Ik denk alleen dat dat hier niet van toepassing is omdat we het hier over fysieke gevoelens hebben... en niet over geestelijke gevoelens.
Ik bedoel eigenlijk te zeggen dat ik denk dat je met het inschatten van pijngevoelens (mij lijkt het pijnlijk als...) je niet per definitie menselijke eigenschappen aan een dier toewijst omdat we wel degelijk kunnen bewijzen dat dieren (in dit geval paarden) pijn kunnen voelen. Verder is het een kwestie van logisch denken: de huid is daar dun, dat betekend dat dat gevoeliger is en dus sneller pijn voelt, wat (mijns inziens) per definitie betekend dat het niet prettig is als daar voor een bepaalde periode bij elke pas een ketting op klettert...
Wat nu dus belangrijk is om te kunnen bepalen of het pijnlijk is, is het gewicht van de ketting... Aangezien TS in de openingpost aangeeft dat deze alles behalve dun was en ik er niet van uit ga dat hij van kunststof was denk ik dat we veilig aan kunnen nemen dat het geen prettig gevoel is geweest voor het paard. (waarmee ik niet wil zeggen dat elke ketting of ander hulpmiddel om het paard van meer knieactie te voorzien per definitie pijn veroorzaakt)