Wie kent deze halve gare??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 00:59

Dat vind ik ook al een voorbeeld van een halve gare.
Zo'n gepimpte coyboy die wel eens laat zien, hoe het moet.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 01:05

Er zijn nu eenmaal paarden die echt vechten tot hun dood er op kan volgen. Deze dieren verliezen iedere vorm van eigen-lijf-behoud.
Een rode waas en ze stoppen pas (min of meer) zodra een vet er op afstand een verdoving in schiet met een "jachtgeweer".
Dit zijn levensgevaarlijke dieren. Als je dit soort dieren terug gewoon-&-acceptabel weet te krijgen, dan is dit bijzonder knap en getuigt van een groot horsemanship.

Gelukkig komen normale mensen dit soort dieren niet tegen ;-) Deze mensen schrikken altijd enorm als ze opeens wel zo'n dier zien (op internet... laat staan IRL)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 01:27

Wie zegt dat ik het paard zou afschrijven? Het kan altijd anders en ik ben echt niet van de heilig softe ivertuiging. En aan iemand anders in dit topic, omdat ik dit niet oke vind sta ik opeens nergens voor open? Lijkt me een gedurfde uitspraak zonder te eeten hoeveel tijd iemand wel niet gestoken heeft in throrie en praktujkstudie..
@ bovenstaand, ik schrik niet van het paard maar van mensen en hun omgang ermee en ideeen erover.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 11:17

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 11:22

Fellor schreef:
Wie zegt dat ik het paard zou afschrijven? Het kan altijd anders en ik ben echt niet van de heilig softe ivertuiging. En aan iemand anders in dit topic, omdat ik dit niet oke vind sta ik opeens nergens voor open? Lijkt me een gedurfde uitspraak zonder te eeten hoeveel tijd iemand wel niet gestoken heeft in throrie en praktujkstudie..
@ bovenstaand, ik schrik niet van het paard maar van mensen en hun omgang ermee en ideeen erover.

Studie van theorie en praktijk die door een ander zijn gedaan zijn tot op zekere hoogte waardevol. Wat je er zelf aan gaat hebben wordt alleen duidelijk als je er op een gegeven moment zelf voor komt te staan.
Je schrikt van de mensen, hun omgang met paarden en ideeen erover. Nooit bij je opgekomen dat de ideeen van deze mensen gevormd zouden kunnen zijn door de door jou zo gewaardeerde theorie en praktijkstudie? :D

Anoniem

Re: Wie kent deze halve gare??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 12:13

Nee, dat hoeft niet zo te zijn. Niet iedereen heeft dezelfde motieven in de omgang met paarden. En ik heb ervoor gestaan en mijn mening is nog steeds hetzelfde. Praktjkstudie houdt voor mij ook in in zo veel mogelijk situaties ervaring opdoen. Lijkt me logisch maar ik weet dat jij graag dingen in iemand anders nadeel intepreteert en op alle slakken zout strooit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 12:19

Ohja, ik heb inder andere ervaring opgedaan met mustangs bij iemand die direct intensief heeft samengewerkt met tom dorrance en ray hunt. En dat gaat alles behalve soft maar wel respectvol tegenover het paard. Hun manuer was ook niet altijd mijn keuze maar ik kan respect voor anderrn hebben zolang het met de juiste intenties en respect gaat.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 12:19

Ik heb de demonstratie bekeken van de gepimpte cowboy met z'n eigen paard. :')
Het ziet er wel heel knap uit, dat hij het paard zo onder controle heeft.
Dat doe ik hem in ieder geval niet na.
Doet me een beetje denken aan de gehoorzaamheidscursussen die ik heb gedaan met m'n hond.
Die moest ook zo meelopen, meedraaien en stoppen. Wachten en terugkomen op commando etc.

Ik vind het paard van de cowboy lijken op een marionet aan touwtjes.
Het paard toont geen enkel initiatief, elke beweging komt af van de trainer.
Nou ja, als je dressuur rijdt, wil je natuurlijk ook dat het paard gehoorzaamt.
Maar op die filmpjes lijkt het alsof de persoonlijkheid van het paard niet meer zichtbaar is.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 18-12-12 12:34, in het totaal 1 keer bewerkt

sliertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 12:27

Cassidy schreef:
mika11 schreef:
Dat vind ik ook al een voorbeeld van een halve gare.
Zo'n gepimpte coyboy die wel eens laat zien, hoe het moet.

:)), briljante en prachtige reactie, you made my day!

