Een paard begrijpt inderdaad geen mensentaal, wel commando's zoals ho, stap, draf etc maar zal een schreeuwend mens nooit begrijpen, behalve dat hij iets fout gedaan heeft! Ik snap schreeuwende mensen sowieso nooit!
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

) bij mij bouwt zich dus spanning op namate hij nader bij het eindresultaat komt en met loslaten van spanning stopt ie, niet met ademhalen of zo, heb ik nooit geprobeerd. Het rekenen als je het goed doet is best een ingewikkeld leerproces voor een paard en ook erg moelijk om gedisciplineerd met de hoef blijven tikken op de grond.Ik heb het rekenen dusdanig uitgebreid en werk oa met nummerplaatjes die ik omhoog houd, of ik schrijf het op of ik vraag hem hoeveel rode kralen er op het schuifboord naar links geschoven zijn of hoeveel blauwe en gele bijelkaar bvb...dat soort dingen. het is best intensief en lang niet elk paard heeft het mentale uithoudingsvermogen hiervoor. we zijn inmiddels bij sommetje tot en met de twintig aangekomen, dat is best veel.
nou moet ik zeggen dat we intensief VD doen, gezien ik zelf door ziekte niet meer zo veel kan rijden heb ik besloten me voledig op de VD te concentreren.op dat moment ben ik bezig met totaal iets nieuws wat ik hoop in november op paard en koets te mogen laten zien, waar we ook aanwezig zullen zijn.
ik stel me elke dag weer opnieuw de vraag over het leerproces van een paard en ben dus overtuigt dat paarden een boel kunnen leren...het is leuk en leerzaam te op te doen tijdens het trainen van Feija... 

de spaanse groet is een van de dingen die bij ons minder gaan, zei het dat meneer het zaai vind of wat dan ook haha, niet uitdagend genoeg denk ik maar goed, er zijn atlijd oefeningen die minder gaan en anderen weer beter omdat paarden ze gewoon leuker vinden en dan blijf ik niet drammen, ik respecteer dit dan maar en oefenen daar niet intensief op door. suc6 met menno dan haha, hou me maar op de hoogt ben benieuwd hoor. 
Steigeren vind hij ook niet geweldig, volgens mij denkt hij dat 't in opstand komen is, ik vraag dit dan eigenlijk ook niet tot nauwelijks, het moet wel leuk blijven natuurlijk!
) 

Weet 100% zeker 
Musiess schreef:hey,
dat filmpje vond ik nou niet egt bijzonder .
veel paarden kunnen zowel bijna alles nadoen, na een posje oefenen
Nou daar gaat toch wel echt wel tijd in zitten hoor!
het is jammer dat je zo over denkt (wel je mening en die repsecteer ik ook) maar het gaat zeker niet erom hoe groot de oefeningen zijn die je met je paard doet ofwel hoe "bijzonder"...VD draait zeker om iets anders, namelijk de manier waarop je het doet. en dan kan een klein en onbenullig ding om zo maar te zeggen al bijzonder wezen. jammer maar goed, jouw gedachte hierover, ik vind leuk wat hannah doet en op wat voor een manier. 
Dat vind hij best lastig maar hij doet al goed mee. Ook zijn we de spagaat wat beter aan 't uitbreiden en vandaag had meneer zelfs zin om een aantal keer te steigeren!

Hannah_Menno schreef:Inderdaad Bari, en het gaat niet eens om de kunstjes maar om de band die ik zo met mijn paard krijg en dat we plezier hebben samen!
Het rekenen heb ik nog niet geoefend, ben nu bezig met de spaanse pas!Dat vind hij best lastig maar hij doet al goed mee. Ook zijn we de spagaat wat beter aan 't uitbreiden en vandaag had meneer zelfs zin om een aantal keer te steigeren!

Kunstje heb ik zelf verzonnen daarom kom je 'mm inderdaad niet snel tegen! Hihi!