[AR] Goed advies over degelijke marathon wagen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 20:41

Wij hebben een Verdonschot wagen. We zijn er zeer tervreden over. Ligt wel in de hogere prijsklasse. Deze wagens zijn onafhankelijk geveerd en geremd. De wagens zijn heel stevig; je kunt zo tegen een boom aan rijden en weer verder gaan. Ook zijn de mensen die hem maken echte vakmmannen, ze weten waar ze het over hebben en ze rekenen echt uit hoe dat moet stabiliteit enzo. Ze hebben veel soorten wagens: marathon, recreatie en dressuur. Ze maken alles op bestelling, zit ong. 5 maanden levertijd op maar dat is het waard. Je kunt zelf bepalen hoe je kar eruit gaat zien: kleur, dikte van ijzer, dikte wielen, wel of geen zweepkoker, noem maar op! Wat jíj wil. Ze zitten in Someren. Site http://www.verdo-products.nl
Mijn ervaring is dat Poolse wagens heel slecht zijn. Het spuitwerk is niks, de vering is heel slecht, noem maar op. Die zou ik dus nooit kopen! Als je een wagen koopt zou ik hem ook ff op proef nemen, kijken of ie ook écht geschikt is. En dat weet je pas wanneer je er mee hebt gereden!
Succes met het zoeken van een nieuwe wagen!
Laatst bijgewerkt door hafjelinger op 28-01-09 20:46, in het totaal 1 keer bewerkt

hebrino

Re: Goed advies over degelijke marathon wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 20:45

uhm hafjelinger...ze heeeeft er 1 ;)

Hij is mooi hoor roos! Zie ik je binnenkort irl ergens voorbij crossen?

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 20:50

hafjelinger schreef:
Mijn ervaring is dat Poolse wagens heel slecht zijn. Het spuitwerk is niks, de vering is heel slecht, noem maar op. Die zou ik dus nooit kopen!

Met hoeveel Poolse wagens heb je eigenlijk gereden? Toch vreemd dat zo ongeveer 90% van de wagens die in Nederland naar volle tevredenheid worden gebruikt afkomstig zijn uit Polen.......

Iedereen heeft zo zijn voorkeur (en vooral afkeur) voor bepaalde wagens, maar dat wil niet zeggen dat je ze allemaal over 1 kam kan scheren.

mriekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 21:07

gefeliciteerd met je aankoop. Ziet er mooi en degelijk uit. Ik hoop dat je er veel men-plezier mee zult hebben :D
Wanneer je pony voor de wagen hebt lopen, show je dan wel een keer foto's?

Hafjelinger, in de 2e post wordt dit al aangegeven
Sjonniej schreef:
Er zit tegenwoordig nog maar weinig verschil in de wagens. Je hebt wat uitschieters (Vd Heuvel bijv.) die nog veel afwerking in Nederland doen, maar bijna alle andere wagens worden in Polen gefabriceerd. Het maakt dan niet zoveel uit of je bij verkoper A of verkoper B exact dezelfde wagen koopt.

Ik weet, toen de eerste wagen uit Polen kwamen, ze niet heel geweldig waren. Maar inmiddels is de kwaliteit goed verbeterd. Zoals Divine al aangeeft, scheer ze niet allemaal over 1 kam!

Rosiewozie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 21:33

Dank jullie wel allemaal!!
Nog 3 maanden dan gaan we beginnen met beleren. Het zal dus nog wel even duren voor er foto's komen met pony ervoor. Maar zodra die er zijn komt er een topicje!

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 22:13

Ik dacht dat je nog even rustig aan wilde doen met een wagen aanschaffen ;)

Maar dat is een hele leuke wagen.
En heel erg veel plezier er mee.

hafjelinger niet iedereen heeft de centen voor een verdonschot wagen.
En de polen van tegenwoordig is niks mis meer mee.
Zelfs de grote namen laten ze in polen maken dus dat zegt genoeg denk ik.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 09:21

Na 2 jaar intensief gebruik nog geen spatje lak van de wagen af, maar ja hij is dan ook door een vakman gemaakt kon zelf de kleur ijzer wielen enz enz uitzoeken

