Monty Roberts filmje met Dandor zadelmak maken, interessant!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

prompter

Re: Monty Roberts filmje met Dandor zadelmak maken, interess

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 20:59

Wat wil je weten dan Blanket? Ik ben pas met een jonge hengst begonnen, kwam zó uit de wei, nog nooit een halster om gehad. Tijdens mijn eerste NH-sessie met hem (ik doe aan Parelli) hebben we direct de grondbeginselen al doorgenomen (voor de kenners, game 1-5) en hij begreep alles wat ik bedoelde, puur doordat ik lichaamstaal gebruik dat hij snapt.

Het is dus geen trucjes aanleren, want hij kende nog helemaal niks Knipoog. Hooguit heb ík geleerd hoe ik hem dingen razendsnel duidelijk kon maken. Ik vind mijn paarden ook vrolijker en expressiever sinds ik begonnen ben met Parelli.

Ik zeg niet dat traditioneel slechter is, integendeel, maar ik heb een hoop plezier gevonden in NH en het aanleren van veel dingen gaat sneller en makkelijker Lachen.

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 21:26

ikke schreef:
JU heeft een HELE GR OTE IMPACT!!!!!
Voorbeeld uit mijn persoonlijk verleden, lang voordat meneer Roberts de commercie in de paarden had ontdekt:
Op verzoek van de eigenaar besteed ik een avond aandacht aan diens paard door het beweging te geven in de longeerbak. Ik zet het paard in de bak, haal een longeerzweep (voor het geval dat) en loop de bak in met het idee: "kom, wij gaan eens lekker bewegen" Het paard probeert zichzelf door de bakrand te drukken van angst, enkel doordat ik de bak binnenkom.............

Ik ben gegaan en heb het paard vijf minuten "alleen" gelaten (kon het ongezien in de gaten houden). Vervolgens ben ik de bak ingeslenterd, heb eens rond gekeken en aan het paard gevraagd of het goed was. Het was goed en we hebben lekker een half uur samen gewerkt.

I've bin there, done that...........

Ehm, dus je had niet eens een join up gedaan met hem? Scheve mond
Het paard kon toch net zo goed bang zijn voor de zweep..

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 22:16

Voor de mensen die het verschil niet zien tussen een JU en longeren zouden ZEKER eens de DVD van Chris Irwin moeten kijken (language of the lunge). En eigenlijk voor iedereen is de DVD die daarvoor komt, the Roundpen Redefined, een nog veel grotere aanrader!

Natural Horsemanship ten top, ook al zou hij het zelf niet zo willen noemen. Heb nog geen andere DVD's gezien die zo in detail op de lichaamstaal van het paard ingaan. Er zijn nog zoveel subtielere hulpen mogelijk...

Ik vond deze DVD's echt veel meer nieuwe inhoud hebben dan het LB&HB pakket.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 00:29

Santos_ schreef:
ikke schreef:
JU heeft een HELE GR OTE IMPACT!!!!!
Voorbeeld uit mijn persoonlijk verleden, lang voordat meneer Roberts de commercie in de paarden had ontdekt:
Op verzoek van de eigenaar besteed ik een avond aandacht aan diens paard door het beweging te geven in de longeerbak. Ik zet het paard in de bak, haal een longeerzweep (voor het geval dat) en loop de bak in met het idee: "kom, wij gaan eens lekker bewegen" Het paard probeert zichzelf door de bakrand te drukken van angst, enkel doordat ik de bak binnenkom.............

Ik ben gegaan en heb het paard vijf minuten "alleen" gelaten (kon het ongezien in de gaten houden). Vervolgens ben ik de bak ingeslenterd, heb eens rond gekeken en aan het paard gevraagd of het goed was. Het was goed en we hebben lekker een half uur samen gewerkt.

I've bin there, done that...........

Ehm, dus je had niet eens een join up gedaan met hem? Scheve mond
Het paard kon toch net zo goed bang zijn voor de zweep..

Je WILT er gewoon niet aan, lijkt het zo.
Ik ben ook die tweede keer gewoon met zweep en al de bak in gelopen; dat paard kende de zweep ook en had er verder geen enkel probleem mee. Ik kwam gewoon met te veel overtuiging binnen voor dat paard. De tweede keer kwam ik binnen zonder de intentie iets met het paard te willen en toen konden we wel werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 11:59

Santos_ schreef:
Denk je echt dat een paard een mens ook als paard ziet? Paarden zien het verschil wel tussen een echte kudde en mensen. Zie jij het paard ongelukkig worden als Monty Roberts een join-up met hem doet? Ik niet. Ik heb ook al best vaak een join-up gedaan, en zo'n impact heeft dat nou ook weer niet op een paard. Haha!

