Bitloze tsunami?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Waratje

Re: Bitloze tsunami?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 17:53

Ja, bitloos rijden is momenteel een hype Clown
Maar dat is op zich geen probleem, het maakt ook dat de mogelijkheid van bitloos rijden algemener wordt gezien en dat er ook geschikte optomingen voor beschikbaar komen. In het verleden had je in NL 2 keuzes voor bitloos: teugels aan de neusriem of een hackamore. Nu zijn er veel meer mogelijkheden en kun je dus beter kiezen welke optoming jou en je paard passen.
Als de hype overgewaaid is, zullen een aantal mensen ondertussen gekozen hebben voor bitloos en weet de rest in ieder geval dat het een optie kan zijn.

Lovely, de reden dat ik bitloos buitenrijdt (touwhalster) is dat mijn paard voor temporegelen daar beter op reageert dan op een bit. In de bak vind ik de precisie van het bit wel prettiger werken en heeft mijn paard er ook geen problemen mee.
En Bandida, er zijn genoeg bitloze optomingen die ik niet vriendelijk vind, zoals bijvoorbeeld een sidepul met ruw, hard touw over de neus, of een strakke bosal, of diverse optomingen die de neus dicht drukken, of zo'n "fijne" serreta.

CLB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 22:10

Hoi hoi,

Ik ben hier nieuw. Ik rijd zonder bit en zonder zadel dus helemaal naakt. Nou ja, mijn paard dan :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 18:06

dat je zonder bit rijdt, vind ik tot daaraan toe, maar zonder zadel is je paard zijn rug verknallen :\

Die dingen zijn er heus niet voor niets :n

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 18:08

ben ik net gestopt met bitloos rijden, wordt het mode :\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 18:15

Hihi :D

Erger nog, ik heb het nooit gedaan :D

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 19:43

Wel wel, hier op een manege in de buurt gaan ze beginners bitloos laten rijden.

Dus bitloos rijden is straks voor stakkers die nog 'niet goed genoeg' zijn om met bit te rijden :+

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 19:51

Hmm... Ik rijd al 8 jaar bitloos, dus ik liep vooruit op de mode.. Is mij nog nooit gebeurd. :')
Maar ik merk het inderdaad ook wel, 'iedereen' wil het ineens proberen en sommigen blijven erin hangen, anderen stappen toch weer over op het bit. Ik vind het wel positief, dat mensen buiten het hokje 'bit' kijken, dan hoeven ze er nog lang niet perse bij te blijven, maar iig is de optie duidelijk onder het oog gebracht.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 20:04

Yamcha schreef:
dat je zonder bit rijdt, vind ik tot daaraan toe, maar zonder zadel is je paard zijn rug verknallen :\

Die dingen zijn er heus niet voor niets :n

Hmmm, Yamcha, ik heb mijn paard vrijwel het hele afgelopen jaar zonder zadel gereden. Ik rij dan weliswaar niet extreem veel, verre van zelfs, maar zijn rug doet het geweldig. Ik had ook liever een fijn zadel gehad, maar mijn paard heeft de lastigste rug die je kunt bedenken :\ . En dan bestel je een zadel en moet je maanden wachten, omdat hij speciaal voor je gemaakt wordt. Nou is de ene rug de andere niet, de mijne heeft in elk geval een ideale 'zonder zadelrug' (sterk en rond). :D

Maar goed, ik had natuurlijk ook maandenlang geen ritjes op hem kunnen maken, dat had gekund. Maar nu wissel ik alsnog mijn BBP af met mijn boomloosje. ;)

Verder vind ik het wel jammer dat je bitloos erg afkraakt.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 20:46

Arabesk schreef:

Dus bitloos rijden is straks voor stakkers die nog 'niet goed genoeg' zijn om met bit te rijden :+

Wat is hiervan het probleem, zou juist denken dat jullie dit toe zouden moeten juichen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 21:59

Beginners bitloos laten rijden, op zich prima, maar met geruk en gepluk wat veel beginnertjes toch doen, schiet dat niet zo op (en dat is met bit net zo goed een ware ramp voor het paard). Of bedoelen ze bitloos rijden met een halsring? Dat lijkt me prima.
Ik heb vroeger ook zonder teugels en beugels leren rijden de eerste keren. Eerst balans krijgen, daarna de rest. Maar waar doen ze dat nog? Nergens, daarom geef ik mijn dochter zelf maar les. Dan leert ze dat tenminste goed. En daarna lekker bitloos op mijn of haar eventuele toekomstige eigen pony. :j

Verder vind ik dat maneges bitloos sowieso eens aan moeten gaan bieden. Tenzij ze allemaal zulke levensgevaarlijke paarden hebben. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 22:07

