Santos_ schreef:Denk je echt dat een paard een mens ook als paard ziet? Paarden zien het verschil wel tussen een echte kudde en mensen. Zie jij het paard ongelukkig worden als Monty Roberts een join-up met hem doet? Ik niet. Ik heb ook al best vaak een join-up gedaan, en zo'n impact heeft dat nou ook weer niet op een paard.

1. Het hele principe van de Join-Up BERUST er juist op dat je je paard tekenen doorgeeft die deze begrijpt en je dus gedraagt als een PAARD en niet als een MENS. ALs je dat niet wist snap ik niet waarom je je in deze discussie mengt.
2. Ik heb het niet over ongelukkig, wel over een onterechte, zware straf. Een paard zal Monty daarna wel als leider zien en maakt dus een hele vriendelijke, ik-volg-mijn-lieve-meneer indruk terwijl hij feitelijk geen andere keuze heeft.
3. Waarom heb je in Godsnaam best vaak een JU gedaan, als ik vragen mag? Bij wat voor paarden, waarom? Waarom vind jij het nodig je paard te straffen op deze manier als ik vragen mag, terwijl de reactietijd van een paard zo kort is dat hij al echt niet meer snapt waarvoor jij hem straft bij de JU?

4. Zo'n impact heeft het niet, welnee... en dan weet jij waardoor? Jij ziet wat er in een paard omgaat?
5. Weet je wel op wat voor principe de JU berust eigenlijk

Je komt nl. echt over alsof je totaal niet weet wat het nou is..
Denk je nou echt dat een paard VROLIJK de Join-up doet, terwijl je hem dus gewoon straft? Weet je wel dat de Join-Up een straf is, of denk je nou echt dat het alleen een methode is om een leuke, lieve band met je paard te krijgen?