Wentijd bitloos hoofdstel..?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

corine1981

Re: Wentijd bitloos hoofdstel..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 13:06

Ik merk met mijn merrie dat ze veel beter reageert op een sidepull dan op het bitloze hoofdstel van de ruitersportshop... Het wijken voor druk doet ze gewoon niet.

In de bak gaat het keurig zonder bit, maar eenmaal buiten ben ik alle controle kwijt.
Niet dat dat persé met bit beter hoeft te gaan en eigenlijk ivnd ik het onzin, maar het volgende buitenritje gaat ie nu toch maar in... :o

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 13:18

Mijn hack klappert ook absoluut niet hoor :n
Heb een brede neusriem en een brede kinriem en daar loopt ze super op, Elin is ook een heel gevoelig typje en wil geen overbodige rotzooi aan dr koppie, dit werkt voor ons gelukkig goed :j
Om een 'noodrem' te hebben heb ik een S-hack aangeschaft, een sidepull is voor haar net te weinig, maar daar werken we wel naar toe :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 13:29

kazary schreef:
Het kruislingse systeem snoert als het ware het hele paardenhoofd in. Heb je net als jij een gevoelig typje dan gaat dat niet werken. Persoonlijk vind ik het ook zeker geen vriendelijk bitloos hoofdstel omdat het overal druk geeft.

Het "insnoeren" vind ik altijd behoorlijk overtrokken. Je moet nogal wat kracht zetten dan, om werkelijk in te snoeren. En ik mag toch - hoop ik - aannemen dat niemand met zoveel kracht rijdt.

Het "overal druk geven" is meer een kwestie van drukverdeling. Het ene paard vindt dit juist erg prettig (geen puntdruk in de mond of op de neus), het andere paard vindt het niet zo prettig. Kwestie van uitproberen dus.

Maar het hoofdstel van TS is geen kruislings systeem, maar het merotisch systeem. Die geeft géen druk om het hoofd.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 13:31

Daar hoef je bij een gevoelig paardje dus geen kracht bij te zetten. Dat is een vooroordeel van jou kant uit.Zoals Silence ook al ondervonden heeft en ik ook.
Die laatste zin waren we al aan uit en zelfs dat vond haar paard al te veel. laat staan dat ze het wel helemaal in zou snoeren.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 13:37

De gewone (Engelse) hack met korte scharen kan inderdaad klapperen. Zal mogelijk te maken hebben met de vorm van het hoofd, mijn merrie irriteerde zich in ieder geval mateloos aan die metalen vlakken net boven haar mond. Met de Duitse hack heb je daar geen last van, maar die vind ze sowieso een K-streek, daar kan ze niet mee in discussie :P
S-hack was in die zin vergelijkbaar met de Duitse, die zat wel goed, maar zij vond hem dus ook een rotstreek.
Zij wil gewoon niet met scharen gereden worden, met een stangetje hoef ik ook niet aan te komen.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 13:44

Hoe ziet een duitse hack er uit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 13:54

kazary schreef:
Daar hoef je bij een gevoelig paardje dus geen kracht bij te zetten. Dat is een vooroordeel van jou kant uit.Zoals Silence ook al ondervonden heeft en ik ook.

Jij hebt het over insnoeren en zonder kracht kùn je niet insnoeren.
Dat een gevoelig paardje druk rond z'n hoofd niet prettig vindt, is wat anders.
Silence heeft niet ondervonden waar jij het over hebt; jij hebt het namelijk over een kruislings werkend hoofdstel en TS niet.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 14:09

En ja ook zonder kracht kun je voor het gevoel insnoeren. Druk is insnoeren, bij de een met veel druk bij de ander bij weinig.

Even terug lezen wat ik precies schrijf?

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 14:42

Met de hackamore heb ik dus zelf geen ervaring, maar hoorde het van anderen.. zie dus inderdaad dat de meningen verdeeld zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 15:30

kazary schreef:
Even terug lezen wat ik precies schrijf?

