[AR] [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marga1

Re: [AR] [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 13:28

Misschien een bont onderlegger eronder, kan voldoende zijn.

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 13:32

cinniz123 schreef:
Heeft toevallig iemand hier de Zilco sl maat shet schoft met losse draagriem en zou het voor mij op willen meten?

Ik heb momenteel de zilco sl deluxe maat shet maar al heel wat jaren en mn pony is inmiddels enorm afgevallen dus is veel te ruim geworden.
Nu een mini besteld maar twijfel of deze niet weer te klein zal zijn.

Ik heb voor mijn luxe gebouwde shet van 1.03m een Zilco mini met losse draagriem. De shet-versie was hem te groot/lang, die kwam zowat in zijn oksels uit. Mijn andere shet, wel als een buffel gebouwd (niet te dik, zelfde stokmaat) loopt daarentegen met de pony versie van de Zilco met losse draagriem. Als je wilt dat ik iets voor je opmeet aan 1 van de 2 schoftjes, stuur me dan maar PB.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 13:37

marga1 schreef:
Misschien een bont onderlegger eronder, kan voldoende zijn.

Nee ik vrees van niet want de lichtogen hangen nu zelfs lager en zitten al op het hoogste gaatje.
Hij is echt heel veel minder dik nu.
En ik wil gewoon een goed passend tuig ,een zadel wat niet meer past leg je ook geen extra dikke pad onder toch.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 13:41

criollo_yess schreef:
cinniz123 schreef:
Heeft toevallig iemand hier de Zilco sl maat shet schoft met losse draagriem en zou het voor mij op willen meten?

Ik heb momenteel de zilco sl deluxe maat shet maar al heel wat jaren en mn pony is inmiddels enorm afgevallen dus is veel te ruim geworden.
Nu een mini besteld maar twijfel of deze niet weer te klein zal zijn.

Ik heb voor mijn luxe gebouwde shet van 1.03m een Zilco mini met losse draagriem. De shet-versie was hem te groot/lang, die kwam zowat in zijn oksels uit. Mijn andere shet, wel als een buffel gebouwd (niet te dik, zelfde stokmaat) loopt daarentegen met de pony versie van de Zilco met losse draagriem. Als je wilt dat ik iets voor je opmeet aan 1 van de 2 schoftjes, stuur me dan maar PB.

Thanks hier kan ik wat mee!
Ik heb een luxe gebouwde(als hij dus niet modder vet is) van 97cm en wat jij beschrijft kwa oksels heb ik het idee dus nu met mn huidige dus denk dat ik indd de maat mini moet aanhouden.

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 13:47

cinniz123 schreef:
Thanks hier kan ik wat mee!
Ik heb een luxe gebouwde(als hij dus niet modder vet is) van 97cm en wat jij beschrijft kwa oksels heb ik het idee dus nu met mn huidige dus denk dat ik indd de maat mini moet aanhouden.

Ja, ik heb graag de singel wat langer en daardoor de gespen mooi hoog. Dat is comfortabeler voor de pony en voorkomt wondjes bij de oksel. Dit is de shet met de mini-schoft.

Afbeelding

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 13:54

Lastig te zien maar snap wel wat je bedoelt.
Ik heb nu indd dat singel en schoft elkaar bijna raken terwijl dat niet zo was en kan wel kleinere singel nemen maar dan heb je zoveel gesp bij de oksels.

Bwor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 16:50

Dennis schreef:
Maar, ik weeg ook 50 kilo, en krijg een 19" nooit in evenwicht achter mijn pony's van 101 en 104 omdat ik te licht ben, en te korte pootjes heb. Mijn stoel steekt flink uit over de achterkant, meer naar achter gaat niet omdat ik dan niet meer bij de voetsteunen kan (die al tegen het frame aan zitten, dus niet mee naar achter kunnen).

Een 16" gaat net kwa evenwicht op deze manier, maar lager zitten wil ik niet.
Ik heb dus klosjes onder mijn stoel gemaakt, het evenwicht van een 16" en de hoogte van een 19".

Of ik moet echt een berg gewicht achter aan mij stoel gaan hangen bij een 19".

Nog bedankt voor de tips! Ik kwam een 17 inch tegen dus ga daar mee aan de slag. Vind het nog best lastig om alles goed in balans te krijgen. En aan het einde was de concentratie van de pony op dus morgen weer een poging.

Aan het einde had ik net de stoel weer te ver naar achteren waardoor ik te makkelijk achter over kiepte en hij niet stabiel bleef zweven. Nog even puzzelen dus

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 12:36

Maat mini is binnen.
En lichtogen kunnen nu hoger wat het waarschijnlijk wel makkelijker maakt om de sulky af te stellen.
Ik heb ook veel minder lange riemen over bij de lichtogen en singel.
Wat denken jullie?
Degene met lichtogen is mijn huidige maat shet maar die is dus veel te ruim geworden.

