Paard bezweet op stal/in de wei zonder deken>ervaringen gevr

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: Paard bezweet op stal/in de wei zonder deken>ervaringen gevr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 15:13

@ naural:
laat maar........
Ik heb geen flauw benul van paarden en maak lekker heel de dag vlechtjes met roze elastiekjes omdat de zilveren op waren.

scoopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 15:13

Citaat:
"Normaal paard"? Ik weet niet wat jij gewend bent, maar in ieder geval ben jij - zo te lezen - niet bekend met kuddes met vooral ook jonge paarden, die alle ruimte en gelegenheid hebben om paard te kunnen zijn. Wellicht ken jij alleen paarden die op een postzegellandje lopen, of in een paddock, of op stal staan, of geen weidemaatje hebben of alleen weidemaatjes met wie ze niet willen spelen?

Fijn dat je mij een etiket van 'paardenmishandelaar' wil opkleven hoor. Iedereen die kritiek durft te geven op de natural proncipes sluit immers zn paard op! Ter info: mijn paard staat 12 uur per dag buiten in een merriekudde. Op héél wat meer dan een postzegel.

Ik ben best bekend met jonge paarden. En met kuddes. Maar een paard met het schuim tussen de billen van de wei halen, dat zie ik toch niet vaak hoor.
Waar ik het hier over heb is niet een vochtig plekje op de borst, maar drijfnat van een uur trainen. Boven- en ondervacht doordrongen van het zweet. Speciale kudde is dat bij jou als die paarden elke dag in die toestand komen.

Een uur dressuurwerk of een lange buitenrit met 80 kg op de rug zijn NIET natuurlijk. Dus als het de baas uitkomt mag er best van de 'alles-moet-natuurlijk' regel worden afgeweken om te rijden.

Maar je paard daarna rustig op stal laten opdrogen onder een dekentje is taboe. Misschien omdat dat niet zo handig is voor de baas?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 15:19

Ik zie de kudde bij ons nooit dampen van het zweet, maar dat zijn natuurlijk maar 20 paarden in de ene en 12 in de andere dus dat is natuurlijk veeeeel te weinig om te oordelen.
Gek dat de jonge paarden waar ik vroeger dagelijks mee werke ook nooit het schuim op het lijf hadden staan in de wei. Ik ken blijbaar alleen onnatuurlijke paarden.
Joviban, als je een beetje verstand had van paarden wist je dat schuim een natuurlijk glijmiddel is wat geproduceerd wordt als een paard zweet. Bij overmatig zweten krijg je overmatig schuim.

edit: natural vervangen door joviban
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 27-10-08 15:29, in het totaal 1 keer bewerkt

natural_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 15:23

Hee ho eens, ik las alleen het stukje van Joviban.. That's all. Toen begon voor mij het topic & zij beschreef het heel anders als jij nu. Ik werk al 12 jaar met paarden dus ik ken het wel.. Bedoelde het niet aanvallend echt niet, mijn excuses!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 15:28

natural_ schreef:
Hee ho eens, ik las alleen het stukje van Joviban.. That's all. Toen begon voor mij het topic & zij beschreef het heel anders als jij nu. Ik werk al 12 jaar met paarden dus ik ken het wel.. Bedoelde het niet aanvallend echt niet, mijn excuses!

oh, nee excuus van mij. Joviban was idd degene op wie ik reageerde maar heb de namen verwisseld. Sorry Bloos

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 15:30

Waarom zou het volgens jullie NIET handig zijn voor de baas om een paard op stal onder een dekentje te laten drogen. Lijkt me juist reuze makkelijk. In tegenstelling tot een uur uitstappen, droogwrijven, laten rollen etc.

Denk dat de overwegingen om dat laatste te doen niet op het vlak van "handig" of "niet handig" gezocht moeten worden.

natural_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 15:33

Geeft niet, foutje moet kunnen! :d

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 15:40

Ik laat mijn paarden altijd na het rijden, rollen in het zand!
En dan zijn ze zo droog en gaan ze de wei weer op.
Ik heb nog nooit een ziek of verkouden paard gehad! Knipoog

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 16:02

Een andere voorbeeldje:

Gisteren was mijn andalusier-schimmel (dus fijn vachtje) ferm in het zweet gewerkt.
Hij heeft wel een beetje winterhaar, en buiten was het 14 graden dus hij was wel wat bezweet en erg vuil bovendien.
Ik heb hem een warme douche gegeven en gewassen met zilvershampoo (dit doe ik mss ik keer in de 2 à 3 maand) en hem daarna afgedroogd en een kwartiertje onder het solarium gezet.
Daarna nog wat rondgestapt met een zweetdeken en heb hem weliswaar nog redelijk nat in de stal gezet.
Ik vroeg me nu af of dit slecht is of niet.. (ben bang een beetje een vloedgolf van reacties te krijgen) maar ik vraag het nu omdat ik er echt geen idee van heb.

