieligjes staat te verpieteren, omdat ie niet meer mag werken. Als rijpaard kunnen ze nog een heel gelukkig leven krijgen

Koersen zonder check is niet voor veel paarden weggelegd. Ze gaan dan vaak te diep (in aanleuning zoals eerder genomd is echt veel te diep) en daarbij staat de luchtpijp niet maximaal open, wat dus verlies aan zuurtoftransport betekent. met een check drukken ze de rug niet weg. Daarnaast gaat het check even op voor de koers en daarna weer af. Thuis lopen ze meestal zonder check.

wendy_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 13:20

ik ben hier heel erg op tegen omdat mijn draver hierdoor artrose ( slijtage aan de gewrichten) heeft en op 5 jarige leeftijd dus al lichamelijke bejaard was ;)

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 13:27

wendy_x schreef:
ik ben hier heel erg op tegen omdat mijn draver hierdoor artrose ( slijtage aan de gewrichten) heeft en op 5 jarige leeftijd dus al lichamelijke bejaard was ;)

das nogal makkelijk gezegd, ik ken genoeg dravers, ook gekoerst, die helemaal niets mankeren.

wendy_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 13:28

CarinaR schreef:
wendy_x schreef:

das nogal makkelijk gezegd, ik ken genoeg dravers, ook gekoerst, die helemaal niets mankeren.

nja mijn paard wel, dus dat is voor mij een reden om er op tegen te zijn :)

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 13:29

Mackie schreef:
De meesten beleren ze zo vroeg om het gehele skelet- en peesstelsel beter te laten ontwikkelen.

Dit vind ik een interessante bewering. Kun je dit eens uitleggen?

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 13:31

Je bent goed bezig met je paarden recht te richten, dat zie je bij veel paarden niet eens in de basis terug! Die kunnen alleen hun rondje door d bak.
Ik vind het prima eruit zien! Lekker de oortjes erop en gaan met die banaan!!!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 13:33

Moet je, als je wilt, googlen op onderzoeken die gedaan zijn bij beweging bij jonge paarden. In het engels zijn daar een aantal artikelen over.. (onbelaste beweging dan wel).

De waaiboerhoeve heeft er ook onderzoek naar gedaan :j

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 13:33

wendy_x schreef:
CarinaR schreef:
wendy_x schreef:

nja mijn paard wel, dus dat is voor mij een reden om er op tegen te zijn :)

Ik kende een Haflinger dat een rotpaard was, dus ik heb een hekel aan alle haflingers :roll: Beetje kort door de bocht, vind je ook niet? ;)

In elk ras zitten mindere paarden. De beste Dravers koersen juist door, de zwakkere of langzame vallen snel af, zo werkt het nou eenmaal.

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 13:34

WendyBZ schreef:
Praktische redenen :) Er zit vaak alleen een hoofdstelletje overheen met een trensje, veel makkelijker om daar het hoofdstel onder te houden om ze snel weer vast te kunnen zetten.

Oke. Dat had ik zelf eigenlijk ook bedacht :+ , maar wou het ff weten:P

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 13:35

Hehe Wendy die is goed :D
Ik ben is getrapt door een haflinger en ze die ik ken zijn opdringerig... wat een hekel heb ik aan haflingers...

*zucht*

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 13:36

WendyBZ schreef:
In elk ras zitten mindere paarden. De beste Dravers koersen juist door, de zwakkere of langzame vallen snel af, zo werkt het nou eenmaal.

Juist, net zoals dat bij elk ras werkt.

wendy_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 13:37

WendyBZ hier heb je het dan over het ras, ik heb het over hoe er omgesprongen wordt met dat ras, oftewel die beestjes worden in hun baby jaren om het zo maar even te zeggen, tot ht uiterste gedreven ;)

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 13:55

wendy_x schreef:
WendyBZ hier heb je het dan over het ras, ik heb het over hoe er omgesprongen wordt met dat ras, oftewel die beestjes worden in hun baby jaren om het zo maar even te zeggen, tot ht uiterste gedreven ;)

dat is niet waar en dat is hierboven ook al verteld. Ze worden beleerd, aangereden en evt geprobeerd allemaal op een baan, veel groter en veel minder rul dan een rijbak en dus is werken op zo'n jonge leeftijd helemaal niet te vergelijken met rijpaarden. Je maakt het gehele gestel juist veel harder dan als je ze tot 3 jaar zou laten staan, omdat het alleen op hele jonge leeftijd nog beïnvloedbaar is, waardoor je een harder paard overhoudt.

Verder ben ik niet voor 2-jarige koersen, maar ook dat is anders dan rijden in een bak. Ze gaan hard over een vlakke baan, rechuit en 2 keer een zeer ruime bocht. Dit alles zonder dat er iemand op z'n rug zit mee te hossen. Het is gewoonweg niet te vergelijken met het werken met rijpaarden en ik merk dat mensen dit wel doen, logisch, want ze hebben geen ander vergelijkingsmateriaal.