Hafjelinger als het die wagen is die op je site staat :n :n :n

haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 09:33

Je moet toch flink je best doen om een niet Poolse wagen te vinden!! idd komen vrijwel alle menwagens uit Polen. Er zijn daar ongveer 16 erkende Bouwers, en veel (ik noem het doe het zelfvers)!! van de 1e groep heb je een kwalititief goede wagen. van de 2e groep zijn het gasten die ooit bij de erkende bouwers hebben gewerkt de kunst afkijken, en dan wagens in achteraf schuurtje bouwen en dumpen/verkopen in westeuropa voor weinig. Maar kom niet om service of garantie wat deze mannen zijn spoorloos en op zoek naar het volgende slachtoffer.
Ben het best eens met de gewicht kwestie, dat je deze afstemd op de aanspanning pony /paard. Ik zeg bewust afstemmen, te licht is echt gevaarlijk!! tenzij je van zweefvliegen houdt!!! en wat zou je denken van ik wil een lichte wagen wat anders trekken mijn pony's het niet, dit zij de man van 130 kg, samen met zijn groom van 100kg! uhh hoeft dat gewicht niet mee op de kar? is dat dan paard vriendelijk? en oja in het weekend gaan ze gezellig met zn 3e op pad ja want moeders wil ook wel eens op die mooie lichte menwagen zitten, nog eens minimaal 80kg erbij, maar de kar moet licht zijn, want daarin zit de oorzaak dat de pony's het zwaar hebben! my ass!!
zo dat moest er even uit!
las ook nog iets over test de menwagen vooraf uit. Heb je ooit een auto mee gehad voor een week af langer om ff te proberen? je krijgt nog niet eens een nieuwe fiets mee om langer dan een 1/2 uur te testen!!

Aukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 10:04

TS, mooie wagen heb je hoor!
Waar heb je hem vandaan?

Inderdaad komen bijna alle wagens tegenwoordig uit Polen omdat daar arbeid veel minder kost en de wagens zo een beetje betaalbaar blijven. Bij de goede fabrieken fabriceren ze echt wel goede en degelijke wagens hoor! Het ligt aan de opdrachtgever (koper/wagenhandelaar in Nederland) voor welk bedrag hij een bepaalde wagen wil hebben. Hoe goedkoper, hoe minder de kwaliteit over het algemeen. En het is echt wel zo dat je soms ergens dezelfde type wagen ziet die goedkoper is, maar dat komt dan hoogstwaarschijnlijk doordat er wat mindere kwaliteit materialen zijn gebruikt bij de goedkopere wagen. Er zijn ook verschillende typen staal waarvan een wagen gemaakt kan worden. Niet dat goedkoper materiaal dan meteen slecht is, maar er is wel kwaliteitsverschil welke je terugziet in de prijs en natuurlijk de levensduur. De keus is aan de koper wat hij ervoor over heeft.
Dat is wat ik begrepen heb over de gang van zaken bij Poolse wagens. Tuurlijk zullen er heus wel louche fabriekjes tussen zitten, maar daar moet je dan gewoon goed op letten als je zonder tussenkomst van een NL. handelaar je wagen uit Polen wilt halen.

Rosiewozie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-09 11:07

Haha ja ik zou eigenlijk rustig aan doen ja... Maar ja, als je dan toch iets moois ziet en je kunt je oude wagen erop inruilen... Tja toen was het rustig aan doen dus overboord gegooid!!

Oke ik zal wel iets zeggen over waar ie vandaan komt...
Hij is in polen gemaakt (goh verassend!). Hij is gemaakt in opdracht van Kelders, maar draagt niet zijn naam. Ofwel een goedkopere versie... En dus aannemelijk dat de kwaliteit iets minder is dan de anderen van Kelders. B.v de remschijven zijn niet RVS en er zit niets extra's op. Maar om die reden nog wel voor mij betaalbaar, en gelijk mijn oude wagentje kwijt. En dat vond ik toch ook niet onbelangrijk want dat was voort al echt een ouder model en erg zwaar wagentje...

