[AR] holyfield (draver) en angel (shet x welsh) voor de wagentjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCiej007

Re: holyfield (draver) en angel (shet x welsh) voor de wagentjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 12:56

't is maar een tipje hoor, maar misschien had bovenstaande ook via pb gekund? ;) Wel leuk om te zien dat het blijkbaar een goede draver geweest is.

Kimmie: 'gewoon zo inspannen dat de bomen v/d sulky netjes langs zijn ribben hangen' is, zoals hier te lezen viel, vrij moeilijk te realiseren met deze sulky, sulky is zelf ook te klein en te laag, en er zouden dan veel aanpassingen moeten volgen, waarmee je weer andere problemen veroorzaakt ;)

Zweepkwestie zijn veel woorden over geweest, maar vind het een beetje kortzichtig dat je het mennen vergelijkt met de training van dravers. Nogmaals; bij het mennen kan men niet zonder zweep, om dan te stellen dat een zweep overbodig is, is onzin.

holyfield

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 15:50

Kimmie1974 schreef:
Beetje off-topic:
Ik ben nogal nieuwsgierig aangelegd als draverliefhebber/eignaar en heb jouw paardje even opgezocht:
Hij is gefokt in Duitsland (info te vinden op http://www.hvt.de). De naam kwam me al vaag bekend voor, maar jij hebt echt een geweldige goed paard, kijk maar eens:

Holyfield
Herkunft
Geschlecht W
Nationalität DE
Farbe Braun
Geburtsdatum 10-05-1991
Vater Native Starlight [US]
Mutter Hostess [DE]
Züchter Erwig, Peter
Besitzer Brenning, Claudia
Letzter Trainer Brenning, Claudia
Letzter Fahrer Brenning, Claudia

En dan nu zijn prestaties:
Rekord
Lebensgewinnsumme 140.338 EUR !!!
Rekordzeit Datum 03-07-1997
Rekordzeit Distanz 1.609 m
Lebensstartsumme 140.338 EUR
Rekord 1:14,4

Autostart
Rekordzeit Datum 03-07-1997
Rekordzeit Distanz 1.609 m
Rekord 1:14,4

Bänderstart
Rekordzeit Datum 09-09-1998
Rekordzeit Distanz 0 m
Rekord 1:16,4

Rennen
Anzahl Starts 155
Anzahl Siege 17
Anzahl Plätze 63

Datum des 1. Starts 02-07-1993
Qualifikationszeit 1:23,5

Datum des letzten Rennens 27-10-2002

Jouw paardje heeft dus idd 9 jaar gekoerst en het heel goed gedaan. Maar liefst 155 keer gestart.

Nu weer on-topic: gezien de ervaring van je draver hoef je weinig capriolen te verwachten denk ik, maar het blijft een vluchtdier. Mijn tip: span hem zo in dat de bomen van je kar/sulky gewoon netjes langs zijn ribben hangen, en niet zo eng laag. Als hij wel een been uitsteekt, bij wijze van spreke om een vlieg weg te jagen, dan gooit hij zo zijn been over de boom. En dat vinden zelfs de meest ervaren dravers niet leuk... Ik zou gewoon een leuk 2e hands sulky voor hem kopen dat is voor jullie beiden veel fijner. En wat met zweep rijden betreft, dat lijkt me bij je draver compleet overbodig, hij zal er eerder veel te fel door worden. Dravers worden in de training ook nooit met zweep gereden.

Zo het is een heel bericht geworden, maar ik denk dat je er wel blij mee bent :D

ondanks dat ik die informatie zelf al had gevonden vind ik het alsnog erg leuk dat je t hebt opgezocht :D
maar als jij je wel meer verdiept in het dravers wereldje zou je dan mischien uitkijk willen houden naar foto's van holyfield ? het liefst waar hij op aan het koersen is of in ieder geval voor de sulky staat ?
ik zoek me rot naar foto's maar ik weet ook niet waar ik eigenlijk zoeken moet. ik zou het helemaal geweldig vinden als je dat voor me zou willen doen :)

Kimmie1974

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 21:27

Zohee, word ik even op mijn vingers getikt terwijl ik al aangaf even off-topic te gaan :+
Citaat:
Zweepkwestie zijn veel woorden over geweest, maar vind het een beetje kortzichtig dat je het mennen vergelijkt met de training van dravers. Nogmaals; bij het mennen kan men niet zonder zweep, om dan te stellen dat een zweep overbodig is, is onzin.

