[AR] Galoperen op verharde weg ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sorrell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 15:26

@ BlackDevils, O jee, neen hoor het is niet mijn bedoeling om hier een anti-hoefbeslagtopic van te maken, ik vroeg het puur uit interesse..

Wij hebben geluk dat de paarden voor het doel waarvoor we ze gebruiken dat het goed gaat zonder ijzers, ook zeer zeker als je naar de kosten kijkt van beslag..En id als ze scheef zouden lopen dan zouden ze het aantal km wat ze nu lopen niet zonder ijzers kunnen!

Kimberly1990

Re: Galoperen op verharde weg ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 16:50

Buiten het feit dat galoperen over een harde weg belastend kan zijn voor de benen (alleen als dit lange stukken galop zijn..) is het gewoon levensgevaarlijk om te galoperen over het asfalt, zker met ijzers onder..! Het is gewoon spekglad voor die dieren wanneer ze met ijzers op het asfalt komen..
Ik ken iemand die een paar jaar geleden galopeerde in de berm en per ongeluk op het asfalt kwam, ze ging met paard en al onderuit en viel heel erg lelijk.. Ze heeft weken in coma gelegen en het is een wonder dat ze nog leeft.. Jaren heeft ze moeten revalideren om weer te leren praten, lezen, lopen enz.. Ze zal nooit meer helemaal 100% kunnen functioneren, maar ze heeft het gelukkig overleefd..
Ik vind het dus doodeng om te galoperen over het asfalt, het is gewoon zo glad..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 16:54

Ik heb er zelfs al meerdere in stap onderuit zien gaan op asfalt..
Een pony op het pension waar ik vroeger stond maakte voor onze ogen een spagaat toen hij rustig uit de bak kwam stappen, het asfalt op :=

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 17:04

BlackDevils schreef:
Het wordt voor mijn gevoel een beetje een anti-hoefbeslagtopic.
Begrijp me niet verkeerd, ik zie het eigenlijk ook als een noodzakelijk kwaad. In een periode dat ik minder train haal ik ze er ook onderuit. Maar je komt toch weer op een punt dat ze of scheef afslijten of te kort worden. Dan heb je ze gewoon nodig.
Ik denk dat er velen met mij zijn want het is toch niet leuk elke 2 maanden €80,- tot €90,- af te moeten tikken bij de hoefsmid. Maar in de samengestelde mensport zie ik ze nog niet zonder beslag lopen.

sorrell schreef:
Ff uit interesse, zoals ik al eerder schreef lopen ze minimaal 3x2 uur per week dat is minimaal 6 uurtjes en laatst dus 4 dagen van 40 km gemiddeld 6 / 8 uur per dag is 24 uur per week..

Hoeveel uur train jij eigenlijk per week?
En hoelang duurt een een wedstrijd gemiddeld?
Ik train iets meer dan jij en een wedstrijd duurt ca. 2,5 uur.
Ook de manier van trainen is van belang. Wanneer ik een buitenrit maak dan gaat dit veelal in een gemiddeld tempo van ca 12 kilometer per uur (voor een pony)

Overigens denk ik niet dat de filmpjes een wetenschappelijk verantwoord beeld geven.
Ik ga niet bestrijden dat blootvoets de schokken beter op gevangen kunnen worden maar in het eerste filmpje is het een aanmerkelijk zwaardere pony/paard en ook de snelheid is niet na te gaan.
En de mijne hebben nog nooit wat over gehouden aan het galopperen over de harde weg.

