[AR] tuigpaarden (en de eventementen erbij)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: tuigpaarden (en de eventementen erbij)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 09:45

Gisteren in Maastricht geweest. Muziek stond keihard, waren veel pony's erg blij mee. Boos! Hengstje wilde niet lopen, maffe beest houdt ons grandioos voor de gek. Veel gehuppel, na hand veranderen pakt ie wel aan maar dan is het te laat, zeker als je dan alleen nog maar ruggen van de jury ziet. De merrie ging echt supergoed, die heb ik nog nooit zo goed zien gaan. Werd 2de, ik snapte er niets van. Later wel.........J. Kennis had nog met de jury gesproken, en de jury vroeg aan hem of ze het goed gedaan hadden (J. Kennis is zelf ook jury, vandaar dat ze elkaar zo spreken). Hij had gezegd dat in die rubiek de nummers 1 en 2 verkeerd stonden. Het commentaar was toen: Ja, maar die nummer 2 is zo "gemaakt". Huilen Natuurtalent 1ste klas, pony is 8 jaar en heeft pas 3 keer in zijn leven in de schoenen gestaan, krijg je dit te horen. En het ergste ook nog, in een andere rubriek zetten ze wel Rakker op kop. Als er eentje "gemaakt" is is Rakker het wel. J. Kennis heeft in ieder geval wel gezegd dat hij die pony van ons erg goed kent (is ook uit zijn hengst gefokt) en dat het 100% natuurlijk is, dat die pony gewoon zo getalenteerd is. Stonden ze wel vreemd te kijken, maar ja, was toch al te laat.
Michael deed wat ie kon, helaas was de baan voor hem niet ideaal. Eerste rondes liep ie goed, na hand veranderen begon ie wat bij te springen. Stond 9de, net buiten de prijzen. Heb er wel vrede mee, hij heeft echt zijn best gedaan. In het span liep ie echt super, en de 1ste prijs was niet omheen te gaan. Haha!

SDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 10:39

Zo Neonlight, er waren dus goede en minder goede resultaten bij. Da's wel het voordeel als je in meerdere rubrieken meerijdt, of met meerdere paarden. Je krijgt meer kansen. Wij met ons 1 paardje is erop of eronder.

Gisteren was het wedstrijd. Terug 2 rubrieken, 1 voor de sport en 1 voor de fokkerij. Mijn instructrice reed, ik groomde. We werden 3de van de 6. Niet slecht, de eerste is onklopbaar. Nr. 2 vonden we niet beter/slechter lopen dan ons, maar de jury heeft beslist.
We hebben iedere wedstrijd altijd dezelfde jury en soms denk ik dat er wel eens afwisseling mag komen in juryleden. Ze zijn ook maar mensen en ze hebben hun eigen criteria. Een frisse kijk zou wel eens leuk zijn. Of laat het publiek eens meekiezen, betrek ze zo bij deze sporttak en we zullen wel wat populairder worden.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 11:13

Dezelfde juryleden is niet goed, je moet wel afwisseling hebben. Hadden we hier in het verleden ook vaak, er waren er wel veel maar je zag toch altijd dezelfde. Nu mogen ze niet 2 wedstrijden achter elkaar jureren, dus hebben we gelukkig meer afwisseling. Soms, bij gelijkwaardige prestaties, is het toch vaak een kwestie van smaak van de jury.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 11:24

Opzich toch wel een lekker dagje gehad Maaike?

Het seizoen zit er al weer bijna op zeg, wat gaat dat snel!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 12:27

Ja, Maastricht is wel een mooi concours. Zit er voor ons toch nog niet op, Almkerk staat nog op het programma op 8 september, 12 september de Hippiade in Ermelo, 15 september Hoogland, misschien 22 september UPD en 26 september Workum. Laatste 3 wedstrijden ben ik alleen niet bij, dan ben ik op vakantie.

SDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 20:16

Vandaag weer wedstrijd gehad. Nu reed ik zelf. Ik ben 3de van de 4 geworden. Weer hetzelfde verhaal: de eerste is onklopbaar en van vele buitenstaanders/niet/ex-juryleden kreeg ik te horen dat ik 2des moest zijn. Zelfde liedje als vorige keer. Ook weer dezelfde jury. Begint hier naar omkoperij te rieken Haha! .
We waren met weinig dus het lijkt net of ik slecht gepresteerd heb: 3de van de 4. Maar eigenlijk liep ze super. Jammer genoeg hing ik achter een trager paard en ik geraakte/durfde ze niet direct voorbij lopen met als gevolg dat ik geregeld moest inhouden. Die hindernissen waar ik tussen moet rijden, komen ook zo snel af!!

