[AR] [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 11:27

MaritB schreef:
Ik zou dan toch zwart nemen en voor zilco gaan..

Nee wil echt geen zwart. Ik heb nu zwart leer en dat staat echt voor geen meter. Het bruin op bovenstaande foto is mij zelfs nog te donker. Ik wil cognac. :+

Ik heb ooit iets gevonden wat prachtig was, was ook een website van, ik weet alleen de naam niet meer… Was wel erg duur maar goed dan heb je ook wat.

Edit: gevonden!

www.sammentuigen.nl

MaritB

Re: [AR] [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 20:38

Oh ja! Sam tuigen zijn fantastisch!

Peerzah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 08:36

Voor mijn pony van 1,18(ongeveer) heb ik een Hca sulky gevonden 23inch.

19inch heb ik al gepast, die is zoiezo te klein.

Nu heb ik de maten doorgestuurd gekregen en naast mijn pony gezet, en het ziet er allemaal best klein uit...

Wat vinden jullie, zou dit passen?

Dit is de 19inch

Afbeelding

Dit zijn alle afmetingen die ik heb doorgekregen van de 23inch

Hoogte van het frame zelf
Afbeelding

Hoogte van de stoel
Afbeelding

En hoogte van de uiteinden van de lamoenen waneer die horizontaal staan.
Afbeelding

Ik wil graag dat het mooi in evenwicht zit en ook uitziet. De 19inch had misschien gekund, maar het ziet er wel echt klein uit.

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 09:06

Ik denk dat 23 inch mooi zou passen!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 12:01

Ik denk dat het prima kan.
Mocht je zelf toch nog iets hoger willen zitten kan je nog een blokje onder je stoeltje maken.

Heb ik met mijn 16" achter pony's van net boven de meter ook gedaan. Kwa zithoogte is 19" mooier, maar die krijg ik niet in evenwicht omdat ik zelf te klein en licht ben.

speciallover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 00:01

Hoi allemaal! Ik overweeg een eigen sulky aan te schaffen voor mijn verzorgpony (95 cm, stevig type Shetlander). We hebben nu een cavalettie, maar die is niet in goede staat en moeilijk in balans te krijgen. Omdat mennen hem veel plezier geeft en ik mogelijk in de toekomst een eigen, iets grotere Shetlander wil aanschaffen, lijkt een eigen sulky nu een betere optie. Ik twijfel echter tussen een 16 inch en 19 inch model, en ben nog niet uit over het merk. Op dit moment spreekt de Pien van Tjeu me het meest aan vanwege zitcomfort en compleetheid, maar ik overweeg ook een HCA.

Mijn vragen:

Hoe beïnvloedt het gewicht van de menner de keuze van de sulkymaat? Zou je bij een zwaardere menner bijvoorbeeld eerder een 19 inch kiezen? Ik ben 1,74 m en niet licht (samen met de sulky blijf ik onder het gewicht van de pony).

Is er een model sulky die beter geschikt zijn voor een zwaardere menner? Heeft iemand hier ervaring mee, bijvoorbeeld in hoe dit de balans en het rijcomfort beïnvloedt?

Vervoer: Kan een Pien of HCA sulky achterin een stationwagon, of is een aanhanger echt nodig? De cavalettie past in mijn auto. Dit is voor mij praktisch omdat ik geen aanhanger heb, en ik denk dat ik de sulky in hele natte of koude periodes toch even thuis zal moeten zetten, omdat ik op stal echt alleen de optie heb om hem onder een zeiltje op te slaan.

De opslag is überhaupt nog een lastige kwestie voor me, aangezien het idee van een gloednieuwe sulky op een weiland onder een zeiltje toch wel een beetje pijn aan mijn hart doet, dus handige opslag-tips zijn ook zeker welkom.

Ik hoor graag jullie ervaringen en advies!