Twiggy2008 schreef:
Hmmm, Yamcha, ik heb mijn paard vrijwel het hele afgelopen jaar zonder zadel gereden. Ik rij dan weliswaar niet extreem veel, verre van zelfs, maar zijn rug doet het geweldig. Ik had ook liever een fijn zadel gehad, maar mijn paard heeft de lastigste rug die je kunt bedenken :\ . En dan bestel je een zadel en moet je maanden wachten, omdat hij speciaal voor je gemaakt wordt. Nou is de ene rug de andere niet, de mijne heeft in elk geval een ideale 'zonder zadelrug' (sterk en rond). :D

Maar goed, ik had natuurlijk ook maandenlang geen ritjes op hem kunnen maken, dat had gekund. Maar nu wissel ik alsnog mijn BBP af met mijn boomloosje. ;)

Verder vind ik het wel jammer dat je bitloos erg afkraakt.
Volgens mij heb ik niks over bitloos gezegd? Ik ben er geen fan van voor mezelf, maar dat een ander het doet, heb ik geen problemen mee, hoor :)
Ik rijd liever met bit, zie ook nooit zo in wat er nu zo vreselijk aan is.......

Ik heb meer problemen met het zonder zadel rijden, dat geeft puntdrukbelasting en dat is bewezen heel schadelijk voor de rug.... en tuurlijk, als je het een halfjaartje doet merk je nog niks aan de rug.....

maar het aantal grammen per vierkante cm is op een aantal plekken wel degelijk te hoog, en dat is schadelijk.
Twiggy2008 schreef:
Beginners bitloos laten rijden, op zich prima, maar met geruk en gepluk wat veel beginnertjes toch doen, schiet dat niet zo op (en dat is met bit net zo goed een ware ramp voor het paard). Of bedoelen ze bitloos rijden met een halsring? Dat lijkt me prima.
Ik heb vroeger ook zonder teugels en beugels leren rijden de eerste keren. Eerst balans krijgen, daarna de rest. Maar waar doen ze dat nog? Nergens, daarom geef ik mijn dochter zelf maar les. Dan leert ze dat tenminste goed. En daarna lekker bitloos op mijn of haar eventuele toekomstige eigen pony.

Verder vind ik dat maneges bitloos sowieso eens aan moeten gaan bieden. Tenzij ze allemaal zulke levensgevaarlijke paarden hebben.
Ik heb vroeger ook zonder teugels en beugels leren rijden de eerste keren. Eerst balans krijgen, daarna de rest. Maar waar doen ze dat nog? Nergens, daarom geef ik mijn dochter zelf maar les. Dan leert ze dat tenminste goed. En daarna lekker bitloos op mijn of haar eventuele toekomstige eigen pony. :j

Verder vind ik dat maneges bitloos sowieso eens aan moeten gaan bieden. Tenzij ze allemaal zulke levensgevaarlijke paarden hebben. :D

Mmm zou denken dat je beginnertjes sowieso geen teugels in handen moet geven, aangezien de neus net zo gevoelig is als de mond :)

Eerst maar eens leren zitten, leren drijven, leren vertragen op de zit.... wie weet de beginselen van het sturen, en dan praten we weleens over teugels. En dan ligt het er voor mij aan wat het paard het fijnst vindt, waar die teugels aan vast zitten :)
het maakt mij niet uit of iemand met bit of zinder rijdt, echt niet. Het gaat me uitmaken als ik zie dat het paard bv met het hoofd gaat gooien, of overdreven loopt te kauwen op het bit, dat is protest.
Dan zou ik eerst de tandarts erbij halen, eerst weten wat er mis is, en als het zo is dat het paard dan gewoon iets in de mond niet fijn vindt, wel dan gaat het bit eruit, simpel zat. Rijden moet voor ruiter én paard leuk zijn.

Maar ik doe teugels aan de neusriem :o of ook eens aan een stalhalster gedaan :j
vind bitloze hoofdstellen erg duur, erg ingewikkeld, en ik rijd lang niet vaak genoeg voor zoiets :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 09:40

Arabesk schreef:

Zo is het bij ons op de manege altijd al geweest, daar is toch niets mis mee? Als je wel kan rijden, kun je ook wel met een bit om gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 09:58

Yamcha schreef:
maar het aantal grammen per vierkante cm is op een aantal plekken wel degelijk te hoog, en dat is schadelijk.

Vreemd dat je die piekbelasting voor de paardenrug wel schadelijk vindt en voor de paardenmond (bij een bit) niet.

diphranil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 12:39

Ik zie ook om mij heen dat steeds meer mensen zich gaan interesseren in bitloos rijden.
Ik denk niet dat het een hype is. Volgens mij worden mensen zich steeds bewuster en gaan ze meer nadenken over wat ze doen en waarom. Dit zie je niet alleen in de paardenwereld, maar ook in het gewone leven.

