[AR] [VD] Tips vrijheids dressuur

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 13:12

wat banketstaaf je dan??

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 16:56

zucht, moet ik hier op in gaan???
Doe maar niet....

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 13:06

Mensen kom op. Val Stef ff allemaal aan!

Als je echt wilt weten hoe het moet, vraag dan een meeting met haar aan, dan zie je dat ze er wel verstand van heeft.
Of koop een boek over vrijheidsdressuur. Die heeft het met meerdere paarden gedaan (want... misschien nieuw voor je... niet ieder paard reageert hetzelfde en kan hetzelfde!) en weet wel goed hoe ze het moet beschrijven.
Wil niet zeggen dat het gelijk lukt.

Ik bedoel... kan ook best lezen hoe ik perfect moet dressuren, maar je moet wel een paard hebben die dat boek ook heeft gelezen Haha!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 20:22

kleintje.... Love you!!!!!!!! Haha!

Trixy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 22:17

Mensen, heel leuk allemaal, die uitleg enzo, maar ik vraag me intussen af wat nou precies een compliment is?? En als ik de uitleg over hoe je het je paardje moet leren een beetje goed begrijp, iets met zijn hoofd tussen zijn benen, waarom heet het dan compliment??
Wil iemand mij dat please uitleggen?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 22:37

neeheeeee *zucht*
Het compliment is niet met het hoofd tussen de benen.
DIT
Afbeelding is een compliment (kan overigens beter, maar wel een goede foto voor het idee)

en nog 1 gevonden (uit de oude doos, ze kan het niet meer)
Afbeelding

Trixy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 22:45

Ik ben bang dat dat *zucht* op mijn onwetendheid sloeg? Verward Maar in elk geval heel erg tof die foto's! Geeft een aardige indruk. Maar blijf ik toch nieuwsgierig naar het woord compliment, want met deze foto's heb ik eigenlijk meer associatie met buiging... Verward
Hoe lang ben je trouwens bezig geweest om dit je pony te leren?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 23:32

nee, was niet zo zeer op jou gericht, maar meer op mensen die dit willen aanleren met hoofd tussen de benen door (= link).
Vraag me niet waar het woord compliment vandaan komt, heb ik niet verzonnen.
Hon had dit in een paar weken door, maar toen ik haaar heb leren liggen is het compliment helaas verloren gegaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 13:52

Het compliment heb ik [***], die gestoord werd als hij achter een snoepje aan moest gaan, geleerd door een voetje vragen te combineren met achterwaarts gaan.

De eerste stap is dat je je pony op kneepjes in de teugel (en niet meer dan dat! Niet trekken dus!) achterwaarts leert te bewegen. Daarbij bedoel ik niet dat hij meteen vijf passen achteruit moet racen, maar hij moet duidelijk laten zien dat hij zijn gewicht op z'n achterbenen duwt. Hij hoeft daarbij niet eens daadwerkelijk een pas achterwaarts te doen. Leer je pony dit aan op een halster (waar je teugels aan geknoopt hebt) terwijl jij ter hoogte van zijn schouder staat. Het halster voorkomt dat de pony teveel enthousiaste hulpen op zijn lagen krijgt..

Lukt dat goed? Dan ga je naast de schouder van je pony staan, vraag je met de ene hand een voetje (wat je vervolgens met je hand ondersteunt)en met de andere hand met de teugels (en een stemhulp, als je die in de eerste stap ook gebruikt hebt (bijvoorbeeld 'terug')) of hij zijn gewicht naar achteren wil/durft te verplaatsen. Lukt dat? Bingo! Groots belonen! Vervolgens ga je voorzichtig je pony ertoe bewegen dat hij zijn gewicht steeds verder naar achteren plaatst (en met zijn opgetrokken been steeds dichter bij de grond komt. NIET aan het opgetilde been trekken! Als je dat doet loop je kans dat je pony, als hij eenmaal echt op de grond wil landen niet op zijn knie landt (die immers door jou naar achteren getrokken is) maar doorklapt op zijn bovenbeen. Het gevolg is dat je pony het vertrouwen in de oefening en jouw ondersteuning van het been verliest. Het bovenbeen moet loodrecht op de grond staan, alleen zo kan de pony veilig landen.

