Gezonde wintervacht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Re: Gezonde wintervacht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 09:54

Van op stal staan gaat je paard niet uitgeruster worden hoor.

Dat paarden nu wat minder in conditie zijn kan komen door het wisselen van de vacht, daar moet je even geduld mee hebben.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 09:59

Doe toch niet zo alwetend Arabesk, buitenstaan KAN heel vermoeiend zijn voor paarden die dat niet gewend zijn. Ze moeten dan continue hun positie in de groep handhaven en gaan soms minder vaak slapen, dat zal over tijd beter worden. Ik vind dat Vlindie dit heel doordacht en zorgzuldig aanpakt. Complimenten.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 09:59

het trekt vanzelf wel bij hoor, maar je moet het paard wel even de tijd gunnen

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 10:02

Als paarden buiten staan moeten ze de kachel harder stoken, soms harder dan dat ze brandstof kunnen innemen. Ook dat is een goede reden om sommige paarden liever 's nachts op stal te zetten.

Vlindie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 16:01

Uhmmm, ik wil inderdaad de pony wat tijd en rust gunnen. Toch vind ook ik dat paarden 24/7 buiten 'moeten' zijn.
Het minder prettige is dat bij ons de paarden enkel overdag kunnen kiezen om de inloopstal te gebruiken, 's nachts hebben
de merries die keuze. De ruinen en merries staan gescheiden op ieder een eigen wei. Er is echter maar 1 (grote) inloop/schuilstal.
Hetgeen wil zeggen dat onze pony 's nachts buiten is zonder enige beschutting, behalve een buitenmuur waar ze wat uit de wind
kunnen gaan staan.

Hij schiet nu tekort, en inderdaad, de vachtwissel zal hier absoluut ook mee van doen zijn. Hetgeen mij heeft doen besluiten om
ons paardje 's nachts binnen te zetten is vooral om hem credits op te laten bouwen. De uitleg hieraan verbonden van de adviseur
is als volgt; Nu 's nachts binnenhouden, 3 extra voermomenten (kleine portie's verdeeld), tijdelijk iets minder of minder lang rijden.
Onbeperkt hooi/kuil. Zodra de nachten kouder worden, maar droog, dan weer naar buiten. Hij heeft in ieder geval weer wat reserves
op kunnen bouwen.
Ik kan me er enerzijds in vinden, maar nogmaals, liever had ik hem 24/7 buiten. Omdat de pony dit niet kent (zelfs dekenloos niet)
vind ik dat ik daarin míjn voorkeur even terzijde moet zetten......

Bedankt voor jullie mening en oprechte meedenken!

Groetjes,
Vlindie

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 13:38

Een paard kan het beste uitrusten in een stal, of niet soms?

Mensen zijn "nestdieren". Tijdens onze rusttijden trekken we ons het liefste terug in een "huis", en zelfs dan nog is het huis meestal te groot en kiezen we een kleiner vertrek voor onze rust (slaapkamer). Dus dit zal dan ook wel de behoefte zijn van het paard. FOUT!
Paarden zijn geen "holbewoners" of "nestdieren". Van nature zal een paard nooit een hol of grot binnengaan. Sterker nog, paarden slapen het liefste op een grote vlakte. Zo kunnen ze eventuele bedreigingen al vanaf een afstand opmerken, en hebben ze volop ruimte om overhaast de aftocht te kunnen blazen als dit nodig mocht blijken.

Mensen zijn wezens met een vast waak-en-slaapritme. Onze mentale vermogens, metabolisme, en behoeften geven onmiskenbaar aan dat we vaste tijden hebben waarin we wakker zijn, en vaste tijden waarin we slapen. Dus denkt men dat het paard 's nachts ook moet rusten... FOUT!
Paarden hebben geen vast slaap-en-waakritme! Paarden slapen tussen de bedrijven door, veelal staande, en hebben in dit patroon geen verschil tussen dag en nacht!

Een sporter die meer conditie wil kweken gaat ook niet vaker en langer op bed liggen in de hoop dat z'n conditie vooruit gaat!

