verschil tussen nh en vd ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lyonesse

Re: verschil tussen nh en vd ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 18:14

Je weet wat dragen is? En nee, dat is niet dat het paard door zijn benen zakt als er iemand op gaat zitten :+

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 18:17

Mystica schreef:
Je weet wat dragen is? En nee, dat is niet dat het paard door zijn benen zakt als er iemand op gaat zitten :+

Joh xD! Haha ;p Nougoed, ik vind niet dat er zo snel gezegt
moet worden dat paarden zo snel kapot gereden moeten worden.
Ik ken ZOVEEL meer paarden die kapot-gereden zijn met alles d'rop
en d'ran, terwijl mensen die zonder alles rijden samen de beste tijden
meemaken. maargoed ;p

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 21:35

GreenRider schreef:
Mijn 'held' hempfling (sorry hoor maar ik hoe sommige mensen dat zeggen echt k*t) reed vroeger wel eens met bit, op andermans paarden. Zelf rijd hij zonder.
Wat er natuurlijk is aan bitloos? Nou geen ijzer ding in de mond!
Vind je dat wel natuurlijk dan? Geen druk op en in de paardenmond. Het liefst met halsring of eigenlijk helemaal geen.

Tsja, jouw opmerking over parelli vond ik dan weer niet je van het. Teleurgesteld zijn omdat iemand niet voldoet aan jouw plaatje van wat juist is?
Maar goed... paardrijden is op zich al niet natuurlijk. Dan lijkt het mij, dat als je het toch doet, je het beste kunt zorgen dat een paard er zo weinig mogelijk last van heeft. Hoe je daar voor zorgt, daar lopen de meningen over uiteen.
Met bit of bitloos is mij eigenlijk om het even: bij slecht gebruik kun je met beide veel schade aanrichten.
Wat het grote voordeel van bit wat mij betreft is, is dat je weinig ruis hebt.

Wat jij aanhaalt is natural. Dat is echt wat anders dan NH. En ja, ik vind dus echt dat je dat los van elkaar kunt zien. En moet zien zelfs. Want een paard verdient het om als individu behandeld te worden, toch?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 21:36

NHevaVD schreef:
Aaaah, zoo .. ;p Nou, heb nog nooit een paard meegemaakt dat zijn
ruiter niet kan dragen ;p Hierzo bij ons is alles prima ;)

Dan kun je blijkbaar niet zo goed kijken :Z
Of je weet simpelweg niet waar je op moet letten.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 22:17

Wendy schreef:
NHevaVD schreef:
Aaaah, zoo .. ;p Nou, heb nog nooit een paard meegemaakt dat zijn
ruiter niet kan dragen ;p Hierzo bij ons is alles prima ;)

Dan kun je blijkbaar niet zo goed kijken :Z
Of je weet simpelweg niet waar je op moet letten.

Pfff, DAT ZAL HET ZIJN xD
Daarom reageer ik er vast ook op, HAHA!

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 22:34

Ja. je komt op mij ook echt over alsof je veel vanaf weet;....

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 10:38

Puchje schreef:

Hier hetzelfde. Lijkt me dan verder ook geen zinvolle discussie meer, madame is toch overtuigd van haar eigen 'kennis' ;)

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 18:14

Auky schreef:
Puchje schreef:

Hier hetzelfde. Lijkt me dan verder ook geen zinvolle discussie meer, madame is toch overtuigd van haar eigen 'kennis' ;)

Ja, ben ik zeker ja ;p Pakken jullie je paard maar LEKKER IN met beschermlaagjes,
komt echt zo over alsof ze van suiker zijn! Haha, jeetje, te lagwekkend gewoon!
Succes met de discussie hoor!

