hoe slof bevesigen ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: hoe slof bevesigen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 17:17

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 17:17

Wat ik daarmee bedoel te zeggen is dat het geen zin heeft om het hier te vragen.
Uit jouw reacties blijkt dat de man verstand heeft van paarden (zeg je) en dat hij weet wat hij wel en niet wil, nl geen pessoa.
Dan is het toch makkelijker om aan hem te vragen wat hij dan wél wil en dit de eerste keer onder zijn begeleiding te doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 17:18

Niet alles geloven wat ze in de manege doen. Op deze manier creeer je onnodig druk achter de oren en menig paard doet daardoor het hoofd nog meer omhoog.
Bij een gecombineerde neusriem haal je de longe met de musketonhaak door de binnenbitring heen en onder de neusriem door. Vervolgens maak je de musketon-haak weer aan de longe vast.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 17:18

Of je gebruikt een bitstukje Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 17:19

NEEEEEEEEEEEEEEE geen bitstukje!!!!!
Als je druk zet op de longe, trek je hier mee de bitringen moeiteloos naar elkaar toe en dat is echt niet de bedoeling, tenzij je op den duur een paard wilt met een houten bek...

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 17:23

nou, ik weet niet hoe de TS longeert, maar ik heb nooit last gehad van druk op de longe...

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 17:24

gewoon een knoopje in de longe en dan longe door beide bitringen en dan schakel vast klikken na het knoopje, dan kan ie niet door de mond trekken.

roosbananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 17:27

suleilitha schreef:
Niet alles geloven wat ze in de manege doen. Op deze manier creeer je onnodig druk achter de oren en menig paard doet daardoor het hoofd nog meer omhoog.
Bij een gecombineerde neusriem haal je de longe met de musketonhaak door de binnenbitring heen en onder de neusriem door. Vervolgens maak je de musketon-haak weer aan de longe vast.

Heb je daar een voorbeeldfoto van. Dat heb ik namelijk nog nooit gezien en kan me er volgens mij ook niet echt iets bij inbeelden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 17:28

Ik heb er geen foto van, wij hebben een clinic van Haanstra gehad en die deed het op deze manier. Ik doe het met name bij jonge paarden nu ook zo en het bevalt me meer dan uitstekend.

Edit: toch gevonden, dit is de link waar je na even naar beneden scrollen foto's vindt.

http://www.lammert-haanstra.nl/html/CAPB02_Longeren.pdf

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 17:36

Nou ik doe de longeerlijn ook over het hoofd. Ik longeer zo 3 verschillende paarden en ze lopen alle 3 heerlijk ontspannen. Niks geen hoofd omhoog. En als ik noch het paard aantrek komt er ook geen druk achter de oren.
Echter ben ik wel van mening dat je niet ieder paard zo kunt longeren, want niet ieder paard accepteert het. Ik zou gewoon eens kijken hoe jouw vp loopt met verschillende manieren van vast maken.
Ik snap trouwens niet dat de eigenaar liever een slof heeft dan bv een pessoa of gewoon bijzetteugels.

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 17:43

Hij kende iemand en die heeft zen paard de nek gebroken door een pessoa. Niet door te straks maar het paard bokte en het bontje trok zen achterbenen onder zich uit en het paard viel op zen rug en nek. Daarmee.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 17:44

Morrow_Less schreef:
de eigenaar helpt me en die weet veel van paarden af

JA JA...die weet heel veel van paarden af! Vandaar dat jij hem niet kan vragen hoe je met een slof longeerd en verkiest dan ook nog de slof boven een hulpteugel die juist is bedoeld voor het longeren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 17:45

Een paard kan met een slof ook lelijk komen te vallen als ie de lucht ingaat. Verder lijkt mij, dat de touwtjes van een pessoa echt wel knappen in geval van nood, sterk verhaal Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 17:47

Morrow_Less schreef:
Hij kende iemand en die heeft zen paard de nek gebroken door een pessoa. Niet door te straks maar het paard bokte en het bontje trok zen achterbenen onder zich uit en het paard viel op zen rug en nek. Daarmee.

en ik ken iemand die verongelukt is in het verkeer met zijn paard, ik ken een paard dat een poot brak omdat hij op het randje van de bak ging staan, ken een paard dat zn rug brak omdat hij niet goed over een hindernis heenkwam..... ken een paard dat op de poetsplaats uit dr panty ging en ook dat is nooit meer goed gekomen............ allemaal maar laten dan???? en dan ga ik niet eens vertellen over de paarden die ik ken die een weideavontuur niet overleefd hebben...........