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 13:45

Arabesk, ik geloof niet dat het bedoelt wordt om hem uit te laten rusten, maar omdat zeker in deze periode het s'nachts het koudste is en het paardje te weinig energie heeft om zichzelf warm te houden en energie over te houden voor de gevraagde inspanning onder het zadel. Je zou het ook kunnen oplossen met een deken en dan gewoon buiten laten staan. Maar goed dat is een keuze die je zelf maakt. Mijn oude merrie, hield het buiten staan ook niet meer vol zonder deken.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 13:56

Een gezond paard kan zichzelf prima warmhouden. Als een paard problemen daarmee heeft, is zijn spijsverteringsstelsel niet op orde en moet je daar wat aan doen.

Heeft mijn paard het koud of niet?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 13:59

Tuurlijk weet jij het altijd en heeft verder iedereen het verkeerd.... Ook fijn dat je dat meteen met een hoop geschreeuw moet verkondigen.
Individuen bestaan niet zo erg in jouw woordenboek geloof ik.

Die pony heeft 11 jaar stalling achter de rug, mag hij even de tijd krijgen om te wennen misschien? Wel eens in je opgekomen dat je na zoveel jaar je stalletje niet (meer) als een wilde beren grot ziet?

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 14:21

Arabesk, als ik de site van paard natuurlijk wil lezen dan weet ik hem inmiddels best te vinden. Fijn dat jij het beter weet, maar de merrie waar ik het over had daar klopte inderdaad vanalles niet mee en sinds maandag is ze er niet meer. Maar soms zitten paarden niet helemaal goed in hun vel en dan zul je ze toch weer even op krachten moeten laten komen. Trouwens jouw paarden hebben ook de beschikking over een schuilstal, het paard waar het hier over gaat niet, dat maakt een groot verschil, de hoeveelheid natuurlijke beschutting is misschien ook wel minimaal. Voordat je belerend reageert eerst de hele tekst lezen, dan hebben mensen ook meer respect voor je mening.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 14:23

Voor paarden die geen beschutting hebben, is een regendeken omdoen bij regenachtig weer best een prima oplossing hoor.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 14:26

Arabesk schreef:
Voor paarden die geen beschutting hebben, is een regendeken omdoen bij regenachtig weer best een prima oplossing hoor.

nee hoor want ik heb al zo vaak gelezen hier (ook van jou) dat dan de vacht niet meer overeind kan staan en dan krijgt hij het nog kouder.
Wees eens blij dat er een bokker is die haar best doet het dier een goed leven met veel weidegang te geven ipv er overheen te schreeuwen dat alleen jouw manier de beste is.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 14:28

Ik schreeuw niet, ik geef even kort samengevat wat info die bedoeld is voor nieuwe mensen, wat misschien bot overkomt, omdat het zo kortaf is.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 14:31

Arabesk schreef:
Ik schreeuw niet, ik geef even kort samengevat wat info, wat misschien bot overkomt, omdat het zo kortaf is.

Ik vind groot en vet gedrukte text behoorlijk schreeuwen, maar misschien ben je van nature wat luidruchtig in dat geval.
Nevermind, jij doet lekker jouw ding, Ts doet haar ding en ik doe ook het mijne.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 14:33

Groot was het niet, wel schuingedrukt en vet, om bepaalde dingen net even wat meer op te laten vallen.

In discussie gaan met mensen die al heel vaak met elkaar in discussie hebben gezeten is niet zinvol.

Er zijn uitzonderingen en als een paard ernstig ziek is, kan ie misschien niet buiten, maar het is al heel snel voor mensen 'noodzakelijk' dat hun paard binnenstaat omdat ie zwak is.

Ik vind 'wat minder energie' en tegelijkertijd veel willen rijden geen reden om je paard binnen tehouden, als je 'm ook gewoon even een tijdje wat minder zou kunnen rijden, zodat ie de tijd en gelegenheid krijgt om zich aan te passen op de winter.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 14:36

Mijn merrie glanst wel in haar wintervachtje, behalve na een modderbad.

http://i60.photobucket.com/albums/h27/n ... G_3267.jpg
http://i60.photobucket.com/albums/h27/n ... G_3301.jpg

Ze heeft een hele zachte gladde wintervacht. De haren zijn niet extreem lang (behalve onder de kin en buik), maar wel heel dicht op elkaar.
Ze staat jaar rond buiten met schuilstal. Op dit moment staan ze nog op de wei zonder schuilstal en zelfs met het hele vieze weer van afgelopen zondag heeft zij nergens last van.