Volgens mij begrijp je me verkeerd, ik vergelijk mennen absoluut niet met training van dravers, integendeel. Ik probeer juist aan te geven dat dit paard alles op de draversmanier geleerd heeft en daarom ook op een andere manier benaderd kan worden, namelijk 1 die hem al bekend voorkomt. Dus dat de TS helemaal niet iets fout doet omdat er nu toevallig een zwaarder wagentje achter hangt ipv een sulky en zij niet met zweep rijdt. Een 18-jarig ex-koerspaard met 155 starts in de benen hoef je echt niets meer uit te leggen ;)
Integendeel, als ik mijn pensionado van 19 (met ook 9 koersjaren in de benen en 220 starts) )inspan om door het bos te rijden voor een wagentje zie ik het bos in vogelvlucht als ik 1) een zweep meeneem en 2) een paar oogkleppen aandoe.
Terwijl dat de standaard aanspanning schijnt te zijn als je gaat mennen. Dus voor alle paarden het zelfde systeem, zonder naar het paard te kijken, dat vind ik eigenlijk veel kortzichtiger.

TS: als ik jou was zou ik via de site van HVT proberen een foto te krijgen, misschien dat zij je aan een emailadres oid van de oude eigenaresse kunnen helpen ;) Aangezien die nog wel geregistreerd staat bij het stamboek zou die misschien wel te achterhalen zijn. Ik zal ook nog even rondspieden voor je ;)

holyfield

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 00:03

het adres van zijn toenmalige eigenaresse claudia brenning staat in zijn papieren. ik heb ook al contact met haar gehad. 1 email trug gekregen waarin ze me beloofde een foto op te sturen maar daarna niks meer van zich laten horen en dus ook geen foto weten te bemachtigen. maar ik zal nu nog eens proberen contact met haar op te nemen. mischien had ze het destijds wel erg druk want volgens mij koerst zij nog steeds.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 11:18

Ik denk dat het e.e.a. door elkaar gehaald wordt.
Dit betreft een draver die geleerd heeft op een drafbaan te werken/draven, al dan niet met een zweep en al dan niet met oogkleppen, in dit geval zonder oogkleppen en zonder zweep.
Een drafbaan kun / hoor je niet vergelijken met een rit door het verkeer of door het bos/ willkeurig ander landschap.
Als je besluit om met je (ex) draver te gaan mennen is dit heel wat anders, dan op een drafbaan trainen/koersen.
Voor het mennen gelden nu eenmaal andere regels t.a.v. veiligheid en b.v. het mentuig om maar iets te noemen.
Wat een ieder die al langer mend hier probeerd aan te geven is dat je dan anders bezich bent, met andere gebruiken/ regels/veiligheid en dat veiligheid héél erg belangrijk is en met mennen mis je nu eenmaal o.a. je zit en benen en die zul je met iets anders moeten vervangen, in dit geval is dat een zweep.
Dus als je besluit met je (ex)draver te gaan mennen, dan heb je een zweep bij je en heb je hem van te voren geleerd hier normaal op te reageren, dit is prima mogelijk door een goede gedegen training.
En nee het is helemaal niet kortzichting, we kijken zeer zeker naar het paard (geen enkele is gelijk), een paard dat gemend (dus niet koersen of zo iets dergelijks) wordt hoort met een zweep te kunnen omgaan, zo simpel is het, draver of niet.

Leuk om te horen wat hij allemaal gehaald heeft en goed dat je er wel over gaat nadenken en toch open staat vooor ons punten.
Het wordt goed bedoeld, wat je er uiteindelijk mee doet, is uiteraard je eigen verantwoording.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 15:55

Kimmie1974; als jij het als een tik op de vingers beschouwd, prima. Je gaf idd zelf aan off-topic te gaan. Als je toch zo slim bent om te zien dat het off-topic is, kun je toch ook zo slim zijn om te bedenken dat via pb te doen? 't maakt mij niets uit hoor, was enkel een tip, die ik overigens erg vriendelijk kenbaar maakte.

Verder vergelijk je dus wel een draver op de drafbaan met een draver voor de kar voor het mennen over de openbare weg, je hebt blijkbaar de hele zweepdiscussie totaal niet gelezen, mennen is héel wat anders dan koersen.
Om dan te zeggen 'zonder zweep kan prima want het is een draver en die hoef je echt niets meer uit te leggen' vind ik nogal een kromme redenatie, nogmaals, lees eens de discussie over de zweep.

Als jou paard de zweep eng zou vinden of niet weet wat hij er mee aan moet, dan ligt die 'fout' (om het maar zo even te noemen) niet bij het paard, zijn verleden of de training, maar bij jou, als je gaat mennen dient het paard te wennen aan de zweep en zweephulpen, draver of niet. Omdat je toevallig bij de draverijen geen zweep nodig hebt, wil nog niet zeggen dat je dat tijdens het mennen ook niet nodig hebt.

Verder sluit ik me aan bij de post van josie.