Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
BlackDevils schreef:Het wordt voor mijn gevoel een beetje een anti-hoefbeslagtopic.
Begrijp me niet verkeerd, ik zie het eigenlijk ook als een noodzakelijk kwaad. In een periode dat ik minder train haal ik ze er ook onderuit. Maar je komt toch weer op een punt dat ze of scheef afslijten of te kort worden. Dan heb je ze gewoon nodig.
Ik denk dat er velen met mij zijn want het is toch niet leuk elke 2 maanden €80,- tot €90,- af te moeten tikken bij de hoefsmid. Maar in de samengestelde mensport zie ik ze nog niet zonder beslag lopen.sorrell schreef:Ik train iets meer dan jij en een wedstrijd duurt ca. 2,5 uur.Ff uit interesse, zoals ik al eerder schreef lopen ze minimaal 3x2 uur per week dat is minimaal 6 uurtjes en laatst dus 4 dagen van 40 km gemiddeld 6 / 8 uur per dag is 24 uur per week..
Hoeveel uur train jij eigenlijk per week?
En hoelang duurt een een wedstrijd gemiddeld?
Ook de manier van trainen is van belang. Wanneer ik een buitenrit maak dan gaat dit veelal in een gemiddeld tempo van ca 12 kilometer per uur (voor een pony)
Overigens denk ik niet dat de filmpjes een wetenschappelijk verantwoord beeld geven.
Ik ga niet bestrijden dat blootvoets de schokken beter op gevangen kunnen worden maar in het eerste filmpje is het een aanmerkelijk zwaardere pony/paard en ook de snelheid is niet na te gaan.
En de mijne hebben nog nooit wat over gehouden aan het galopperen over de harde weg.
josie schreef:Mag ik 1 keer voor altijd een zeer hardnekkige fabel uit de wereld helpen,
die maar niet lijkt weg te willen gaan en ook in dit topic keer op keer de kop op steekt.
De kwaliteit van de pezen wordt bepaald totdat het paard / pony 2 jaar oud is.
Daarna kun je er niets meer aan veranderen!
keetie_bijl schreef:En dan heb ik nog iets wat ook in mijn hoofd blijft spoken. Ik heb een filmpje op youtube gezien, en nu plaats ik het hier, maar weet niet of dat mag. Want het is een filmpje van een bokker. En het gaat over dit filmpje.
Hierin wordt wel een stuk over de verharde weg gegalopeert, maar dit is voor het paard dan eigenlijk heel slecht? Ik lees hier dingen over uitglijden enzo, maar als je dan naar dat filmpje kijkt dan ziet het er allemaal heel beheersd uit. En toch loopt dat paard met hoefijzers.
.
Fries94 schreef:het is niet goed voor de pezen van een paard , maar gelukkig hadden de paarden ijzers onder. en dan nog is het zeker niet slim op een verharde weg te galoperen

beantsje schreef:Op het filmpje is niet te zien of het paard ijzers heeft. Zo ja, dan is er natuurlijk het risico van uitglijden, wat ik persoonlijk niet zou nemen.
Ragdollcat schreef:Ja het is raar, van die kalkoenen, ieder keer als ik naar de auto toe loop zie ik de sporen ervan nog in de straatstenen, het is werkelijk waar echt kalkoenen in gedraaid.
maar ja als ik de kans krijg, vraag ik het wel, over het waarom.
Ragdollcat schreef:Ja het is raar, van die kalkoenen, ieder keer als ik naar de auto toe loop zie ik de sporen ervan nog in de straatstenen, het is werkelijk waar echt kalkoenen in gedraaid.
maar ja als ik de kans krijg, vraag ik het wel, over het waarom.