De derde fase is een stap die vaak vergeten wordt, namelijk het afwerken van het kunstje. Je wilt niet altijd dat been optillen en naar achteren bewegen, dus stap je op een gegeven moment over op het ondersteunen van slechts de hoef, dan door met een vinger tikjes tegen het been te geven en dat uiteindelijk te vervangen door tikjes met de zweep. Het resultaat is een pony die door een een aanraking met de zweep van zijn pijpbeen een compliment maakt.

Opletten:
!!! Deze oefening mag je alleen op zachte grond doen. Een pony weegt een paar honder kilo, en als een kwart daarvan op een knie op hard asfalt belandt is dat erg slecht en pijnlijk voor de knie. Zoek dus een mule zandplek uit. Gras is (in de aanleerfase) ook minder geschikt omdat dat vaak erg glad is met als gevolg dat het gestrekte been uitglijdt -> paard komt met een klap op zijn andere knie terecht en kan buikspieren beschadigen door het plotselinge strekken van het andere been.
!!! Oefen dit niet al te dicht op een muur/omheining: Je pony zal uiteindelijk automatisch met zijn achterbenen een pasje achterwaarts doen om zich op een knie te kunnen laten zakken: je wilt niet op je geweten hebben dat hij dan met zijn achterhand of zijkant tegen een muur knalt en bang wordt voor het compliment En het achterwaarts gaan.
!!! Sta met het aanleren van het compliment altijd met je hoofd naar het paard toe. ZO is het verschil tussen voetje geven (je staat met je rug naar zijn hoofd) en compliment maken (je staat met je voorkant naar zijn hoofd) meteen duidelijk. ZO kun je bovendien precies zien of je pony het goed doet.
!!! Voor de kleinste vooruitgang belonen! Het op een knie vallen is een oefening met een hoog 'engheidsgehalte' en moet erg voorzichtig aangeleerd worden. Stap een en twee duren gemiddeld 1 a 2 maanden en het duurt gemiddeld een half jaar voor je de hele oefening op alleen een zweephulp/stemhulp hebt staan. Houd dat in gedachten en forceer niets. Beloon je paard uitvoerig als hij net een millimeter meer zakt dan anders en sluit je training (die ongeveer 10 minuutjes mag duren) altijd positief af! Desnoods door terug te gaan naar fase 1 en gewoon een paar passen achterwaarts te vragen en uitvoerig te belonen.

Verder kan ik niets dreigends verzinnen. Aanvullingen zijn altijd welkom. Stef, volgens mij leert Nathalie Pennquitt het compliment door de buiging te combineren met een opgetild voetje. Het hoofd wordt dan dus ook naar beneden gelokt met een snoepje, misschien zelfs tussen de benen in het begin (heb het boek niet bij me).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 13:55

P.S.: Dit is natuurlijk slechts een beschrijving van de methode die bj [***] werkte, er bestaan ook andere manieren die eigenlijk allemaal even geldig zijn: verdiep je daar eens in voor je met het compliment aan de slag gaat, zodat je een op maat gesneden methode op juw pony kunt toepassen en flexibel bent ("Lukt het niet op deze manier? Misschien kan ik dit dan zo doen zoals Pennquitt dat zegt"). Vrijheidsdressuur betekent niet alleen dat het paard naar jou luistert, maar jij ook naar je paard!

Trixy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 14:27

xyzutu2: Ik heb het nog niet geprobeerd, maar je uitleg is duidelijk, en het klinkt ook heel logisch allemaal. Ik ben benieuwd! Hebben jullie ook een bepaald commando voor het compliment, of gebruik je alleen een tikje op het been?
Over het steigeren (op commando natuurlijk!!! Schijnheilig vraag ik me af of dat niet makkelijker is terwijl je erop zit.
Let op: Ik zeg dus niet dat dat een juiste methode is, voordat ik alle bokkers over me heen krijg!!!
Maar goed, ik zou niet weten hoe ik vanaf de grond voor elkaar moet krijgen dat mijn paard gaat steigeren. Als ik er op zit daarentegen... Ze heeft een paar keer gesteigerd, nee, dat was niet op commando... Boos! , toen zij perse vooruit wou en ik haar tegenhield met de teugels, en misschien heb ik toen per ongeluk onbewust ook nog been gegeven. Als ik dat nou eens uitbuit, met een of ander commando, dan zou je denken dat ze het zo leert. Hoe leer je het haar weer af, dat wordt dan een ander verhaal.... Verward Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 00:44

Nog een dreigement! Haha!

