Clickertraining met jaarling, welke kleine oefeningen doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jojo85

Re: Clickertraining met jaarling, welke kleine oefeningen doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 11:27

Het lijkt erop dat ze overal een goed antwoord op geeft. Dat jullie het er niet totaal mee eens zijn kán maar het blijft een beetje lastig omdat je niet weet hoe het werkelijk zit, wat je al aangaf Royen. ;)

@Royen: Ik denk dat je gewoon aan de mensen op stal moet vragen om advies want die zien hoe jij ermee omgaat. En als de pensoinstaleigenaar al zegt dat het prima gaat zoals het gaat (ga er wel vanuit dat deze persoon er verstand van heeft), dan kun je beter daar naar luisteren want hier op bokt heeft het (in mijn ogen) weinig zin om hier nog verder over te discusiëren ;)

Wie is dat met mij eens? :P

RR&R

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 11:34

Ik ben het helemaal eens met Jojo85.
Je moet gewoon op stal en in je omgeving naar advies vragen en niet aan de mensen hier want niemand kan zien of jij verkeerd of goed met je jaarling om kan gaan. En als je staleigenaar zegt dat je het goed doet, kan je hem best geloven, hij heeft er immers verstand van ;)

En je week met Royen ziet er toch goed uit? Ze komt alleen wel weinig buiten (maar dat is uit nood, kan jij nix aan doen hoor ;))maar als ze strakjes op weiland kan dan is dat ook weer goed.

Verder denk ik dat je het topic moet laten wegzakken/niet meer reageren want dit kan nog jáááren doorgaan deze discussie over wat nou wel goed is en wat nou niet goed is voor jaarlingen ;)

Jij heel veel succes en plzier met Royen en ik hoop dat ze snel op het weiland kan ;)

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 11:39

Jojo85, ik ben het met je eens dat het weinig zin heeft om op bokt te discussieren, ALS JE NIET WILT DISCUSSIEREN.

Royen heeft zelf gekozen om dit hier neer te zetten en ze vraagt om advies. Je kunt met een topic als dit wachten op een discussie, want jonge paarden en 'werk' ligt nu eenmaal gevoelig.
Wil je die discussie niet, dan moet je het hier niet neerzetten en meteen naar de stalhouder gaan.

Ik ben het overigens met suleilitha eens. Laat je beestje lekker paard zijn. Kom een keer per dag om een aai te geven en als je af en toe eens probeert of alle voeten nog de lucht in gaan, dan is dat prima.
Natuurlijk kun je (af en toe) eens wat 'respect' dingetjes oefenen. Zoals meelopen aan het touw en een pasje achterwaarts, zodat ze het kennen.
Maar echt de truukjes leren, zodat ze op commando vanalles doen, dát vind ik te ver gaan voor zo'n jonkie!
Niet alleen voor de ontwikkeling, maar omdat (Zeker de dominate types) echt ontzettend vervelend kunnen worden als je ze niet op het juiste moment corrigeert.
Nu kun je dat nog handelen, maar zodra ze 3/4 jaar zijn en een paar 100 kilo zwaarder zijn, is dat niet meer zo.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 11:57

Het probleem van niet vaak buiten komen kan opgelost worden door een geschikte opfokplek te zoeken ;-)

Ik ben wel met de reacties eens dat je dit soort dingen niet moet willen met een jaarling. Ik vind het ook teveel getut. Jij geeft het voorbeeld van een gestresste driejarige, ik heb jaren driejarigen zo uit de wei (wel in handen geweest, maar verder niks) beleerd en daar zat niks geen abnormale stress bij. Ligt ook aan de manier waarop. Nu al je jaarling op commando laten stappen, draven en galopperen vind ik -ehm- soort van onnodig. Tegen de tijd dat ie aan het werk moet heeft ie dat in een week door.

En bij wijze van spellete je jaarling mee laten rennen is volgens mij levensgevaarlijk. Straks heb je een bonk van een paard dat gezellig bovenop je springt als je je omdraait? Volgens mij moet je hem eerder leren uit je ruimte te blijven. (als 't ie zo eens 2,5 is...)

