Redden van onze sport

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Loiz

Re: Redden van onze sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 15:17

De draf en rensport is niet echt 'mijn' sport, maar ik word steeds geintresseerder, en ik heb geen vooroordelen Knipoog
Is het niet een idee om met een grote groep een paard (of meer) te kopen en deze uit te brengen. De winst kan dan in projecten worden gelegd, zoals bijv. de heropbouw van 'Duindigt' als deze naar de Haarlemmermeer gaat of misschien een andere baan maken in het noorden? Veel mensen in het noorden komen nooit of één keer naar Duindigt omdat het voor hun gewoon te ver is.
Of schoolreisjes organiseren naar Duindigt of een draf/renstal, dan heb je veel kinderen en heb je een beter 'toneel' om alles uit te leggen.
Het prijzengeld is inderdaad niet echt hoog, maar dat kan je nauwelijks veranderen als er niet veel deelnemers en bezoekers zijn.. Daarbij is het ookwel bekend dat Duindigt niet meer in z'n bloeiperiode is en je ervoor moet betalen (niet veel, maartoch).
Maar als Duindigt naar de Haarlemmermeer komt, dan ga ik er zeker weleens heen!

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 15:27

Volgens mij heeft de draf en rensport toch ook wel een beetje een 'imago-probleem'
Afgezien dat de sport mijn niet aanspreekt, vind ik gokken ook niet leuk.
Het publiek dat op het gokken af komt is toch een bepaald slag en daartussen moet je wel thuis tussen voelen.

Waarschijnlijk is het een vreselijk vooroordeel, maar als ik aan de renbaan denk dan zie ik in gedachten, foute mannen met leren-jackies, een flinke sigaar op de lip en zo'n geel-grijzig bosje vettig haar Haha! Clown
Sorry Vriendjes zijn? (niet schieten)
Dit beeld komt uit een docu die ik jaren geleden eens gezien heb op TV, het zal wel geheel onterecht zijn, maar dit is wel het beeld dat ik bij de renbaan heb.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 16:59

hahahahaha
Nou die mensen ga ik een sop duindigt zoeken.
Moeten ze wel roepen dan kan ik ze misschien vinden.

ziyadah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 18:18

manie schreef:
Volgens mij heeft de draf en rensport toch ook wel een beetje een 'imago-probleem'
Afgezien dat de sport mijn niet aanspreekt, vind ik gokken ook niet leuk.
Het publiek dat op het gokken af komt is toch een bepaald slag en daartussen moet je wel thuis tussen voelen.

Waarschijnlijk is het een vreselijk vooroordeel, maar als ik aan de renbaan denk dan zie ik in gedachten, foute mannen met leren-jackies, een flinke sigaar op de lip en zo'n geel-grijzig bosje vettig haar Haha! Clown
Sorry Vriendjes zijn? (niet schieten)
Dit beeld komt uit een docu die ik jaren geleden eens gezien heb op TV, het zal wel geheel onterecht zijn, maar dit is wel het beeld dat ik bij de renbaan heb.

Hihi ben nog nooit zo iemand tegen gekomen.. Tuurlijk zijn er ook wel ''foute'' mensen, maarja die heb je toch overal? Maakt niet uit bij welke sport of welk beroep, die zijn echt overal!! Wist je trouwens dat het gokken op paarden maar iets van 1% is van de totale gokkerij in Nederland??? Een lot kopen voor de loterij, dat is toch precies hetzelfde? Of wat dacht je van die sms-acties van tv-programma's? Dan ben je ook aan het gokken en toch vinden mensen daar niks mis mee, en met het gokken op paarden wel! Ga anders een keer kijken op een koersdag, en dan naar de plek waar de weddenschappen worden afgesloten. Echt niet dat het allemaal van die foute mensen zijn die jij in die docu hebt gezien! En je zegt het zelf al, als je wel weet dat het een vreselijk vooroordeel is, dan kan je je mening bijstellen toch? Vooroordelen zijn er om weg te werken. Als je niet van plan bent eens te gaan checken of er echt alleen maar foute mannen met leren jackies komen, probeer dan iniedergeval je mening bij te stellen..! Ik hoop dat ik je heb kunnen overtuigen. Als je nog vragen hebt; stel ze gerust!