En in haar zomerjas
http://i60.photobucket.com/albums/h27/n ... 7-2006.jpg

Vlindie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-08 17:06

Lieve hemel....... mag ik zeggen dat ik me ff kapot schrok toen ik zojuist m'n bericht aanklickte??

Arabesk, je hebt gelijk. Helemaal gelijk. Echter, ik schrijf nergens dat ik vind dat de pony het beste in een stal kan uitrusten.
Hij moet voor NU even wat reserves opbouwen omdat de toch wel drastische weersverandering van de afgelopen 2 weken hem
kennelijk behoorlijk hebben uitgeput. Gezien zijn verleden (in een stal en mét deken) kan ik wel een hoop willen, maar het moet
ook kunnen. Voor nu is gebleken dat het even niet kan.

Nee, ik vind helemaal niet dat een paard thuis hoort op stal om uit te rusten. En ik schat een paard best op z'n waarde, waarmee
ik wil zeggen dat ik niet zo denk zoals jij mij kennelijk inschat. Dat een paard geen hol danwel nest 'gedragingen' heeft weet ik.
Daarbij geef ik ook nergens aan dat ik ervan uit ga dat hij nu de nachten wel zal gebruiken om te slapen. Immers, hoeveel slaapt
een paard nu helemaal op de 24 uur pdg.?

Je laatste vetgedrukte zin is een waarheid als een koe! Toch vragen sommige (top)sporters teveel van zichzelf waardoor het lichaam
hem/haar ongewild tijdelijk in de steek laat. En dan is rust een goed medicijn. Beter nog dan welk ander medicijn ook. Geloof me,
I've been there......
Zijn (pony) aktieve vlammetje wordt tijdelijk op een lager pitje gezet, echter, uitzetten..... dáár heb ik het helemaal niet over. Zou ook
wel erg radicaal zijn en totaal ongezond.

Ohja, regendeken is aangeschaft, héél toevallig vanmiddag met m'n dochter voor op pad geweest. Zodra het weer kan, dus wanneer de
pony lekker 'aangesterkt' is én het weer zodanig is dat er niet al te veel natte nachten in het vooruitzicht zijn, dan gaat het mannetje
gewoon weer lekker 24/7 op de wei. Komen er dan natte nachten (met oostenwind) is inderdaad een regendeken zo opgelegd. Toch hoop
ik dat zelfs dat niet nodig hoeft te zijn. Maar goed, dat is een beslissing die ik dan bekijk en/of maak.
Wat ik in een eerder berichtje postte, 's nachts heeft hij jammer genoeg niet de mogelijkheid uit de regen/wind te gaan. Inderdaad, dan kan
een regendeken uitkomst bieden.

Mensen, een ieder bedankt voor jullie open mening, weet dat ik dat zeer op prijs stel! Wil ik even aan toevoegen; Men hoeft het niet altijd met
elkaar eens te zijn, toch kan een andermans kijk op dingen soms heel verhelderend zijn.

Vriendelijke groet,
Vlindie

Vlindie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-08 17:09

CrazyCat, bedankt voor je reactie en prachtige foto's. Inderdaad, zelfs met een wintervachtje heeft je paard een mooie glans!
Mijn ijslander heeft ook een glans over zijn vacht. Uiteraard minder dan in de zomermaanden, maar je ziet toch wel een gloedje.

Lekker dat je paardje straks kan kiezen of hij geschuild wil staan. Die mogelijkheid is bij ons niet aanwezig, helaas.

Vriendelijke groeten,
Vlindie

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 17:19

Hoi Vlindie, ik weet niets van wintervachten hoor maar ik zat toevallig in dit topic [VSW] Bungalowtent als schuilstal? (pag. 3)
en ik vroeg me af of zoiets niet mogelijk is voor de ruinen ´s nachts. Dan hebben ze ook een schuilgelegenheid.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 17:51

Vlindie schreef:
Lekker dat je paardje straks kan kiezen of hij geschuild wil staan. Die mogelijkheid is bij ons niet aanwezig, helaas.

