Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Citaat:"Normaal paard"? Ik weet niet wat jij gewend bent, maar in ieder geval ben jij - zo te lezen - niet bekend met kuddes met vooral ook jonge paarden, die alle ruimte en gelegenheid hebben om paard te kunnen zijn. Wellicht ken jij alleen paarden die op een postzegellandje lopen, of in een paddock, of op stal staan, of geen weidemaatje hebben of alleen weidemaatjes met wie ze niet willen spelen?

natural_ schreef:Hee ho eens, ik las alleen het stukje van Joviban.. That's all. Toen begon voor mij het topic & zij beschreef het heel anders als jij nu. Ik werk al 12 jaar met paarden dus ik ken het wel.. Bedoelde het niet aanvallend echt niet, mijn excuses!

Sin schreef:Een andere voorbeeldje:
Gisteren was mijn andalusier-schimmel (dus fijn vachtje) ferm in het zweet gewerkt.
Hij heeft wel een beetje winterhaar, en buiten was het 14 graden dus hij was wel wat bezweet en erg vuil bovendien.
Ik heb hem een warme douche gegeven en gewassen met zilvershampoo (dit doe ik mss ik keer in de 2 à 3 maand) en hem daarna afgedroogd en een kwartiertje onder het solarium gezet.
Daarna nog wat rondgestapt met een zweetdeken en heb hem weliswaar nog redelijk nat in de stal gezet.
Ik vroeg me nu af of dit slecht is of niet.. (ben bang een beetje een vloedgolf van reacties te krijgen) maar ik vraag het nu omdat ik er echt geen idee van heb.

In een stal tocht het niet zo, natte paarden zijn geen probleem behalve als hun huid nat is en ze op de tocht staan. Zolang zn huidje dus droog was en/of hij verder niet op de tocht stond lijkt het me niet ernstig. Een stal vind ik persoonlijk ook altijd een stuk warmer dan een tochtig weiland. Airiin schreef:Sin schreef:Een andere voorbeeldje:
Gisteren was mijn andalusier-schimmel (dus fijn vachtje) ferm in het zweet gewerkt.
Hij heeft wel een beetje winterhaar, en buiten was het 14 graden dus hij was wel wat bezweet en erg vuil bovendien.
Ik heb hem een warme douche gegeven en gewassen met zilvershampoo (dit doe ik mss ik keer in de 2 à 3 maand) en hem daarna afgedroogd en een kwartiertje onder het solarium gezet.
Daarna nog wat rondgestapt met een zweetdeken en heb hem weliswaar nog redelijk nat in de stal gezet.
Ik vroeg me nu af of dit slecht is of niet.. (ben bang een beetje een vloedgolf van reacties te krijgen) maar ik vraag het nu omdat ik er echt geen idee van heb.
Het is verschrikkelijk!!! Belachelijk!!! Dierenbeul!!
Ik denk niet dat het levensbedreigend is hoorIn een stal tocht het niet zo, natte paarden zijn geen probleem behalve als hun huid nat is en ze op de tocht staan. Zolang zn huidje dus droog was en/of hij verder niet op de tocht stond lijkt het me niet ernstig. Een stal vind ik persoonlijk ook altijd een stuk warmer dan een tochtig weiland.

Jeannine schreef:Ik heb de mijne net ook nog nattig in de paddock gezet. Hij was zeiknat van het springen en heb hem toen onder de koude douche gezet en daarna lekker laten rollen. Even met hem buitengelopen in de wind en 10 min was hij alweer bijna droog.
Al is de buitenkant nog nat, dan is de onderlaag vaak alweer lekker droog hoor. Voor een gezond paard kan het echt geen kwaad.
Sin schreef:Ok, ok..![]()
Hey ik heb sommige bokkers hier al erger weten reageren voor minder hoor.. no offence he
Ik had het namelijk aan de staleigenaresse gevraagd of ik z'n fleece zweetdeken mocht afdoen, en ze zei: laat het er toch maar op.. dus ja.
Maar eigenlijk.. voor het rijden stond hij gewoon op 't land in de regen. Maar daar is hij natuurlijk niet zo doornat van als van 't wassen he!
sommige bokker hebben errug lange tenen.
)

natural_ schreef:Tuurlijk als er warm water is liever warm, na het joggen ga ik daar ook liever onder als onder een koude. Maar keuze tussen niet douche of een koude na totale zweetactie van het joggen, kies ik toch voor de koude en daarna lekker mijn pyama aan.

Eliine schreef:Mijn ervaring is dat het per paard ontzettend kan verschillen. Daarom vind ik het ook wel logisch dat er mensen zijn die zeggen 'kijk uit!' en anderen weer roepen 'maak je geen zorgen dat gaat gewoon goed'. Wij hebben thuis Shetlandpony's, eentje die kan echt niet met een lange vacht staan. Ze raakte uit zichzelf bezweet, ging hoesten en heeft zelfs een aantal keer koliek gehad omdat ze haar warmte niet kwijt kon. (door DA bevestigd). Of ze nu een half uur werd uitgestapt, met zweetdeken op stal ging, in het zand kon rollen etc. Ze was alleen maar sjaggo en had totaal geen werklust meer. Vacht eraf gehaald en van de ene op de andere dag ging het weer prima.
Een van onze andere pony's doet het juist weer prima op een lange vacht. Zweet wel wat als hij gewerkt heeft maar kan daarna gewoon weer naar buiten zonder problemen.
in de wei wel, maar vaak ook neit direct.
scoopje schreef:Dierenartsen zijn het er allemaal over eens dat koude wind op warme spieren spierbevangenheid in de hand werkt. Is dus niet goed voor paarden die daar aanleg voor hebben.
het ziet er mooier uit dan onze haarballen, maar ik vond het erg koud vandaag en die paarden zagen er errrrrrg bloot uit