Dus, nee, je zal de beste bedoelingen hebben, maar mijn manier is het niet.

Jojo85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 12:42

@WowAmigo:

Maar een goede opfokplek is ook niet veel te vinden en dan is het vaak in het buitenland. Ze komt in de zomer toch gewoon buiten te staan en in de winter staat ze in een grote bak ofzo ;) Dus ik denk dat ze opzich wel een goede plek heeft gevonden, ook staan er andere jonge paarden dus eigenlijk is het een soort opfok. Ik ben voorstander van kudde's met paarden van verschillende leeftijden ;)

Ik heb zelf 3 jarige meegemaakt die ik gekocht had van particulieren. Deze paarden kwamen van de opfok af en waren totaal niet te hanteren. Ik merk dus wel duidelijk verschil tussen een 3jarige die uit de opfok komt en af en toe in handen is geweest ter vergelijking met 3 jarige die niet uit een opfok komen maar uit kuddeverband die vaker in handen zijn geweest. De laatste waren erg mak, en bij 1 kon ik er opzitten en zo wegrijden (die was 3 jaar en 8 maanden)! Omdat ze in handen waren geweest en net als royen ook oefeningentjes hadden gedaan met hun eigenaren.

Er zijn genoeg mensen die op een foute manier omgaan met jaarlingen, mensen die teveel overvragen aan een jaarling maar ik denk dat het bij Royen niet het geval is.

De commando's nu al geven of nu geven zodat ze later profijt heeft? Tja dan kies ik toch voor het laatste want als ze 3 á 4 jaar zijn luisteren ze erg goed en snappen je eerder.

Dat zogenaamde spelen wat ze met Royen doet, deed ik ook met al mijn veulens en jaarlingen. Dat vinden ze geweldig! En ik heb in al die jaren nog nooit een paard op mijn rug gekregen. Zolang je maar consequent blijft en dat ze weten dat jij de baas/leider bent, springen ze echt niet zomaar op je rug als je wegrent hoor hahahaha! :P

Jibbel schreef:
Jojo85, ik ben het met je eens dat het weinig zin heeft om op bokt te discussieren, ALS JE NIET WILT DISCUSSIEREN. Ik wil best discusseren maar ik denk dat het in háár geval weinig uithaalt. Hier geen probleem met een goede discussie hoor +:)+

Royen heeft zelf gekozen om dit hier neer te zetten en ze vraagt om advies. Je kunt met een topic als dit wachten op een discussie, want jonge paarden en 'werk' ligt nu eenmaal gevoelig.
Wil je die discussie niet, dan moet je het hier niet neerzetten en meteen naar de stalhouder gaan. Dat heb ik dus net tegen haar gezegt, dat ben ik dus met je eens ;)

Ik ben het overigens met suleilitha eens. Laat je beestje lekker paard zijn. Kom een keer per dag om een aai te geven en als je af en toe eens probeert of alle voeten nog de lucht in gaan, dan is dat prima.
Natuurlijk kun je (af en toe) eens wat 'respect' dingetjes oefenen. Zoals meelopen aan het touw en een pasje achterwaarts, zodat ze het kennen. Dat doet ze toch eigenlijk ook := Ze heeft een hele week opgeschreven op de vorige pagina wat ze precies doet en ik vindt dat eigenlijk hetzelfde zoals jij dat hier neerzet...
Maar echt de truukjes leren, zodat ze op commando vanalles doen, dát vind ik te ver gaan voor zo'n jonkie! Dat geeft ze steeds aan dat ze dat niet echt op die manier doet, ze doet geen trukjes maar leert haar jaarling om opzij voor haar te gaan en een bepaalde snelheid te gaan lopen, bij alles praat je tegen je paard dus als ik stap zeg tegen mijn jaarling verwacht ik dat ze het begrijpt en dat ze meeloopt, maar je zegt ook bijvoorbeeld 'eten'! dus dan geef je eigenlijk ook een commando: namelijk er komt eten aan!.
Niet alleen voor de ontwikkeling, maar omdat (Zeker de dominate types) echt ontzettend vervelend kunnen worden als je ze niet op het juiste moment corrigeert. Tja, dat ligt aan het paard. Maar dan moet je dat paard wel kennen ;)
Nu kun je dat nog handelen, maar zodra ze 3/4 jaar zijn en een paar 100 kilo zwaarder zijn, is dat niet meer zo.