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 14:13

Wans bestaat volgens mij niet meer. Edwin Kelders was altijd werknemer bij Wijkmans en is voor zichzelf verder gagaan onder de naam Kelders. Wagens zijn inderdaad duur, maar vind de kwaliteit en afwerking wel heel goed. Ook de service is uitstekend. Kwaliteits verschil zit vooral in de schokbrekers, de remmen en het RVS. Clever wagens vind ik ook lomp, zijn achterlijk zwaar en laten zich ook nog eens zwaar trekken. De wagens van Kraay vind ik wel weer mooi en stoer om te zien. Heb er (nog) geen rijervaring mee. Rijden wel meerdere goeie enkel en dubbelspanrijders mee.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 14:14

sorry Wans, moet natuurlijk Wijkmans zijn.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 14:42

mooie wagen hoor !!!! Mijn oude kar (zelfde als jou oude) rijdt nu in de efteling. Mijn wagen is ook gewogen op de weegbrug 180 kg ben er ook heel blij mee.

Clever vind ik idd ook lomp en zwaar.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 14:52

patrick76 schreef:
Wijkmans bestaat volgens mij niet meer.

Klopt, hij zit alleen nog in de verhuur van stallen, dressuurringen en dat soort materiaal.

haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 15:55

de bekend rijders met een kraaijwagen, hebben deze gesponsert gekregen. ja dan kraait er niemand naar

Aukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 17:08

De wagens van Kraay zijn in principe hetzelfde als van de lemerij en meer leveranciers in nl.
Hier in Nijkerk rijden er meerdere mensen mee en men is er positief over hoor. We zullen het binnenkort zelf ervaren hoop ik....De wagen is onderweg als het goed is.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 17:13

Ik heb een Leon en ben er heel erg blij mee

Heel veel plezier met je nieuwe wagen!

Wal_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 11:05

kelders zijn goede wagens !
ook zelf heb ik een kelders en een Warco cross .
kijk is op hotmarathonwagens.nl of op de lemmerij.nl
Mijn vader heeft een kelders .
mijn neef had een clever mini duo , maar die heeft inmiddels al een andere wagen van hot marathonwagens .
die clever was veel te licht .
groeten Van der wal

megaspan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 11:25

ik heb vorig jaar een lemerij wagen gekocht en ik ben er zeer tevreden over heb er nog geen sec spijt van gehad

haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 09:46

Cleverwagens worden exlcusief voor Clever gebouwd, de poolse producent (3 generaties wagenbouwers) werkt voor europa uitsluitend voor hen. in tegenstelling tot minimaal 5 andere leveranciers in nederland (is dat eenheids worst?) iedere bestelling wordt exclusief voor die klant gebouwd met liefde voor het vak (manschap). in een BIT test van ongveer 2 jaar geleden is er een trek rol weerstand test gehouden met alle bekende merken. en in tegenstelling tot wat hier steeds word beweerd kwam CLEVER als beste uit deze test. een leveancier heeft er niks aan om in te boeten op zijn kwaliteit, zal dat ook nooit doen.
en hoeveel personen spreken hier uit EIGEN ERVARING? of is er sprake papagaaien gedrag m.a.w. wat iemand zegt is zo, en dan beweer ik ook maar dat het zo is! is dat opjectief? uit meer dan betrouwbare bron wil ik de beweering als onjuist BETITELLEN!!!

Aukie schreef:
Ik heb over de Clever wagens gehoord (uit betrouwbare bron) dat de kwaliteit van het materiaal de laatste jaren wel minder is geworden. De wagens zijn veel sneller uit hun verband. Vroeger waren de wagens volgens hem vele malen degelijker.
Daarom hebben wij uiteindelijk voor een wagen uit Polen gekozen in de prijscategorie waar het beste materiaal gebruikt wordt. De Lemerij laat hun wagens ook bij die fabriek maken. Op de website zie je voorbeelden.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 10:22

haarlem schreef:
Cleverwagens worden exlcusief voor Clever gebouwd, de poolse producent (3 generaties wagenbouwers) werkt voor europa uitsluitend voor hen. in tegenstelling tot minimaal 5 andere leveranciers in nederland (is dat eenheids worst?) iedere bestelling wordt exclusief voor die klant gebouwd met liefde voor het vak (manschap). in een BIT test van ongveer 2 jaar geleden is er een trek rol weerstand test gehouden met alle bekende merken. en in tegenstelling tot wat hier steeds word beweerd kwam CLEVER als beste uit deze test. een leveancier heeft er niks aan om in te boeten op zijn kwaliteit, zal dat ook nooit doen.
en hoeveel personen spreken hier uit EIGEN ERVARING? of is er sprake papagaaien gedrag m.a.w. wat iemand zegt is zo, en dan beweer ik ook maar dat het zo is! is dat opjectief? uit meer dan betrouwbare bron wil ik de beweering als onjuist BETITELLEN!!!

