aanvallen met longeren en opjagen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

storm93

Re: aanvallen met longeren en opjagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-09 21:15

Lieve allemaal, aan de hand en grondwerk is gewoon niet te doen.Hij is trouwens echt bijna bijna bijna 3 iets van 2,9 ,dus het is afgerond een 3 jarigpaard ik kan hem niet goed houden als ik er naast loop idd maar erop is gwn al helemaal goed heb gestapt gedraaft en gegalopeerd.Ik rijd ook al lang en ben dus ook ervaren hoor!hij is al volgroeid en word niet overvraagt hij staat de hele dag op stal of in de padoc en heeft niks te doen,en elke dag aan de halnd lopen is niet genoeg om zn energie kwijt kan... ik hoef geen commentaar ik wil alleen tips om longeren makkelijker te maken wat hij wel kan en snapt hij valt niet meer aan hij doet gewoon nog irritant.. XX

Nelflobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 23:07

Sorry, het was niet mijn bedoeling om banketstaaf te doen....
maar toch nog even een kanttekening: probeer ervoor te zorgen dat je paardje niet de hele
dag op stal staat, want dat is echt funest als je hem wil opvoeden, paddock is al beter ja.

Juist omdat je zegt dat het grondwerk niet te doen is, moet je daar dus mee aan de gang,
want zoals je al aangaf, berijden gaat wél, dus de volgende stap die je zou moeten zetten is
iemand zoeken die je helpt om hem op de grond, aan de hand, ook goed te krijgen.
Ik spreek uit ervaring hoor, ik heb ook een paard gehad die zich perfekt liet berijden maar die
hopeloos (lees: totaal niet) was opgevoed door de vorige eigenaar,en als je er niet op zat vreselijk met je aan de haal ging.
Ik heb toen een instructrice gevonden die wekelijks les kwam geven.....grondwerk dus.
Samen met dat grondwerk werd het (los) longeren ook meegenomen.
Resultaat (na wekenlang héél hard werken en oefeningen doen!): een geweldig lief en aardig paard in alle opzichten.
Tip: probeer het boek "Grondwerk met paarden" van Inge Teblick op de kop te tikken. Daar staat veel nuttigs in...
Succes met je paardje!

Groetjes, Nienke

Nelflobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 23:08

Banketstaaf??? Daar moet dus staan: vervelend ;)

storm93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-09 00:34

oke hihi, bedankt voor de tips

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 21:56

wat baten kaars en bril...

Marliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 22:07

Ik denk dat je even lekker rustig aan moet doen met je paardje, laat hem ff lekker rusten en ga er vooral een tijdje niet op rijden, want dat hoeft toch niet acuut?
Probeer elkaar gewoon lekker te leren kennen d.m.v wandelen en beetje grondwerken, de rest komt later wel!

Nelflobo schreef:
Het is al eerder gezegd, maar het blijkt wel weer: tieners denken over het algemeen alleen
maar aan rijden, rijden, rijden. De rest is bijzaak - en die rest is nou juist zo leuk en interessant!

Niet aanvallend bedoeld maar ik denk dat er genoeg tieners zijn die er anders over denken hoor :P

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 22:26

Ik heb meer dan een jaar niet op mijn ruin gereden omdat onze relatie verstoord was(hij schrok ik ben er afgevallen kon een tijdje niet lopen en we vertrouwde elkaar niet meer), door grondwerk ed te doen leer je weer een band opbouwen waardoor je later ook veel beter kan rijden, maar goed rijden staat bij mij niet op de eerste plaats.
Maar wat ben ik ontzettend blij dat door mijn geduld onze band weer geweldig is en we elkaar weer helemaal begrijpen.
Mijn merrie kon ook echt aanvallen haar vertrouwen in de mensen was totaal weg ook te begrijpen als je in de 4 jaar dat je in Nederland ben al 5 eigenaren heb gehad en ook nog een veulen verloren heb in tussentijd ze was eigenlijk levensgevaarlijk, maar door geduld en duidelijkheid hebben we al heel wat bereikt we klimmen langzaam uit een dal en daar zijn we nu al meer dan een jaar mee bezig.
Geduld is een schone zaak, waarom haasten als je nog zo veel mooie jaren met elkaar te gaan heb.

