Menno (Fries) @ Niet-actieve VD

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Captain

Re: Menno (Fries) @ Niet-actieve VD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 09:11

Mag ik vragen hoe je Feija heb leren hoefrekenen? Ik heb weleens ergens gelezen dat ze dan bijv. 3+1 zeiden en dat het paard dan begon te schrapen en als ze dan bij 4 aangekomen waren hield iedereen bij wijze van spreken z'n adem in en was gespannen, daardoor wist het paard wanneer hij moest stoppen. Doe je dat ook zo met Feija? :)

Een paard begrijpt inderdaad geen mensentaal, wel commando's zoals ho, stap, draf etc maar zal een schreeuwend mens nooit begrijpen, behalve dat hij iets fout gedaan heeft! Ik snap schreeuwende mensen sowieso nooit! ;)

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 09:49

ja je mag vragen maar oef om het goed uit te leggen...hoop dat dit lukt.Feija is een heel erg fijngevoelig en eenkennig paard, ik kan hem zelf dingen laten doen bij wijze van spreken op 5 m afstand. noem het op elkaar ingespeeld, ik weet niet wat het is of gewoon de juiste combinatie...in elk geval noem ik niet eens meer het sommetje maar schrijf het op een boord en hij begint met tellen zodra ik netjes het commando geef dat ie mag beginnen(discipline he :+ ) bij mij bouwt zich dus spanning op namate hij nader bij het eindresultaat komt en met loslaten van spanning stopt ie, niet met ademhalen of zo, heb ik nooit geprobeerd. Het rekenen als je het goed doet is best een ingewikkeld leerproces voor een paard en ook erg moelijk om gedisciplineerd met de hoef blijven tikken op de grond.Ik heb het rekenen dusdanig uitgebreid en werk oa met nummerplaatjes die ik omhoog houd, of ik schrijf het op of ik vraag hem hoeveel rode kralen er op het schuifboord naar links geschoven zijn of hoeveel blauwe en gele bijelkaar bvb...dat soort dingen. het is best intensief en lang niet elk paard heeft het mentale uithoudingsvermogen hiervoor. we zijn inmiddels bij sommetje tot en met de twintig aangekomen, dat is best veel. :o nou moet ik zeggen dat we intensief VD doen, gezien ik zelf door ziekte niet meer zo veel kan rijden heb ik besloten me voledig op de VD te concentreren.op dat moment ben ik bezig met totaal iets nieuws wat ik hoop in november op paard en koets te mogen laten zien, waar we ook aanwezig zullen zijn. :+ ;) ik stel me elke dag weer opnieuw de vraag over het leerproces van een paard en ben dus overtuigt dat paarden een boel kunnen leren...het is leuk en leerzaam te op te doen tijdens het trainen van Feija...

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 09:50

oja ik was vergeten bij het rekenen dat Feija ook dusdanig op publiek regeerd, dus hij teld ook al sta ik met de rug naar hem toe en vraagt bvb een kind hem iets om uit te rekenen... :+

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 09:55

Oke wat leuk zeg! :D
Ik kan dat ook wel eens met Menno gaan proberen! :)
Begrijp dat het erg moeilijk voor een paard is.. Denk dat ik met Menno veel geduld zal moeten hebben.. Hij kan al de spaanse groet dus net zo lang de Jambette doen tot ik stop met hulpen geef en dan raakt hij de grond niet aan! ;)
Ik eens een poging wagen, bedankt voor je uitleg! :)

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 09:58

bouw het rustig op en zoek voor jezelf een manier die bij menno werkt, VD heeft geen methode maar slechts naar je eigen paard kijken zeg ik altijd dan. we zijn hiermee nu acht maanden bezig...de aanhouder wint he haha :+ de spaanse groet is een van de dingen die bij ons minder gaan, zei het dat meneer het zaai vind of wat dan ook haha, niet uitdagend genoeg denk ik maar goed, er zijn atlijd oefeningen die minder gaan en anderen weer beter omdat paarden ze gewoon leuker vinden en dan blijf ik niet drammen, ik respecteer dit dan maar en oefenen daar niet intensief op door. suc6 met menno dan haha, hou me maar op de hoogt ben benieuwd hoor.