Ik zie dit niet als een anti-hoefbeslag topic alhoewel men uiteraard hier wel zo zijn mening over heeft. Er wordt gevraagd of galopperen over de verharde weg slecht is voor de pezen e.d.
Nou je kan galopperen over de verharde weg alleen is beslag niet aan te raden en de reden is te zien in de geplaatste filmpjes alhoewel dit slechts draf is. Dus wil je niet weten wat een opdonder het geeft als je dit in galop doet met ijzers eronder. En dat heeft niets te maken met het feit of het een zware pony of lichtere pony is. Het is gewoon een feit dat de demping met ijzers zeer slecht is. Ik vind het overigens wel knap dat jij aan de benen kunt zien of een pony zwaar is of niet.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 18:28

Mag ik 1 keer voor altijd een zeer hardnekkige fabel uit de wereld helpen,
die maar niet lijkt weg te willen gaan en ook in dit topic keer op keer de kop op steekt.
De kwaliteit van de pezen wordt bepaald totdat het paard / pony 2 jaar oud is.
Daarna kun je er niets meer aan veranderen!
Stappen op het harde, maakt niets meer uit voor de kwaliteit, ze worden er niet beter of slechter van.
Net zo als afspuiten, allerlei smeersels en zoals nu draven of zelfs gelopperen.
Uiteraard kunnen er wel blessures optreden zoals haarscheurtjes, e.d., welke te zien zijn op een scan.
Dit staat los van de kwaliteit/kwantiteit.
Daar komt nog bij dat in het geval van een peesblessure de 'nieuwe' pees componenten van slechtere kwaliteit zijn dan het origineel.
Maar daarvan af gezien zou ik niet willen galopperen over een verhard pad, nog van asfalt of van klinkers.
Draven, mits goed opgebouwd kan prima.
Zal nu wel bokt over mij heen krijgen m.b.t. de hardnekkige fabel, maar dat zij dan maar zo. ;)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 19:02

Natashaa schreef:
Peelie schreef:
Hmm... lijkt me niet zo verandwoord...

Maar wat doe je er aan?

Sorry snap niet wat je bedoeld, waar heb je antwoord op gegeven ??

de begin post :)

Natashaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-09 19:15

oke :P
Nee ik vond het ook niet echt verantwoordelijk van die man en vooral niet op zo'n rot weg :n
En ja wat doe je eraan, niets komt die man vanzelf achter, ALS het fout gaat, maarja die arme pony's wat zullen die pijn hebben als er iets gebeurt...

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 22:30

josie schreef:
Mag ik 1 keer voor altijd een zeer hardnekkige fabel uit de wereld helpen,
die maar niet lijkt weg te willen gaan en ook in dit topic keer op keer de kop op steekt.
De kwaliteit van de pezen wordt bepaald totdat het paard / pony 2 jaar oud is.
Daarna kun je er niets meer aan veranderen!

Kun je dat ook nog hard maken? (verwijzingen naar iets met een betere reputatie dan wikipedia of zo)

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 23:29

Yep, daar ben ik ook wel reuzebenieuwd naar! Interessante materie. Ik ben niet overtuigd.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 10:23

Ik weet ook wel dat het beter is om zonder ijzers te rijden, maar helaas moeten wij onze pony beslaan. Achter tilt ze haar hoeven niet op, die sleept ze gewoon mee. Je hoort haar slepen over de harde weg. Ik de winter hebben we ooit de ijzers eronder uit laten halen, maar dat was echt not done. Met een ritje waren de hoeven achter helemaal recht. Dus wij laten altijd op onze achter ijzers een stevig metaal plaatje lassen, zodat als ie sleept dat ze dan niet meteen haar hoeven vijlt. Het is echt een vervelend probleem, wij moeten haar beslaan om de 4 weken als ze vol in training is. Een duur grapje dus.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 12:06

Ja hoor, je kunt er ook wel zaken over vinden op internet. Daar is onder meer een artikel waarbij de proeven hebben gedaan met veulens in de wei (24/7) en op stal met training.
Daaruit bleek al dat in de wei de veulens veel beter peesontwikkelingen hadden dan op stal met training, zerker nog de training werkte juist averechts. Uiteraard is de training aangepast aan de veulens, dus ze werden niet bereden, om misverstanden voor sommige bokkers maar even uit de wereld te helpen.
Het heeft allemaal te maken met de cellen en celdelingen en tot wanneer iets zich niet meer kan aanpassen, genetisch bepaald.
Ik heb hier al diverse lezingen over gehad, en allemaal komen ze op hetzelfde neer.
Het is een fabel die maar niet de wereld uit wil, hoe goed men zijn best daarvoor doet.
Als je een goede dierenarts hebt, die kan het je ook uitleggen.
Maar dit gaat wel off topic, vandaar dat ik het hier bij laat.