Bitgebruik is een gewoonte geworden en voorheen was het geen keuze om een bit te gebruiken, iedereen deed het. Dat hoorde zo.
Nu komt er steeds meer info beschikbaar waaruit blijkt dat een bit niet nodig is.

Er zijn helaas nog veel mensen die denken dat je controle hebt met het bit en zonder bit niet.

vb: Laatst was ik op buitenrit en ik kwam twee dames tegen op friezen. Een van de friezen schrok van mijn vriend die op de mountainbike in het bos fietste. Het paard draaide zich om en zette het op een lopen.
Uiteindelijk kreeg ze hem weer onder 'controle' en reed terug naar waar ik inmiddels een praatje had aangeknoopt met de dame op het andere paard.
Ze zag ineens dat ik bitloos reed en vond dat wel ontzettend paardvriendelijk. Maar zeiden ze allebei: Dat zou ik met mijn paard echt niet kunnen. Die kan ik zonder bit echt niet houden als hij ervandoor gaat.

Ik dacht: Maar net ging je paard er met bit vandoor en kon je hem ook niet houden! :D

Iemand schreef hier in het topic trouwens dat ze een bit een verfijndere communicatie vond dan bitloos. Maar wat kun je dan met bit wel, wat je zonder bit niet kunt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 21:23

JoviBan schreef:
Yamcha schreef:

Vreemd dat je die piekbelasting voor de paardenrug wel schadelijk vindt en voor de paardenmond (bij een bit) niet.

Ik ben een raar mens :+ :D (geintje hoor, niet verkeerd bedoeld)

Het ligt er imo helemaal aan hoe je dan met dat bit omgaat, en wat voor bit erin ligt...... het is echt de ruiterhand die een optoming hard en scherp maakt of niet ;)

En ja, ik weet ook wel dat er een hoop gezaagd en getrokken en geplukt wordt, tuurlijk weet ik dat. Moet ik daarom het bit schadelijk vinden, of zijn het toch de handen? Met een stille, vriendelijke hand heeft het gros van de paarden geen problemen met het bit.
En dan zijn er paarden die een bit gewoon niet prettig vinden, omdat ze er geen ruimte voor hebben in de mond. Die rijd je dan bitloos. Ik heb met beide geen enkel probleem.

Wat is er voor jou eigenlijk zo tegenstrijdig aan? :)
Ben ik ook wel benieuwd naar :j

diphranil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 22:04

Vanavond even op een rijvereniging wezen kijken.. Hoop ruiters zien rijden die hun paarden op M/Z niveau uitbrengen en zelfs daarbij toch een hoop getrek in de mond. Was ik erg verbaasd over. Op dat niveau mag je er toch vanuit gaan dat mensen hun handen stil kunnen houden :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 08:24

Yamcha schreef:
Wat is er voor jou eigenlijk zo tegenstrijdig aan? :)
Ben ik ook wel benieuwd naar :j

Dat je dat zelf niet ziet. :?
Jij vindt de piekbelasting op de rug van het zonder zadel rijden schadelijk (dat is 't ook), maar een bit geeft in de mond óok piekbelasting, wat óok schadelijk is. Wat voor piekbelasting met/zonder zadel geldt, geldt ook voor bit/bitloos.
Deze pagina is een aanrader voor je: http://www.bitloospaardrijden.info/teugeldruk.htm
Globale rekensom geeft dit aan:
* een bit geeft 10,5 kilo druk per cm²
* een bitloos hoofdstel als de sidepull geeft 0,025 kilo druk per cm²
* een kruislings werkend bitloos hoofdstel geeft 0,009 kilo druk per cm²
Ik vind dat nogal een verschil! Jij niet?

Zo langzamerhand vind ik de zogenaamde "stille, vriendelijke zachte hand" die jij nu ook weer noemt, een behoorlijke dooddoener.
Ga eens bij een gemiddelde wedstrijd, manege of pensionstal kijken, en open je ogen Yamcha: die zachte handen zijn er nauwelijks.
En natúúrlijk heeft iedereen op Bokt die heerlijke zachte handjes. :Z
Ik heb nog nooit iemand openlijk zien schrijven dat z'n eigen arm-pols-hand-vingerhouding niet goed is en daarmee dus met harde hand rijdt.