Vriendelijke groeten,
Vlindie

Dat is helaas nog even afwachten. De eigenaar van het land zei dat we van de gemeente iets verplaatsbaars mochten plaatsen, maar nu blijkt er i.v.m. de molen naast ons weiland ook nog meer beperkingen te zijn vanwege windrecht.
De eigenaar gaat nu zelf waarschijnlijk iets plaatsen maar dus met het risico dat het weggehaald moet worden. Maar goed voor dat dat allemaal zover is, is hopelijk of de winter voorbij of ik heb een ander weiland gevonden. (maar die zijn nog niet zo gemakkelijk te vinden hier jammer genoeg)

Overigens hebben we 5 paarden op de wei waarvan 4 in principe altijd zonder deken staan. Ze hebben allemaal een heel ander type wintervacht en ze hebben het allemaal prima warm en droog op de huid. (nummer 5 is een draver van 30+ dus die krijgt met regenachtig weer wel een regendeken op)

Airiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 18:43

Hoi Vlindie,

Mijn paard staat ook sinds 1 september 24/7 in de wei met 2 vriendjes en een schuilstal. Ze krijgt nu ook een lekkere dikke wintervacht, en ze glimt ook nog steeds! Mijn merrie is 10 jaar oud en ze staat nu ook voor het eerst zonder deken 24/7 op de wei, ze komt van een stalling af waar ze in de winter een 300 grams deken droeg en waar ze ong 6 dagen in de week 2 uurtjes buiten stond. Voor haar was het ook een hele verandering, ik ben van 3,5 schep krachtvoer overgegaan op eerst 2 scheppen muesli naar nu 1 schep muesli met onbeperkt hooi, gras en een liksteen. Ze is qua vacht en gedrag heel erg veranderd, maar dit heeft ook wel een tijdje geduurd.

Toen het afgelopen week zo regende stond ze veel in de schuilstal en kon ik merken dat ze het wel zwaar had, ik heb haar toen ook niet gereden of grondwerk met haar gedaan. Als het weer meer gaat regenen wil ik haar slobber bij gaan voeren, omdat ze toch wel erg mager is (ze was eerst echt supermager, nu mag ze gewoon nog wel wat dikker om met een speklaagje de winter in te gaan). Ik vind het fantastisch om te zien hoe goed ze er uit ziet nu ze 24/7 kan bewegen en altijd contact heeft mer vriendjes. Ze zijn zo gezellig samen! altijd met zn 3tjes, nooit staat er een apart.

Het is wijs dat je je paard nu 's nachts op stal zet, het is wel een hele aanslag op het lichaam en op de geest van een paard, ineens zo'n verandering. Complimenten dat je dit allemaal over hebt voor je paard. Ik hoop dat het allemaal snel weer beter gaat en dat je paard helemaal lekker in zijn vel zit en 24/7 door de wei kan lopen.

Vlindie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-08 21:33

Lautje76; Wat een lieve reactie, dat je met zulk een idee komt! Super! Ik ga de link zo even bekijken. Misschien is het inderdaad iets.
Zou het een oplossing kunnen zijn dan kan ik dit met de boer, waar de paarden staan, overleggen. Gelukkig zijn het mensen waar in goed
overleg, met over-en weer respekt, veel dingen overlegd kunnen worden. Dit feit koester ik dan ook.

CrazyCat; Dus het is nog even afwachten of het allemaal gaat lukken. Wel fijn dat de eigenaar van het land bereidt is mee te denken in een oplossing.
Hebben jouw paarden altijd al zonder deken én zonder schuilmogelijkheid gestaan? Zijn ze het gewend?