keetie_bijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 14:27

Ik heb het hele topic gelezen, en vind het een erg interressant topic.
Maar toch heb ik een vraagje. Ik heb zelf nog geen paard, maar als ik hier naar de paden kijk op het eiland waar ik woon. Kan een aangespannen paard alleen maar op de weg lopen door de polders. Wij hebben hier geen bos en al helemaal geen zandpaden. Wel kun je een aantal dijkpaden (van die gemaaide paden onder aan de dijk) vinden, maar daar moet je maar net bij wonen.
Als je hier woont en je ment alleen maar met je paard, zou je hier het beste niet galoperen? Maar dan kun je nooit galoperen, als je niet over een trailer beschikt.
Dit is eigenlijk iets wat ik me vanaf het begin van dit topic al afvraag. Ik wil niemand voor het hoofd stoten, en over de pezen begin ik helemaal niet want daar weet ik gewoon geen drol van.

En dan heb ik nog iets wat ook in mijn hoofd blijft spoken. Ik heb een filmpje op youtube gezien, en nu plaats ik het hier, maar weet niet of dat mag. Want het is een filmpje van een bokker. En het gaat over dit filmpje.
Hierin wordt wel een stuk over de verharde weg gegalopeert, maar dit is voor het paard dan eigenlijk heel slecht? Ik lees hier dingen over uitglijden enzo, maar als je dan naar dat filmpje kijkt dan ziet het er allemaal heel beheersd uit. En toch loopt dat paard met hoefijzers.

Nogmaals ik wil helemaal niemand beledigen of wat dan ook. Maar heb hier geen verstand van, maar wil graag hier over leren, voor als ik later mijn eigen paard heb om mee te mennen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 17:47

Dat is dan inderdaad 'jammer, maar helaas' Keetie_bijl.
I.v.m. het risico op uitglijden laat ik mijn pony ook niet galoperen op het asfalt. Dat komt er bij mij dus ook op neer dat ik voor de wagen niet kan galoperen tijdens een buitenrit. (Zelfs ohz zijn er maar enkele paadjes waar ik even 100 hele meters kan galoperen, maar okee) Galoperen doen we dus alleen tijdens de dressuurtraining op het grasveld en tijdens de wedstrijden.

De invloed van het galoperen op straat op de pezen, ik weet het niet. Daarvoor ben ik nieuwsgierig naar wetenschappelijk bewijs. Maar als ik om me heen luister, kan ik me geen enkel menpaard herinneren met peesproblemen, maar de dressuurpaarden die nooit op straat komen.....

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 17:54

keetie_bijl schreef:
En dan heb ik nog iets wat ook in mijn hoofd blijft spoken. Ik heb een filmpje op youtube gezien, en nu plaats ik het hier, maar weet niet of dat mag. Want het is een filmpje van een bokker. En het gaat over dit filmpje.
Hierin wordt wel een stuk over de verharde weg gegalopeert, maar dit is voor het paard dan eigenlijk heel slecht? Ik lees hier dingen over uitglijden enzo, maar als je dan naar dat filmpje kijkt dan ziet het er allemaal heel beheersd uit. En toch loopt dat paard met hoefijzers.
.