@vrouwke:

Hier nog een persoon die leuke/leerzame dingen met haar jaarlingen doet! :D

@vrouwke: Grappige foto's! Had ook even op je profiel gekeken, prachtige paarden heb je :D
Laatst bijgewerkt door Judje op 08-04-09 14:05, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd. Gebruik a.u.b. de Wijzig-knop als je vlak na het reageren nog wat toe wilt voegen.

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 13:07

Pfff, veel leeswerk! _O- Momentje hoor....:P

Ik heb ookal gekeken bij een gesloten topic waar zeer veel goed info staat en goede adviezen worden gegeven: [OPG] Wat doe jij met je jaarling?
Laatst bijgewerkt door Judje op 08-04-09 14:05, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Nogmaals berichten samengevoegd.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 14:06

Moderatoropmerking:
Nogmaals zijn berichten samengevoegd. Het na elkaar plaatsen van berichten is niet de bedoeling, daarvoor is de Wijzig-knop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 15:01

Over vooroordelen gesproken, die heb ik ook niet, ik heb gewoon gereageerd op wat ik las en uitgaande van mijn eigen ervaring advies gegeven.
Verder kan ook een paard wat voedingssuplementen krijgt, gewoon in een opfokweide, zoals je die op de klei veel tegenkomt, er is op de meeste plekken gewoon 2x per dag toezicht en er wordt in de regel elke dag ook wel wat brok gegeven, om de paarden niet te veel laten verwilderen. Ik heb ook wel eens eentje in het noorden van onze provincie in een groep gehad, die medicatie nodig had en dat gaf de boer in kwestie gewoon dagelijks, nooit een probleem.
Verder heeft de ervaring mij allang geleerd dat het vaak voorkomt dat je in mei een aap van een jongeling loslaat die bij het ophalen tegen november kipmak is, zonder dat er veel mensenhanden aan te pas zijn gekomen ;)

idonea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 15:28

in de ROS staat deze maand een leuk stukje over werken met jonge paarden. Ik zou je aanraden het te lezen :)

groetjes idonea

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 15:44

@idonea: Heb ik nog niet gezien in de schappen, maar ga zeker kijken :P

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 18:30

Royen schreef:
lindake:

Yes! Maar wat je nu zegt: vast staan, voetjes geven etc. dat doe ik dus nu met haar ;)

Het is niet zo dat ik haar ga laten leren de spaanse pas, apporteren ofzo...

Heb je daar een clicker voor nodig? :?

Zet het dier gewoon op de wei en ga er niet al te vaak mee aan de slag... 5 min per week iets (voetje geven, vast staan, borstel,...) oefenen is beter dan elke dag met een veulen bezig zijn. Een veulen heeft niet veel aandacht van een mens nodig.

Natuurlijk moet de wei 2 keer per dag gecontroleerd worden zodat je kan zien of veulen geen verwondingen heeft etc.

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 22:15

Ze kan nog niet op de wei
ik ben er niet elke dag
ik oefen hetzelfde als jij nu zegt
ik controleer haar hoeven

;)

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 20:41

Ik vind zelf de cirkeltraining niet echt iets voor een jaarling ik zou hem zelf aan kleine dingen laten wennen vast staan, voetje geven en meelopen . :)
En bouw het dan rustig op dan ga je naar paraplu's, kinderwagens en allemaal van dat soort dingetjes (prullebakken zou ik ook doen) :Y)
Ik zou dan pas over 2 of 3 jaar met de cirkeltraining beginnen als je dat graag wilt. :j

X Ivanka:D

**Ik las een ander berichtje over verkopen . :\
(ik wil geen ruzie ovzo hoor)
Dat vind ik wel een beetje te ver gaan iedereen doet en wilt ervoor zorgen dat een paard zich prettig voelt. :j

**** Lekker doen waar je je goed bij voelt hoor maar ik zou nog niet met de cirkeltraining beginnen :n

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 20:50

Royen schreef:
Ze kan nog niet op de wei
ik ben er niet elke dag
ik oefen hetzelfde als jij nu zegt
ik controleer haar hoeven

;)

Een jaarling die niet op de wei kan en heel de dag of alleen snachts op stal moet staan? :?.