!!! Raak niet in de verleiding om, als je het compliment oefent zelf op je knieen te gaan zitten! Je loopt namelijk altijd het risico dat je paard besluit te gaan liggen of zijn evenwicht verliest. Een paard dat vanuit het compliment 'valt', valt altijd naar de zijde waar hij met zijn knie op de grond steunt - waar jij dus zit. En hopenlijk net op tijd weg kan komen.

Ik zag trouwens bij de foto's van Stef en Honey (lekker ding trouwens! Haha!) dat Honey haar hoofd boven het gestrekte been houdt (en dus van het gebogen been af). Vanuit die houding valt een paard gemakkelijk opzij/gaat het liggen. Zelf zorg ik er daarom voor dat de binnenteugel (de teugel aan jouw kant en de kant van het gebogen been) iets korter is dan de buitenteugel zodat het hoofd recht boven het lichaam komt en het paard zijn evenwicht makkelijker kan behouden. Als je een kleine stelling naar het gebogen been vraagt is het voor de pony bovendien makkelijker om het buigende been naar achteren te bewegen.

De uiteindelijke hulpen voor het compliment zijn voor [***] de stemhulp 'buig', waarbij ik met de zweep het 'buigbeen' aantik.

Of het steigeren onder het zadel makkelijker aan te leren is weet ik niet. Wel dat het dan waarschijnlijk moeilijker binnen goede banen te leiden is, aangezien je het steigeren 'uitlokt' door een combinatie van normale dressuurhulpen. Elke keer dat je die combinatie herhaalt zal je pony (vooral in het begin) geneigd zijn om te steigeren omdat je dat gedrag steeds stimuleert met een beloning, en het gewone achterwaarts gaan of wijken niet. Dus als je paard even de keus heeft, gaat hij voor het voer!

Trixy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 00:54

xyzutu2 schreef:
Of het steigeren onder het zadel makkelijker aan te leren is weet ik niet. Wel dat het dan waarschijnlijk moeilijker binnen goede banen te leiden is, aangezien je het steigeren 'uitlokt' door een combinatie van normale dressuurhulpen. Elke keer dat je die combinatie herhaalt zal je pony (vooral in het begin) geneigd zijn om te steigeren omdat je dat gedrag steeds stimuleert met een beloning, en het gewone achterwaarts gaan of wijken niet. Dus als je paard even de keus heeft, gaat hij voor het voer!

Welk voer? De enige beloning is "Goedzo!!! Jaaaaa moooooooiiiiiii" en *aai aai* Haha! (om het even plastisch uit te drukken)

vuilnisbakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 12:57

op de site van pinky girl staat iets over het steigeren op zommando wat me een beetje tegen staat.
Daar staat als het ongevraagd warodt gedaan meteen afstraffen. Maar als ik aan het oefenen ben met mijn pony en ze wordt over enthousiat dan gaat ze zelf even omhoog. Dat NEGEER ik dan gewoon, want als ik gaar iedere keer zou straffen hiervoor zou ze haar pezier erin verliezen en zou ze het niet meer willen doen...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 19:02

miriam, wat je zegt klopt. Het zijn namelijk stills van een video af, en dit is dus net voor ze gaat liggen Haha!

Malabarista

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 23:02

Ik ben nu bezig mijn bijna 3 jarige Quarter dingen te leren. Ze kan nu als ik voet zeg en net onder haar knie tik haar been optillen. soms tilt ze m niet zo hoog op, of stampt snel... maar het begin is er in ieder geval.

Hoe moet ik haar nu leren dat ze haar voet in de lucht moet houden? Lachen

Ik sta er trouwens versteld van hoe snel ze zoiets kunnen leren. Want ik ben er voordat ze bijna een jaar de wei op ging mee begonnen en had het toen 2x gedaan en ze begreep het Lachen heb ik toen nog wel een paar x geoefend. Toen ik ze pas van de wei haalde wist ze het nog Lachen *trots*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 14:53

Ik weet niet hoe je dat voetje geven beloont en waar je het voor kunt gebruiken, maar dit lijkt me een geval waar je aan de 'duration' moet werken, zoals dat officieel heet. Je paard moet dus steeds langer iets doen om een beloning te krijgen. Ze hebben dit (met clickertraining in elk geval) erg snel door maar het is vaak moeilijk voor de trainer om wel consequent te zijn en niet te belonen bij 'ondermaats' gedrag. Het helpt als je hardop telt vanaf het moment dat je paard zijn been optilt. Eerst beloon je bij 1, dan bij 2, dan bij 3 enz. Als je clickertraint kun je elke keer dat je het been vraagt een tel langer wachten, bij 'gewone' training moet je denk ik een paar keer achter elkaar belonen voor 1, dan een paar keer voor 2 enz. Dat hardop tellen is alleen een geheugensteuntje voor jou, maar vaak heeft je paard daar ook steun bij (er komt zo toch een ritme in de oefening).

