Benji mini shet @ dubbele longe [1e x op bokt]

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yvanka_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 22:15

En toch is het echt zo, hij heeft op de weegschaal gestaan. Stond er zelf ook een beetje van te kijken. Het kan ook wel kloppen want vorig jaar woog hij 105 kilo [wel veel te zwaar] en hij is wel afgevallen. ;)

We hebben een trailer gehad en namen hem zo mee naar het strand, maar die is helaas stuk. Strand is ook 10 km over de weg helaas.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 22:17

haffilover schreef:
Haha, wat grappig. Bokt weet het beter dan een DA. Ik denk dat als een dierenarts ernaar gekeken heeft en vaststelt dat het brede/grove bouw is en weinig vet en de TS legt uit dat de desbetreffende pony altijd op kort gras staat, het dan wel duidelijk is dat de TS niks aan de buik veranderen kan. Hoogstens wat aftrainen. Mijn shetlander is toevallig wel erg rank gebouwd, ranke beentjes en een dunne nek. Maar die heeft dan wel weer echt een klein overgewicht buikje en dat zie je ook omdat het niet aansluit met de rest van haar bouw.

niet bokt, maar mensen met verstand van paarden die op bokt zitten

en ik kan je vertellen dat lang niet elke dierenarts het bij het juiste eind heeft

zoals ik al eerder zei zit er in kort gras juist méér suiker

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 22:20

wat een discussie zeg..
nou TS ik vind dat hij er goed ontspannen uitziet, ziet er erg leuk uit! :D
Ik zou zeggen, gewoon lekker rustig 1x per week 20 minuten longeren kan prima, zolang je niks dwingt gaat dat goed! en je dwingt niet, overal zie je wel ontspanning

voor de mensen die te pony echt heel erg dik vinden, kijk dan op foto 12, zijn buik steekt niet super ver uit, heb wel ergere shetlanders gezien.. en trouwens hoefbevangenheid kan ook bij slanke shetlanders, de shet bij mijn paard is ook hoefbevangen en is zekerweten niet dik!!

TS ik vind dat je een super leuke shet hebt!! :D

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 22:22

theelichtje_ schreef:
ZusJacobs schreef:

En waarom zou het goed zijn als meer mensen het doen, een gemiddeld paard is pas uitgegroeid op zijn 5de. En dan heb ik het over fysiek en mentaal. Dit is imo al teveel gevraagd voor een nog 2 jarig paard. Ook al zou die net 3 zijn zou ik hier nog niet mee bezig zijn.

En als de Ts nou leeftijd van 3 jaar had neergezet had heel bokt niet lopen zeuren.Want dan was ze vast en zeker goed op weg.
Die 3 weken voor 3 jaar maakt ook niet uit, pony weet echt niet wanneer hij 3 jaar is geworden.En zolang de Ts het bij 1 keer per week houd, zie ik weinig problemen.Zal wat anders zijn als Ts al 3 maanden bezig was geweest.

Uuh, ik schrijf toch echt dat ook al zou de pony 3 zijn dit gewoon teveel gevraagd is. Maar zal wel aan mijn ogen liggen..

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 22:23

xElienx schreef:
haffilover schreef:
Haha, wat grappig. Bokt weet het beter dan een DA. Ik denk dat als een dierenarts ernaar gekeken heeft en vaststelt dat het brede/grove bouw is en weinig vet en de TS legt uit dat de desbetreffende pony altijd op kort gras staat, het dan wel duidelijk is dat de TS niks aan de buik veranderen kan. Hoogstens wat aftrainen. Mijn shetlander is toevallig wel erg rank gebouwd, ranke beentjes en een dunne nek. Maar die heeft dan wel weer echt een klein overgewicht buikje en dat zie je ook omdat het niet aansluit met de rest van haar bouw.

niet bokt, maar mensen met verstand van paarden die op bokt zitten

en ik kan je vertellen dat lang niet elke dierenarts het bij het juiste eind heeft

zoals ik al eerder zei zit er in kort gras juist méér suiker

dat is absoluut niet waar!
in kort gras zit EVENVEEL suiker als in lang gras, het enige verschil is dat er in lang gras structuur zit, en dit hebben ze juist nodig..
een pony met hoefbevangenheid kan dus beter op oud gras staan wat lang is..

