Wranglerbutt schreef:Margreet schreef:Longeren zonder zweep, is als rijden zonder been. Altijd mét, zonder uitzonderingen.
Iets genuanceerder: Longeren zonder zweep is als rijden zonder sporenSoms is het nodig, vaak niet.
Wat ik hier tot nu toe compleet mis, is het gebruik van lichaamstaal om je paard te drijven of juist in tempo te laten terugkomen (of zelfs blokkeren). Dat gaat net zo goed aan de longe als los in de round pen
Het is heel goed mogelijk je paard te trainen om voorwaarts te gaan (en blijven) dmv stemcommando's en lichaamstaal.
Wat niet wegneemt dat sommige paarden wat meer druk nodig hebben - in dat geval gebruik ik een chambrière.
Ik gebruik wel degelijk lichaamshulpen alleen gaat het vaak onbewust. Maar met je schouder mee of juist ertegen in draaien. Iets voor of achter de middenhand. Meestal probeer ik het op de stem maar als dat niet werkt ga ik er steeds meer hulpen bij gebruiken.
Ik test mijn paard of hij voldoende op me let door mijn linkervinger op te steken. Gaat hij halthouden dan kan ik erop, negeert hij me dan kan ik dat beter nog maar even niet doen.
Net niet echt gelongeerd maar hem wel even aan de longe laten lopen omdat hij 3 weken niet onder het zadel is geweest en ook niet op de manege. Met zijn rare sprongen is een zweep dan echt nodig want voor dat ik het weet staat hij andersom en heeft hij de lijn om zijn nek. Uiteindelijk kalmeerde hij en ben ik erop gestapt. Vind dat namelijk niet eerlijk om dat in deze situatie gelijk te doen omdat hij dan gelijk in het gelid moet lopen.
Soms is het nodig, vaak niet.

of allebei natuurlijk