waarom bitloos?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: waarom bitloos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 23:29

Ehm ik begrijp t niet?
En nee bitloos rijden met een dunne neusriem werkt veel sterker in dan dikkere neusriem! Daarom heb ik een neiuw hoofdstel aangeschaft met een dikkere neusriem
En zie jij mij mijn paard naar beneden drukken aan de neusriem?
Overigens vind ik t krulletje t minst belangrijk!

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 23:39

Cinnepin schreef:
Ehm ik begrijp t niet?
En nee bitloos rijden met een dunne neusriem werkt veel sterker in dan dikkere neusriem! Daarom heb ik een neiuw hoofdstel aangeschaft met een dikkere neusriem
En zie jij mij mijn paard naar beneden drukken aan de neusriem?
Overigens vind ik t krulletje t minst belangrijk!

Beetje moe? :+ Je leest mijn post maar half.
Zeg nergens dat je trekt, zeg zelfs dat dat wel snor zit.
En ik neem aan dat je zelf je in je andere topic wel genoeg gewezen bent op je punten van verbetering.

Doe mij een combinatie die goed over de rug loopt, los is en ook nog eens lekker wakker is van achter en je hebt mij tevreden, ongeacht de manier van rijden. Daar ben jij nog niet, maar met oefenen zal je dat vast wel lukken.
Maar ken weldegelijk mensen die dat na veel trainen berijkt hebben, oke dat zullen geen hoogstandjes op wedstrijd zijn binnen een halfjaar, maar leuk rijden doen ze zeker.

Ik zie het als de spaanse rijschool, paarden die (danwel met bit) 8? jaar getraint worden eer ze eigenlijk klaar zijn.
Zo hoort het ook... maar met de haast van tegenwoordig moet het allemaal maar in een paar maanden klaar zijn.

En moet eerlijk toegeven dat ik zelf ongeduldig ben, en gewoon goede ervaringen met bit heb.
Kan ik iemand vinden die me dat bitloos kan leren, is dat ook prima, maar die zijn er nog niet zo veel...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 23:54

oh zo :P
ok :)
ja mijn paard liep veel en veel beroerder ook, En we gaan langzaam vooruit van mij hoef dat ook allemaal niet zo snel! kom geef je paard idd wel de ruimte t ff goed onder de knie te krijgen zonder dwang!

Enne jaah ben moe :P ga zo ook naar bedje toe

Feija

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 16:40

http://www.horseinspiration.nl/index_be ... ge7678.htm

Waarom bitloos?

Nou naar mijn menig is het prettiger voor een paard. Ga jij maar eens onder het hardlopen met een lolly in je mond lopen. Dat is niet lekker. Maar een lolly kan je nog niet eens echt pijn doen. Loop maar eens met een stuk ijzer in je mond en trek dat maar eens aan. AU! Geen fijn gevoel! Ik ben van mening dat een bit altijd irriteert.? Vaak is het niet eens jou intentie om het paard pijn te doen, maar het kan een reactie uit automatisme zijn. Als een paard struikelt, je trekt hem uit jezelf omhoog of blijf de teugels vasthouden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 19:55

idd feija zo denk ik er ongeveer ook over

filoutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 13:22

ik zou ook graag eens proberen maar met mijn paard lijkt dat denk ik niet ...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 14:22

filoutje schreef:
ik zou ook graag eens proberen maar met mijn paard lijkt dat denk ik niet ...

Waarom niet? Gewoon in de bak proberen, iemand erbij om eventueel vanaf de grond in te grijpen, dan kan er niet heel veel misgaan.

filoutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 14:28

we kga het eens proberen...
tzou wel heel tof zijn moest het lukken...
groetjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 18:13

Idd gewoon in de bak proberen! Heb ik ook gedaan. En het ging gelijk prima alsof ze nooit anders had gedaan!

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 20:55

Hmm ik snap je probleem wel Ts.. ik denk ook dat inderdaad in noodsitiuatie's je toch een stukje laatste redtmiddel mist. Je remt je paard inderdaad niet af door aan het bit te trekken, maar op je zit.
Maar een uiterste noodrem is het wel. Overigens is het een ellelange discussie over wat vriendelijker is, bit of geen bit.. de aanhangers van het 1 zullen dat blijven pretenderen, de aanhangers van het ander dat.
als je echt paardvriendelijk wil zijn moet je hem/haar lekker in het weiland zetten en niet op gaan zitten.. dan ben je echt back to basis!!!!!

filoutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 08:41

ja, maar als mijn paard begint te coursen (met bit) is hij niet meer te stoppen, de enige oplossing is hem dan in de hoek sturen en dan kan hij niet meer doorlopen...
alleen is mijn paard niet zo afgericht op de zit...
groetjes

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 13:03

filoutje schreef:
ja, maar als mijn paard begint te coursen (met bit) is hij niet meer te stoppen, de enige oplossing is hem dan in de hoek sturen en dan kan hij niet meer doorlopen...
alleen is mijn paard niet zo afgericht op de zit...
groetjes

Dan heb je dus nog iets om aan te werken }>

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 15:06

Sinds heel kort rijd ik ook zonder bit. Eigenlijk kwam het vooral doordat ik zondagmiddag terug op stal zag dat zijn ene mondhoek een beetje kapot was. Nou ja, dan maandag maar met een stalhalstertje met teugels eraan gereden, in de bak. Ik had natuurlijk een weekje kunnen wachten met rijden maar er was nog een discussiepunt dat mijn paard en ik te beslechten hadden in de bak. En het rijden met halster ging goed, eigenlijk beter dan met bit, hij is nogal van het spelen met z'n mond, echt overal moet hij aanzitten, rommelt in mijn poetskist op zoek naar iets om vast te houden enz :P Ik denk dat hij zonder bit minder afleiding heeft omdat er niks in z'n mond meer zit. Woensdag ben ik voor het eerst met 'm met een hackamore naar buiten gegaan en dat ging best goed, niet beter of slechter dan met bit, je moet alleen het sturen met de teugels er op aanpassen. Het "enge" zit in je hoofd als je altijd met bit hebt gereden. Bij de combinatie waar de ts het in de OP over heeft zou je bijna denken dat de onderlinge verhoudingen niet kloppen en paard en ruiter niet goed samenwerken.

skyez

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 09:45

doe dan gewoon wel een bit in en laat dat teugeltje lekker hangen. maar voor noodgevallen kun je dan altijd even op de rem zetten.
!!EEN BIT IS NIET OM TE REMMEN!! :(

filoutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 08:51

kben eingenlijk nu begonnen met t rijden zonder bit maar alleen met een touw rond zn nek, in de weide... daar is hij heel rustig - meestal-
xxx