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 16:07

Ik heb de mijne net ook nog nattig in de paddock gezet. Hij was zeiknat van het springen en heb hem toen onder de koude douche gezet en daarna lekker laten rollen. Even met hem buitengelopen in de wind en 10 min was hij alweer bijna droog.
Al is de buitenkant nog nat, dan is de onderlaag vaak alweer lekker droog hoor. Voor een gezond paard kan het echt geen kwaad.

Airiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 16:11

Sin schreef:
Een andere voorbeeldje:

Gisteren was mijn andalusier-schimmel (dus fijn vachtje) ferm in het zweet gewerkt.
Hij heeft wel een beetje winterhaar, en buiten was het 14 graden dus hij was wel wat bezweet en erg vuil bovendien.
Ik heb hem een warme douche gegeven en gewassen met zilvershampoo (dit doe ik mss ik keer in de 2 à 3 maand) en hem daarna afgedroogd en een kwartiertje onder het solarium gezet.
Daarna nog wat rondgestapt met een zweetdeken en heb hem weliswaar nog redelijk nat in de stal gezet.
Ik vroeg me nu af of dit slecht is of niet.. (ben bang een beetje een vloedgolf van reacties te krijgen) maar ik vraag het nu omdat ik er echt geen idee van heb.

Het is verschrikkelijk!!! Belachelijk!!! Dierenbeul!! Clown

Ik denk niet dat het levensbedreigend is hoor Tong uitsteken In een stal tocht het niet zo, natte paarden zijn geen probleem behalve als hun huid nat is en ze op de tocht staan. Zolang zn huidje dus droog was en/of hij verder niet op de tocht stond lijkt het me niet ernstig. Een stal vind ik persoonlijk ook altijd een stuk warmer dan een tochtig weiland.

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 16:40

Airiin schreef:
Sin schreef:
Een andere voorbeeldje:

Het is verschrikkelijk!!! Belachelijk!!! Dierenbeul!! Clown

Ik denk niet dat het levensbedreigend is hoor Tong uitsteken In een stal tocht het niet zo, natte paarden zijn geen probleem behalve als hun huid nat is en ze op de tocht staan. Zolang zn huidje dus droog was en/of hij verder niet op de tocht stond lijkt het me niet ernstig. Een stal vind ik persoonlijk ook altijd een stuk warmer dan een tochtig weiland.

Ok, ok.. Haha!
Hey ik heb sommige bokkers hier al erger weten reageren voor minder hoor.. no offence he Knipoog

Ik had het namelijk aan de staleigenaresse gevraagd of ik z'n fleece zweetdeken mocht afdoen, en ze zei: laat het er toch maar op.. dus ja.
Maar eigenlijk.. voor het rijden stond hij gewoon op 't land in de regen. Maar daar is hij natuurlijk niet zo doornat van als van 't wassen he!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 16:40

Jeannine schreef:
Ik heb de mijne net ook nog nattig in de paddock gezet. Hij was zeiknat van het springen en heb hem toen onder de koude douche gezet en daarna lekker laten rollen. Even met hem buitengelopen in de wind en 10 min was hij alweer bijna droog.
Al is de buitenkant nog nat, dan is de onderlaag vaak alweer lekker droog hoor. Voor een gezond paard kan het echt geen kwaad.

Dat zijn best risico's die je daar neemt. Koud water op warme spieren, daarna nog even lekker wind erbij, is toch iets om voorzichtig mee te zijn.
Dan is die warmere douche en solarium toch wel de benadering om te verkiezen als paard. Maar goed, dat heeft niet iedereen (ik ook niet), dus je doet het maar zo goed mogelijk met je eigen mogelijkheden. Maar ik zou een flink bezweet paard met dit weer niet onder een koude douche zetten en al zeker niet nat in de wind laten lopen. Afsponzen met lauw water zou ik een betere optie vinden in deze omstandigheden.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 16:49

Zo'n zweetdeken werkt eigenlijk hetzelfde als de vacht: het transporteert vocht naar het oppervlak. Prima manier dus om de vacht droger te krijgen! Maar als zo'n deken te lang opligt en het vocht niet voldoende kwijt kan, slaat het vocht terug naar binnen. Idem met de vacht trouwens. En dan wordt het verraderlijk!

Dus zweetdeken is prima, maar niet op láten liggen. Als de deken nat is aan de buitenkant moet je 'm afhalen..

Airiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 16:55

Sin schreef:
Ok, ok.. Haha!
Hey ik heb sommige bokkers hier al erger weten reageren voor minder hoor.. no offence he Knipoog

Ik had het namelijk aan de staleigenaresse gevraagd of ik z'n fleece zweetdeken mocht afdoen, en ze zei: laat het er toch maar op.. dus ja.
Maar eigenlijk.. voor het rijden stond hij gewoon op 't land in de regen. Maar daar is hij natuurlijk niet zo doornat van als van 't wassen he!

Haha ik ken het Tong uitsteken sommige bokker hebben errug lange tenen.

Zweetdeken te lang oplaten ben ik zelf geen fan van... Heb het wel gedaan in het verleden maar dat was meer omdat onwetende ik dat te horen kreeg van mijn instructrice. Later heb ik paardje toch maar eigenwijs zonder zweetdeken in de warme stal gezet want anders werd ze helemaal niet droog. Nu ze op het land staat zweet ze helemaal niet meer zo erg, alleen af en toe onder het zadel (maar ik rijd op het moment niet ivm haar rug dus nu zweet ze helemaal niet Tong uitsteken )
Wel goed dat je een zweetdeken op hebt gedaan na het wassen! Dan is het huidje inderdaad ook nat en dat kan wel 'gevaarlijk' zijn, zeker als het betreffende paardje een dunne vacht heeft (geschoren, onder de deken of van zichzelf)

DeniesRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 16:59

Hoi hoi.

Als ik klaar ben met rijden is mijn paard ook bezweet( na een half uur rijden is die al bezweet.)
Tijdens het uitstappen doe ik al zijn zweetdeken om, dus dat is ook al een kwartier.
Dan als ik naar stal loop, hup zadel eraf zweetdeken om en dan laat ik die ongeveer een halfuurtje erop liggen, het zweet is dan meer en deels weg, en dan zet ik hem op stal met zijn winterdeken om.
Zo doe ik het altijd.
Groetjes.

natural_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 22:34

Koud water, daar valt inderdaad over te twisten. Helaas heb ik thuis op stal ook geen warm water. Na het rijden is meestal alleen zijn hals een beetje bezweet en onder het zadel. Natte spons en dan goed drogen met een zweetmes en gewoon zijn winterdeken erop.

Stel hij is echt doorweekt vind ik het toch fijner hem helemaal af te spuiten, koud of geen koud water. Koud zweet is ook niet bepaald fijn. En dan lekker beetje droogwrijven, zweetdeken erop en als hij droog is zijn winterdekkie. Tuurlijk als er warm water is liever warm, na het joggen ga ik daar ook liever onder als onder een koude. Maar keuze tussen niet douche of een koude na totale zweetactie van het joggen, kies ik toch voor de koude en daarna lekker mijn pyama aan.

Vage vergelijking hihi, maar zo zie ik het een beetje.. ongeveer.. denk ik Tong uitsteken

Airiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 22:51

Zweten is minder erg dan wassen... Door het sponzen met koud water trekken de spieren samen en dat (heb ik horen zeggen) is niet erg lekker. Ik zou het paardje eerder uitstappen en/of de zweetdeken erop. Paarden gaan niet stinken van zweet en de zoutkorreltjes vallen er gewoon weer af de volgende poetsbeurt.

natural_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 22:54

Tja, maar jeuken en schuren door zweetplekken heb ik al eens meegemaakt Lachen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 20:09

We hebben met onze paarden woensdag weer eens een bosrit gemaakt. Ze vonden het zo tof dat ze keihard gingen racen, druipend van het zweet kwamen ze het bos uit (mooi weer en al een beste wintervacht én idioot doen in het bos natuurlijk). Paardjes uitgestapt tot ze niet meer warm waren, maar ze waren nog wel nat.

We hebben ze weer buiten neergezet, op enig moment hebben ze gerold in het zand, vandaag waren ze even fris, vrolijk en fruitig als anders. Geen verkoudheid, stijf of wat dan ook.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 20:10

natural_ schreef:
Tuurlijk als er warm water is liever warm, na het joggen ga ik daar ook liever onder als onder een koude. Maar keuze tussen niet douche of een koude na totale zweetactie van het joggen, kies ik toch voor de koude en daarna lekker mijn pyama aan.

Een hoog gehalte aan antropomorfisme Knipoog

Jij hebt geen wintervacht die het zweet kan afvoeren. Juist door het paard af te spoelen maak je z'n huid nat, die nou juist droog was gebleven doordat de lange haren het zweet al naar de buitenkant van de vacht hadden afgevoerd.

scoopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 21:12

Arabesk, ik blijf het een beetje hypocriet vinden: een paard in het zweet rijden is niet natuurlijk, dus waarom zou een zweetdeken opleggen en even op stal laten drogen dan niet nodig kunnen zijn?

