Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
hestejente schreef:Hmm, inderdaad, nou je het zegt. Als ik bij zijn achterhand sta is het ook logisch dat hij die dan opzij zet. Hoe kan ik zijn voorhand bij me weg krijgen?Wijzen (en die kant op kijken en denken) waar hij heen moet werkt niet, dan kijkt hij van: "wat is daar dan?" en verroert geen been.
Hij denkt ook na over wat er gebeurt - knipper, knipper - en ik ben per keer ook hooguit een minuut of 10 bezig om hem de oefening te kunnen laten verwerken. Mijn stalbaas keek van de week af en toe om het hoekje en vroeg zich af waarom ik niks met mijn paard had gedaan. Hij moest eens weten
Hierbij leer je het paard stilstaan terwijl jij langs zijn flank loopt naar zijn achterhand, dan schuin van hem weg een paar meter van hem af, en weer naar hem toe. Das echt een topoefening voor paarden die altijd meedraaien!
hestejente schreef:Neenee, absoluut niet te kort, hij wil graag laten zien dat hij het heel goed zelf kan en dat ik hem niet beet hoef te houdenHij denkt ook na over wat er gebeurt - knipper, knipper - en ik ben per keer ook hooguit een minuut of 10 bezig om hem de oefening te kunnen laten verwerken. Mijn stalbaas keek van de week af en toe om het hoekje en vroeg zich af waarom ik niks met mijn paard had gedaan. Hij moest eens weten
![]()
Alleen: paardje vindt het juist prettig om met z'n hoofd naar mijn borst toe te staan, als ik naast zijn schouder wil gaan staan (met mijn zij naar hem toe) draait hij zo dat hij weer met z'n neus naar mijn borst staat. Het kost hem moeite om stil te blijven staan wanneer ik naast zijn flank wil gaan staan (gewoon staan dus, eventueel een beetje aaien) Stilstaan is sowieso moeilijk, hij wil zó graag wat doen, zowel aan de hand als onder het zadel, ik moet 'm afremmen in zijn enthousiasme. De afgelopen vier jaar heeft hij ook heel weinig gedaan en nu mag hij weer aan het werk en dat vindt hij leuheuk!