De website van deze gepimpte cowboy:

http://www.downunderhorsemanship.com/

En een demonstratie met zijn eigen paard:

http://www.youtube.com/watch?v=zxW-OdfKVZs

Oh, ik heb even mee zitten lezen, @cassidy, ik geniet zo van deze discussies!
als men zich idd eens een fractie zou verdiepen in wat er werkelijk gebeurd...
zou voor hun eigen paarden een uitkomst zijn!

Ik zou alle kennis van de 'halve garen' uit dit topic wel graag willen hebben...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 12:29

En cassidy, waarom die constante verwijzing naar de filmpjes van anderson? We weten hoe tof je hem vind inmiddels en hij is niet de persoon waar het in dit topic iver gaat dus het is niet relevant. Die filmpjes kennen we niu wel en nee ik ben geen tegenstander van de beste man.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 12:32

Klinkt als.. iedereen met een andere mening heeft zich er niet in vrrdiept? Erg vreemde uitspraak sliertje...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 12:44

Fellor schreef:
Ohja, ik heb inder andere ervaring opgedaan met mustangs bij iemand die direct intensief heeft samengewerkt met tom dorrance en ray hunt. En dat gaat alles behalve soft maar wel respectvol tegenover het paard. Hun manuer was ook niet altijd mijn keuze maar ik kan respect voor anderrn hebben zolang het met de juiste intenties en respect gaat.

En de intentie en het respect kun je aflezen aan een paar op het internet gekwakte foto's van een demonstratie?

sliertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 12:48

Fellor schreef:
Klinkt als.. iedereen met een andere mening heeft zich er niet in vrrdiept? Erg vreemde uitspraak sliertje...

Oh, je voelt jezelf al helemaal aangesproken...
Wie de schoen past, trekke hem aan...

Salou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 12:59

Fellor schreef:
Ohja, dat eeuwige zo hard als het moet.... echt joh, zo hard als het moet is in dit geval onzin. Als je beter voorbereid en beter leert lezen wat een paard je probeert te vertellen komt het nooit tot deze "zo hard als het moet". het idee is leuk, maar wie bepaald dat hij het recht heeft om dit zo te doen. Het is nog fysiek schadelijk ook als er een aantal keer goed druk op die lijn staat in deze houdingen.

_/-\o_ _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 13:24

sliertje schreef:
Fellor schreef:

Oh, je voelt jezelf al helemaal aangesproken...
Wie de schoen past, trekke hem aan...

Zucht. Nee ik vind het een zeer vreemde uitspraak.. maar dat mag blijkbasr niet gezegd worden zonder dat jij in de verdediging schiet. De pot verwijt de ketel :Y)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 13:32

Kan zo'n paard als die van Anderson, nog wel gebruikt worden door andere mensen?
Stel, ik koop dat paard van Anderson en ik ga er mee om zoals met m'n eigen paard.
Dan krijgt ie waarschijnlijk meer vrijheid en eigen ruimte in de omgang met de mens.
Mijn eigen paard kan daar mee omgaan en is toch gehoorzaam.
Maar dat paard van Anderson is zo onderworpen geweest aan de mens. (lijkt in ieder geval zo)
Zou zo'n paard dat nog wel aankunnen of zou hij helemaal 'doorslaan of dichtklappen' of wat dan ook?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 13:39

Anderson verkoopt paarden die volgens zijn methode getraind zijn:

http://www.youtube.com/watch?v=c3xgaHP89_w

En wat ik zo begrijp zijn deze paarden zeer gevraagd. Hangt ook een flink prijskaartje aan.

Mindy zelf is niet te koop. Hij heeft haar vanaf een half jaar, heeft haar meegenomen vanuit Australie en ze is nu fokmerrie op zijn stal.

Maar of een paard dat volgens zijn methode is getraind echt geen eigeninitiatief kan tonen? Luister hier maar eens naar.

http://www.youtube.com/watch?v=RfAvpa1g68s
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 18-12-12 13:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 13:40

HorseTopShop schreef:
Die paarden hebben het 100X beter dan het gemiddelde paard in NL. Snel binnen halen als het regent, want anders krijgen ze het koud. Zowat doodvoeren, want ze "werken" dus gooien we er maar een paar kg brok in. Niet wetende wat men voert.
Het zoveelste paard wat levensgevaarlijk is geworden doordat het baasje het paard zo lief en schattig vindt en daarom geen leiderschap geeft.

idd _/-\o_

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 13:46

Cassidy schreef:
En ik zou alleen maar willen benadrukken dat er geen gelijk niveau is tussen paard en ruiter. Er is een leider nodig, en als de mens dat niet voor het paard kan zijn, dan gaat het paard het zelf invullen en daar kunnen hele gevaarlijke situaties uit ontstaan. En als je dat in je achterhoofd houdt, dan is eigenlijk alles geoorloofd om die leider te kunnen worden, als je maar zachtjes begint en het gaandeweg versterkt als het dier niet reageert. Zelfs een beetje stress kun je niet vermijden als het op aankomt om de verhoudingen recht te zetten. En voor menig teerbesnaarde ziel kan dat er heel heftig uitzien.