Hierna nog 2 wedstrijden en het seizoen zit erop. Dan wordt nagegaan wie de meeste punten heeft en wie dus provinciaal mag gaan (en misschien daarna nationaal). Ik ben benieuwd. Voor mijn eerste jaar vind ik dit resultaat verre van slecht.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 20:23

Het voorbij steken krijg je nog ervaring in, het is pas het eerste jaar dat je rijdt toch? Ik merk ook dat ik er ieder jaar nog handiger in wordt, en ik rijd nu mijn 18e jaar aangespannen wedstrijden.

SDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 20:54

Neonlight schreef:
Het voorbij steken krijg je nog ervaring in, het is pas het eerste jaar dat je rijdt toch? Ik merk ook dat ik er ieder jaar nog handiger in wordt, en ik rijd nu mijn 18e jaar aangespannen wedstrijden.

Ja, het is mijn eerste jaar dat ik rijd. Ik ben er per toeval - via mijn instructrice - ingerold. Van groom vorig jaar naar menner en groom dit jaar.
Het paard doet ook veel. Vorig jaar was ze ook al 2de beste fokmerrie van het land. Van dit beestje leer ik veel.

SDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 20:50

En afgelopen zondag was het weer wedstrijd. Mijn instructrice reed, ik groomde. Rijdt ze toch wel een 1ste plaats zeker (van de 6 fokmerries)! Haar 2 grootste concurrenten heeft ze geklopt. Wij allemaal zo fier. Nu hebben we een week rust (mag ze een week op de wei) en daarna is het terug trainen. Dan zijn het nog 2 wedstrijden die ik rij in september.

Sil krijgt er niet genoeg van, met inspannen staat ze al te draven en half te steigeren (blijkt in de familie te zitten Bloos ). Leuk is anders, maar we krijgen het er (nog) niet uit. Vastzetten aan de vrachtwagen is helemaal gevaarlijk. Ik kan haar nek dan wel omwringen. Maar éénmaal op de koets gezeten, is ze braaf, maar vurig/heet. En tijdens de wedstrijd loopt ze super. Ik snap dat beest niet hoor.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 21:25

Wauw, super zeg, een eerste plek!!!! Gefeliciteerd!!! Go jij! Go jij!

Werkt vastzetten niet? Onze hackney's stonden bekend om omstuigheid, maar bij ons werkte het prima. Wel met koeienbanden trouwens om de hals.
Wij hebben zaterdag een show gegeven met het tweespan in Beesd, 2 keer in moeten spannen, een daverend succes. Ongelooflijk hoe goed dat ze lopen. Terrein was zwaar daar, maar het deert ze helemaal niets. Ook de afgelopen dagen veel complimenten gehad over het span, van mensen die ze in Rijs en Maastricht hebben zien lopen. Waarom we ook niet nationaal gingen rijden, want die 2 zouden alles en iedereen verslaan.
Verder van de KNHS groen licht gekregen om dit span te starten op de Hippiade. Officieel waren we niet geselecteerd, kampioenschap zuid hadden we met Zeppo gereden, maar aangezien die weg is hadden we de stoute schoenen aangetrokken en Michael ingeschreven. Mag geen damesnummer starten, maar voor het tweespan hebben ze dispensatie verleend. Spannend, want zoals ze nu lopen maken ze dus serieus veel kans.

SDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 15:20

Spannend zeg! Dat is altijd leuk als je complimenten krijgt van mensen over heel Nederland. Hopelijk loopt het tweespan dan net als dan.

Ik heb het zelf nog niet uitgeprobeerd dat vastzetten aan de vrachtwagen, alhoewel ik denk dat het een pak veiliger zou zijn, omdat ze gewoon dan niet ervandoor kan met de koets of groom Bloos Haha! .
Stilstaan is gewoon een heel moeilijk punt voor haar. Tijdens het inrijden kan ze ook niet stilstaan. Eénmaal in de ring zelf heeft ze geen problemen met stilstaan. Ze heeft gewoon een hyper-kuddegevoel. Als een ander span beweegt, moet zij dat ook.
Als ze haar toeren in de ring heeft gedaan, staat ze wel mooi stil. Dan is het zelfs soms moeilijk om haar vooruit te krijgen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 16:07

Lijkt op onze beestjes. Die zijn buiten de ring nog gek, willen zo snel mogelijk naar de vrachtwagen, en als ze eenmaal daar zijn staan ze aan de grond genageld. Afgewerkt! Haha!
Wij hadden er eentje die het echt precies wist. Als de ringmeester met zijn hand richting hoed ging was die al niet meer te houden. Gestoord

SDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 16:44

Dat is hier krak hetzelfde. Die ringmeester durft nog net met zijn hoed de weg wijzen, want daar komt Sil al aangelopen!