theelichtje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 22:37

theelichtje_ schreef:
ZusJacobs schreef:

En waarom zou het goed zijn als meer mensen het doen, een gemiddeld paard is pas uitgegroeid op zijn 5de. En dan heb ik het over fysiek en mentaal. Dit is imo al teveel gevraagd voor een nog 2 jarig paard. Ook al zou die net 3 zijn zou ik hier nog niet mee bezig zijn.

En als de Ts nou leeftijd van 3 jaar had neergezet had heel bokt niet lopen zeuren.Want dan was ze vast en zeker goed op weg.
Die 3 weken voor 3 jaar maakt ook niet uit, pony weet echt niet wanneer hij 3 jaar is geworden.En zolang de Ts het bij 1 keer per week houd, zie ik weinig problemen.Zal wat anders zijn als Ts al 3 maanden bezig was geweest.

Uuh, ik schrijf toch echt dat ook al zou de pony 3 zijn dit gewoon teveel gevraagd is. Maar zal wel aan mijn ogen liggen..[/quote]

Dus de overige mensen die hun paarden op 3 jarige leeftijd bij mensen neerzetten om in te rijden of voor de kar te beleren is altijd wel koek en ei... en 1keer per week 20 minuten longeren niet..... Hm.

Sappos

Re: Benji mini shet @ dubbele longe [1e x op bokt]

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 22:39

Nee persoonlijk vind ik 3 jaar sowieso vroeg om echt te belasten, beetje fietsen, licht longeerwerk of een klein sprongetje kan imo geen kwaad maar ik vind 3,5 - 4 jaar vroeg zat om te beleren ;)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 22:39

theelichtje_ schreef:
Dus de overige mensen die hun paarden op 3 jarige leeftijd bij mensen neerzetten om in te rijden of voor de kar te beleren is altijd wel koek en ei... en 1keer per week 20 minuten longeren niet..... Hm.

dat vind jij blijkbaar? ;)

Yvanka_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 22:41

Sappos; Ik ook, en daarom longeer ik hem ook nog maar 1x in de week 20 min ;). Kon ik vaker naar buiten om te fietsen was dit minder geweest. Maar hij moet op 1 of andere manier zijn energie en vetjes kwijt. Om hem nou elke dag los te gooien vind hij ook niet leuk ;).

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 22:42

Persoonlijk zou ik bijv 3x in de week 10 minuten doen ipv 1x langer. Jonge pony kan zijn aandacht er nog niet al te lang bijhouden en vaak maar kort kan zeker geen kwaad.

Yvanka_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 22:47

20 minuutjes red hij wel :), anders had ik het niet gedaan. Maar 2/3 x 10 min zou ik ook kunnen doen inderdaad.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 22:48

Ja het kan wel natuurlijk. Ik was altijd 5x in de week 5 minuten bezig met mijn toen 2,5 jarige. Dat was dan meestal erachter lopen en een beetje sturen. Fietsen ed kan wel gewoon een half uur-uur.

AniiQue

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 22:49

Echt een leuke shet heb je! Echt een scheetje. Vind dat hij het wel al netjes doet :j

Laat bokt maar weer zeuren .
Als ze al zeuren over jou leuke shetje die beetje moet werken bandje moet trekken in je profiel. Wat zullen ze dan wel niet gaan staan zeuren als ze de gewone ik koop een shet en zet hem in het land. Die zijn meestal pas DIK. Deze is rond maar ik vind het er wel bij passen ;) Echt een leukerd! Zou hem zo mee naar huis kunnen nemen :o

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 23:30

AniiQue schreef:
Echt een leuke shet heb je! Echt een scheetje. Vind dat hij het wel al netjes doet :j