Ik blijf er bij dat we foto's zien zonder dat we het verleden weten van het dier. We weten niet wat er voor die tijd is geprobeerd en kunnen dus niet beoordelen waarom er zo tewerk is gegaan. En als je niet weet waarom, dan is het niet aan jou om een oordeel te vellen.

Stel je voor je loopt in een straat. Er ligt een man op de grond, hij bloed. Naast de man ligt een mes. Jij loopt op de man af om hem te helpen, hij is neergestoken, je krijgt vervolgens bloed op je handen, je raapt het mes op. Op dat moment komt er iemand bij, die jou beschuldigd dat je deze man hebt neergestoken. Je vingerafdrukken zitten op het mes, alle bewijzen zijn tegen je. Zou je dan niet ook fijn vinden als er iemand naar je luistert zonder dat hij meteen de conclusie trekt dat jij die man hebt neergestoken?

Hetzelfde geldt voor de foto's in de OS. Men ziet de foto's en heeft een oordeel klaar zonder te weten wat er voor die tijd is geweest en waarom er zo tewerk is gegaan zoals je dat op de foto's ziet.

_/-\o_

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 13:54

Cassidy schreef:
Het gaat ook niet om de foto's in de openingspost, maar om de foto's in de links die daarop volgen. En laten die het nu net niet meer doen....

De foto´s waar het om gaat staan in dit topïc

http://gypsycob.forumsactifs.com/t16648-du-debourrage

het zijn idd geen prettige fotos om te zien...
maar van de andere kant weet je ook niet hoe het komt dat deze manier wordt toegepast en waarom het paard zo heftig reageerd
het zal echt niet "zomaar" een paard zijn...
dat is hetzelfde als dat je je paard ook niet "zomaar" straft! er zal echt wel heel wat aan vooraf zijn gegaan wat je op de fotos niet ziet!

ik zie die methodes als een soort HERopvoeding en daar is nix mis mee, en ja daar kan een wondje onstaan aangezien het een levend wezen is
wij kunnen ook vallen door gewoonweg LOMP te zijn oid

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 13:58

Mendy_Zabbel schreef:
Cassidy schreef:
En ik zou alleen maar willen benadrukken dat er geen gelijk niveau is tussen paard en ruiter. Er is een leider nodig, en als de mens dat niet voor het paard kan zijn, dan gaat het paard het zelf invullen en daar kunnen hele gevaarlijke situaties uit ontstaan. En als je dat in je achterhoofd houdt, dan is eigenlijk alles geoorloofd om die leider te kunnen worden, als je maar zachtjes begint en het gaandeweg versterkt als het dier niet reageert. Zelfs een beetje stress kun je niet vermijden als het op aankomt om de verhoudingen recht te zetten. En voor menig teerbesnaarde ziel kan dat er heel heftig uitzien.

Ik blijf er bij dat we foto's zien zonder dat we het verleden weten van het dier. We weten niet wat er voor die tijd is geprobeerd en kunnen dus niet beoordelen waarom er zo tewerk is gegaan. En als je niet weet waarom, dan is het niet aan jou om een oordeel te vellen.

Stel je voor je loopt in een straat. Er ligt een man op de grond, hij bloed. Naast de man ligt een mes. Jij loopt op de man af om hem te helpen, hij is neergestoken, je krijgt vervolgens bloed op je handen, je raapt het mes op. Op dat moment komt er iemand bij, die jou beschuldigd dat je deze man hebt neergestoken. Je vingerafdrukken zitten op het mes, alle bewijzen zijn tegen je. Zou je dan niet ook fijn vinden als er iemand naar je luistert zonder dat hij meteen de conclusie trekt dat jij die man hebt neergestoken?

Hetzelfde geldt voor de foto's in de OS. Men ziet de foto's en heeft een oordeel klaar zonder te weten wat er voor die tijd is geweest en waarom er zo tewerk is gegaan zoals je dat op de foto's ziet.