Dierenartsen zijn het er allemaal over eens dat koude wind op warme spieren spierbevangenheid in de hand werkt. Is dus niet goed voor paarden die daar aanleg voor hebben.

Dit is imo toch weer zo'n voorbeeld van natural als excuus voor gemakzucht van de baas.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 10:05

Eliine schreef:
Mijn ervaring is dat het per paard ontzettend kan verschillen. Daarom vind ik het ook wel logisch dat er mensen zijn die zeggen 'kijk uit!' en anderen weer roepen 'maak je geen zorgen dat gaat gewoon goed'. Wij hebben thuis Shetlandpony's, eentje die kan echt niet met een lange vacht staan. Ze raakte uit zichzelf bezweet, ging hoesten en heeft zelfs een aantal keer koliek gehad omdat ze haar warmte niet kwijt kon. (door DA bevestigd). Of ze nu een half uur werd uitgestapt, met zweetdeken op stal ging, in het zand kon rollen etc. Ze was alleen maar sjaggo en had totaal geen werklust meer. Vacht eraf gehaald en van de ene op de andere dag ging het weer prima.
Een van onze andere pony's doet het juist weer prima op een lange vacht. Zweet wel wat als hij gewerkt heeft maar kan daarna gewoon weer naar buiten zonder problemen.

Ik kan me dit wel een beetje voorstellen eigenlijk.
Mijn fjord heeft tegen het eind van de zomer ook last van zijn vacht. gewoon omdat zijn lichaam al hele dikke haren aanmaakt terwijl de tempratuur buiten het eigenlijk nog niet toelaat, het is te warm.
Hij is dan echt sloom en heeft nergens zin in. Daarom sta ik elk jaar weer te twijfelen om een deel te scheren.
Maar ja..hij staat wel ALTIJD buiten. Dus toch maar niet scheren en hopen dat het snel weer kouder wordt.

Eternalty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 17:41

Ik blijf het inderdaad lastig vinden wat met een bezweet paard te doen. In de zomer is hij vaak zo droog, dan haal na het uitstappen lekker het zadel eraf en laat maar lekker opdrogen.

Ponylief heeft echter nu al een verschrikkelijk dikke vacht, mijn procedure ziet er als volgt uit:
als ik klaar ben met rijden is bij mij vooral de flanken, onder het zadel en borst/hals nat. Dan draaf ik eerst even rustig aan lang teugeltje zodat hij niet te snel af koelt en danstap ik uit (op een gegeven moment wordt de ademhaling weer 'normaal' en wordt het zweet koud. Niet lang daarna moet je (naar mijn idee) óf een zweetdekentje op als je nog buiten blijft of, lekker naar binnen gaan. Als ik dan in stal zie dat hij nog heel erg stoomt, stap ik nog wat aan de hand met zweetdeken maar meestal dat is eigenlijk nauwlijks het geval. Hij is dan binnen en als ik het zadel eraf haal is hij nog wel te nat om z'n gewone deken om te doen (een dunne waarmij hij buitenstaat om z'n dikke vacht een beetje tegen tegaan).
Vanaf dit punt twijfel ik:moet ik hem dan op stal zonder deken laten opdrogen? of kan ik wel al gewoon die dunne deken op doen, of een fleecedeken? (moet eerlijk bekennen dat we de zweetdeken er op lieten tot hij droog was om dan om te wisselen voor de dunne, dan kan hij naar buiten of als het al na 5-en is (en afkoelt) naar binnen maar dat, las ik, is dus geen goed idee), oh en rollen doet hij eerlijk gezegd niet zomaar, als je hem in de bak zet zo van 'ga maar lekker rollen' heeft hij zoiets van bekijk het maar Clown in de wei wel, maar vaak ook neit direct.

(pony wordt overigens deze winter wel geschoren, is mijn verzorgbeestje dus heb daar niet zo heel veel over te zeggen)
dus wat is het beste? en/of hoe kan ik goed zien dat de huid drooog is (ik dacht dus als het zweet afkoelde)
bah voel me nu wel een beetje dom Bloos

edit: wij = wei

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 19:26

scoopje schreef:
Dierenartsen zijn het er allemaal over eens dat koude wind op warme spieren spierbevangenheid in de hand werkt. Is dus niet goed voor paarden die daar aanleg voor hebben.

Dan maak ik me meer zorgen om al die paardjes die onder zes dekens staan en met hun ultra korte vachtje in de buitenbak of bos gereden worden.

vandaag zag ik er weer een paar voorbij komen Nagelbijten / Gniffelen het ziet er mooier uit dan onze haarballen, maar ik vond het erg koud vandaag en die paarden zagen er errrrrrg bloot uit Scheve mond