NoBits

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 18:21

Ben het eens met NHevaVD. Komt inderdaad ietswat overdreven over als het gaat om 'je paard kapot rijden'. Daarbij vind ik ook dat 'madamme is toch overtuigt van haar eigen 'kennis'' een erg rare zin vind. Jullie hebben toch ook allemaal een eigen methode en een eigen visie over hoe jullie het aanpakken? Waarom zojuist dan haar aanspreken hierover? Heb meer verhalen hier gezien die veeeel langer duren dan haar standvaste zinnetjes, maar daar word ook niet over geklaagd...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 19:38

NHevaVD schreef:
Ja, ben ik zeker ja ;p Pakken jullie je paard maar LEKKER IN met beschermlaagjes,
komt echt zo over alsof ze van suiker zijn! Haha, jeetje, te lagwekkend gewoon!
Succes met de discussie hoor!

Wat hebben beschermlaagjes er nu weer mee te maken?

Een paard is idd niet van suiker, maar het is heel simpel: op het moment dat je er op gaat zitten, veranderen er dingen. De balans is anders, het zwaartepunt verandert en je voegt natuurlijk ook extra gewicht toe. Het paard gaat zijn lichaam anders belasten, er komt immers meer gewicht op de voorhand.
Op termijn ga je hiervan nadelige effecten ondervinden: atrose, rugproblemen, kissing spines en zelfs HKO zijn zomaar een paar voorbeelden die hierdoor veroorzaakt worden.
Dit kun je voorkomen door je paard te leren om zijn lichaam anders te gebruiken. Te verzamelen. Rugspieren te gebruiken en gewicht te verplaatsen naar de achterhand.

Maar goed, net zoals ik al eerder zei: als jij je paard naar de filistijnen wilt helpen, dan is dat jouw zaak. Ik ben daarentegen zuinig op mijn paard en probeer hem te trainen zodat hij me nu kan dragen, en dat ook nog heel lang kan blijven doen. Want ik heb liever niet dat hij bij de slacht staat (of een spuitje krijgt) als hij eigenlijk nog veel te jong is, maar op is omdat hij zijn lichaam te lang verkeerd heeft gebruikt.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 19:43

NoBits schreef:
Ben het eens met NHevaVD. Komt inderdaad ietswat overdreven over als het gaat om 'je paard kapot rijden'. Daarbij vind ik ook dat 'madamme is toch overtuigt van haar eigen 'kennis'' een erg rare zin vind. Jullie hebben toch ook allemaal een eigen methode en een eigen visie over hoe jullie het aanpakken? Waarom zojuist dan haar aanspreken hierover? Heb meer verhalen hier gezien die veeeel langer duren dan haar standvaste zinnetjes, maar daar word ook niet over geklaagd...

Hee, wat leuk... een nieuwe SA die vandaag is aangemaakt die het met NHevaVD eens is.
Jij kunt het overdreven vinden, je paard kapot rijden, maar waarom denk je dat dressuur ooit ontstaan is? Niet omdat die ruiters het zo leuk vonden om in de bak rond te hopsen hoor.

Als NHevaVD met argumenten zou komen die haar mening ondersteunen, dan zou ik haar misschien serieus nemen ja. Maar alleen met pennyverhaaltjes komen 'en nog nooit een paard gezien hebben wat zijn ruiter niet kon dragen' zegt imo heel veel over de kennis die zij heeft over paarden, hun anatomie en wat er gebeurt als je op een paard stapt.

Verkeerde training is overigens echt niet beter dan geen training. Maar alleen maar wat freestyle door de bak hopsen heeft op termijn niet heel veel andere gevolgen dan 'geen gelul trek hem in de krul'. Lichamelijk gezien dan.

NoBits

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 20:02

Wendy schreef:
NoBits schreef:

Hee, wat leuk... een nieuwe SA die vandaag is aangemaakt die het met NHevaVD eens is.
Jij kunt het overdreven vinden, je paard kapot rijden, maar waarom denk je dat dressuur ooit ontstaan is? Niet omdat die ruiters het zo leuk vonden om in de bak rond te hopsen hoor.