Zojuist gedaan. ;)
Ik reageerde in eerste instantie op jouw post over het insnoeren. Ik gaf aan dat je nogal wat kracht moet zetten om werkelijk in te snoeren. Waarna jij aangaf dat je bij een gevoelig paardje helemaal geen kracht hoeft te zetten om 'm in te snoeren. Waarna ik weer aangaf dat je zonder kracht niet kunt insnoeren.
Bij het teruglezen zag ik dat je ook schreef je over een beklemd/opgesloten gevoel. Dit is dus wat jij bedoelt (toch?). Maar een opgesloten gevoel of ingesnoerd worden, zijn toch echt twee verschillende dingen.

Het insnoeren is kracht voor nodig en het is dus niet zo dat een kruislings systeem per definitie insnoert. Het niet prettig vinden, ja dat kan, maar daar waren we het al over eens. ;)

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 15:31

Die laatste zin waren we al aan uit en zelfs dat vond haar paard al te veel. laat staan dat ze het wel helemaal in zou snoeren

ik bedoelde eigenlijk meer deze zin van me. Omdat jij zegt dat we beide een ander ervaring hebben.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 16:48

Ik ben het met Joviban eens wat betreft de inwerking van het kruislingse systeem. Ook ik begrijp dus echt niet waarom mensen altijd maar blijven roepen dat het aansnoert, volgens mij moet je in dat geval eerst je eigen rijstijl eens onder de loep nemen...
Natuurlijk kan het zo zijn dat een paard niet goed op dit systeem reageert, ieder paard is anders, dan probeer je gewoon een andere optoming uit lijkt mij. Maar ik vraag me af of een paard zich opgesloten voelt in zo'n hoofdstel; dan kun je toch ook geen halster omdoen?

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 07:49

Haha, meteen in de aanval als er wat wordt gezegd over het kruislingse. Mijn rijstijl is goed, maak je geen zorgen, maar geen verotte knol die het pikt als het zeer doet (nee geen aanval maar een constatering over het paard) En die vind hele lichte druk al onprettig bij dat ding. En het is een paard dat duidelijk aangeeft wat hij wel en niet wil, net als die van Silence.
Snoert jouw halster aan? Die van mij niet hoor, daar kan bij wijze van spreken aan gaan hangen, maar nergens trek ik iets door een oogje wat het halster als het ware kleiner maakt. Oke er aan gaan hangen pikt hij ook niet, daarom ook bij wijze van spreken.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 08:28

Er zijn een hele hoop paarden die heel veel kunnen hebben, ik kan mijn pony bijvoorbeeld ook absoluut niet rijden op een CRB of een touwhalster.
Als ik er zelfs maar aan dénk om mn teugels aan te nemen (en t is nogal een drammer, dus af en toe is zit en stem niet genoeg :P ) dan is het al kopschudden, rug bol maken en alle kanten op huppelen tot ik loslaat, dat doet haar gewoon ontzettend zeer want die knopen drukken op de zenuwen. Dus dat doen we maar niet meer uit veiligheid voor allebei :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 09:02

@kazary: Jij beweert iets, anderen mogen dat weerleggen. Juist ook omdat het niet waar is wat je beweert.
Als je gewoon had aangegeven dat jouw paard de kruislingse werking niet prettig vindt, ala, dat kan, dat zal niemand tegenspreken.
Maar zeggen dat dat systeem 'insnoert' en zelfs insnoert zonder druk te geven, dan mag daar best op gereageerd worden. Jij ziet dat als een aanval, tja.

Mijn paard vindt een sidepull en een touwhalster niet prettig (om mee te rijden, wandelen aan de hand vindt ze prima met een touwhalster).
Maar hierdoor ga ik me ook niet negatief uitlaten over sidepulls en touwhalsters.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 09:27

inprincipe moet je met de juiste bitloze optoming zo weg kunnen rijden ,
het ene paard vind optoming a prettiger dan optoming b
en sommige paarden kunnen best wel fel reageren op een der mogelijkheden
het moet echt paard en ruiter liggen
doch kan het zijn dat door mis communicatie het een
paar ritjes duurt voordat ze de soms andere hulpen beter door krijgen
daarom verhuren wij de sets ook 2 weken ipv 1 test dagje
dan kan je op je gemak kijken wat je zelf met de combi met jouw paard
het lekkerste werkt

als een paard echt fel reageert op een bepaalde optoming
en de 2e keer weer , raden wij een aan dan iig niet die te gaan gebruiken

net zoals niet ieder paard het zelfde reageert op een bepaald bit
zo ook reageerd niet iederpaard het zelfde op bv een touw halster

mijn anda die haat en dat is dan erg zacht uitgedrukt een touw halster
mijn pony die kunnen we der mee rijden
onze shetter word boos erg boos ..