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 18:24

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 19:17

17 mei zijn de eerste ponyrennen gepland!!

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 19:32

Ik geef ook alleen maar aan hoe ik tegen de draf en rensport aan kijk, en ik geef eerlijk toe dat dat voornamelijk door die docu is gevormd. Lachen

Toch voel ik er weinig voor om eens een bezoekje te brengen aan de renbaan. Ik weet wel zeker dat mijn beeld van 'foute mannen' daar als sneeuw voor de zon zal verdwijnen (als zal ik ze zeker wel zien omdat je toch op zoekt bent naar dergelijke types....), maar het spreekt me gewoon niet aan.
Je geld zetten op een paard en maar hopen dat ie wint, nee , persoonlijk is dat niet wat ik zoek in de paardensport.

Ik vind een mooie dressuurproef/kür of een spannende barrage tijdens een grote prijs of een bloedsnel gereden marathon boeiender.
Maar goed dit is absoluut niet bedoeld op de draf en rensport af te kraken, in tegendeel, ik geef alleen aan hoe ik er tegen aankijk en waarom ik er geen tot weinig interesse in heb.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 19:34

Je hoeft je geld niet in te zetten, toch?
Eigenlijk zouden mensen zoals jij, Manie, juist een keer naar de baan moeten, om dat idee kwijt te raken.
Ik wil wedden dat je het wel leuk zal vinden.

ziyadah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 21:35

@Manie: Ik wil je ook niet aanvallen ofzo hoor, helemaal niet! Ik respecteer ieders mening, en je geeft ook prima aan waaróm je er niet zo in geïnteresseerd bent. Dat doet niet iedereen. Jij hebt weinig interesse in de draf- en rensport, zo heb je ook weer mensen die weinig interesse in dressuur hebben.
@Loizy: Ben ik met je eens, maar Manie heeft al aangegeven dat ze er weinig voor voelt een x een draf / renbaan te bezoeken.. Dus ben bang dat het dan niks wordt Knipoog
@Kyrkelover: Leuk! Haha! Ik hoop dat ik ook mee kan doen, moet alleen nog een pony regelen, haha Clown

Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 21:49

Ik was in princiepe ook iemand die graag naar een marathon gaat kijken, maar ben nu helemaal weg van de drafsport. Rensport minder.
Ik vind het zo super als zo'n paard zo hard blijft draven. Die kracht. Normaal zou je zeggen dat ze dan in galop aanspringen, maar nee, ze gaan nog wat sneller. prachtig. Ik ben helemaal om. Knipoog

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 22:16

ziyadah schreef:
@Manie: Ik wil je ook niet aanvallen ofzo hoor, helemaal niet! Ik respecteer ieders mening, en je geeft ook prima aan waaróm je er niet zo in geïnteresseerd bent. Dat doet niet iedereen. Jij hebt weinig interesse in de draf- en rensport, zo heb je ook weer mensen die weinig interesse in dressuur hebben.
@Loizy: Ben ik met je eens, maar Manie heeft al aangegeven dat ze er weinig voor voelt een x een draf / renbaan te bezoeken.. Dus ben bang dat het dan niks wordt Knipoog
@Kyrkelover: Leuk! Haha! Ik hoop dat ik ook mee kan doen, moet alleen nog een pony regelen, haha Clown

Dat zou heel leuk zijn!!!
Wij zijn volop bezig met sponsoren zoeken.
Helaas hebben we weinig tijd tot de 1e ponyrennen.
Lijkt veel maar voor Marije beginnen binnenkort ook de examens en zo.
Dus af en toe is het echt nachtwerk.
We zijn ons wel dood geschrokken toen we de statistieken van onze site aan het bekijken waren.
Meer als 7700 unieke bezoekers vanaf November 2007.
En meer als 54.000 pageviews.
Een ding is zeker er staat nog van alles te gebeuren aankomend jaar.