Deze pagina over de ruiterhand is dan ook de moeite waard: http://www.bitloospaardrijden.info/ruiterhand.htm

Zolang die ruiterhanden niet in orde zijn, is er wat mij betreft geen discussie over het "niet zo erge van het bit". Want tot de tijd dat ruiters ècht die zachte handen ontwikkeld hebben, is en blijft het bit een pijn- en dwangmiddel.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 08:28

druk per cm lijkt mij nog steeds bepaald te worden door de hand die deze druk uitoefend :D :D :D

noem mij vooral gek :)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 09:27

JoviBan schreef:
[Globale rekensom geeft dit aan:
* een bit geeft 10,5 kilo druk per cm²
* een bitloos hoofdstel als de sidepull geeft 0,025 kilo druk per cm²
* een kruislings werkend bitloos hoofdstel geeft 0,009 kilo druk per cm²
Ik vind dat nogal een verschil! Jij niet?

Op hoeveel cm² ligt een bit in de mond?

diphranil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 10:30

Waratje schreef:

Dat kun je zelf uitrekenen door je bit op te meten.. lengte x breedte en dan heb je het aantal cm2 :+

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 10:38

Zelf ben ik zeker voor bitloos rijden, voor mijn IJslander de uitkomst toen ik buiten ging rijden. Ik reed toen met een hackemore met korte scharen. Met bit ging ze ervandoor en ging ze enorm hangen.

Wel vind ik dat er verschillen zijn in bitloos rijden qua veiligheid. Ik zal dus nooit met een halsring buiten gaan rijden, omdat ik dat gewoon niet vertrouwd vind.

Maar ik laat iedereen in zijn waarde en ben ook absoluut niet tegen het gebruik van een bit :)

Maar volgens mij geld het voor allebei de optomingen, met bit of zonder bit, ze kunnen allebei heel schadelijk zijn en het ligt er maar net aan hoe je ze gebruikt ;)!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 12:11

diphranil schreef:
Waratje schreef:

Dat kun je zelf uitrekenen door je bit op te meten.. lengte x breedte en dan heb je het aantal cm2 :+

Ja, dat snap ik, maar ik vraag me af of JoviBan daar over nagedacht heeft.
Punt is dat als ik kijk naar een gangbaar bitje, dan heb je meestal een lengte tussen de ringen van 12,5 of 13,5 cm. Zelfs een dun bitje is al gauw een halve cm dik, dan kom je dus aan een oppervlak van zeg 6 cm². Als je 10,5 kg druk per cm² hebt, zou je dus een teugeldruk hebben van meer dan 60 kg, dus 30 kg per hand!!!
Nou wil ik niet flauw zijn, maar dat zal absoluut niemand meer een zachte hand noemen |(

Ter informatie: nette aanleuning zit rond de 500 gram per teugel, bij een gewone ophouding zou dat naar een kg gaan. Zijn iets andere getallen dan JoviBan wenst rond te strooien.

Het is altijd, zonder uitzondering, de hand die de hoeveelheid druk bepaalt, niet, NOOIT, de optoming.
En kom nou niet met voorbeelden van niet passende bitten, we hebben het hier over correct gebruik van de diverse middelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 12:24

Waratje schreef:
Zijn iets andere getallen dan JoviBan wenst rond te strooien.

Sympathiek als altijd. :roll:

Je zou ook de webpagina kunnen lezen en naar de totaalberekeningen kunnen kijken ipv hier te gaan zitten hakketakken.

Gezien je weerstand om de webpagina te bezoeken en werkelijk te lezen, hier maar even een quote ervan:

Gemeten zijn gemiddelde teugelkrachten van 30 Newton in stap (= ruim 3 kilo) tot 75 Newton in draf (= ruim 7,6 kilo) en tot 60 Newton in galop (= ruim 6 kilo). In het onderzoek van Clayton bleek de hoogst waargenomen teugelkracht van een paard in stap, draf en galop respectievelijk 43, 51 en 104 Newton te bedragen. Dit komt overeen met 4,4 kilo in stap, 5,2 kilo in draf en 10,6 kilo in galop. Uit dit onderzoek kwam onder andere naar voren dat de standaard teugeldruk 5 pound bedroeg, maar wanneer een paard zijn hoofd omhoog brengt, deze druk al gauw oploopt tot 30 pound. Een pound = 453,5924 gram = 0,4535924 kilo; dit brengt de standaard teugeldruk dus op 5 x 0,4535924 kilo = ruim 2,26 kilo met pieken naar 13,5 kilo.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 15:53

gut dan ben ik blijkbaar erg sterk als ik dit gemiddeld zo een 5 a 6 uur PER DAG heb volgehouden :) :)

en dan vind ik spinazie niet eens buitgengewoon lekker :)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 16:34

Klinkt inderdaad alsof paardrijden een krachtsport is, weet je, daar ben ik veel te lui voor. :P
Maarre, ik zie nog steeds niets over 10,5 kg per cm² :?