GenteDiMare

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 08:13

Volgens mij is je paardje nog niet echt klaar voor het longeren. Ik zou alles rustig weer opbouwen, want op deze manier gaat het nooit lukken en gaat jullie relatie stuk gaan.

pandabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 09:11

Ik ga me niet mengen in de discusie of het inrijden van een 3 jarige/bijna 3 jarige goed of fout is, want dat is toch nutteloos aangezien daar meerdere meningen over zijn.

Ik ben ook geen NH mens dus daar kan ik ook weinig over melden.

Fijt is dat ik denk dat het paard het niet helemaal begrijpt wat ie maar doen met het longeren, plus dat ie dominant is.
Probeer eventueel even met 2 man te longeren. Een met het einde van de lijn en longeerzweep, en een die bij het paard loopt en telkens wat meer afstand neemt van het paard. Eventueel met klein zweepje in de hand om drang naar voren te houden. (in wat voor bak longeer je? rond, vierkant of gewoon rijbak 20x40) Beloon het paard als het goed gaat en doe een stapje terug als het niet lekker gaat, net zolang het helemaal lukt. Probeer dit wel kort te houden liever 10 minuten goed dan 10 minuten goed en daarna een half uur slecht door verveling.

En betreft het dominantie probleem met losgooien en opjagen.
Maak je zelf groot als ie schijnaanvallen/aanvallen doet. Geef een brul en jaar hem weg als ie zoiets doet.
Desnoods ga je achter hem aan om het weg te jagen. Een keer flink boos worden bij slecht gedrag worden ze echt niet slechter van. Dat is meer een rangorde bepalen. In de kudde gaan ze elkaar ook weleens kwaad achterna.

Mijn paard doet het nu op 16 jarige leeftijd nog steeds dat stijgeren en schijn aanvallen, dat is tegenwoordig meer spelen dan serieus, maar wel een dominatie spelletje vanuit hem. Hij vind het alleen maar leuk als ik hem laat schikken en hij uit zijn plaat kan gaan. :+
Soms kan ie het ook wel uit boosheid doen als ie geen zin heeft om los gelongeerd te worden, dan jaag ik hem gewoon heel boos weg, door mezelf groot te maken en met boze woorden op hem door te lopen, desnoods krijgt ie een klap als ie niet snel weg loopt. Hij weet donders goed waar mijn grens ligt, maar uitproberen tot hoever hij kan gaan is ie niet vies van.

En nu zie ik heel veel adviezen van ga grondwerken en laat het longeren en rijden even zitten.
(rijden ben ik het wel mee eens, maar een paar keer per week een kwartiertje heb ik geen moeite mee. Al mijn paarden zijn met 3 ingereden en met 2½/2¾ aan de longe gegaan)
Maar longeren moet nu wel mee begonnen kunnen worden.
Ook lees ik dat TS moeite heeft met het paard aan de hand omdat ie te sterk is/teveel energie heeft.
Die energie zal ie toch kwijt moeten en hoe kan dat beter dan longeerwerk of losgooien?!
Nu is het de stap om de knopjes van het longeren er goed in te krijgen, en dat gaat niet bij elk paard even makkelijk. Of ze nu 3 of 20 zijn je zal altijd paarden hebben die het wat moeilijker oppakken. (of willen oppakken door dominatie)
En niet iedereen heeft de ervaring en de feeling om daar de juiste trucjes voor te vinden binnen die paar eerste minuten die de basis zijn, en zullen met vallen en opstaan wijs worden en verder komen.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 11:44

Naar mijn idee heeft pandabeertje een heel goed advies gegeven, dit is een hele goede manier om het aan te pakken.
En let op wat ze zegt beter 10 minuten goed als een half uur slecht, weet wanneer je moet stoppen als het goed gaat anders slaat de verveling weer toe.
Op deze manier heb ik ook mijn dominante merrie aangepakt en het werkt goed.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 11:06

storm93 schreef:
Lieve allemaal, aan de hand en grondwerk is gewoon niet te doen.