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 21:45

Ik zou het sowiso zonde vinden als Duindigt gaat verhuizen. Waarom eigenlijk? Past het niet meer in het bestemmingsplan van Wassenaar? Zo vreselijk jammer. Ze zouden gewoon de andere drafbanen open moeten gooien ook voor de rennen. Dan laten ze toch gewoon alle rennen over het land verspreiden? Niet meer de helft van de koersen op Duindigt rennen, maar de ene keer rennen hier, dan weer daar, en zo het hele land door.
Dan is de sport ook veel wijder door het land verspreid, en dan kunnen er dus veel meer verschillende mensen komen kijken. Niet iedere keer hetzelfde groepje.
Of kan dat niet zomaar, rennen op een drafbaan (geen idee of er dan nog dingen moeten worden aangepast ofzo)

Kyrkelover, gaaf! Ik ben van de partij die dag!
Is het op een zaterdag of een zondag?

Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 21:54

Ik denk dat de drafbaan een beetje te hard is voor de rennen, dus je kan niet op elke baan een ren organiseren.

Esile

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 23:52

manie schreef:
Je geld zetten op een paard en maar hopen dat ie wint, nee , persoonlijk is dat niet wat ik zoek in de paardensport.

Ik vind een mooie dressuurproef/kür of een spannende barrage tijdens een grote prijs of een bloedsnel gereden marathon boeiender.

Maar heeft dat ook niet te maken met het 'onbekend is onbemind'? Ik kan me voorstellen dat als je een paard echt volgt (net als met de dressuur of het springen), dat het dan gelijk een stuk spannender wordt. En hoe leuk is het, als je 1 euro hebt ingezet en 'jouw' paard wint en je mag net iets meer geld ophalen? Haha! Ik heb in Nieuw Zeeland gewed (klein bedrag hoor) en ik heb staan gillen aan de kant. Nu heb ik dat in Nederland ook gedaan, maar meer omdat ik voor de paarden van een bepaalde stal was, dan omdat ik gewed had.

Het allerleukste is om een keer naar de renbaan te komen en met een 'kenner' mee te lopen. Waar moet je opletten als je een paard voor het eerst ziet? Welk paard heeft een -zo op het oog- grotere kans om te winnen? Als je daar op gaat letten, samen met de pure kracht en de snelheid waar die paarden mee over de baan vliegen, is het zeker spectaculair Ja
I love it Lovers

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 17:49

kekavo schreef:
Ik zou het sowiso zonde vinden als Duindigt gaat verhuizen. Waarom eigenlijk? Past het niet meer in het bestemmingsplan van Wassenaar? Zo vreselijk jammer. Ze zouden gewoon de andere drafbanen open moeten gooien ook voor de rennen. Dan laten ze toch gewoon alle rennen over het land verspreiden? Niet meer de helft van de koersen op Duindigt rennen, maar de ene keer rennen hier, dan weer daar, en zo het hele land door.
Dan is de sport ook veel wijder door het land verspreid, en dan kunnen er dus veel meer verschillende mensen komen kijken. Niet iedere keer hetzelfde groepje.
Of kan dat niet zomaar, rennen op een drafbaan (geen idee of er dan nog dingen moeten worden aangepast ofzo)

17 mei valt op een zondag

faridaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 21:56

ik was vroeger ook niet zo voor de draf en rensport...dacht ook altijd dat er met harde hand omgegaan werd met de paarden, dat het echt alleen maar ging om het geld geld en iedereen als een soort boemanmonsters rondliep, tot ik gewoon maar eens ben gaan kijken bij zo'n stal bij duindigt en iedereen supervriendelijk en goed met de paarden om ging. de paarden er mooi en goed verzorgd uitzagen. de stallen zijn misschien niet in opperbeste staat maar de zorg is uitmuntend! Wat niet wil zeggen als een paard niet goed loopt hij of weg moet of naar de slacht maar bij hoveel ander takken van e paardensport gebeurd niet precies hetzezelfde? Of de meisjes die te groot voor hun pony zijn geworden en hem weg doen? Ik begrijp het van alle kanten.

denk wel dat duindigt iets aan zijn imago moet doen.

ik vind het retespannend op duindigt en zelfs mijn vriend zit nu op paardrijles!!!