Aukie schreef:
Ik heb over de Clever wagens gehoord (uit betrouwbare bron) dat de kwaliteit van het materiaal de laatste jaren wel minder is geworden. De wagens zijn veel sneller uit hun verband. Vroeger waren de wagens volgens hem vele malen degelijker.
Daarom hebben wij uiteindelijk voor een wagen uit Polen gekozen in de prijscategorie waar het beste materiaal gebruikt wordt. De Lemerij laat hun wagens ook bij die fabriek maken. Op de website zie je voorbeelden.

Ik ben het met Aukie eens!
En spreek uit eigen ervaring.

Daarbij dweept Clever met de rolweerstand, maar dit is nauwelijk van belang in bijv een marathon.
Op een drassige, mulle of hobbelige ondergrond rolt geen enkele wagen vanzelf.
Het enige dat dan telt is het WERKELIJKE gewicht van wagen en grooms.
Juist met de WERKELIJKE gewicht heeft Clever vele kopers belazerd :n

PS je moet nog wel even oefenen op het quoten Haarlem ;)

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 10:28

En toen kwamen ook anderen heel goed uit de test, geloof zelfs een oranje enkelspan wagen van een bekende wagenbouwer

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 10:41

Wat Clever betreft kan ik helemaal meegaan met Aukie en Manie. Ook ik had me blind gestaart op de rolweerstand, en inderdaad, dat ding was met een kleine beweging voort te duwen, maar zodra je er mee op zand kwam was ie gewoon net zo zwaar als andere wagens. Daar kan geen rolweerstand aan helpen.

Ons was een bepaald gewicht beloofd, maar dat bleek na opmerkingen van toeschouwers wel anders te zijn toen we het ding eens op de weegbrug hebben gezet. Ipv de 170 kg liep mijn pony met 230 kg te zeulen.

Doet niks af aan de kwaliteit van de Clever, daar was ik echt wel over te spreken, maar dat gewicht klopte gewoon bij verre niet!

Wagen is terug gegaan naar de dealer en het is qua service allemaal prima opgelost, maar een lichte enkelspan ponywagen konden ze ons niet leveren. Dus we zijn nu overgestapt op een ander merk.

Roxatte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 14:21

Echwel schreef:
En toen kwamen ook anderen heel goed uit de test, geloof zelfs een oranje enkelspan wagen van een bekende wagenbouwer

En die oranje wagen ziet er nog perfect uit :D !! Het is een "Kool" marathonwagen van april 2002 maar dat is niet te zien terwijl er toch al heel wat kilometers op de teller staan. Dit in tegenstelling tot Cleverwagens die er na een paar jaar al haveloos uitzien.

mriekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 19:41

Ik ben zelf een enthousiaste gebruiker van een Clever-wagen. Toch worden hier een aantal uitspraken gedaan waar ik wat vraagtekens bij plaats.

Hiermee doel ik vooral op Aukie en Roxatte...
Aukie schreef:

Ik weet uit eigen ervaring (en ik heb nauw contact met een clever-dealer) dat dit gewoon niet zo is. Eigenlijk ben ik wel benieuwd naar je betrouwbare bron...

Roxatte schreef:
Dit in tegenstelling tot Cleverwagens die er na een paar jaar al haveloos uitzien.

Waar baseer je dit op? Mijn wagen heeft ook flink wat km's op de teller staan en ziet er nog keurig uit. (oke, ik heb afgelopen jaar een ongelukje gehad. Waardoor ik veel schade had. Maar dit is allemaal netjes opgelost)

Daarnaast... Manie maakt een opmerking over rolweerstand en dat doet Clever HELAAS wel...

Overigens ik heb ook met andere merkwagens (oa Kool en van Boven) gereden en ik kan bij verschillende wagens wel kant-tekeningen plaatsen, maar ze hebben ook allemaal positieve punten! Helaas heb ik niet de financiele mogelijkheden om een wagen naar mijn wens te laten aanpassen. Daarom ben ik heel tevreden met mijn 2e hands cleverwagen.