Ik heb er net een wedstrijd opzitten. Niet te geloven, maar ik was eerste van de 4! Diegene die normaal altijd eerste was, werd 3de gezet. Niet dat die man slecht gezind wordt, of kwaad, maar hij kwam achteraf wel zeggen dat er niet eerlijk gejureerd was. Ik voelde die donderwolk al hangen toen ik moest opstellen in de ring. En ja hoor, achteraf nog iemand die zei dat de volgorde niet klopte. Zo zijn er altijd wel mensen, maar het is uiteindelijk de jury die beslist. En het was 1 ander jurylid (de vaste jurylid was ziek). Het is zoals Neonlight al eerder aanhaalde, een jury heeft ook zijn eigen smaak. Deze keer viel Sil meer in de smaak zeker.

Volgende week een laatste wedstrijd en dan is het provinciaal en nationaal tornooi. We zijn trouwens door Geert Adams uitgenodigd in Veldhoven om te komen rijden. Ik ben benieuwd.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 19:35

Gefeliciteerd!!! Leuk dat je die uitnodiging voor Veldhoven hebt. Janneke is er altijd daar, voor de prijsuitreikingen. Helaas ben ik er dit jaar niet, omdat ik dan op vakantie ben, normaal ben ik er altijd om te kijken (hoewel dat vorig jaar ook wat anders ging).
Ik heb zaterdag weer wedstrijd, en woensdag de laatste, de Hippiade. Daarna ga ik op vakantie. De dag dat ik vertrek gaat de eigenaar ook nog op wedstrijd, ik mis de laatste 2 van het seizoen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 21:11

Gefeliciteerd!!

Ik ben idd in Veldhoven! Heb ook een uitnodeging gehad, ik zal zoals gewoonlijk weer de prijsuitrijkingen doen, en mijn vader is ringmeester.

Spreek me maar gerust aan als je komt. Ja

SDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 21:18

Is Veldhoven een groot toernooi? Ik weet eigenlijk niet waarom we juist op dat toernooi werden uitgenodigd en hoe dat zit met belgische deelnemers in Nederland. G.Adams begon over limieten... en dergelijke. Dat kennen wij hier niet Bloos .

Ik heb daarstraks mijn instructrice gezien, we gaan niet met Sil naar Veldhoven. Het is te ver, meer dan 100 km enkel rijden (en daarna ook nog eens terug). En dit met de vrachtwagen, dat wil ze Sil niet aandoen. Groot gelijk, want het is een zwaar seizoen geweest. Deze week nog wedstrijd, de week daarna provinciaal. Het nationaal zeggen we waarschijnlijk ook af, want dat is eveneens op meer dan 100 km rijden.
Ik denk dat G.Adams nog anderen van onze groep heeft uitgenodigd. Ik weet niet of zij gaan rijden in Veldhoven, anders kan het zijn dat ik kom kijken en supporteren voor de belgjes in Veldhoven. Ik hoop dat de kampioen bij ons naar ginder gaat, die vind ik echt goed. De rest van onze groep vind ik eigenlijk minder Bloos tov de tuigers in Nederland. In België OK, maar in Nederland zijn we een stel amateurs.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 21:38

Veldhoven is niet officieel zover ik weet.

Groot gelijk dat je voor veldhoven niet zo ver gaat reizen hoor! 100km is best veel voor zo'n concoursje.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 10:18

Veldhoven is inderdaad niet officieel maar promotie. Dit omdat het in een binnenbak is, en er maar maximaal 5 deelnemers per rubriek in de baan kunnen. Bepaalde rubrieken worden dus in veel groepen gesplitst.
Jammer dat jullie 100km te ver vinden om te reizen. Bij ons is dat bij ongeveer 50% van de wedstrijden het geval, in het verleden zat 90% van de wedstrijden op meer dan 200km enkele reis. Wij weten niet beter of we moeten die afstanden reizen.

SDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 16:47

Ja Neonlight, ik vind het ook jammer dat we niet gaan. Het zou eens leuk zijn om een belgische tuiger te vergelijken met de nederlandse tuigpaarden. Dan zouden we kunnen vergelijken en zien of we nog veel werk voor de boeg hebben, of dat we meekunnen op jullie niveau.
Ook eens rijden voor een massa tuigpaardliefhebbers die actief (lees: klappen in de handen etc.) meedoen tijdens een wedstrijd geeft denk ik een kik.

Maar 100 km vind ik echt net iets te veel voor Sil. Met zo'n prutsland als dat van ons is 100 km steeds tegen een landgrens aan Haha! . Het verste dat we hebben gereden is 80 km voor het belgisch kampioenschap en keuring. Ik blijf hopen dat er toch van ons zijn die wel gaan naar Veldhoven, want dan is de kans groot dat ik ga kijken!

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 19:53

heey!

ik keek s rond of er topics waren over tuigers, en dit klopt wel een beetje. neonlight, ken jij linda (boelens) ook? die rijd sinds kort in de damesklasse hackneys, weet ff niet welke. Boelens (harmannes) zijn paarden staan bij ons op stal, behalve patijn en ufried, was je ook in norg?? ff een krom verhaaltje maar omineens alles op te typen wat ik wil optypen ben ik nog een uurtje bezig denk ik! Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 20:20

Helaas helaas helaas, veldhoven is afgelast wegens te weinig inschrijvingen!

In november gaan we vergaderen over hoe we het volgend jaar aanpakken.

SDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 20:29

0ojannekeo0 schreef:
Helaas helaas helaas, veldhoven is afgelast wegens te weinig inschrijvingen!

In november gaan we vergaderen over hoe we het volgend jaar aanpakken.

Ja, ik hoorde het vandaag op de wedstrijd ook dat die niet doorging. Ik dacht dat enkel de belgen niet naar daar zouden gaan, maar het blijkt dat gewoon alles is afgelast voor Veldhoven.

Hoe kan dit eigenlijk gebeuren? Je zou toch denken dat - ter promotie - de menners toch wel hun paarden willen showen aan het volk om zo meer liefhebbers te kweken?

Trouwens, vandaag was het de laatste regionale wedstrijd die mijn instructrice reed, ik groomde. We zijn 3de bij de fokmerries geworden. Sil liep qua benenwerk heel goed, maar liet iets haar hoofd hangen. We hadden eerlijkheidshalve afgelopen week ook niet getraind. Ik denk dat hier de oorzaak lag. We hebben haar ook al terug op de basisbrok Tradition gezet en niet meer op Perfomix, maar ze stond heet genoeg dus hieraan zal het zeker niet liggen.

Volgende week is het provinciaal tornooi!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 23:03

Er is blijkbaar niet genoeg animo voor dit soort wedstrijden. Ik zou het stel dat ik tuigers had, een mooie gelegenheid vinden om mijn paard te laten wennen aan alles onder een rustige sfeer.
Ik vind het voor de hoofd organisatie ook erg jammer, die steken er zoveel tijd in. Álles was al rond.

gefeliciteerd met de 3e plaats!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 06:52

Ik weet wie Linda Boelens is, maar ken haar niet persoonlijk.
Wist niet dat ze met hackney's reed? Maar zie haar wel inderdaad in een uitslagenlijst staan, maar maar 1 keer.
In Norg was ik niet, ik rijd op dit moment enkel categorie 3/4 in regio zuid, Norg is categorie 1.

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 16:55

Neonlight schreef:
Ik weet wie Linda Boelens is, maar ken haar niet persoonlijk.
Wist niet dat ze met hackney's reed? Maar zie haar wel inderdaad in een uitslagenlijst staan, maar maar 1 keer.
In Norg was ik niet, ik rijd op dit moment enkel categorie 3/4 in regio zuid, Norg is categorie 1.

ja, maar dat is ook maar sinds kort. ik weet niet precies, maar heb opgevangen dat ze een hackney zocht om te kopen ofzo, omdat de meesten maar heel goedkoop waren in verhouding tot de tuigpaarden, en ze dat ook wel leuk vond.

je gaat dan zeker ook niet naar het NIC? das toch alleen voor nationale rijders en taveno (tuigpaarden vereniging noord)?