Ja je kan ook racen op een paard......

faridaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 21:57

ps dat gokken hoeft niet perse veel voor te stellen je kan echt voor de lol ook mee doen ik gellof dat ik altijd 3 euro ofzo inzet op "mijn" paard van dat moment en dan maar schreeuwen......

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 20:05

Kyrkelover, ik ben die dag van de partij. Wel langs de kant, want ik ben veel te oud om zelf mee te doen en ik rijd niet op een pony Knipoog

Faridaaa, ja dat is idd bij andere takken precies hetzelfde. Met dat verschil, dat een koerspaard veel jonger is als ze stoppen, dus dat ze daarna nog een veel langer leven bij een nieuw baasje kunnen leiden, dan een springpaard dat al een ajar of 16 is als hij stopt.
En daarnaast, veel stallen zien er niet op en top uit, dat vind je bijna alleen maar bij de grote beroemde dresuur- en springstallen. En het maakt voor een paard niet uit of een box netjes strak in de verf zit en er supergeweldig uit ziet, als hij er maar met liefde verzorgt wordt.
Ja, ik denk dat Duindigt idd wel iets aan zijn imago moet doen. Meer dan die ene Dag van het Paard

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 20:12

kekavo schreef:

nee dat gaat niet zo makkelijk, duindigt is de enige renbaan, de drafbanen zijn niet geschikt, als je het zou moeten aanpassen, zou het veeel geld kosten, we kunnen nu de rennen amper vullen op EEN renbaan, wat dan op meer banen!! niet echt handig he.. Knipoog en daarbij, wie gaat de prijzen betalen?
Ik vind ook dat duindigt in wassenaar moet blijven, lekker het vertrouwde plekje, het kn misschien wel drukker worden in haarlemmermeer, maar duindigt zal veeel vaste bezoekers kwijtraken.

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 20:49

Ah, dank je. Ik wist niet dat er echt verschil zat tussen een drafbaan en een renbaan.
Nou ja, iig is het heel zonde dat de oude renbanen dicht zijn, er waren er veel meer.
Wat ik niet begrijp is, dat als het dan zo slecht gaat met Duindigt, er wel geld is om de hele baan te verhuizen?

Misschienb moeten ze er meer dingen organiseren. Wat is er nu helemaal, behalve de koersen?
ik weet dat er 1x per jaar de Dag van het Paard is, en dat er ook crosswedstrijden gehouden worden. Maar bij de laatste wordt er niet gekoerst en dan zie je de sport dus nog niet.
Wat is er nog meer allemaal op Duindigt?

ziyadah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 22:17

kekavo schreef:
Misschien moeten ze er meer dingen organiseren. Wat is er nu helemaal, behalve de koersen?
ik weet dat er 1x per jaar de Dag van het Paard is, en dat er ook crosswedstrijden gehouden worden. Maar bij de laatste wordt er niet gekoerst en dan zie je de sport dus nog niet.
Wat is er nog meer allemaal op Duindigt?

Op de speciale koersdagen die op de drafbaan van Wolvega worden verreden (nakoersen sprintbokaal, prijs der giganten, etc) worden er aardig wat extra dingen georganiseerd.
Zo heb je:
* de minikoers (voor shetlanders en pony's tot 1.20)
* duokoers (genodigde mensen nemen dan plaats op de sulky naast een pikeur)
* friese dravers koers (met friese paarden, van die sulky's met grote wielen en rijders in friese ''pikeursoutfit'')

Toen de Bit-koersdag (ter gelegenheid van de serie Bit) werd gehouden op dr. Wolvega waren er nóg meer dingen tussen de normale koersen door, een overvol programma. Zo waren er ook acteurs uit de film Snuf de Hond en Radeloos, Pyt Palusma presenteerde het weerbericht vanaf de drafbaan en Syb van der Ploeg gaf een kort optreden. Ook werd de eerste aflevering van Bit vertoond op een groot scherm. Die dag was het dan ook erg druk.