1. Het hele principe van de Join-Up BERUST er juist op dat je je paard tekenen doorgeeft die deze begrijpt en je dus gedraagt als een PAARD en niet als een MENS. ALs je dat niet wist snap ik niet waarom je je in deze discussie mengt.

2. Ik heb het niet over ongelukkig, wel over een onterechte, zware straf. Een paard zal Monty daarna wel als leider zien en maakt dus een hele vriendelijke, ik-volg-mijn-lieve-meneer indruk terwijl hij feitelijk geen andere keuze heeft.

3. Waarom heb je in Godsnaam best vaak een JU gedaan, als ik vragen mag? Bij wat voor paarden, waarom? Waarom vind jij het nodig je paard te straffen op deze manier als ik vragen mag, terwijl de reactietijd van een paard zo kort is dat hij al echt niet meer snapt waarvoor jij hem straft bij de JU? Verward

4. Zo'n impact heeft het niet, welnee... en dan weet jij waardoor? Jij ziet wat er in een paard omgaat?

5. Weet je wel op wat voor principe de JU berust eigenlijk Verward Je komt nl. echt over alsof je totaal niet weet wat het nou is..

Denk je nou echt dat een paard VROLIJK de Join-up doet, terwijl je hem dus gewoon straft? Weet je wel dat de Join-Up een straf is, of denk je nou echt dat het alleen een methode is om een leuke, lieve band met je paard te krijgen?

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 15:28

Van wie komt het verhaal dat de joinup een straf is.. Dat verhaal wordt er altijd van gemaakt terwijl ik geen paard ken die daar problemen mee heeft of geeft

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 16:12

luxket schreef:
Van wie komt het verhaal dat de joinup een straf is.. Dat verhaal wordt er altijd van gemaakt terwijl ik geen paard ken die daar problemen mee heeft of geeft

Lees de sticky over de Join up dan nog eens goed door, misschien helpt het.......

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 16:18

danilo schreef:
"Waratje":
Ook al ben jij het niet met iemand eens lijkt het mij niet nodig om zo'n reactie te plaatsen
naar iemand anders toe. Ieder zijn eigen mening maar heb wel respect voor elkaar.
Dat jij dat niet ziet, kan ik niet helpen.......

Excuus, ik had inderdaad moeten wachten tot het antwoord kwam. Helaas had ik een vooruitziende blik, getuige het antwoord dat inderdaad kwam.
luxket schreef:
Ik doe dat niet met een andere energie hoor.. Doe dat op de zelfde manier.. Heb een tijdje mijn paard zonder longe enz gelongeerd gewoon los omdat dat veel beter ging... Dat jij dat niet ziet kan ik ook niet helpen

Als iemand niet door heeft dat je dingen met verschillende energie kunt doen, tja, dan zie je het verschil niet tussen een JU en gewoon (los of aan longe) longeren. Arm paard......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 19:18

luxket schreef:

Leg dan eens uit wat de Join-Up volgens jou is, op welk principe het berust / wat het nabootst? Verward

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 20:15

wat een mooi filmpje Lachen

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 21:08

WildWings schreef:
Santos_ schreef:
Denk je echt dat een paard een mens ook als paard ziet? Paarden zien het verschil wel tussen een echte kudde en mensen. Zie jij het paard ongelukkig worden als Monty Roberts een join-up met hem doet? Ik niet. Ik heb ook al best vaak een join-up gedaan, en zo'n impact heeft dat nou ook weer niet op een paard. Haha!

1. Het hele principe van de Join-Up BERUST er juist op dat je je paard tekenen doorgeeft die deze begrijpt en je dus gedraagt als een PAARD en niet als een MENS. ALs je dat niet wist snap ik niet waarom je je in deze discussie mengt.

2. Ik heb het niet over ongelukkig, wel over een onterechte, zware straf. Een paard zal Monty daarna wel als leider zien en maakt dus een hele vriendelijke, ik-volg-mijn-lieve-meneer indruk terwijl hij feitelijk geen andere keuze heeft.

3. Waarom heb je in Godsnaam best vaak een JU gedaan, als ik vragen mag? Bij wat voor paarden, waarom? Waarom vind jij het nodig je paard te straffen op deze manier als ik vragen mag, terwijl de reactietijd van een paard zo kort is dat hij al echt niet meer snapt waarvoor jij hem straft bij de JU? Verward

4. Zo'n impact heeft het niet, welnee... en dan weet jij waardoor? Jij ziet wat er in een paard omgaat?

5. Weet je wel op wat voor principe de JU berust eigenlijk Verward Je komt nl. echt over alsof je totaal niet weet wat het nou is..