_/-\o_

Maar er is ook nog een middenweg, soms een betere weg. Zo hard als MOET, maar meestal is dat een stuk minder hard dan mensen denken dat moet. Een leider zijn, inderdaad, daar is niks mis mee. Stress zal er zeker af en toe bij komen kijken is ook geen enkel probleem. Een kleine dosis stress of korte momenten van stress is gezond en een paard heeft ook niks aan een leven zonder prikkels en uitdaging. Daarbij weegt inderdaad een kleine hoeveelheid stress niet op tegen de vrijheid die je je paard daarna kan geven als gevolg.

De afweging waar het eigenlijk in dit topic over gaat is wat mij betreft:

- Hoeveel "geweld" richting je paard is acceptabel voor het invullen van ons eigen belang.
- Kan het ook anders en mijn idee is dat dat in de meeste gevallen zeker wel kan en of het dan acceptabel is om het zo te doen? Dat is meer de vraag van de discussie in dit topic.

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 14:11

mika11 schreef:
Ik heb de demonstratie bekeken van de gepimpte cowboy met z'n eigen paard. :')
Het ziet er wel heel knap uit, dat hij het paard zo onder controle heeft.
Dat doe ik hem in ieder geval niet na.
Doet me een beetje denken aan de gehoorzaamheidscursussen die ik heb gedaan met m'n hond.
Die moest ook zo meelopen, meedraaien en stoppen. Wachten en terugkomen op commando etc.

Ik vind het paard van de cowboy lijken op een marionet aan touwtjes.
Het paard toont geen enkel initiatief, elke beweging komt af van de trainer.
Nou ja, als je dressuur rijdt, wil je natuurlijk ook dat het paard gehoorzaamt.
Maar op die filmpjes lijkt het alsof de persoonlijkheid van het paard niet meer zichtbaar is.

wat is dan jouw mening over dog(gie)dance??????????
daar zie je ook dat de hond helemaal gefocusd is op de baas...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 15:40

Fellor schreef:
- Kan het ook anders en mijn idee is dat dat in de meeste gevallen zeker wel kan en of het dan acceptabel is om het zo te doen? Dat is meer de vraag van de discussie in dit topic.

Dat is jouw invulling van de discussie in dit topic. Oorspronkelijk ging het ergens anders over, namelijk het oordeel van een trainer op grond van foto's in een forum en op facebook, zonder voorbelast te zijn van enige kennis van zaken en zonder het waarom te weten. Puur omdat je zelf een grens in je hoofd hebt zitten waar je niet bereid toe bent om overheen te gaan.

Ik ben het met je eens dat er meer wegen zijn die naar Rome leiden maar het feit dat er iemand wordt bekritiseerd op grond van halve informatie, daar ben ik fel op tegen. En de wegen die je bewandelt zijn afhankelijk van de kennis die je in huis hevt, als eigenaar EN als trainer. Als er met het paard op de foto's in de link van dat forum van begin af aan correct was omgegaan, ongeacht hoe groen hij is, dan waren de foto's misschien anders uitgevallen, en had hij bij de trainer al helemaal niet hoeven te belanden. Tel daar nog bij op dat een gevalletje correctie er anders eruit kan zien dan een blanco paard wat bijbrengen, en het plaatje gaat er heel anders uitzien, puur omdat de context verandert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 16:04

De discussie gaat inderdaad over die grens. Want dat is waar die foto's over gaan. Dan kom je weer terug bij het begin punt, is dit acceptabel, ongeacht wat daarvoor is gebeurd. Dan is de hierboven aangegeven invulling dus niet zo verkeerd.

Maar om nogmaals concreet de vraag over beoordelen van foto's te beantwoorden. Ja, ik vind zeker dat dat kan. Als ik bijv een foto zie van iemand die een hond schopt vraag ik me ook niet af wat daaraan vooraf is gegaan. Ik vind dat gewoon niet oké. Net als wat op deze foto's gebeurd wat mij betreft hoe dan ook niet oké is. Wat me terugleidt naar mijn discussiepunt; het kan altijd anders en moet je dat willen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 16:09

Aha. De opgeheven vinger en "foei' bij serieuze vergrijpen, maakt niet uit of het de tweebenige of vierbenige versie is die je voor je hebt. Tja, dan zijn we uitgepraat. Ben jij zo'n type die bij een seriemoordenaar zijn verleden uit gaat spitten of het niet gekregen kinderfietsje in de jeugd van een moordenaar de trigger is voor een schietpartij op een basisschool? Ga jij vragen of hij alsjeblieft dat pistool neer wil leggen op het moment dat hij bezig is, of grijp je harder in als je daar de mogelijkheid toe hebt? Wat is jou mening over "bootcamp" bij tieners die dreigen te ontsporen?