Er wordt ook heel af en toe een gelegenheidskoers georganiseerd, waar bijvoorbeeld stalpersoneel aan kan deelnemen.
Hoe het op de andere banen met activiteiten zit weet ik niet.

Nu nog over iets anders; volgend jaar komen er 2 (heel misschien 3) grasbanen bij, waar dan één keer per jaar zal worden gekoerst. Een groot weiland zal dan worden 'omgebouwd' tot grasbaan. Dit zal gebeuren in Hilversum en Zwolle (of vlakbij Zwolle). Dan was er ook nog een derde locatie maar daar is niks meer van vernomen, dus daarvan is het nog niet zeker dat dat doorgaat.

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 22:27

Bedoel je dat daar 1x per jaar een ren op gelopen gaat worden? Nou ja, beter dan niets.

ziyadah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 22:42

Nee, draverijen. Ik denk ook wel monté. Ja beter iets dan niets, de draf- en renport moet toch op een manier uit zijn dal komen. Het zal niet snel gaan, maar met kleine stapjes bereik je ook al iets. Belangrijkste is dat er wel de helft meer mensen moeten komen, de omzet is veel te laag om alle kosten te betalen en er ook nog iets van over te houden, wat dan ten goede aan de draf- en rensport komt.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 09:34

Nou ik heb wel iets bedacht,
De meeste bakken zijn te klein om er races in te houden.
Wel zouden we met arabische volbloeden,engels volbloeden en pony's ergens heen kunnen gaan. En dan ook met mensen die er verstand van hebben.
Je kunt bijvoorbeeld 2 dravers meenemen met de gehele optoming.
Een engels en arabisch volbloed en dus ook in het gebruikelijk "harnachement".
En iemand die leuk kan vertellen. En niet op zo'n saaie manier van en dit is een engels volbloed blablabla. Maar er echt wat over vertellen en wat vertellen over de vooroordelen. Verder zou het ook leuk zijn als je bijv met 2/3 man achter een standje gaat zitten. En daar verschillende atributen neerleggen en mensen te woord staan over hun vragen. Ook zouden daar evt. filmpjes en foto's aanwezig kunnen zijn. En als we heel erg ons best doen kunnen we misschien wel een electrisch paard mee krijgen(sorry kom even niet meer op de naam) Er is in januari een 5 daags evenement wat begint op 22 januari. Misschien is het een idee om daar met enkele mensen naar toe te gaan. Je kunt je hier nog steeds voor opgeven en je hoeft er niet voor te betalen of zo. Als er mensen zijn die hier wel wat in zien willen jullie dan binnen 2 weken mailen. Voor pony's kan ik wel zorgen en ik wil ook nog wel op een paard gaan zitten met mijn kleren. En heel evt kan ik ook nog wel een arabier regelen.
Dus kom maar op, ik hoop dus eigenlijk op veel reactie van mensen die het nog een beetje zien zitten

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 21:57

Ja, de sport promoten op evenementen. Dat is een leuk idee.
En misschien is het een optie, om de paardenbladen als Ros en Bit aan te schrijven, of ze een keer een artikel in hun blad kunnen schrijven? Bijvoorbeeld een interview met iemand die de ins en outs van de sport kent en idd ook de vooroordelen bepraat?
Ik weet dat er in de Ros een keer een artikel gestaan heeft over een meisje dat heel graag een op een renpaard wilde rijden. Ik geloof dat zij pikeur was. Zij mocht een keer op een renpaard op Duindigt. het was een soortgelijk artikel als de aflevering van Try before you die.