[AR] Jack (80 cm); ben super trots!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 18:02

najah was niet aanvallend bedoeld, meer als tip en ik mag me mening geven daar vraag je toch om met dit topic.

bokt moet ook leren om met negatieve feedback om te gaan, das ook typisch bokt,

maar zweten heeft niks met conditie te maken ;)

elinebakker

Re: Jack (80 cm); ben super trots!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 18:10

Ik sta ook echt wel open voor commentaar en wil me graag aanpassen als het om het welzijn van m'n pony's gaat, maar soms trekt bokt nou net wat te snel conclusies, dat vind ik oneerlijk. Maargoed ik ga er rekening mee houden :)

Laat ik het dan zo zeggen over dat conditie, hij hijgt niet/amper na een stuk draven, gisteren was na het hijgen in een paar minuutjes stappen zo weer op adem :)

Liin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 18:47

Wauw het gaat echt al heel goed he Eline! Super.
ook fijn dat ie zich zoveel beter voelt :)

en over dat galopperen, dat is echt niet zo erg hoor, je moet natuurlijk wel oppassen dat het niet te glad is oid maar jij bent echt wel goed voor je pony's

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 18:50

StalNollie schreef:
allereerst leuke pony,

maar ik heb het idee (is niet om jou aan te vallen) dat je nog vrij weinig ervaring hebt met paardjes(A),..

een beetje ruiter weet dat galoperen op de weg ZEER slecht is,
en je neusriem kan hier niet door de bakstukken doe hem dan eronder en vooral niet erboven, je sluit je pony zo op.
en als tip ook nog, ik zou je pony een gaatje langer inspannen,

succes er verder mee, leuke pony :)

ik zie nergens staan dat ik een conclusie trek, ik zeg datik het idee heb. dus geen conclusie.

maar dat terzijde, blijf het een leuke pony vinden, en hoop dat je wat met de tips doet..

Naooom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 19:03

Eline wat een leuke pony zeg !
echt wat een schatje
en over dat galoperen is helemaal niet zo erg hoor , krijgen ze alleen maar sterkere benen van
succes verder ;d

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 20:32

StalNollie; Als je het idee hebt dan heb je toch een conclusie getrokken? De conclusie dat ik vrij weinig ervaring zou hebben? Dat concludeer je uit de foto's en mijn reacties neem ik aan..
Maargoed bedankt voor je compliment.

Linda ik kom wel een keer naar Oxe toe rijden, weet alleen niet of ik zomaar over de snelweg ga. Dat eerst maar eens aan de hand oefenen denk ik ;)

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 20:44

Over het bit. Heb je wel eens gedacht aan een bustrensje. Dan hoef je geem bitringen (vind het zelf echt ondingen) en die ligt wat stiller in zijn mond. Misschien kun je dan gelijk voor een dubbelgebroken gaan. Dat ligt fijner dan een enkel gebroken.

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 20:49

Zoals er al beschreven stond, bij het eerste en tweede deel had hij nog een bustrensje in, daarbij heeft hij veel vaker zijn mond open.
Het punt is dat niet alle bitten zomaar passen, het blijft een klein mondje, als het bit ook maar iets te dik is kan hij z'n mond al niet meer sluiten..

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 21:17

Ik had verwacht dat er wel kleine bitjes bestonden. Ik snap dat hij niet iets diks in zijn mond kan.
Wel lastig als er niet zoveel te kiezen valt.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 00:34

11 cm := wat enorm voor zo'n pony.
Qua bitten, mijn pony zweet bij Myler. Echt mooi aangepast op de kleine bekkies en ook in hele klein maten te verkrijgen (hoewel 11 dan weer groot is gezien mijn pony van 90 cm 9,5 heeft := )
Verder erg schattige foto's. Over het galopperen, hij gaat niet dood als je het doet maar een berm zou toch echt mijn voorkeur hebben.
Ook vind ik hem nog erg slecht ogen op die foto van de zijkant dus doe het alsjeblieft rustig aan, denk dat hij genoeg energie nodig heeft voor zijn herstel. Ook al laat hij dat niet zien.

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 09:56

Bustrens van 9 was te klein, watertrens van 10,5 past naar mijn idee prima, maargoed zal dus even een groter bitje zoeken.