Airiin; Je hebt gelijk, het vraagt veel van ze..... Een grote ommekeer wat tijd nodig heeft om aan gewend te raken. Die tijd moet je je paard ook gunnen,
en dat doe je ook! Overdag viel het me ook op dat de pony veel in de schuilstal stond ten tijde van extreme regenval. Dat geeft voor mij ook wel
aan dat hij het niet heel gemakkelijk had. Maar ja, 'snachts is die mogelijkheid er gewoon niet. Het druist wel tegen mijn gevoel in hoor, 'snachts op stal.
Toch is het net wat je schrijft, het kan een hele aanslag zijn op lichaam en geest. De balans weer vinden, dáár kan ik alleen maar proberen mijn
steentje in bij te dragen.

We hebben net nadat we de regendeken hadden gescoort een buitenritje gemaakt. M'n dochter op haar pony en ik op onze IJslander. Ik moet zeggen
dat ik hem lekker vond lopen! Dat deed me werkelijk deugd. Mijn dochter voelt hem heel goed aan, ze zei onderweg dat ze het idee had dat hij vlotter
en vloeiender was dan de afgelopen tijd....... Welnu, het lijkt me sterk dat het nu al resultaat geeft na twee dagen? Maar toch.....
Feit is wel dat door deze kleine, subtiele waarneembare veranderingen ik me gesterkt voel in mijn weloverwogen keuze welke ik gemaakt heb
om hem op deze wijze even 'op te krikken'.

Wederom een ieder bedankt voor de gegeven reacties!

Groetjes,
Vlindie

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 22:04

Vlindie schreef:
We hebben net nadat we de regendeken hadden gescoort een buitenritje gemaakt. M'n dochter op haar pony en ik op onze IJslander. Ik moet zeggen
dat ik hem lekker vond lopen! Dat deed me werkelijk deugd. Mijn dochter voelt hem heel goed aan, ze zei onderweg dat ze het idee had dat hij vlotter
en vloeiender was dan de afgelopen tijd....... Welnu, het lijkt me sterk dat het nu al resultaat geeft na twee dagen? Maar toch.....
Feit is wel dat door deze kleine, subtiele waarneembare veranderingen ik me gesterkt voel in mijn weloverwogen keuze welke ik gemaakt heb
om hem op deze wijze even 'op te krikken'.

Ja, dat kan heel snel resultaat geven. Hou dit ook in gedachten als je hem weer 24/7 buiten hebt staan, als je merkt dat hij minder vloeiend wordt even maatregelen nemen (b.v. deken op).
Dat is het hele punt bij paardenhouden: kijk naar het individu, het kan namelijk afwijken van de norm.
Ja, de meeste paarden kunnen wel 24/7 buiten wonen zonder deken (maar wel met schuilstal!!!), maar er zijn individuen die het gewoon niet kunnen en dan moet je gaan zoeken naar een manier van houden die voor dat paard optimaal is.
Wij hebben drie paarden, eentje is een echt buitenpaard, die vindt stal en deken een onnodige uitvinding, nummer 2 krijgt uitsluitend bij erg slecht weer (koud, regen en wind) een deken op, zodat ze niet teveel reserves opstookt, nummer 3 vindt stal een topuitvinding, staat graag 's nachts (en desnoods langer) op stal en vindt in de zomer 24/7 buiten een slechte zaak. Hij krijgt bij regen in de zomer een deken op en in de winter permanent, hij is een kleum en zijn spieren trekken de kou gewoon niet. Alledrie staan ze in het zomerseizoen (tot eind oktober vaak) 24/7 buiten en in de winter 's nachts binnen en daar hebben ze alledrie hun eigen mening over Tong uitsteken
Punt is dat je dus niet alleen maar naar die prachtige theorie van Arabesk kijkt, maar vooral naar wat het paard je vertelt. En blijf kijken, want in de loop van de tijd veranderen dingen nog wel eens. De nummer 2 hierboven heeft het jaren zonder deken gedaan, dat is van de laatste 2 jaar en heeft te maken met veranderingen in stofwisseling door het klimmen van de jaren. Boven de 16 moet je echt gaan opletten of ze het nog op de oude routine kunnen doen of dat er heel zoetjes verval optreedt. Mijn merrie is nu 21 en absoluut niemand zal haar op die leeftijd schatten als je haar ziet lopen, maar ik ben nu heel zorgvuldig met haar rond te houden, want wat eraf gaat heb je op die leeftijd niet snel weer erop gevoerd.