Als NHevaVD met argumenten zou komen die haar mening ondersteunen, dan zou ik haar misschien serieus nemen ja. Maar alleen met pennyverhaaltjes komen 'en nog nooit een paard gezien hebben wat zijn ruiter niet kon dragen' zegt imo heel veel over de kennis die zij heeft over paarden, hun anatomie en wat er gebeurt als je op een paard stapt.

Verkeerde training is overigens echt niet beter dan geen training. Maar alleen maar wat freestyle door de bak hopsen heeft op termijn niet heel veel andere gevolgen dan 'geen gelul trek hem in de krul'. Lichamelijk gezien dan.

Ik heb ook niet gezegt dat ik dressuur overbodig vind. Integendeel, het is erg fijn om je paard soepel en elastisch te houden,
daar ben ik het volledig met je eens! Zelf vind ik dat NHevaVD wel iets mag minderen met haar 'nogal aanvallende' reacties, maar
het feit dat ze eigenlijk ook maar, net zoals iedereen hier op Bokt en dus ook in dit Topic, haar mening uit, welliswaar gewoon op
een eigen manier... Zelf ben ik van mening dat vele op Bokt gewoon duidelijk hun standpunt willen zetten en dat ten kosten van
andermans mening. Helaas eindigd het dus vaak in een van deze eigenlijk doelloze discussies. Dan komen er altijd mensen, nu bijvoorbeeld mijzelf, die anderen die dezelfde mening delen willen helpen; nog meer berichten.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 20:24

En dan te bedenken dat deze hele discussie oorspronkelijk niets met op een paard zitten te maken heeft :+

NoBits

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 20:49

Mystica schreef:
En dan te bedenken dat deze hele discussie oorspronkelijk niets met op een paard zitten te maken heeft :+

Haha, eigenlijk heb je gelijk! Misschien moeten we er een punt achter zetten. Dit lost immers
niets op. Ook voor de Topicstarter zijn dit niet echt de gewenste antwoorden, neem ik aan!

drafbalk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 20:52

haha, ik lees rustig de discussies af.

arlette5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 21:24

Ik ook. Lees even vrolijk mee..
Hoi @ Auky trouwens, had je nog niet gezien hier :)
Fijn voor NHevaVD dat ze NH en VD ontdekt heeft door Cavalia (al wil ik niet weten hoe er achter de schermen met die beestjes omgegaan wordt), maar ze mag zich toch wel ietsje minder sterk uitdrukken?
Als ze de moeite had genomen wat profielen te bekijken van de mensen waar ze op reageert had ze geweten dat zowel Wendy als Auky NH'ers zijn en dus sowieso wel weten waar ze het over hebben ;)

NoBits

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 21:27

arlette5 schreef:
Ik ook. Lees even vrolijk mee..
Hoi @ Auky trouwens, had je nog niet gezien hier :)
Fijn voor NHevaVD dat ze NH en VD ontdekt heeft door Cavalia (al wil ik niet weten hoe er achter de schermen met die beestjes omgegaan wordt), maar ze mag zich toch wel ietsje minder sterk uitdrukken?
Als ze de moeite had genomen wat profielen te bekijken van de mensen waar ze op reageert had ze geweten dat zowel Wendy als Auky NH'ers zijn en dus sowieso wel weten waar ze het over hebben ;)

Nougoed, ben ik mee eens, vind alleen wel dat verschil van meningsuitdrukking er toch mag zijn?
De een vind het dus ietwat overdreven, de ander is het ermee eens. En als NHevaVD hier haar inspiratie
vandaan haalt, is dat toch niet ernstig? Er zijn zoveel manieren waarop NH gedaan word, daarvoor heeft
ieders zijn eigen manier. En zo kun je mensen beoordelen, maar ze in het echt zien, dan weet je pas waar
je het in feite tegen hebt. Hoe goed ze ook kunnen klinken via Bokt en dergelijke, zo anders kan het lijken
in het echt.. Daarom vind ik dat er hier best iets meer respect kan worden gegeven door iedereen, elkaar
welliswaar af'kraken' vind ik niet echt een fijne optie, maar, ook weer een mening, he...