Malabarista

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 16:45

Dank je wel! Ik beloon haar trouwens vaak door te zeggen dat ze braaf is en een schouderklopje Ach gut . Want als ik haar iedere keer een brokje ofzo geef wordt ze strontvervelend dan wil ze het niet meer doen als ze alleen een schouderklopje krijgt... dus dat brokje heb ik nu weggelaten. Ik geef het haar alleen als we helemaal klaar zijn Lachen Ik ga je methode eens uitproberen xyzutu2:)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 19:58

het zelfde principe als met spaanse pas.
In het begin beloon je alles wat ook maar op een pas lijkt. maar naar verloop van tijd ga je met steeds minder genoegen nemen zeg maar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 20:12

whoooooooooooooo wat een enorme verhalen typen jullie zeg... pff..

Ik ga weer helemaal overnieuw beginnen met mijn nieuwe aanwinst! hoop dat ie net zo slim is asl rydar!... wel weer een uitdaging hoor om helemaal weer vanaf t begin af aan te beginnen...

Malabarista

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-03 18:52

Over spaanse pas gesproken... vandaag deed mn paardje haar eerste 4 stappen spaanse pas.... ik was met haar aan t lopen en dacht waarom niet? ik ga eens proberen of het lukt... dus ik tik om beurten haar benen aan en zeg voet en ze tilde ze om beurten op Lachen daarna lukte het natuurlijk niet meer zo goed... toevalstreffer was het denk ik. maar ze tilt haar been tenminste met lopen wel goed op Lachen

Is het trouwens stom om veel dingen door elkaar te leren? Ik wil haar namelijk ook leren knielen... wat ze al een beetje doorheeft... als ik tenminste een snoepje voor haar neus houd Clown

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-03 18:59

Ja, dan heb ik nog een vraagje:
Hoe leer je je paard knielen?

Odin kan al heel goed buigen, en heel goed het compliment en ik zou haar heel graag knielen willen aanleren maar ik heb geen idee hoe dat zou moeten!
Hebben jullie tips? Lachen

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-03 19:09

malabarista, ik kan begrijpen dat je kennelijk de smaak te pakken hebt Haha! maar probeer toch niet teveel tegelijk te doen. Ga pas verder met een volgende oefening als je paard de oefening waar je mee bezig was voldoende beheerst, anders kan het heel verwarrend worden, of zelfs ten koste van eerder geleerde dingen gaan.

Evy, da's een goeie!, hon kon het, maar deed het perongeluk een keer wat ik toen beloont heb. Sinds ze kan liggen kan ze het niet meer trouwens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-03 22:26

Het knielen wordt vaak aangeleerd vanuit het compliment. De trainer tikt dan niet alleen het been dat tijdens het compliment moet buigen aan, maar ook het andere been in de hoop dat dat been tijdens het compliment ook gebogen wordt zodat het paard op beide benen knielt.

Zelf zou ik het leren door [***] of [***] te vragen te gaan liggen maar dan te vroeg te clicken waardoor ze halverwege de beweging gestopt worden. Een paard dat uit zichzelf gaat liggen volgt namelijk de volgorde:
Grond besnuffelen - schrapen met een voorbeen - achterbenen tegen voorhoeven zetten - knielen -gaan liggen. Met de clicker hoef je maar op het juiste moment te clicken en een hulp toe te voegen en je paard herhaalt het gewenste gedrag. [***] en [***] hebben allebei al meerdere malen geknield doordat ik te vroeg clickte, maar omdat ik er geen tijd voor had heb ik dat nog niet verder uitgewerkt en op hulpen gezet.

Malabarista

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 12:04

Dank jullie. dan ga ik door met die spaanse pasjes Lachen wat soms ook polka pas is Clown
en wat ik knielen noemde moest compliment zijn Koe