Vlindie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 07:02

Goedemorgen Waratje, en anderen.

Kijken, kijken en nog eens kijken...... dat is absoluut waar het omdraait.
Per paard bekijken waar en wat het nodig heeft om zich goed staande te houden. Net als bij kinderen, je wilt het beste voor je dier.
Wat bereik ík ermee om stoïcijns door te gaan met een bepaalde theorie welke het paard alleen maar (tijdelijke) ellende bezorgd.
Uiteindelijk trekken we dan toch beiden aan het kortste eind, is mijn mening. Misschien draaf ik erg door, maar mijn gevoel zegt in deze
(huidige stand van de pony) dat we even moeten afwijken van wat ik vind dat goed is.

Hoevaak ik dit wel niet met de kinderen moest? Okay, een vreemd vergelijk wellicht. Maar wat voor de één goed en gezond was,
daar bleek ik de ander enkel mee te plagen, welhaast kwellen. Maar ja, de boekjes vertelden een andere story, het móest wel goed zijn.
Ook toen ben ik anders gaan kijken (hebben we het woord kijken weer Knipoog ) en heb ik gehandeld vanuit mijn gevoel.
Ik kreeg een heel ander kind. Een tevreden kind, een blij kind, een gezond kind!

Blijkt over een poosje, en wat is tijd?, dat de pony 's nachts best weer naar buiten kan, ook dan zal ik kijken, kijken en nog eens kijken.
Mocht blijken dat een lichtgevoerd regendekentje hem wel behagen, wie ben ik om dat tegen te gaan?

Nogmaals, helaas is er geen enkele beschutting 's nachts, nog geen boompje. Het dier heeft geen mogelijkheid tot kiezen. Dus kies ik voor hem.
Gezien het feit dat er nu al een verbetering te bemerken en te zien is, denk ik dat de keuze juist is geweest. Niet voor te stellen toch, dat je
reeds nu een verandering kunt vaststellen?

Zo ik kan genieten van de theorie van Arabeske én van de site 'Paard Natuurlijk', zo kan ik ook enorm genieten van hetgeen onze pony ons
nu geleerd heeft. Deze wetenschap geeft mij kennis welke ik (mocht dit ooit nodig zijn) weer door kan geven.

Waratje, je geeft zo onwijs goed weer hoe het voor ieder paard kan verschillen. Ieder verschil dien je met respekt te behandelen, gelukkig doe je
dat ook. En zo wil ik het ook....... Voor ieder wat wils en nodig is. Bedankt!

Een fijne dag!
Vlindie

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 17:31

Vlindie schreef:
CrazyCat; Dus het is nog even afwachten of het allemaal gaat lukken. Wel fijn dat de eigenaar van het land bereidt is mee te denken in een oplossing.
Hebben jouw paarden altijd al zonder deken én zonder schuilmogelijkheid gestaan? Zijn ze het gewend?

Mijn 5 jarige merrie heeft altijd buiten gestaan zonder deken, maar met schuilmogelijkheid. Zij heeft het minste moeite zonder schuilstal van allemaal. Dan hebben we een welsh-k staan die tot 3 jaar terug altijd geschoren werd en onder dekens stond. Eerste winter was zijn vacht nog niet zo dicht, maar inmiddels is hij een echte wolbaal in de winter en heeft ook hij totaal geen last van het weer zonder schuilstal.
De oude draver van 30+ heeft altijd op stal gestaan met dikke dekens en leeft sinds 2 jaar buiten met deken. Met name voor hem vind ik een schuilplek belangrijk.

Dan heb ik nog een drachtige Rocky mountain horse merrie staan. Op zich zouden die prima zonder deken moeten kunnen, maar zij heeft in Kentucky altijd op stal gestaan met dekens. Zij krijgt een dunne regendeken op als het regent en er echt veel wind staat.
En dan mijn jaarling hengstje (ook een rocky mountain horse) is anderhalf en gewend om buiten te leven met schuilstal, maar trekt het ook prima zonder schuilstal.

Als ze maar genoeg ruw hooi te eten hebben kunnen zijn die van mij happy.