Arm dier :(:).

Op deze manier kan hij zich niet normaal ontwikkelen tot paard...

Zoek aub een wei zodat hij dag en nacht kan spelen met soortgenoten.

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 06:14

Dat gaat niet, de wei is te drassig, over 2 weken mag ze met de kudde naar buiten als het een constantere en betere tempratuur is. Dan kunnen ze er ook dag en nacht op.
Ze worden om de 3 dagen gewisseld van weiland zodat ze steeds vers gras hebben. Ze staat alleen s'nachts op stal en voor de rest wordt ze buiten in de paddoc gezet met vriendjes ;)

En geloof mij, het is geen arm dier!
Een arm dier vindt ik als een dressuurpaard de hele dag op stal staat en daarna hardt moet werken zodat 'hij zijn beweging' heeft gehad'. En als er geen afwisseling is ---> dag in dag uit rondjes in de bak lopen.

Xfeno01X schreef:
Ik vind zelf de cirkeltraining niet echt iets voor een jaarling ik zou hem zelf aan kleine dingen laten wennen vast staan, voetje geven en meelopen . :)
En bouw het dan rustig op dan ga je naar paraplu's, kinderwagens en allemaal van dat soort dingetjes (prullebakken zou ik ook doen) :Y)
Ik zou dan pas over 2 of 3 jaar met de cirkeltraining beginnen als je dat graag wilt. :j

X Ivanka:D

**Ik las een ander berichtje over verkopen . :\
(ik wil geen ruzie ovzo hoor)
Dat vind ik wel een beetje te ver gaan iedereen doet en wilt ervoor zorgen dat een paard zich prettig voelt. :j

**** Lekker doen waar je je goed bij voelt hoor maar ik zou nog niet met de cirkeltraining beginnen :n

Dat met die paraplu's ben ik nog niet echt mee bezig omdat ze dat gewoon nog niet helemaal aankan in dat koppie ;)
Cirkeltraining??? Dat heb ik nooit gezegt hoor. Ik zet haar in een zeer grote longeerbak waar ze even uit kan razen als ze daar zin in heeft, ook zijn er veel interressante dingen aan de overkant van de longeerbak dus dan kijkt ze altijd even wat er allemaal te zien is. Ze loopt bijna nooit een rondje in de longeerbak, ze trekt meestal een sprintje en gaat dan weer de andere kant op. De longeerbak is dus eigenlijk een gewone bak met afgeronde hoeken :P

Tja, als mensen neer gaan zetten dat ik Royen moet gaan verkopen moeten ze zelf eens na gaan denken over wat ze schrijven want dat is belachelijk! (ik ben het helemaal met je eens ;)). Niemand kent mij en dan is het zeer vervelend om te horen dat je je paard 'zo snel mogelijk' moet verkopen en maar een verzorgpaard moet zoeken... Ik rijdt al 12 jaar, heb stage gelopen bij een internationale handelsstal en heb verschillende paarden verzorgd. Ook lees ik vaak informatieve boeken over het gestel, ziektes en medici van het paard. Op een 'gewone' handelsstal heb ik jonge hengsten ingereden en dravers omgeschoold tot rijpaarden (meehelpen met iemand anders), ook heb ik daar ervaring opgedaan met veulens - hoe je daar mee omgaat. Ik heb me goed verdiept in het houden van een veulen en heb ook nog gewerkt in een paardenwinkel (daar leer je ontzettend veel!). Mensen op stal komen vaak naar mij toe als hun paard niet lekker is of niet goed loopt, gewoon omdat ik daar een antwoordt op heb omdat ik zoveel geleerd heb.

Maar commentaar is natuurlijk wel welkom, alleen moet het wel normaal blijven :P

Groetjes ;)
Laatst bijgewerkt door Judje op 10-04-09 09:35, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Wéér berichten samengevoegd. Gebruik de Wijzig-knop!