Denk je nou echt dat een paard VROLIJK de Join-up doet, terwijl je hem dus gewoon straft? Weet je wel dat de Join-Up een straf is, of denk je nou echt dat het alleen een methode is om een leuke, lieve band met je paard te krijgen?

1. Ik snap best dat je je als paard gedraagt, maar een paard denkt dan echt niet ineens dat je een paard bént. Jij denkt toch ook niet dat een papegaai een mens is omdat ie praat?

2. Maar hij kijkt niet zo van "Het moet dan maar." Ik vind dat ie er nog steeds trots uit ziet. Haha!

3. In Zwitserland heb ik familie wonen. Ik mocht met de buurman mee naar een cursus van Alfonso Aguilar (hij was een hoofd leerling ofzo bij Parelli en heeft nu zn eigen gedoe). Toen deden we tijdens die cursus een join-up. Er waren allemaal mensen met probleempaarden en het ging allemaal goed, er zat ook een hengst bij.
En thuis wel eens. Met het paard van mijn zus als die poepvervelend is.

4. Zie jij wel wat er in een paard omgaat dan? *LOL* En aan de buitenkant kan je een heleboel opmaken van wat het paard voelt. Ik heb nog nooit ook maar één paard ongelukkig zien kijken bij een join-up.

5. Ja ik weet wat het is.

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 18:54

moontje13 schreef:
wat een mooi filmpje Lachen

Tuurlijk is het deels een dominantie verhouding, maar dit idee heb ik met longeren hetzelfde. Dan stuur je je paard ook weg... Ik ga me verder totaal niet verantwoorden.. Iedereen hier heeft zijn mening. Ik hoef de sticky ook niet door te lezen weet heel goed wat het is en hoe ik er over denk. Dit is helaas verschillend van jullie dus kan hier wel op door gaan maar dat heeft weinig zin. Je moet wel weten waar je mee bezig bent, eeuwig je paard opjagen, zoals sommige het zien heeft natuurlijk geen zin, maar dit geld ook voor longeren. Ik vind dit gewoon hetzelfde en het paard merkt hier ook echt geen verschil in of zeer weinig. Val me niet gelijk aan dit is mijn mening en ik respecteer die van jullie ook.

Wat betreft arm paard? Denk niet dat jij dat zo kan beoordelen vanachter een computer. Je hebt geen idee hoe ik dit doe en hoe mijn paard zich erbij gedraagt. Denk als je het ziet met je eigen ogen dat je dan een totaal ander beeld hebt, of niet.. Maakt ook niks uit

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 18:57

Die sticky is trouwens geschreven door Cassidy, niks ten nadele van haar, maar dat is een parelli fan.. Ze heeft het niet zo op MR wat ik van haar reactie's merk, dus ik denk dat dat misschien ook een verkeerd beeld kan geven

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 21:41

luxket schreef:
Die sticky is trouwens geschreven door Cassidy, niks ten nadele van haar, maar dat is een parelli fan.. Ze heeft het niet zo op MR wat ik van haar reactie's merk, dus ik denk dat dat misschien ook een verkeerd beeld kan geven

Jij bent duidelijk een MR-aanhanger Haha! Bedenk dat de zin van een oefening staat of valt met de kennis en de kwaliteit van degene die het uitvoert.......

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 17:09

Waratje schreef:
luxket schreef:

Jij bent duidelijk een MR-aanhanger Haha! Bedenk dat de zin van een oefening staat of valt met de kennis en de kwaliteit van degene die het uitvoert.......

Dat ben ik ook met je eens. Maar ik denk wanneer bv annemariev die sticky zou schrijven dat er al een heel ander beeld uit komt. Ik neem van iedereen dingen mee wat je in de toekomst kan gebruiken en zo kan je van daaruit je eigen beeld en mening ontwikkelen

Payal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 20:17

hm.. ik heb dit topic ff gelezen, van voor af aan, en toen heb ik het filmpje nog eens bekeken, en op die punten gelet:
Sommige mensen zeiden: hij trekt de hele tijd aan de longeerlijn!
ik heb niks gezien.
Andere mensen zeiden: dat halster is niet zo goed, want als hij strak komt te staan, moet monty eerst er naar toe lopen om hem los te maken, en dat is niet goed.
ik heb niks gezien.

dus ik wil ff tegen die mensen zeggen: kijk het filmpje nog eens! en goed!
en je kan wel tegen monty roberts zijn, oke, maar nh heeft hele goede punten vind ik!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 20:37