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 10:03

o ja hannah mschn een tip, wees ik begin eerst overduidelijk met beginnen en stoppen, en bouw de hulpen langzaam af en begin op gevoel te trainen, dit vergt wel veel geduld maar dat heb jij wel! leuk profiel heb je btw!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 10:20

Oke dank je! :)
Ik ga eraan werken, zal ook nog wel ff het een en ander op internet zoeken, als blijkt dat meneer 't niet leuk vind stop ik er uiteraard ook mee! :) Steigeren vind hij ook niet geweldig, volgens mij denkt hij dat 't in opstand komen is, ik vraag dit dan eigenlijk ook niet tot nauwelijks, het moet wel leuk blijven natuurlijk! :)

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 10:21

heb je ook helemaal gelijk in hannah...dan maar een oefening niet doen of minder. steigeren vind feija weer ronduit gaaf dus dat is fijn. waar wij op dat moment aan het werken zijn is dus de klassieke buiging, ik had eerst aan het compliment gewerkt en dat gaat nu goed dus we gaan vrolijk verder :+

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 12:47

Vind het overigens erg jammer dat Sissi87 niet meer op mijn vraag in gaat... :?

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 14:27

Hannah_Menno schreef:
Vind het overigens erg jammer dat Sissi87 niet meer op mijn vraag in gaat... :?

:? ja vind ik ook...

lovecuarzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 18:28

ziet er leuk uit voor een lange stop :D
veel suc6 er mee

ps er voor gaan zitten doen zoveel mensen!!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 18:34

Dank je! :)

(Hoe bedoel je lange stop? :o)

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 18:39

Welk liedje van within temtation is dat ook ma weer?
Ik krijg altijd de rillingen van dat nummer
Het ligt op het puntje van me tong maar kan er even niet op komen :P
Verder leuk filmpje

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 18:40

*zoekt op*

The Swan Song als ik 't goed heb! :D
dankje! :)

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 18:40

Oh ja is ook zo klopt helemaal :D Weet 100% zeker

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 18:47

Wat een leuk filmpje! Je bent erg leuk met je paard bezig!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 18:48

Dank je! :D

Hij vind 't zelf ook helemaal geweldig! :)

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 20:37

hannah...hoe gaat het rekenen??? :D

ielsjj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 20:43

Musiess schreef:
hey,

dat filmpje vond ik nou niet egt bijzonder .
veel paarden kunnen zowel bijna alles nadoen, na een posje oefenen

Pff... :Z Nou daar gaat toch wel echt wel tijd in zitten hoor!
En ik vind het al knap dat iemand zijn paard gewoon een klein kunstje leert, ik zou niet weten hoe ik dat een paar zou aanleren *D

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 20:47

mussies...ff voor de duidelijkheid ;) het is jammer dat je zo over denkt (wel je mening en die repsecteer ik ook) maar het gaat zeker niet erom hoe groot de oefeningen zijn die je met je paard doet ofwel hoe "bijzonder"...VD draait zeker om iets anders, namelijk de manier waarop je het doet. en dan kan een klein en onbenullig ding om zo maar te zeggen al bijzonder wezen. jammer maar goed, jouw gedachte hierover, ik vind leuk wat hannah doet en op wat voor een manier.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 20:51

Inderdaad Bari, en het gaat niet eens om de kunstjes maar om de band die ik zo met mijn paard krijg en dat we plezier hebben samen! :D

Het rekenen heb ik nog niet geoefend, ben nu bezig met de spaanse pas! :D Dat vind hij best lastig maar hij doet al goed mee. Ook zijn we de spagaat wat beter aan 't uitbreiden en vandaag had meneer zelfs zin om een aantal keer te steigeren! :D

CKR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 21:04

Leuk filmpje hoor! Beide gaan erg vriendelijk en ontspannen met elkaar om. Je rollkur vond ik leuk, die ben ik nog niet zo vaak als kunstje tegen gekomen, hihi :D

Enne niet-actief? Vind het wel meevallen hoor!!

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 21:08

Hannah_Menno schreef:
Inderdaad Bari, en het gaat niet eens om de kunstjes maar om de band die ik zo met mijn paard krijg en dat we plezier hebben samen! :D

Het rekenen heb ik nog niet geoefend, ben nu bezig met de spaanse pas! :D Dat vind hij best lastig maar hij doet al goed mee. Ook zijn we de spagaat wat beter aan 't uitbreiden en vandaag had meneer zelfs zin om een aantal keer te steigeren! :D

hannah wat gaaf dat ie wil steigeren nu! zie je nou wel, het komt een keer vanzelf... ;)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 21:21

Ja nou moet ik ook zeggen dat hij vandaag ERG actief was voor zijn doen! :=
@CKR; Dankje! :D Kunstje heb ik zelf verzonnen daarom kom je 'mm inderdaad niet snel tegen! Hihi!

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 21:24

ik had dat gisteren met Feija, die is altijd wel erg actief maar gisteren had ie toch echt de toppunt haha, wat een energie en meewerken, leuk is dat en elke keer hinniken tijdens de oefeningen. word ik blij van!