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 12:48

Gebruik jij nog een onderlegger erbij? Zo ja, zou ik denken dat je "oude" schoftje best nog kan. Misschien nog even foto's maken vanuit iets lagere positie, okselhoogte.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 13:05

Nee heb geen onderlegger maar zou tzt wel misschien een leuk kleurtje willen maar daar ben ik nog niet overuit.
Zal van de week ook even meerdere foto’s maken.

Probleem wat ik nu heb met huidige schoft is dat nu hij zo smal is geworden de lichtogen te laag hangen waardoor ik mn hca lastig afgesteld krijg.
Dit is wel een bekend probleem icm met dit tuig maar was wel te doen toen hij dikker was.
Zn schoft schuift nu en kan niet meer verder aansingelen de singel stoten moet ik door de lus van de buiten singel heen doen.
Kleinere singel zou kunnen maar vraag me af of het schoftje dan niet nog blijft schuiven en blijf dan nog een heel eind singelstoten overhouden.
Omdat alles zo ver naar beneden zit dacht ik misschien beter een maat mini proberen zodat hij niet alles in zn oksel heeft zitten.
Als ik kijk bij Zilco kijk zou de maat shet met losse draagriem groter moeten zijn als de maat shet die ik nu heb en heb dan waars weer dat de lichtogen te laag zullen zitten?

Voor/na foto dus dan zie je waardoor ik zoveel ruimte nu over heb :')

Afbeelding

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 13:21

Supergoed dat je je pony zoveel slanker hebt gekregen, zal zijn gezondheid goed doen. Lijkt aan de hand van je foto's dat de lichtogen bij de mini-schoft idd wat hoger kunnen. Hoewel je met de losse draagriem wel wat speling moet houden, zodat de riem ook kan schuiven. Dus als het jou het meest over de positie van de lichtogen gaat, dan zou ik idd de mini gaan gebruiken.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 13:27

criollo_yess schreef:
Supergoed dat je je pony zoveel slanker hebt gekregen, zal zijn gezondheid goed doen. Lijkt aan de hand van je foto's dat de lichtogen bij de mini-schoft idd wat hoger kunnen. Hoewel je met de losse draagriem wel wat speling moet houden, zodat de riem ook kan schuiven. Dus als het jou het meest over de positie van de lichtogen gaat, dan zou ik idd de mini gaan gebruiken.

Ja tis een beetje alles bij elkaar dat ik denk dat mini beter zal passen maar twijfel als je de mini zo ziet of het niet te kort is maar dat komt misschien omdat ik nu tt lang gewend ben bij hem .

Ja kwa gezondheid hadden we ook geen andere keus dan het roer drastisch om en nooit meer op gras maar dat is een ander verhaal.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 20:23

Is er iemand die het stappenplan voor het afstellen van de Pien heeft?met name de luchtvering hoeveel bar erin moet ect

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 20:45

cinniz123 schreef:
Is er iemand die het stappenplan voor het afstellen van de Pien heeft?met name de luchtvering hoeveel bar erin moet ect

Ik heb de luchtvering altijd op 1.5 bar en de banden op 2.4 bar. Rij vooral in het bos, hobbel de bobbel, en dan is het wel fijn als de luchtvering niet al te hard staat. Maar je moet daar zelf even je weg in vinden.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 20:47

criollo_yess schreef:
cinniz123 schreef:

Ik heb de luchtvering altijd op 1.5 bar en de banden op 2.4 bar. Rij vooral in het bos, hobbel de bobbel, en dan is het wel fijn als de luchtvering niet al te hard staat. Maar je moet daar zelf even je weg in vinden.

Oke top ga ik mee aan de slag!
Zag een filmpje langs komen met het verhaal als je luchtvering niet goed is is je balans gedoemd te mislukken.
Dus beter even vragen voordat ik ga lopen klooien :')

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 23:14

criollo_yess schreef:
cinniz123 schreef:

Ik heb de luchtbalg rond de 1.8 bar staan. Maar het is ook afhankelijk van je eigen gewicht. Ik weeg 66kg en zit graag wat hoger en stugger.

Banden heb ik op maximale druk zoals aangegeven op de band. Weet zo uit m'n hoofd niet wat dat is.

Ik controleer beide elke 2 maanden.

Amyd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 09:27

Ik men met mijn pony met hca sulky in het bos.
Ik merk vaak dat al ik een korte heuvel oprijd dat de sulky naar voren klapt en in de ligt ogen gaat hangen.
Terwijl de sulky normaal gesproken goed zweeft.
Moet ik mijn stoeltje nu toch nog meer naar achteren zetten?

Bwor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 16:35

Is er toevallig iemand hier die zijn/haar hca of tjeu Sabine 19 inch verkoopt? Ik zoek toch een maatje groter

Heb zelf nog een 17 inch voor de liefhebber ☺️

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 16:37

Kan je geen losse 19 inch wielen kopen bij hca?