Ik ben hardstikke vóór NH whisper, en toch heb ik al die punten die je opnoemt gezien. Je hebt het goede filmpje gezien, dus niet het 1-vandaag filmpje maar het uitgebreidere filmpje op dezelfe internetpagina?

spiritoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 21:00

Ik ben hartstikke voorstander van alles wat diervriendelijk is en of dit NH is of MR. Nou wil ik even terug komen op een video die ik ook heb mogen zien van parelli waarbij een paard terug moet gaan op het moment dat wij mensen aan het uiteinde van deze lijn gaan staan en deze lijn heen en weer zwiepen. De bedoeling is heel zacht en vriendelijk. Maar zodra het paard niet wil luisteren dan gaat lijn steeds harder heen en weer. Wat is het paardvriendelijke hier van en hoe leggen jullie dit uit? Als NH voorstanders. Gewoon Nieuwsgierigheid. Lachen

Payal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 21:03

promptertje schreef:
Ik ben hardstikke vóór NH whisper, en toch heb ik al die punten die je opnoemt gezien. Je hebt het goede filmpje gezien, dus niet het 1-vandaag filmpje maar het uitgebreidere filmpje op dezelfe internetpagina?

dat zal het zijn! ik ga nu die andere bekijken Vork

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 21:05

Dat dacht ik al Haha!. In het korte filmpje komt dat inderdaad niet voor Lachen.

Payal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 21:08

promptertje schreef:
Dat dacht ik al Haha!. In het korte filmpje komt dat inderdaad niet voor Lachen.

ah, ja je hebt gelijk! ik zie het. niet egt netjes voor een man die zoown grote voorstander van nh is..

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 21:31

Blanket schreef:
Ik ben hartstikke voorstander van alles wat diervriendelijk is en of dit NH is of MR. Nou wil ik even terug komen op een video die ik ook heb mogen zien van parelli waarbij een paard terug moet gaan op het moment dat wij mensen aan het uiteinde van deze lijn gaan staan en deze lijn heen en weer zwiepen. De bedoeling is heel zacht en vriendelijk. Maar zodra het paard niet wil luisteren dan gaat lijn steeds harder heen en weer. Wat is het paardvriendelijke hier van en hoe leggen jullie dit uit? Als NH voorstanders. Gewoon Nieuwsgierigheid. Lachen

Ik heb een beetje de zelfde vraag maar misschien kan daar beter een nieuw topic voor worden geopend, is nl een tikkie offtopic Clown

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 21:48

Hmm zie nu pas deze topic... beetje laat.. maar ach,
Ik ben zelf bij monty geweest en heb de "beroemde"Dador zelf gezien...
Ik ben geen monty fan of parelli fan of van wie dan ook....
maar ook ik heb niet gezien dat Monty aan de lijn rukte(zoals het hier genoemd werd).. en ik zat er toch echt met mijn neus bovenop... Hij corrigeerde Dador als hij iets deed wat niet mocht, zoals weglopen, niet stil blijven staan, hinniken(gillen)...
en het was zeker niet onvriendelijk richting Dador...

Ik vind het jammer dat als mensen tegen monty zijn er erg hard overoordelen, terwijl die zelfde mensen Parelli weer helemaal geweldig vinden... ik denk dat iedereen een voorbeeld heeft..
Volgens mij doet Monty het op zijn manier en vind hij het de beste manier..(het lukt hem toch).. en zo denkt bijv een Parelli er ook over...
Ik vond het leerzaam om zo'n show te zien van Monty en ja het was echt een show, comercieel enz enz enz...

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 22:12

@Escardo, hoe corrigeerde hij dan volgens jou? (ik ben er 2 dagen bij geweest, we zullen dus het zelfde gezien hebben neem ik aan?)
Dat de mensen hier tegen Monty zijn is dus absoluut niet waar, goed er zullen er een paar zijn maar het gros is dus niet tegen Monty maar tegen de manier waarop hij corrigeerde.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 22:17

T@nj@ schreef:
@Escardo, hoe corrigeerde hij dan volgens jou? (ik ben er 2 dagen bij geweest, we zullen dus het zelfde gezien hebben neem ik aan?)
Dat de mensen hier tegen Monty zijn is dus absoluut niet waar, goed er zullen er een paar zijn maar het gros is dus niet tegen Monty maar tegen de manier waarop hij corrigeerde.

Denk inderdaad dat wij dan het zelfde gezien hebben.. ik vond dat Monty niet hard handig was tegenover Dador.. hij corrigeerde hem waar nodig was, en het rukken aan de lijn was in mijn ogen niet "rukken"aan de lijn als je begrijpt wat ik bedoel... Dador had snel door wat er van hem verwacht werd..