Hempfling of Monty?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hempfling of Monty

Hempfling
29 (69%)
Monty
13 (30%)

Totaal aantal stemmen: 42

Silence

Re: Hempfling of Monty?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 15:42

Soms wordt je er door bepaalde personen min of meer toe gedwongen om hem leuk te vinden.

En owee, als je er dan wat van zegt........dan krijg je toch een berg kritiek..

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 16:01

ik ben eigenlijk van iedereen een beetje aanhanger Tong uitsteken Het gebruiken van verschillende aspecten van elk van de eerder genoemde mensen leverd denk ik de beste resultaten op.

hempfling is prachtig om naar te kijken en heeft ook echt een mooie gedachten achter het paard!

Maar vind dat er nu toch ook wel heel ongevoelig tegen over monty wordt gedaan, zelf heb ik een cursus gevolgd bij Annemarie van der Toorn. Elke beweging die ze aannam vertelde ze bij wat ze deed en waarom. Ik heb juist op die cursus heel erg geleerd dat je moet kijken naar het paard, en waar het paard behoefte en juist geen behoefte aan heeft! Er is wel inderdaad af en toe een vorm van agressie in de monty methode.. ik ben ook niet egt fan van t dually halster. Maar bij paarden die daar gevoelig voor zijn geef je ze ook veel meer de ruimte. Zelf heb ik daar toen met de bonte leo ook gewerkt, bij hem moesten we ook veel zachter zijn en meer aan hem vragen of het mocht. Bij een enorme ruin moesten we wat forser intreden.

Ik kan niet echt kiezen tussen beide, want hempfling is echt een prachtig ideaal maar misschien is monty voor meer mensen (mits goed uitgevoerd!!) meer haalbaar..

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 16:05

Waarom niet een normaal halster? Er hoeft toch helemaal geen
druk op te zitten. Als ik dit zo hoor over Annemarie gaat ze toch
anders met paarden om dan MR.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 16:06

Ik heb ook helemaal geen mening gegeven over Annemarie. Zij kan idd heel anders te werk gaan.

Zoals ik het Monty zelf heb zien doen klopt er gewoon iets niet aan.

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 16:09

Vaak zie van zijn lichaamstaal die idd niet kloppen. Het paard reageert er normaal op maar volgens hem dus niet... Zo heb ik
veel van dit soort dingen met verschillende horsemans.

En ik zeg ook niet dat monty een vreselijke man is, hij zal vast mensen hebben geholpen,
maar dat zou ook op een veel vriendelijkere manier kunnen die veel meer paards zijn.
Ik zou Monty nou nie techt een 'paardenfluisteraar' noemen.

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 16:12

ja er zijn natuurlijk ook wel aanmekringen, en zelf vindt ik ook dat monty egt te commercieel is geworden. Maar aan de andere kant denk ik wel dat nu het hele paard natuurlijk zijn intrede doet in de paardenwereld mensen meer bewust om zullen gaan met hun paard en ook manege's zich misschien meer gaan afvragen waar zijn we eigenlijk mee bezig Clown maar dat terzijde..

Monty heb ik allen op t beeldscherm gezien Knipoog maar annemarie die in Nederland dus actief werkt is streng maar wel rechtvaardig..

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 16:13

Rechtvaardig is goed..Streng hoeft niet perse, je moet vooral dominant zijn Ja en dat
heeft weer niks met dwang te maken.

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 16:16

op een bepaalde manier natuurlijk wel, dan vooral met het streng zijn hoor. Wanneer je jouw persoonlijke lijn namelijk laat overtreden door een paard valt de dominantie ook weg Knipoog

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 16:33

Ja maar als je goed dominant/vertrouwen hebt gebeurt dat niet Knipoog

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 16:35

dan moet dat er wel eerst zijn Tong uitsteken

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 16:36

GreenRider schreef:
Ja maar als je goed dominant/vertrouwen hebt gebeurt dat niet Knipoog

Kom maar eens kennismaken met mijn paard Haha! Knipoog

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 16:44

mvs schreef:
dan moet dat er wel eerst zijn Tong uitsteken

Tuurlijk! Maar dat is niet zo moeilijk als je weet wat het paard nodig heeft.
Sommige mensen denken dat het paard hun helemaal vertrouwt of ziet als
hun leider maar hebben toch nog veel problemen. Dat zegt al gelijk dat het
niet zo is. (ik zeg niet dat je dan absoluut geen vertrouwen hebt)

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 16:49

maar omdat hier gesproken werd over shows en monty daarin met name werd afgestraft.. om meteen te laten zien waar je grenzen liggen is dan wel nodig bij een onbekend paard

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 16:50

Grenzen aangeven is iets anders dan dwang gebruiken omdat anders het paard niet doet wat Monty wil.
En wat krijg je dan.............een slechte naam, en dat kun je niet gebruiken als je zo commercieel bent.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 16:52

Silence: ze zijn allemaal commercieel: monty, hempfling, parelli en noem ze allemaal maar op. Niks mis mee, maar een beetje vreemd om dat over de een wel te roepen en over de ander niet Haha!