Laat bokt maar weer zeuren .
Als ze al zeuren over jou leuke shetje die beetje moet werken bandje moet trekken in je profiel. Wat zullen ze dan wel niet gaan staan zeuren als ze de gewone ik koop een shet en zet hem in het land. Die zijn meestal pas DIK. Deze is rond maar ik vind het er wel bij passen ;) Echt een leukerd! Zou hem zo mee naar huis kunnen nemen :o

zeuren over een band trekken (ging trouwens over het aangespannen werk)?! het was enkel een constatering. blijkbaar wordt elke goed boedoelde raad door menig bokt-gebruiker als een aanval beschouwd. daar naast is bokt een discussie-forum en er is niks mis met een gezonde discussie.
er wordt hier gewoon op een normale manier gecomuniceert en daar lijkt de TS'er op het moment minder moeite mee te hebben dan mennig binnenvallend bokker.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 23:39

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 06:07

Ik snap heel goed dat niet iedereen zijn shet altijd in top conditie kan hebben. Mijn shet die bijna altijd netjes slank was is nu ook echt te dik, maar haalt het nog lang niet bij deze op de foto's. Dit vind ik echt gevaarlijk dik hoor, zeker voor zo'n jonge pony, zorg aub. dat je zo snel mogelijk stukjes met hem kan gaan fietsen en dat hij minder rijk voer binnen krijgt.

Het klopt helemaal dat mensen zeggen dat shetten altijd mollig/dik zijn, maar dat betekend niet dat het niet erg is. Al die dikke shetten zijn gewoon te dik en overgewicht is voor een shet net zo slecht als voor ieder ander paard.

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 06:16

viola schreef:
Ik snap heel goed dat niet iedereen zijn shet altijd in top conditie kan hebben. Mijn shet die bijna altijd netjes slank was is nu ook echt te dik, maar haalt het nog lang niet bij deze op de foto's. Dit vind ik echt gevaarlijk dik hoor, zeker voor zo'n jonge pony, zorg aub. dat je zo snel mogelijk stukjes met hem kan gaan fietsen en dat hij minder rijk voer binnen krijgt.

Het klopt helemaal dat mensen zeggen dat shetten altijd mollig/dik zijn, maar dat betekend niet dat het niet erg is. Al die dikke shetten zijn gewoon te dik en overgewicht is voor een shet net zo slecht als voor ieder ander paard.

het is een breed gebouwde shet..

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 06:27

BianCatjee schreef:
het is een breed gebouwde shet..

Dus? Breed gebouwd heeft niks met overgewicht te maken. Niemand verwacht ook dat een brede shetlander net zo smal wordt als een luxe minipaardje, maar teveel vet is gewoon te dik.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 06:30

Sappos schreef:
Persoonlijk zou ik bijv 3x in de week 10 minuten doen ipv 1x langer. Jonge pony kan zijn aandacht er nog niet al te lang bijhouden en vaak maar kort kan zeker geen kwaad.

Zou ik ook doen,dan werk je meer aan conditie.
Ik vind hem echt super leuk! Wat een bekkie.

maradhja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 06:32

Hoi, Ik vind dat je een leuke pony hebt!

Verder vind ik dat jullie je wel een beetje tegen spreken, de pony is TE dik voor een drie jarige, zei longeert hem wat, nou ik zie het kwaad niet.
Maar longeren is ook weer niet goed ;( Tjaa... je kunt dan ook overal moeilijk over doen.
Zo aan de foto's te zien lijkt het me niet dat ze zoveel vraagt, en lekker ontspannen werk is nooit weg.
Aan de foto's te zien zie ik ook geen verzet, hij laat het allemaal lekker over zich heen komen dus waar maken jullie je dan druk om?
Ze kan hem ook (TE DIK) laten en helemaal niks mee doen? Dan zie ik de bui ook al hangen!

Nog veel succes met je pony!

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 11:11

Moderatoropmerking:
GVL-ITP is bedoeld om foto's te laten zien van je paard/pony aan het werk, in dit geval tijdens het longeren. Het is goed dat mensen commentaar en tips willen geven, maar zorg ervoor dat je dit dan op een nette manier formuleert zodat de discussie voor iedereen aangenaam blijft. Ik denk dat de TS onderhand wel weet dat verschillende mensen haar shet te dik vinden. Hier hoeft dus niet meer over gediscussiëerd te worden aangezien dit topic om het longeren gaat.

