Welke hulpteugel bij longeren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mjba

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 16:53

Het klopt dat als een paard op een volte loopt ook een beetje een stelling naar binnen heeft, maar dat is ook veel makkelijker met de bijzetteugel want dan doe je hem aan de ene kant gewoon 1 gaatje korter. En als je de andere kant op gaat doe je die ene kant weer 1 gaatje langer en de andere kant een gaatje korter. Maar als ik longeer (nu met een jong paard) dan zet ik de bijzet heel losjes zodat ze er net doorheen is zegmaar, en dan kan ze nog wel met d'r hoofd met de volte mee kijken. Maar het "gevaar" bij een gewoon touwtje is, is dat je het paard gedwongen te ver naar binnen stelt. En als je dan de andere kant op gaat dat je dat weer minder doet ofzo. Zo wordt een paard snel scheef, of kan last van z'n rug krijgen. Zeker als je er niet heel ervaren mee bent.

Anoniem

Re: Welke hulpteugel bij longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 16:59

Jij vind dat handig, ik niet. Op de manier waarop jij het doet, dwing je het paard in een bepaalde bocht. Pak je een touwtje, wat over de schoft heen gaat, of nee over de rug, dan stel je het paard niet te ver naar binnen maar laat je het paard het juist zelf uitzoeken, zie nog even mijn gepainte foto van hoe ik het doe ;)
Enneh, bij ons is nog nooit een paard scheef geworden maar op de manier waarop jij het doet loop je dat risico wel.

mjba

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 17:12

ik zeg toch ook niet dat het verkeerd is om het met een touwtje te doen! En ik dwing niet, want zoals ik zei, ik bind haar niet strak naar beneden, maar alleen dat ze er net even doorheen loopt. En ik zet de bijzetteugels op gelijke lengtes. Maar voor een onervaren persoon zijn bijzetteugels misschien handig. Het is het proberen waard toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 17:24

Weer zeg je dat je ze wel op gelijke lengtes zet, nu ga ik dus wel degelijk twijfelen aan jóuw ervaring, Marit.

mjba

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 17:46

ik doe ze op gelijke lengtes, en losjes! maar als je je paard persee met de volte mee wil laten kijken kan je de ene kant een gaatje korter doen. Maar ik ben ook geen volleerde amazone :P En ik vertel alleen mijn ervaring ermee, en wat ik altijd doe. maar misschien hebben andere mensen ook nog tips?

Utan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 18:49

Marit1991 schreef:
Maar het "gevaar" bij een gewoon touwtje is, is dat je het paard gedwongen te ver naar binnen stelt. En als je dan de andere kant op gaat dat je dat weer minder doet ofzo. Zo wordt een paard snel scheef, of kan last van z'n rug krijgen. Zeker als je er niet heel ervaren mee bent.

Nu ben ik toch ook benieuwd hoe je een paard met een koordje gedwongen te veel naar binnen stelt :? Ik zie dat nl niet...

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 19:01

ik gebruik ook een touwtje, werkt erg fijn voor m'n paarden. die zijn juist al flink voorwaards en dan met zo'n stuk achter de achterhand gaan ze alleen maar nog harder lopen :P
ik heb een knopje precies in het midden van m'n touwtje, is makkelijk voor het midden. tegenwoordig (sinds ik vorige maand m'n arm brak) heb ik boven dat midden knopje nog zo'n 5 knopen gemaakt op zo'n 10cm afstand. dmv een dubbele musketonhaak klik ik dan bij zo'n knop vast aan de singel tussen de benen, ivm steeds opnieuw de uiteinden vast te knopen.

edit: nog even reactie op het mogelijk te veel naar binnen kijken.. Ik stel m'n touwtjes ook gewoon gelijk in en dan vraag ik met de longeerlijn aan het bit licht stelling naar binnen, maar dat kan je dus elk gewenst moment meer of minder doen.

robbie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 18:01

je schrijft dat je niet goed over weg kunt met een dubbele longe maar er is een nieuwe methode wat je paard ook erg veel rust geeft je kan nu ook de dubbele longe tussen je tenen vast houden werkt erg goed mijn paarden worden er heel fijn van

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 19:14

Vertel daar eens meer over, ik heb 25 jaar lang gelongeerd met mijn handen en weet niet beter, is het een nieuwe hype om het met je tenen te doen dan?

robbie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 20:06

Dit heb ik geleerd op mijn yoga les voor paarden.
Het is heel simpel, je pakt de lijnen tussen je dikke teen en longeren maar.
Dit verbeterd de band tussen jou en je paard.
Wel is 't het makkelijkst als je in kleermakers zit op de grond gaat zitten, dit voor extra hou vast.
Succes ermee!

zandvangers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 20:15

.
Laatst bijgewerkt door zandvangers op 18-02-22 19:45, in het totaal 1 keer bewerkt

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 20:16

je hebt van lammert van die nylon bijzettouwtjes
die gebruik ik super fijn hoor en glijden mooi
dus ze kunnen nergens vast blijven hangen zoals de
slofteugels BV wel doen

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 20:57

robbie__ schreef:
Dit heb ik geleerd op mijn yoga les voor paarden.
Het is heel simpel, je pakt de lijnen tussen je dikke teen en longeren maar.
Dit verbeterd de band tussen jou en je paard.
Wel is 't het makkelijkst als je in kleermakers zit op de grond gaat zitten, dit voor extra hou vast.
Succes ermee!

:+ _O- sorry :').

Plaats daar eens een filmpje van op bokt? Dat lijkt me niet echt praktisch :').

Als je in kleermakerszit zit... En je paard loopt toertjes rond je... Dan wordt je immers helemaal ingepakt met de longe. Of steek je jou voet omhoog en draait jou paard daar omheen of ...

*Is aan het fantaseren maar is echt benieuwd naar hoe dit veilig in de praktijk omgezet kan worden*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 09:24

Ik ga me inschrijven voor een workshop: longeren van uit een vliegtuig :D

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 11:13

Guts... gaat dat ook al :').

robbie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 18:10

ik zal hier binnen kort een filmpje van maken longeer niet zo heel vaak maar zo snel ik ga longeren maak ik er een filmpje van je mag ook best een keer komen kijken het is ideaal als je het kent het geeft zo veel rust en ze reageren er supper op ik longeer zo ook ooit paarden van anderen want die manier heb je niet 123 onder de knie

Charis404

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 22:16

heey, ik gebruik gewoon zo'n leren bijzetteugel met rubberen stootringen. of gewoon aan de zijkant van de singel naar haar bit, of aan de onderkant tussen haar benen door. succes

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 10:14

We wachten op het filmpje! :+

Wegbenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 15:59

Ik gebruik eigenlijk altijd mijn passoatuig of het bekende Lammert Haanstra touwtje. Het boek van hem is ook erg nuttig, daar kun je ook allemaal hulpteugels uit halen. Maar ik vind deze 2 de beste. Door het tuig gaat mijn paard heel fijn over de rug lopen en de dag daarna rijdt ze super :d

Farfalla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 20:59

Ik longeer met het Lammert Haanstra touwtje, heel erg makkelijk in gebruik.