Dan ben je al verkeerd begonnen. Werk aan de hand/grondwerk/de gewone dingen zoals leiden ed. zijn de allereerste en allerbelangrijkste dingen die je paard moet kunnen.
Je moet je paard ergens heen kunnen brengen aan de hand, kunnen verzorgen, het paard moet wijken voor druk begrijpen voordat het kan rijden omdat het hele rijden daarop gebaseerd is -en wat dacht je van wijken voor druk als ie op je voet gaat staan-, je moet je paard weg kunnen drijven uit je eigen ruimte om te voorkomen dat ie in je nek springt als ie schrikt of boos is, je moet een gemeenschappelijke taal ontwikkelen om samen te kunnen werken, je paard moet door een dokter en hoefsmid behandeld kunnen worden en dan luisteren en en en en en... kortom... Aan de hand dingen doen/grondwerk is de basis van de hele opvoeding en het rijden erna en dat kun je niet overslaan omdat het niet gaat. Als het niet gaat, is er iets mis in de relatie tussen jou en je paard en zal dat als eerste moeten worden opgelost. Voordat je gaat rijden (waar hij toch nog te jong voor is)

storm93 schreef:
hij staat de hele dag op stal of in de padoc en heeft niks te doen,en elke dag aan de halnd lopen is niet genoeg om zn energie kwijt kan... ik hoef geen commentaar ik wil alleen tips om longeren makkelijker te maken wat hij wel kan en snapt hij valt niet meer aan hij doet gewoon nog irritant.. XX.

Een bijna driejarig paard hoort absoluut niet de hele dag op stal. Vind je het dan gek dat ie zijn energie niet kwijt kan.? Alleen in de paddock is overigens ook niet ideaal. Een jong paard hoord het merendeel van de dag, liefst 24 uur per dag in een wei met andere paarden om mee te socialiceren en te spelen. Dan kan hij zijn energie kwijt en is hij voor reden vatbaar. Lekker de wei ingooien met andere paarden, bij de basis beginnen (opvoeding en grondwerlk) en hem de tijd geven, dan doet hij niet meer irritant. Momenteel heeft hij meer dan voldoende reden om irritant te doen.

EzzieGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 17:47

Ik ben sas dr vriendin(storm93) en ken nin ook hij staat nu op het land en is heel druk.. ik (ik weet dat ik een mietje ben) vind hem dan heel eng want hij gaatda hinniken en kijken en druk ademhalen enzo en daardoor kan ze dus niet met m naar stal lopen om te oefenen want ze heeft hulp nodig daarbij... weten jullie wat ze moet doen XXX Esmée

wie_ben_ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 18:47

Zo probleem heb ik dus ook, als ik probeer te longeren komt hij op mij af.
Heeft iemand mischien een tip om hem gewoon een rondje te maken, en niet heletijd op mij afkomt ...?
graag een bericht, als iemand een tip voor mij heeft.

btw; Mij vz.pony is al in de 20, dus die moet er wel ervaring mee hebben
en het rijden gaat allemaal wel goed, soms een eigen wil..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 18:52

EzzieGirl schreef:
Ik ben sas dr vriendin(storm93) en ken nin ook hij staat nu op het land en is heel druk.. ik (ik weet dat ik een mietje ben) vind hem dan heel eng want hij gaatda hinniken en kijken en druk ademhalen enzo en daardoor kan ze dus niet met m naar stal lopen om te oefenen want ze heeft hulp nodig daarbij... weten jullie wat ze moet doen XXX Esmée

Is hij heel druk? Meid, dat beestje is nog jong en barst van de energie. Laat hem. Dat is gezond en normaal.
Dat zij daardoor niet naar de stal kan lopen, zegt echt wat over haar omgang met dat paard. Hulp is zeker nodig van iemand die rustig is en weet om te gaan met jonge, energieke paarden.

Zoek dan iemand met ervaring, met geduld en een rustige manier van doen. Dat is het enige wat ik kan adviseren. Fijn trouwens dat hij inmiddels wel lekker buiten staat. :j