de anda rijden we met een s hackemore , maar dan korter , minder schaar mogelijkheid constructie
de shetter doet het perfect op de site pull en voor de wagen
met een dubbel gebroken bitje en boika heeft een billy allan stang met shanks
zo hebben ze allen een andere manier waar ze prettiger op reageren
Laatst bijgewerkt door nickyu op 21-02-09 09:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-09 09:28

Bedankt, daar kan ik weer wat mee.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 09:44

Kazary het is zeker niet bedoeld om jou aan te vallen, maar zoals JoviBan zegt om iets te weerleggen wat jij beweert wat imo niet correct is. Het is ongetwijfeld waar dat sommige paarden niet goed op het kruislingse systeem reageren, maar dat het systeem aansoert is gewoon niet waar, tenzij je echt met druk rijdt waarvan ik van mening ben dat het sowieso niet goed is, ongeacht de optoming waarmee je rijdt.
Die vergelijking van het halster heeft betrekking op het opgesloten gevoel wat jij omschrijft, het halster zit ook om het hele hoofd heen.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 09:55

met dressuuren reed ik pablo ook met een kruislinks systeem
of met de dr coock

zoals zowel pablo als boika ook op de site pul te rijden zijn
en op de zowel indian bosal als de western bosal
boika is ook te rijden op een cross briddle touw halster
zet ik danny op schurie met een kruislinks werkt schurk m der van af doch met een indian bosal reageert die weer redelijk normaal

ieder paard kan uiteindelijk aan alles wennen
of je je paard er een plezier mee doet is een ander verhaal

ik ben van mening en dat adviseer ik mijn klanten ook
gebruik het zachts mogelijke wat werkt als nood rem

als je op shanks-scharen met losse teugel of nihil contact kan rijden
en met een gebroken bitje moet er continu druk op de ketel
of moet je veel hard zijn om enigzins veilig van a naar b te komen
dan is de 1e dus vriendelijker

een op het oog vriendelijk iets zoals een touw halster
zal bij de een inderdaad vriendelijk werken
de ander reageert er helemaal niet op
en weer een ander raakt in de war of word boos - fel omdat het te scherp werkt
bij ingrijpen te zeer doet

het gaat niet om het lekker sjokken en grote bochten werk en afremmen in normale omstandig heden
dat kunnen we neemik aan allemaal op de zit :D daar moet je niks voor nodig hebben

maar het gaat juist om die momenten dat paard even schrikt niet wil
of paniekeerd of gewoon domweg door enthousiasme even vergeet dat er ook nog een ruiter mee lift ...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 09:57

BrittKitt schreef:
Hoe ziet een duitse hack er uit?

Hierbij een plaatje met dank aan Google:
Afbeelding

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 10:43

Wat ik beweer is wel correct, het is alleen jammer dat jullie dat niet in willen zien. Waarom niet? Geen idee. Ik zeg niet dat het insnoert als je de teugels los hebt hangen, dat verdraai je Jovi ban, ik zeg alleen dat bij een kleine druk het paard het zo ervaart. Gewoon teugels op maat geeft al lichte druk.Dat de ene er dan niet tegen sputtert en de ander wel is wat anders. Maar het snoert altijd in. Zo is dat ding gemaakt. Elke optoming heeft zijn manier van inwerken. Jullie willen alleen het woord snoeren niet horen.
Een halster blijft op dezelfde maat zitten, of je moet die controller halsters hebben. Mag hopen dat je dat ook zelf wel inziet. :)

Die duitse hack vind ik veels te streng, dat harde neus ding.