Gelieve hiermee rekening te houden.

Pintopini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 17:46

Zo wat is Bengji verandert zeg!!!
En het ziet er netjes uit, lekker ontspannen. Al ben ik het eens met eerder genoemd dat de singel wat tever naar voren schuift.
En die bok, echt bengji!!

En die peesbeschermers en strijklapjes. Wat snoezig!!
Al moet ik wel zeggen dat je foto's vertekenen in negatieve zin, want had vandaag je topic gezien op mn werk en ben daarna ff langsgereden en IRL ziet hij er toch iets anders uit, want ik moest ook ff 2 keer kijken na de foto's die je laatst had gestuurd.

Leuk dat je nu lekker rustig met heb bezig kan gaan.

En even voor de duidelijkheid ik weet waar TS staat en weet ook uit eigen ervaring dat het daar niet gemakkelijk is om met de fiets te rijden, heel veel verkeer (die geen rekening houden met anderen) en je rijd vaak gezamenlijk op de weg met de auto's (het grote nadeel van de randstad).

xxBenjixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 22:22

Mn lekkere knuffelbeer! :9
Wat jammer toch weer dat sommige het zo bot laten overkomen..

tamaartjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 22:31

leuke pony ziet er leuk uit!
shets mogen iets dikker zijn en vooral omdat hij nog niet heel veel beweegd is het logisch als hij een buikje heeft en dat hebben shets heel snel ;)
TS weet zelf wat goed voor hem is en als de DA zegt dat hij niet te dik is moeten jullie niet zeuren! dat is iig wat ik vind... :o

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 09:05

Moet me er toch even mee bemoeien. Ik heb zelf ook twee breed gebouwde minies en onlangs speciaal een paardenarts van de paardenkliniek naar hen laten kijken. Ze wegen ook rond de honderd kilo en ik vind ze te dik.

Dierenarts maakte duidelijk dat vooral deze brede minies enorm moeilijk op gewicht te houden zijn en slank kun je wel vergeten. Mijn minies staan op een grote boswei met veel oud gras.
Ik wilde ze apart zetten op een klein stuk met nauwelijks gras, maar de da vond het beter om ze gewoon met de andere paarden op de grote wei te laten, omdat ze dan veel en veel meer bewegen en rennen en dat vond hij veel belangrijker dan al of niet een buikje.
Zijn advies was dan ook niet een dieet (mijn pony's zijn 4) maar beweging. In de grote wei en veel ermee doen. Natuurlijk niet op 'rijk' gras zetten.

Op mijn bezorgdheid voor hoefbevangenheid legde hij uit dat slank zijn van een pony absoluut geen garantie was tegen hoefbevangenheid. Hij had dit jaar een record bereikt in hoefbevangenheid bij paarden en dit waren absoluut niet alleen dikke paarden. Het tegendeel was eerder waar. Rijk gras en weinig beweging speelde een veel grotere rol, net als aanleg, en hij gaf aan dat hij heel wat gevallen had gehad bij mensen die hun paarden in een kleine, slechte wei hielden. (afgezien uiteraard van insuline resistentie)

Ze staan nu dus nog op de grote wei met de andere paarden en in werk vrijwel dagelijks met hen. Voornamelijk vrij werken in de oefenring (werken aan spiertjes) en veeeeeeeel lange teugel, vooral in de bossen/moeilijk begaanbare paadjes.
Ze zijn nog steeds te rond maar verder prima gezond en heel wat fitter dan de meeste shetten in mijn omgeving.

so shoot me....

TS, ik vind het een hele leuke pony en beweging is goed voor deze uk. Ik vind het er eigenlijk wel ontspannen uitzien en heb niet het idee dat het echt zwaar voor hem is.
Kan me voorstellen dat fietsen niet altijd een optie is, maar ik kan je lange teugelwerk/leeg mennen erg aanbevelen. Liefst in de natuur.
Verder gewoon lekker veel spelen