Update vanuit Friesland van de trainer Jacky Mollema:
Madness had wat sporen van bloed in de neus bij het uitstappen na de koers. Gezien het verloop van de koers gingen bij mij alarm bellen rinkelen om het serieus te nemen. Daarop heb ik een afspraak gemaakt bij de kliniek in Wolvega en heb ik Madness laten scopen. Daar werd zijn probleem snel duidelijk. Entrapment!!! Dat wil zeggen in Jip en Janneke taal dat een flap slijmvlies als een capuchon om het strottenhoofd vouwt. Dit zorgt voor een obstructie van de keelopening. Dit is te verhelpen met een operatie waarbij met gebruik van laser een kleine inkeping gemaakt wordt, waardoor de slijmvliesflap weer terug op zijn plek kan vallen. Madness is gisteren met succes geopereerd en vandaag gaan ze kijken of ze nog een stukje moeten laseren of het zo kunnen laten. Dan is het rust en afwachten. De kliniek zegt dat 74% van de paarden functionerend terugkomt in de sport. Dus hopen dat wij daar bij te horen. Het houdt in dat we als alles goed verloopt het grootste gedeelte van zijn hobby het grasbaan seizoen nog kunnen halen. Ik hoop dat jullie met ons duimen op een goede afloop. mvg Jack Mollema
Jazeker een fijne kliniek. Er wordt goed voor hem gezorgd.
Pffff onwijs schrikken. Maar Madness staat er goed bij, eet en drinkt goed en hij is topfit, dus alle hoop. Ik had er nog nooit van gehoord. Belangrijkste is dat hij goed herstelt en snel lekker naar huis mag.
prompter
Geplaatst: 11-03-26 13:24
Is dat onderdeel van Dorsal displacement of the soft palate, of iets op zichzelf staands? Ik heb twee paarden met ddsp gehad (moeder en zoon, het is erfelijk) maar dat hoefde niet geopereerd te worden, kon met harnachement opgelost worden.
In ieder geval beterschap voor Madje, goed dat je hem na hebt laten kijken