We maken hooguit 1x in de week een ritje met de sulky, vind ik genoeg. De laatste tijd toont hij al weer zoveel energie, laatst nog, showen met de staart hoog, echt hengstengedrag. Heb ik hem al tijden niet meer zien doen. :) Voor de kar heeft hij zoveel plezier, dus rustige ritjes zal hem wel goed doen.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 10:58

Ja ik denk dat alleen maar niks doen hem ook geen goed doet. Leuk dat hij er zoveel plezier in heeft.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 13:31

(ik heb niet alles teruggelezen hoor ;) )

galloperen op de weg is indd niet zo verstandig. (veel draven eigenlijk al niet, maar daar ontkom je bijna niet aan.) als het een keer gebeurd, is het geen ramp hoor, maar maak er geen gewoonte van.
ik heb het idee dat je bitje best een gaatje mag zakken. dan komt de neusriem ook mooier te liggen.
over watertrenzen en bitringen zijn de meningen verdeeld. als ik twijfel doe ik ze er vaak wel aan, maar zelf heb ik er nooit problemen mee gehad. je hebt tegenwoordig trouwens hele leuke bitringen in allerlei kleurtjes. (o.a. superhorse.nl verkoopt ze volgens mij)
de bakstukken door de neusriem is normaal. zo hoort het bij een menhoofstel.

verder ziet het er echt leuk uit. wat een heerlijk klein bolletje wol. je ziet duidelijk vooruitgang ten opzichte van de vorige keer. en de sulky lijkt ook mooier in evenwicht. heb je daar wat aan kunnen veranderen?

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 14:43

Ik zou er een bokkebitje in hangen. Zachte werking op de hoge ring en dunne stang. Zijn in 11 cm verkrijgbaar

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 15:10

ik heb geen fijne ervaringen met een bokkenbitje. waarschijnlijk doordat het bit uit 1 geheel bestaat (geen beweegbare delen).

ik heb nog wel een watertrens stangetje liggen, een hele dunne. die wag je wel eens proberen als je dat wilt.

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 15:55

Ik vind hem eigenlijk prima lopen op een gewoon trensje, hoeft geen zwaardere inwerking (waarvan ik al gauw bang ben bij een ongebroken). Proberen kan natuurlijk altijd ;)

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 17:50

Ongebroken werkt soms lichter in als gebroken. Gebroken bitten hebben soms een notekraker effect. Bokkebitjes werken op de bovenste ring nauwelijks in, zelf minder als een trens.

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 18:22

Was al op zoek naar een dubbel gebroken, want áls het enkel gebroken ook maar iets vouwt zegmaar zit het al tegen z'n gehemelte aan. Maargoed, de zoektocht gaat door :+

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 18:24

Ongebroken werkt alleen meer op de tong en kan niet "notenkraken"
Dubbelgebroken is er ook wel in kleine maatjes maar vaak alles met plat middenstukje en dat is weer scherper dan een bol middenstuk.

Shannonnekke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 15:47

Ik heb geen verstand van mennen, maar het ziet er echt leuk uit!!!
Paardjes en dan vooral die kleine ponytjes zijn echt zo schattig met hun teddybeervacht ;)
Veel plezier verder! En fijn om te lezen/zien dat het steeds beter gaat!

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 13:39

Ik wil toch even zeggen wat ik eigenlijk al een paar dagen zeggen wil, maar waarom men jij in godsnaam met een pony die vel over been is (2e foto in link)..

de rest van de foto's zien er leuk uit, maar zoals eerdere tips aangegeven van mensen valt het een en ander te veranderen maar dat ga ik niet weer herhalen dat weet je zo wel denk ik zo. :)

Jack ziet er vrolijk uit!

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 15:30

Omdat hij in die tijd dat hij stil heeft gestaan vanwege ziekte steeds maar chagerijniger werd. Toen ik met hem aan de gang ging (wandelingetjes, later longeren en fietsen) werd hij weer opgewekt en vrolijk. Hij heeft zoveel lol in het mennen dat ik dat ook belangrijk vind. Ik wil niet dat hij weer zo terugvalt.

In deze twee maanden (vanaf eerste foto's) is hij zo vreselijk opgeknapt, net nog bokken en gek doen aan de longe! Hij wordt ook echt weer dikker en krijgt meer looplust.

Het is dus niet in m'n eigenbelang maar ik doe het puur voor de pony (en natuurlijk wel een beetje omdat ik het zelf leuk vind ;)). Hoop dat je dat begrijpt.

shadowm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 18:47

Het ziet er erg vriendelijk uit
En wat een super lieve shetlander :o

palbertly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 17:17

heel leuk hoor,
vet schattig!

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 19:45

Dankjullie! :)