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 16:48

Ik zou een 16 inch nemen. Ik heb mijn 19 inch nooit goed in balans gekregen helaas. De lengte en het gewicht van de menner maken daarbij veel verschil! Mijn pony is ongeveer 96 cm en ik ben 1.80 en heb mijn 19 inch sulky kunnen testen met 70 kg en op mijn zwaarst met 92 kg. Conclusie: nooit lekker in balans gekregen en ik moest altijd achterover hangen om te zorgen dat ie zwevend bleef. Niet echt een ontspannen ritje..
Nu rij ik met een 16 inch tweewieler (de Ellen mini) en weeg ik 79 kg en die hangt perfect. Mijn man van 100 kg kan er ook goed mee rijden, en met ons alletwee erop is er ook nog steeds geen enkel probleem :) Meestal rij ik alleen, maar als mijn man rijdt, of we rijden samen dan hoef ik alleen het bankje iets naar voren te schuiven. Het bankje is super makkelijk en snel te verstellen (lukt binnen een paar seconden) en dat vind ik wel echt heel handig als mijn man onderweg bijvoorbeeld voor een stuk afstapt op een onverharde weg of als we langere tijd berg op rijden.

Mijn tweewieler past achterin mijn jeep, maar dan moet ie wel deels uit elkaar. Ik vind dat zelf niet erg, maar als ie op de trailer mee kan dan heeft dat wel altijd mijn voorkeur. Dat scheelt toch weer wat gedoe.

Ik denk dat je met jouw lengte en de hoogte van jouw pony het beste een 16 inch kunt nemen. Al is dat lastig te zeggen omdat ik je gewicht niet weet. Maar ik durf uit ervaring wel te zeggen dat het tot en met 100 kilo lastig is een 19 inch sulky in balans te krijgen bij een pony met deze stokmaat. Misschien dat dat met de Pien anders is, dat weet ik niet..

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 19:44

Ik ben zelf 1.62 en vrij zwaar en heb zowel de 16 als de 19 inch niet mooi in balans gehad achter mijn pony van 1.07.

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 12:13

Hebben jullie al gelezen over deze idiote beslissing van de knhs? Mensen boven de 18 mogen niet meer met een sulky starten.
M.a.w. je moet een zwaardere kar kopen, die erachter hangen en dan mag je wél starten. 8)7 En dat is dan volgens hen om het welzijn te waarborgen. Maar juist het tegenovergestelde gebeurt!

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 12:20

Ik mag sowieso vanaf 2027 niet meer starten als ik al zou willen. Mijn pony's zijn 85cm. :o
Tijd om dat lidmaatschap op te zeggen, die had ik nog achter de hand voor het geval dat ik ooit wedstrijden ging rijden. Maar knhs kan de pot op wat mij betreft. :evaw:

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 12:28

Dat inderdaad ook nog. Nu raakt mij dat niet omdat ik alleen grote maat pony’s houd. Maar echt… Hoe bizar dat je gewoon als volwassene niet meer mag starten. Alsof pony’s alleen voor kinderen zijn!?

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 13:46

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 14:03

Is er iemand in dit topic die met een sulky Pien rijdt? Ik heb nu een hca maar vind dat opstappen we een dingetje. Ik was benieuwd hoe je bij een Pien opstapt. Heeft iemand daar een foto of filmpje van?

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 14:29

har166 schreef:
Is er iemand in dit topic die met een sulky Pien rijdt? Ik heb nu een hca maar vind dat opstappen we een dingetje. Ik was benieuwd hoe je bij een Pien opstapt. Heeft iemand daar een foto of filmpje van?

Ik woon 20 min bij je vandaan, mocht je eens een Pien willen zien/uitproberen ben je welkom. Stuur maar PB.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 14:36

Super! Ik heb je een pb gestuurd.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 17:27

har166 schreef:

Ik heb toevallig sinds begin dit jaar een Pien (19 inch achter een pony van 1.06 en ik ben zelf zo’n 70kg en 1.75)

Opstappen is een eitje, achter de sulky staan, linkervoet op de lage voetsteun links en je rechterbeen been voor de stoel zwaaien (evt even met je knie op de stoel als pony niet stil wil staan zoals die van mij). Echt ideaal.