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 21:47

@Arlette5: Wat bedoel je met 'wil niet weten hoe er achter de schermen met die beestjes wordt omgegaan?

Ben je er geweest, heb je het gezien? Ik niet, heb alleen ooit een interview gelezen waarin de paardentrainers heel gedreven en diervriendelijk overkwamen.
Let op, met zulke insinuaties trek je discussies scheef.

Verder zou ik het ook fijn vinden als we verder gingen discussieren over het oorspronkelijke discussiepunt, namelijk verschil tussen NH en VD, of misschien wel over de overeenkomsten en de verschillende stromingen en hoe die zich tot elkaar verhouden.

Die eindeloze discussies over wat beter is enzo .....

NoBits

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 21:52

randalinpony schreef:
@Arlette5: Wat bedoel je met 'wil niet weten hoe er achter de schermen met die beestjes wordt omgegaan?

Ben je er geweest, heb je het gezien? Ik niet, heb alleen ooit een interview gelezen waarin de paardentrainers heel gedreven en diervriendelijk overkwamen.
Let op, met zulke insinuaties trek je discussies scheef.

Verder zou ik het ook fijn vinden als we verder gingen discussieren over het oorspronkelijke discussiepunt, namelijk verschil tussen NH en VD, of misschien wel over de overeenkomsten en de verschillende stromingen en hoe die zich tot elkaar verhouden.

Die eindeloze discussies over wat beter is enzo .....

Hiermee ben ik het eens. Heb ook op Youtube verschillende filmpjes bekeken en heb ook mooie dingen gezien.
Ben van mening dat deze show het erg goed aanpakt, je ziet echt plezier. Ben tevens bij Appassionata geweest.
Dit vond ik al heel wat minder vriendelijk ogen..

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 00:15

Nee, ik heb ook niet echt van Appassionata kunnen genieten eerlijk gezegd....
Jammer, want het was een duur kado.

Ennieweej, het stoot me onwijs tegen de borst dat 'NH'Eva zich zo verschrikkelijk alwetend en neerbuigend voor doet komen.

Maar misschien is het goed om terug ontopic te gaan :)

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 08:06

ik zit dit even mee te lezen, en ieder ze eigen menig hoor , maar ik vind eigelijk als je helemaal paardvriendelijk en zo natuurlijk om wilt gaan met je paard , is eigenlijk helemaal niet meer rijden en de paarden lekker in het wilt laten. ;) :P

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 14:04

Geloof dat ik 15 posts geleden al concludeerde dat deze discussie als gesloten beschouwd kon worden. Prima dat NHevaVD een andere mening heeft, maar die hoeft ze niet zo belerend en neerbuigend te geven. Vandaar mijn wat minder tactvolle reactie. Geloof ook inderdaad dat NHevaVD niet door heeft gehad dat iedereen die hier gereageerd heeft, ook met NH bezig is en dat dus ook echt niet wil afkraken.

Voor het geval de TS nog meeleest, is je vraag inmiddels wel beantwoord tussen de discussie door?

drafbalk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 16:26

wat doe je bij nh dan precies?

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 16:28

WHAHAHAHAHAHAA
Sorry, nu moet ik lachen :P
Dat is imo vaak genoeg gezegd nu.
Bij NH leer je elkaars taal en ontwerp je er ééntje die jullie beiden verstaan, namelijk die van de lichaamstaal.

Zoek op Youtube eens wat filmpjes op van Emiel Voest, of van Parelli, of van Clinton Anderson.
Google eens op Natural Horsemanship.

drafbalk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 16:31

hahaha, mijn geheigen moet nog vervangen worden. maar oke, dus nh is toch ook beter voor het paard?