[AR] ijzeren kettingen om de voeten van een aangespannen paard...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

GreaseMonkey

Re: ijzeren kettingen om de voeten van een aangespannen paard...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 20:31

Antropomorfistisch denken Lachen
Ik denk alleen dat dat hier niet van toepassing is omdat we het hier over fysieke gevoelens hebben... en niet over geestelijke gevoelens.

Ik bedoel eigenlijk te zeggen dat ik denk dat je met het inschatten van pijngevoelens (mij lijkt het pijnlijk als...) je niet per definitie menselijke eigenschappen aan een dier toewijst omdat we wel degelijk kunnen bewijzen dat dieren (in dit geval paarden) pijn kunnen voelen. Verder is het een kwestie van logisch denken: de huid is daar dun, dat betekend dat dat gevoeliger is en dus sneller pijn voelt, wat (mijns inziens) per definitie betekend dat het niet prettig is als daar voor een bepaalde periode bij elke pas een ketting op klettert...

Wat nu dus belangrijk is om te kunnen bepalen of het pijnlijk is, is het gewicht van de ketting... Aangezien TS in de openingpost aangeeft dat deze alles behalve dun was en ik er niet van uit ga dat hij van kunststof was denk ik dat we veilig aan kunnen nemen dat het geen prettig gevoel is geweest voor het paard. (waarmee ik niet wil zeggen dat elke ketting of ander hulpmiddel om het paard van meer knieactie te voorzien per definitie pijn veroorzaakt)

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 20:40

De ringen (of in dit geval kettingen) zit om de koten aan een leren band bevestigd, net boven de kroonrand. Het tikken zal op de hoef gebeuren wat niet pijnlijk is voor het paard maar door de trilling zal het zijn benen toch hoger op beuren.
Ze gebruiken hiervoor ook wel eens rubber ringen die om de koot heen zitten, dus zonder losse ringetjes er aan voor het zelfde effect.

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 20:43

De ringen zitten aan een leren of rubberen riempje en worden daardoor op een (lijkt mij) vaste plek gehouden en kletteren bovendien niet op de hoef/ het been van het paard, maar op het riempje eronder wat logischerwijs dempend zal werken.

Of de ketting op de hoef of op de kroonrand tikt lijkt mij afhankelijk van de maat van de ketting(?kijkt vragend naar de mensen met ervaring hierin?)

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 09:18

Dierenmishandeling! Vind het supersneu, als je beter/goed wilt presteren op wedstrijden kun je best op een andere manier een paard goed laten lopen!!

Van zo'n menner vind ik persoonlijk dat je geen goede menner bent -n-

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 09:23

Hangt er een beetje vanaf wat je doet met die kettingen Lachen

Als je ze dag en nacht laat zitten zodat het paard open kootholtes krijgt dan wordt het een ander verhaal.

Ze met een hele constructie vastmaken aan een longeersingel en daarna longeerlijn zodat je tijdens het longeren ook nog de benen op kunt trekken vind ik ook wat bedenkelijker

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 10:11

Als je dit doe men je ook niet, je tuig dan. Dat is nog al een wereld van verschil. Een goed men paard is zeker geen goed tuig paard en andersom.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 12:03

Dennis schreef:
Als je dit doe men je ook niet, je tuig dan. Dat is nog al een wereld van verschil. Een goed men paard is zeker geen goed tuig paard en andersom.

Dat ben ik niet helemaal met je eens.
De overeenkomst tussen goede menpaarden en tuigpaarden is dat ze beide goed op eigen benen over de rug kunnen lopen. Met een goed afgerichte tuiger kun je perfect mennen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 12:53

Maar andersom word het toch een stuk moeilijker.

Ik rij met mijn merrie (Z dressuur) mee in de landelijke tuig competitie van het NSPS (komt echt op het zelfde neer als het tuigen met KWPN tuigpaarden, friezen en hackney's). Maar een echte tuigpony zal het nooit worden.
Heel leuk om er af en toe bij te doen voor de afwisseling, maar ik moet zeker niet hopen om in de top 3 te kunnen eindigen tijdens een wedstrijd.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 13:17

Volgens mij heb ik ook niet gezegd dat een goed menpaard ook een goede tuiger is...

En over een shetje in de Z wil ik ook nog wel wat zeggen;
Sommige dingen zijn iets lastiger met een shet, zoals echte verruiming te laten zien. Maar het grote voordeel van een Shet is dat ze niet snel beledigd zijn in tegenstelling tot een bloed-paard/pony.
Je moet ze alleen nooit de zin geven, maar dat geld eigenlijk voor elk paard.