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 17:50

jessj22 schreef:
ik dacht dat een slof niet om te longeren was ik kan het miss hebben natuurlijk

maar van de ene kant snap ik de eigenaar ook wel
met een pessoa kun je niet nageven niet dat je dat met een slof wel kan met longeren

bij mijn paarden komt er ook geen pessoa aan ik heb het een keer gedaan doe het nooit meer waarom kun je me pb'en

Verklaar je nader, dit slaat namelijk helemaal nergens op... Verward

JIJ bent ook niet degene die na moet geven, het paard kan zelf de druk op het bit verminderen door van achter meer onder te treden en van voor rond te komen...

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 17:52

@ Adil18 : zo met je bek naar de grond, nageven zal je baas Tong uitsteken hihi

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 17:54

Hihi, voortaan worden we als mens vast ook afgerekend op nageeflijkheid Knipoog

@TS, ik meen het serieus, ga maar eens een longeerclinic volgen. Wat ik tot nu toe van je heb gehoord en wat ik heb gezien (fototopic van je) mis je de basis om verantwoord en goed te kunnen longeren.

roosbananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 17:57

Ik gebruik overigens enkel het voorste deel van een pessoa bij het longeren, mijn paard loopt niet fijn met het bontje er bij. Dan gaat ze korter lopen. Had het er laatst nog met m'n osteopaat over. En het heeft niets te maken dat het bontje te vast zit oid.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 17:59

sjorsie schreef:
@ Adil18 : zo met je bek naar de grond, nageven zal je baas Tong uitsteken hihi

Buigen zal je! Duivel

Doet me denken aan een jongen die aan het springen was met een slof, vervolgens naar mijn "paardenbaas" toereed en zijn beklag deed over zijn zere nek, waarop mijn "baas" zei: "Joh, dan moet je er een slofteugel om doen!" Haha!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 18:01

roosbananas schreef:
Ik gebruik overigens enkel het voorste deel van een pessoa bij het longeren, mijn paard loopt niet fijn met het bontje er bij. Dan gaat ze korter lopen. Had het er laatst nog met m'n osteopaat over. En het heeft niets te maken dat het bontje te vast zit oid.

Een pessoa moet een paard ook echt leren kennen. Sommige vinden het vreselijk moeilijk (als je goed naar een paard kijkt kun je vaak op voorhand al voorspellen welke paarden er moeilijkheden mee gaan krijgen....) en sommige springen er met speels gemak mee om. Vooral ook veel de tijd geven om het te leren kennen, al laat je ze er eerst alleen maar mee stappen (wat denk je trouwens wat voor goede oefening dit is als je je paardje dan ook lekker door laat stappen!).

Maar ik kan me wel voorstellen dat er paarden zijn voor wie een pessoa gewoon niet geschikt is...

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 18:02

suleilitha schreef:

@TS, ik meen het serieus, ga maar eens een longeerclinic volgen. Wat ik tot nu toe van je heb gehoord en wat ik heb gezien (fototopic van je) mis je de basis om verantwoord en goed te kunnen longeren.

Moet je het niet van Lammert Haanstra doen, dan leer je alleen maar hoe je je longeerlijn en zweep moet vasthouden....hoe was het ook weer...drie slagen in de lijn en de zweep in een driehoeks weet ik veel??
Oei..wat zeg ik nu weer???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 18:04

Ben ik niet met je eens, Aerdenhout, maar ik heb iets meer met de man te maken gehad dan alleen een cursusje.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 18:05

Moeten we maar even een nieuw topic openen lijk mij??
Doe jij hem of doe ik hem??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 18:08

Ga je gang, maar daar gaat het nu verder niet over, dacht ik zo. Wat ik alleen maar wil zeggen is dat de TS de basisdingen van het longeren niet eens beheerst en dat daarom een lesje van wie dan ook, misschien wel handig is Knipoog

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 18:09

suleilitha schreef:

dat was mijn toptic niet