Belonen met voer, goed of slecht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jouke_h

Re: Belonen met voer, goed of slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 20:23

Ik vind dit wel heel interessant, aangezien mijn pony echt mega chagarijnig is na een beloning. Ik voer daarom nooit uit de hand. De eigenaar zei altijd dat ze dat deed omdat ze vroeger voor alles snoepjes kreeg en toen die meisjes niet meer kwamen en dus de snoepjes niet meer kwamen ze super chagarijnig werd maar als ik deze verhalen lees vraag ik me af of het daadwerkelijk daar aan ligt. Iemand misschien nog tips?

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 11:32

Als je bedoelt dat je pony opdringerig wordt om nog een snoepje te krijgen kan je maar beter stoppen met voedselbeloningen.

LotteElf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 15:00

Wat je ook doet, ik zou in elk geval telkens hetzelfde doen. óf belonen met rust, óf met voer.
Ik vindt zelf belonen met voer geen goed idee, ik beloon met mijn dankbaarheid en aandacht. Poetsbeurt :). Of met een stuk fruit of een wortel. Van die 'echte' paardensnoepjes en bix enzo worden paarden bedelig, is mijn ervaring. Van wortels, appels en brood worden ze dat veel minder.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 15:03

Ik denk dat bedelen ook heel erg van de persoon afhangt..
Als jij consequent bent zal jou paard minder snel bedelen.
(Net als dat je met de clicker werkt)
Ik [***] met 2 paarden en ze zijn allebei absoluut niet opdrinerig terwijl het toch het nodige voer in word geschoven tijdens VD-en. Ze weten dat ze pas na de click, (die ze krijgen als ze iets perfect uitvoeren) iets lekkers krijgen. Ze krijgen niet voor elke kunst wat maar ik merk wel dat als ze iets krijgen ze veel actiever mee doen en dat is eigenlijk was je het hardst nodig hebt met VD! :D

valkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 15:08

zelf gerbuik ik ook altijd een beloning voor mijn pony.

bijv. als ze de trailer inloopt ik begin met eerts zeg ma 4 worteltjuhs en dan bouw ik het langzaam op om geen een meer te gebruiken.

mijn pony vond een jaar geleden de wasruimte best wel eng dan lijkt het me verstandig omn dan juist geen zweepje te gebruiken XD :+ ik heb haar altijd een worteltje gegeven als ze er in ging
resultaat: een pony die er nu gewoon achter me aan inloopt en het woord braaf al genoeg vind :D *D :+ :D

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 20:25

LotteElf schreef:
Wat je ook doet, ik zou in elk geval telkens hetzelfde doen. óf belonen met rust, óf met voer.
Ik vindt zelf belonen met voer geen goed idee, ik beloon met mijn dankbaarheid en aandacht. Poetsbeurt :). Of met een stuk fruit of een wortel. Van die 'echte' paardensnoepjes en bix enzo worden paarden bedelig, is mijn ervaring. Van wortels, appels en brood worden ze dat veel minder.

Lang niet alle paarden worden bedelig als je ze beloont met snoepjes of biks hoor. Met mijn merrie gaat het prima. Ik beloon haar met een stukje wortel, wat biks of paardensnoepjes, wat ik net bij de hand heb, maar ze wordt er echt niet bedelig van. Ik weet echter wel van enkele paarden op stal dat die zeer opdringerig en bedelig zouden worden als je ze voedselbeloningen geeft, dus het is gewoon afhankelijk van paard tot paard of het werkt of niet.
Je moet er ook gewoon consequent mee omgaan en zeker geen snoep of eten geven om je paard rustig te krijgen als er iets aan de hand is wat dan geef je een heel verkeerd signaal!

MarielleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 20:29

Iets te eten geven na een training is niet erg, het lichaam kan dan ook wel bepaalde voedingsstoffen gebruiken. Maar bijv. bij iedere keer dat je paard een hoef op tilt een brokje te geven gaat mij te ver. Ik geef mijn paard pas iets te eten als hij helemaal klaar is.

Bij jonge paarden die bekapt worden geef ik wel tussen door af en toe een stukje brood ofzo, omdat ze dan vaak lang moeten staan. (ik bekap dan zelf, dus is het ook een beetje gemakzucht)