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 17:00

das waar ze zijn allemaal commercieel anders hadden we er hier in nederland nooit van gehoord, En ja hempfling is wat zweveriger en misschien spreekt jou dat aan, maar ik zal zelf niet zo negatief over iemand praten als ik niet daadwerkelijk met hem had gewerkt en weet waarom hij bepaald dingen vraagt en doet met het paard

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 17:08

Ik ken hele Hempfling niet (probeerde snel even te checken, maar kwam in langdradige sites te zitten waar ik ff geen zin in had)

Monty: ja hij gebruikt het dually halter soms wat ruig... maar ik denk dan maar zo: ik zie veel liever Monty een strenge hand hebben waarmee hij uiteindelijk het paard weer braaf in omgang krijgt, dan een gemiddelde "natural" die eindeloos aan kwakkelt met stokje hier, touwtje daar, niet druk uitoefenen sus en zo, en oeh zo is het niet vriendelijk. En al helemaal naar wordt ik van mensen die echt geweld en macht hanteren. Zweep, getrek, gescheld noem het maar op.

Dus ik zeg: ik ben fan van Monty, hij bereikt zijn doelen zonder al teveel geweld en weet mensen een boodschap mee te geven: doe een beetje rustig aan met die zwepen, bitten, en probeer eens te begrijpen waarom een paard iets doet.

Tuurlijk, hij is niet perfect, en dat zal die anderen ook niet zijn, uiteindelijk doet niemand het perfect. Maar sommigen komen al wel een heel eind en helpen om paardenmensen nieuwe inzichten te geven.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 17:23

mvs: Waarom mag ik daar niet over oordelen.
Neem aan dat Monty de demo´s geeft om te laten zien hoe hij problemen oplost en hoe hij werkt?
En dat laat hij op deze manier zien, meerdere malen, dus dan is dat voor mij een teken om te oordelen dat dat zijn manier van werken is. Ken namelijk geen andere van hem.

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 18:01

nou ej uit je nogal heftig over een manier die je kennelijk niet goed kent.. ikZELF zou er dan minder veroordelend naar zijn... zoasl ik al zei.. ikZELF

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 18:11

Ik heb inderdaad geen behoefte om mij verder in zijn manier te verdiepen aangezien ik hem meerdere keren aan het werk gezien heb en dat voor mij meer dan genoeg zei.
En dat is dan weer een mening van mijZELF Knipoog

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 18:19

daarom vond ik alleen dat je door je negatieve uitingen misschien andere meelezers beinvloed die zich miss wel verder zouden willen verdiepen

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 18:20

Dat is volgens mij eerder dit topic ook al gebeurd door een andere bokker, alleen toen tegen Hempfling.
Staan ze mooi gelijk nu. Kan iedereen mooi voor zichzelf bepalen wat ie wil.

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 18:21

@ Daphaan, je kent hempfling duidelijk niet want zo is hij helemaal niet! Je kan even op http://www.youtube.com/nature2promotion kijken voor zijn filmpjes Knipoog
En je kan het nog altijd zo goed weten waarom iemand iets doet. Dat maakt het niet gelijk goed Lachen Ik weet niet waarom hij soms dat paard zo enorm aan dat halster loopt te trekken, maar ik weet wel dat het ook anders kan Lachen

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 00:53

Geen van beide, stelletje omhooggevallen goeroe´s...

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 09:54

ik heb helemaal niets over hempfling gezegd, alleen over monty, omdat ik me wel in zijn manier van aanpak heb verdiept en het meerdere malen heb gezien. Ik ben positief over zijn aanpak, en over de andere laat ik me dus niet uit.

Mijn punt was dat de twee mannen wel heel erg afgebrand werden in de posts van sommige bokkers, en dat vond ik een beetje teveel van het goede.... kritiek hebben mag, maar je kunt ook overdrijven.

Lachen