Op het filmpje is niet te zien of het paard ijzers heeft. Zo ja, dan is er natuurlijk het risico van uitglijden, wat ik persoonlijk niet zou nemen.
Over de pezen wil ik het helemaal niet hebben hier. Hij galoppeert precies 28 seconden, dus waar hebben we het over? Als hij daar schade door zou krijgen, zou het niet te best zijn!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 18:05

Fries94 schreef:
het is niet goed voor de pezen van een paard , maar gelukkig hadden de paarden ijzers onder. en dan nog is het zeker niet slim op een verharde weg te galoperen

met ijzers is het juist géén goed idee om te galopperen. IJzers zijn glad dus de paarden glijden telkens een stukje door en dat geeft een enorme ruk aan de pezen. :\

Blootsvoets kan het wel omdat de paarden dan veel meer grip op de ondergrond hebben en genoeg schokdemping van nature hebben in hoef en ondervoet.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 19:06

Ja het is raar, van die kalkoenen, ieder keer als ik naar de auto toe loop zie ik de sporen ervan nog in de straatstenen, het is werkelijk waar echt kalkoenen in gedraaid.

maar ja als ik de kans krijg, vraag ik het wel, over het waarom.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 19:17

Het kan zijn dat hij er Hegagonale kalkoenen met widiapuntjes onder heeft zitten.
Dit zijn hele platte kalkoenen (5 mm hoog) en daarmee houdt je grip op de weg.
De politie gebruikt ze b.v. ook, op stal / straat e.d. kun je gebruiken b.v. tegen het uitglijden.
Zoekt plaatje..............
Afbeelding
Zo lijken ze wel 'groot', maar valt in werkelijkheid heel erg mee.

keetie_bijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 19:52

beantsje schreef:
Op het filmpje is niet te zien of het paard ijzers heeft. Zo ja, dan is er natuurlijk het risico van uitglijden, wat ik persoonlijk niet zou nemen.

Als je je geluid aanzet, hoor je duidelijk hoefijzers. Vind dat altijd een leuk geluid dat ritme zo op straat. Daarom stond dit filmpje me zo goed bij.

Natashaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 20:21

Maar het flimpje met die tinker, dat is een kei fijne weg, maar wel glad lijkt mij, maarja hier bij de camping is het een hobbelige weg en er komen best veel auto's en bij die van het flimpje lijkt mij dat er niet veel verkeer komt op een dag. En die zit je aankomen hier op de camping zitten er bochten en trouwens ook nog drempels in..

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 20:35

Ragdollcat schreef:
Ja het is raar, van die kalkoenen, ieder keer als ik naar de auto toe loop zie ik de sporen ervan nog in de straatstenen, het is werkelijk waar echt kalkoenen in gedraaid.

Sporen op de straatstenen heeft niet zoveel met kalkoenen te maken.
Paarden die de voeten slecht neerzetten, maken ook al hele krassen op de straat met gewone hoefijzers.

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 21:22

Voglens mij kan dat gewoon. Heb juist wel eens gehoord dat wanneer je ijzers onder hebt het juist slechts is voor de pezen. Agh ja, zo heb je bijna altijd voors en tegens..

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 22:19

Ik had het geluid uitstaan dus ik heb de ijzers niet gehoord. Maar dan nog blijf ik erbij.
Persoonlijk zou ik ivm het slipgevaar beslist niet op asfalt galopperen, en zelfs zonder ijzers liever niet.
maar is het erg, zo'n kort galopje?
Natuurlijk ga je dat niet hele einden doen maar voor de pezen lijkt me een enkel stukje van 28 seconden geen drama.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 22:22

Ragdollcat schreef:

zijn het niet de wideapuntjes die die krassen maken in het asfalt?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 18:26

Die maken de krassen in de straatstenen telkens weer de 2 puntkrassen daar waar de kalkoenen horen te zitten, en ik zag ze lopen met die kalkoenen eronder, en dacht van "he, vreemd", nu snap ik het, het is zeker om het uitglijden op de harde ondergrond te voorkomen he als een paard ijzers onder hebben?

SandemanJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 18:29

Ben wel eens flink aan de kletter gegaan op verharde weg . Niet fijn met 14 paarden. Dat geluid..........brrrrrrrrr...heb ik maandenlang last van gehad.