Citaat:En zodra je een boterham kunt verdienen met VD lijken me alle kwalificaties als "onzin" en "nutteloos" niet opgaan. Leuk trouwens dat je er echt werk van gemaakt hebt.
Vanuit het oogpunt van het paard beschouwd, maakt het echt niet uit of degene die hem piaffe, 1.50 springen, buitenritten maken, een koprol maken, enz. leert, dat 'voor de lol' doet of 'voor de boterham'.
Dus het is nuttig als het de mens nut oplevert? Trekt de discussie in een heel andere hoek.
Ik hoor ook vaak dat een paard 'moet luisteren', maar zodra de kunstjes in beeld komen hoort alles ineens vrijheid blijheid te zijn, want 'dat heeft geen nut'.
Wie bijv. in de B-dressuur rondhobbelt mag door middel van zweep, slof, enz het gevraagde afdwingen, want dat is 'nuttugh'. (Wij laten in het midden voor wie.
)Als mijn paard echter bij het kunstjes doen opdringerig doet, mag ik niet corrigeren, want: dat is sielugh.
Uiteindelijk kun je jezelf afvragen of het wel 'nuttig' is je paard veilig gedrag aan te leren in omgang met mensen: is rondrijden op wat uiteindelijk je avondeten wordt ook niet een beetje omslachtig?

het is ook een goeie proef voor elkaars vertrouwen
toch hadden ze een paard onder hun kont wat ze bijna konden dubbelvouwen, die zich van alle kanten liet bewerken en ongelovelijk soepel bleek. Dit is puur te danken aan het werk in vrijheid.
Ik heb overigens zelfs nog nooit met een paard gewerkt die er echt geen bal aan vond. Er zijn gradaties, en sommige moeten even snappen wat de bedoeling is voor ze het leuk gaan vinden, maar als ze het systeem van beloont worden eenmaal snappen, dan vinden ze het allemaal leuk.
Als ik hem daarover een standje geef duwt ie gewoon de hele kruiwagen in één keer onderste boven. Over nuttig gesproken....