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 10:54

Is het niet mogelijk om altijd met een stalhalster te rijden?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 11:05

een stalhalster mits goed verstelbaar !
met de touwen met klips aan de zijkanten
werkt harder in dan bv een biothane side pull

de niet verstelbare halsters zou ik niet mee rijden
die verschuiven , als ze goed afgesteld kunnen worden
en goed op maat kunnenn , niet te scherp materiaal zijn
ja waarom niet
je kan ook met niks rijden ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 11:06

kazary schreef:
Wat ik beweer is wel correct, het is alleen jammer dat jullie dat niet in willen zien. Waarom niet? Geen idee. Ik zeg niet dat het insnoert als je de teugels los hebt hangen, dat verdraai je Jovi ban, ik zeg alleen dat bij een kleine druk het paard het zo ervaart. Gewoon teugels op maat geeft al lichte druk.Dat de ene er dan niet tegen sputtert en de ander wel is wat anders. Maar het snoert altijd in. Zo is dat ding gemaakt. Elke optoming heeft zijn manier van inwerken. Jullie willen alleen het woord snoeren niet horen.

Vind je het nou zo moeilijk voor je om een kleine nuance aan te brengen in je stelling over insnoeren? :?
Het is - nogmaals - nièt correct wat je beweert. Waarom Daan_Ordeal en ik het niet zien zoals jij, is omdat wij dit systeem kennen (Daan rijdt er mee, ik heb er een paar keer mee gereden). Het snoert niet in en al helemaal niet "altijd" zoals jij beweert. En ik blijf die beweringen over insnoeren bestrijden. Zodra er sprake is van insnoeren, dan zet de ruiter te veel kracht, zo simpel is het.

Het is ook maar de vraag of een paard werkelijk "insnoeren" ervaart of dat het "druk" ervaart of een "opgesloten gevoel" ervaart. Jij kunt dat niet voor een paard invullen. Feit is dat bepaalde paarden dat kruislingse systeem niet prettig vinden (zoals mijn paard een zijdelings systeem niet prettig vindt), maar dat heeft niets met insnoeren van doen. Ik snap niet dat je dat maar blijft volhouden. Een simpele nuance op de uitdrukking "insnoeren" en we zijn 't eens, zo moeilijk is dat toch niet?

En ik verdraai helemaal niks. Dit zijn namelijk jouw eigen woorden:
kazary schreef:
Daar hoef je bij een gevoelig paardje dus geen kracht bij te zetten.

en:
kazary schreef:
En ja ook zonder kracht kun je voor het gevoel insnoeren. Druk is insnoeren, bij de een met veel druk bij de ander bij weinig.

en nu weer:
kazary schreef:
Maar het snoert altijd in.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 11:17

En ik ken het systeem niet? rare conclusie trek je daar weer.

Jij weet blijkbaar geen verschil tussen kracht en druk. Daar gaat het fout in wat we bedoelen.

* Je teugels aannemen geeft druk, altijd!! En ik rij veel met een losse teugel, maar als ik een tractor tegen kom op een landweggetje neem ik toch mijn teugels op maat. En geef dan druk (Of beter gezegd het paard zoekt die druk op), met een mee gaande hand. Er zitten enkele grammen in mijn hand aan druk.
* Dan kun je ook nog kracht zetten, dat is meer druk dan teugels op maat. Wat je natuurlijk hebt in verschillende gradaties. Van mensen die teveel doen met de hand, tot mensen die echt gigantisch trekken.

En druk is al een insnoer gevoel, altijd, dat is de werking van dat ding. Daar ga ik geen nuance in maken. Daar kun je andere benamingen aan gaan geven omdat het voor mensen fijner klinkt, maar dat veranderd de werking niet. Maar als jij perse een andere naam wilt, oke, dan maak ik er een strop van :)
Natuurlijk is dat insnoeren dan minder met lichte druk dan wanneer je er met je gewicht aan gaat hangen.
Maar waarom de werking van dat ding ontkennen? Je gaat toch ook niet onkennen dat een stang bit anders werkt dan een trensje?
Raar hoor.