Het is dus geen trucjes aanleren, want hij kende nog helemaal niks

Ik zeg niet dat traditioneel slechter is, integendeel, maar ik heb een hoop plezier gevonden in NH en het aanleren van veel dingen gaat sneller en makkelijker

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
ikke schreef:JU heeft een HELE GR OTE IMPACT!!!!!
Voorbeeld uit mijn persoonlijk verleden, lang voordat meneer Roberts de commercie in de paarden had ontdekt:
Op verzoek van de eigenaar besteed ik een avond aandacht aan diens paard door het beweging te geven in de longeerbak. Ik zet het paard in de bak, haal een longeerzweep (voor het geval dat) en loop de bak in met het idee: "kom, wij gaan eens lekker bewegen" Het paard probeert zichzelf door de bakrand te drukken van angst, enkel doordat ik de bak binnenkom.............
Ik ben gegaan en heb het paard vijf minuten "alleen" gelaten (kon het ongezien in de gaten houden). Vervolgens ben ik de bak ingeslenterd, heb eens rond gekeken en aan het paard gevraagd of het goed was. Het was goed en we hebben lekker een half uur samen gewerkt.
I've bin there, done that...........
Santos_ schreef:ikke schreef:JU heeft een HELE GR OTE IMPACT!!!!!
Voorbeeld uit mijn persoonlijk verleden, lang voordat meneer Roberts de commercie in de paarden had ontdekt:
Op verzoek van de eigenaar besteed ik een avond aandacht aan diens paard door het beweging te geven in de longeerbak. Ik zet het paard in de bak, haal een longeerzweep (voor het geval dat) en loop de bak in met het idee: "kom, wij gaan eens lekker bewegen" Het paard probeert zichzelf door de bakrand te drukken van angst, enkel doordat ik de bak binnenkom.............
Ik ben gegaan en heb het paard vijf minuten "alleen" gelaten (kon het ongezien in de gaten houden). Vervolgens ben ik de bak ingeslenterd, heb eens rond gekeken en aan het paard gevraagd of het goed was. Het was goed en we hebben lekker een half uur samen gewerkt.
I've bin there, done that...........
Ehm, dus je had niet eens een join up gedaan met hem?
Het paard kon toch net zo goed bang zijn voor de zweep..
Santos_ schreef:Denk je echt dat een paard een mens ook als paard ziet? Paarden zien het verschil wel tussen een echte kudde en mensen. Zie jij het paard ongelukkig worden als Monty Roberts een join-up met hem doet? Ik niet. Ik heb ook al best vaak een join-up gedaan, en zo'n impact heeft dat nou ook weer niet op een paard.
luxket schreef:Van wie komt het verhaal dat de joinup een straf is.. Dat verhaal wordt er altijd van gemaakt terwijl ik geen paard ken die daar problemen mee heeft of geeft
danilo schreef:"Waratje":
Ook al ben jij het niet met iemand eens lijkt het mij niet nodig om zo'n reactie te plaatsen
naar iemand anders toe. Ieder zijn eigen mening maar heb wel respect voor elkaar.
Dat jij dat niet ziet, kan ik niet helpen.......
luxket schreef:Ik doe dat niet met een andere energie hoor.. Doe dat op de zelfde manier.. Heb een tijdje mijn paard zonder longe enz gelongeerd gewoon los omdat dat veel beter ging... Dat jij dat niet ziet kan ik ook niet helpen
luxket schreef:Van wie komt het verhaal dat de joinup een straf is.. Dat verhaal wordt er altijd van gemaakt terwijl ik geen paard ken die daar problemen mee heeft of geeft
WildWings schreef:Santos_ schreef:Denk je echt dat een paard een mens ook als paard ziet? Paarden zien het verschil wel tussen een echte kudde en mensen. Zie jij het paard ongelukkig worden als Monty Roberts een join-up met hem doet? Ik niet. Ik heb ook al best vaak een join-up gedaan, en zo'n impact heeft dat nou ook weer niet op een paard.
1. Het hele principe van de Join-Up BERUST er juist op dat je je paard tekenen doorgeeft die deze begrijpt en je dus gedraagt als een PAARD en niet als een MENS. ALs je dat niet wist snap ik niet waarom je je in deze discussie mengt.
2. Ik heb het niet over ongelukkig, wel over een onterechte, zware straf. Een paard zal Monty daarna wel als leider zien en maakt dus een hele vriendelijke, ik-volg-mijn-lieve-meneer indruk terwijl hij feitelijk geen andere keuze heeft.
3. Waarom heb je in Godsnaam best vaak een JU gedaan, als ik vragen mag? Bij wat voor paarden, waarom? Waarom vind jij het nodig je paard te straffen op deze manier als ik vragen mag, terwijl de reactietijd van een paard zo kort is dat hij al echt niet meer snapt waarvoor jij hem straft bij de JU?
4. Zo'n impact heeft het niet, welnee... en dan weet jij waardoor? Jij ziet wat er in een paard omgaat?
5. Weet je wel op wat voor principe de JU berust eigenlijkJe komt nl. echt over alsof je totaal niet weet wat het nou is..
Denk je nou echt dat een paard VROLIJK de Join-up doet, terwijl je hem dus gewoon straft? Weet je wel dat de Join-Up een straf is, of denk je nou echt dat het alleen een methode is om een leuke, lieve band met je paard te krijgen?
moontje13 schreef:wat een mooi filmpje
luxket schreef:Die sticky is trouwens geschreven door Cassidy, niks ten nadele van haar, maar dat is een parelli fan.. Ze heeft het niet zo op MR wat ik van haar reactie's merk, dus ik denk dat dat misschien ook een verkeerd beeld kan geven
Waratje schreef:luxket schreef:Die sticky is trouwens geschreven door Cassidy, niks ten nadele van haar, maar dat is een parelli fan.. Ze heeft het niet zo op MR wat ik van haar reactie's merk, dus ik denk dat dat misschien ook een verkeerd beeld kan geven
Jij bent duidelijk een MR-aanhangerBedenk dat de zin van een oefening staat of valt met de kennis en de kwaliteit van degene die het uitvoert.......
promptertje schreef:Ik ben hardstikke vóór NH whisper, en toch heb ik al die punten die je opnoemt gezien. Je hebt het goede filmpje gezien, dus niet het 1-vandaag filmpje maar het uitgebreidere filmpje op dezelfe internetpagina?
promptertje schreef:Dat dacht ik al. In het korte filmpje komt dat inderdaad niet voor
.
Blanket schreef:Ik ben hartstikke voorstander van alles wat diervriendelijk is en of dit NH is of MR. Nou wil ik even terug komen op een video die ik ook heb mogen zien van parelli waarbij een paard terug moet gaan op het moment dat wij mensen aan het uiteinde van deze lijn gaan staan en deze lijn heen en weer zwiepen. De bedoeling is heel zacht en vriendelijk. Maar zodra het paard niet wil luisteren dan gaat lijn steeds harder heen en weer. Wat is het paardvriendelijke hier van en hoe leggen jullie dit uit? Als NH voorstanders. Gewoon Nieuwsgierigheid.
T@nj@ schreef:@Escardo, hoe corrigeerde hij dan volgens jou? (ik ben er 2 dagen bij geweest, we zullen dus het zelfde gezien hebben neem ik aan?)
Dat de mensen hier tegen Monty zijn is dus absoluut niet waar, goed er zullen er een paar zijn maar het gros is dus niet tegen Monty maar tegen de manier waarop hij corrigeerde.