Ik heb heel veel sulky’s gehad/gebruikt in de afgelopen 15 jaar (HCA 16 inch, HCA 19 inch, Kraay Gig, Van der mee tweewieler, Tjeu Sabine 19 inch, cavaletti) voor pony’s tussen de meter en 1,15 hoog. (En ook net zo veel vierwielers, maar dat even terzijde)
Deze Pien is zonder twijfel de beste! Mega comfortabel, erg goed in balans, makkelijk op en af stappen, de stoel is makkelijk verstelbaar dus ik kan per ondergrond de balans nog even perfectioneren, goede bouwkwaliteit en de prijs is ook netjes. En nee ik wordt niet gesponsord;-) Gewoon een tevreden klant die enorm veel plezier dankzij de sulky heb terug gevonden met mijn pony.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 17:46

Haha nou dat klink veelbelovend! Ik vind de hca lekker licht, handzaam en zit prima tijdens de korte ritjes die ik tot nu toe heb gedaan. Ik ben nog bezig met beleren en stap regelmatig even af om zijn hartslag weer te laten zakken. We hadden laatst een lesweekend met een hartslagmeter en de waardes waren normaal maar lopen te langzaam terug. Dus ik kreeg het advies af en toe af te stappen en een stukje te lopen. Hij heeft nu 8 keer voor de sulky gelopen met iemand erop dus we doen rustig aan. Maar ik kan met die hca niet snel/veilig in m'n eentje opstappen en afstappen.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 19:10

Hoe is de pien kwa lamoen?
Het eerste model werd verkocht als rvs lamoen stokken maar dat was het niet die waren heel zwaar (en geverfd) waardoor het in balans brengen niet te doen was.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 08:45

cinniz123 schreef:
Hoe is de pien kwa lamoen?
Het eerste model werd verkocht als rvs lamoen stokken maar dat was het niet die waren heel zwaar (en geverfd) waardoor het in balans brengen niet te doen was.

Ik heb RVS lamoen, en mijn Pien is zoals ik al zei echt briljant in balans. Nog nooit een sulky gehad die zo makkelijk en goed in balans is.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 06:50

Daar sluit ik me bij aan, ik heb eerder een HCA gehad en de Pien is echt een flinke upgrade.

Modw

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 20:11

Er komen allerlei sulkys voorbij. Zelf heb ik een pirouette en een HCA gehad. Van beide plezier beleefd , echter de prouette was toch minder sterk de HSA vond ik lastig opstappen en had geen rem. Op de menvereniging en soms bij ritten zie ik de Pien voorbij komen. Ook niet gek, maar ik ben overgestapt naar een Hulsmann sulky. Deze wordt in Duitsland gemaakt. Ik kon mijn gewicht en de pony maat doorgeven. Het opstappen is voor een dame van half zeventig een fluitje van een cent. Ik ben er zeer tevreden mee. Misschien een tip voor iemand die een nieuwe sulky zou willen kopen. Ook worden ze op de Duitse e bay aangeboden. Daar staan veel meer gigs en sulkys voor de kleintjes dan in Nederland. Mocht je deze willen zien ben je welkom.

Modw

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 20:12

Er komen allerlei sulkys voorbij. Zelf heb ik een pirouette en een HCA gehad. Van beide plezier beleefd , echter de prouette was toch minder sterk de HSA vond ik lastig opstappen en had geen rem. Op de menvereniging en soms bij ritten zie ik de Pien voorbij komen. Ook niet gek, maar ik ben overgestapt naar een Hulsmann sulky. Deze wordt in Duitsland gemaakt. Ik kon mijn gewicht en de pony maat doorgeven. Het opstappen is voor een dame van half zeventig een fluitje van een cent. Ik ben er zeer tevreden mee. Misschien een tip voor iemand die een nieuwe sulky zou willen kopen. Ook worden ze op de Duitse e bay aangeboden. Daar staan veel meer gigs en sulkys voor de kleintjes dan in Nederland. Mocht je deze willen zien ben je welkom.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 23:40

Stipje hier: ik lees graag even mee. Heb een gelderse Merrie die ik oa voor de sulky wil beleren maar ik merk dat de meeste sulkys voor ponies of kleine paarden zijn. Ik ga het topic even doorbladeren voor tips

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 14:15

@hinke, uit interesse, waarom kies je voor een sulky?

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 17:09

har166 schreef:
@hinke, uit interesse, waarom kies je voor een sulky?

We hadden altijd een sulky, is wat handzamer en makkelijker qua inspannen. En je kunt er sneller afkomen als het mis gaat. En we hebben al een marathonwagen, dus die hoeven we niet meer :)