Nieuwe dvd Nevzorov met uitleg methode

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

HippoLogic

Re: Nieuwe dvd Nevzorov met uitleg methode

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 10:04

Van de site gehaald, die de clinic organiseert:
Citaat:
Donald volgt ook de methode van Alexander Nevzorov uit Rusland (Zie artikel Amazone, uitgave augustus 2006)

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 10:55

Joh, det hij wel Haute Ecole ?

Het ziet er zo... uh... ja... niet Haute Ecole uit namelijk. Het artikel ken ik in twee versies, Russisch en NL, een wereld van verschil dus ik dacht, misschien, nou ja.

Gunst, nou uik wil wel eens een Haute Ecole zien, heb Donald ooit nog wel eens geholpen, hij spreekt toch niet onaardig over mijn he Knipoog Hij deed zich zo aardig voor. Zijn motto is "Het paard heeft altijd gelijk". Ben benieuwd, maar wel een kostbaar iets, 350 met paard, dat durf ik niet eens te vragen.
Maar ja, ik doe ook simpel Alta Escuela en Doma Vaquera en een beetje klassiek, dus jah....wie ben ik

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 16:59

PeruaansePas schreef:
Van de site gehaald, die de clinic organiseert:
Citaat:
Donald volgt ook de methode van Alexander Nevzorov uit Rusland (Zie artikel Amazone, uitgave augustus 2006)

Hij doet geen echt Haute Ecole. Ik heb hem trouwens nog nooit iets van hem gezien wat op een capriool leek eerder gewoon op het paard zitten (zonder verzameling).
Ook zijn cursusdeelenemers zitten erop zonder verzameling en bij Nevzorov was het verboden om te rijden voor een jaar en zeker mag je geen paard rijden zonder verzameling. Gut gut schande!!!

Maar ach hij is de officiele NHE representant, toch?

Basje98

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 20:27

Citaat:
Geen hengsten ?

Jep, daar was ik ook al heel blij mee... maar een beetje duur is het zeker weten, misschien ga ik las toeschouwer.
Overigens, 13/4 tot 17/4 is Honza Blaha in Arnhem, (ik geloof ongeveer net zo duur). Hij staat ook als vriend vermeld op de AN-site.

Citaat:
Werken vanuit stilstand is niet nieuw

Klopt, is erg zuidelijk ja, Philippe Karl werkt eigenlijk ook zo.

Citaat:
Ik zag dat Nevzorov bij het aanleren van de verzameling vanuit stilstand werkt en bij de hoofdhalshouding begint. In feite komt zijn verzameling dus van voor naar achter tot stand ipv van 'van achter naar voren'. Nors opkijken Zou dat verschil maken?

Werken we niet eigenlijk in de MD ook van voor naar achter? Daar wordt toch ook de hoofd-halshouding beinvloed en dan "ertegenaan" gedreven?

Ik denk dat er in de KD (waar voor mij ook AN toe behoord) alle 'onderdelen' onafhankelijk van elkaar worden geoefend, om ze daarna samentevoegen.

Citaat:
geen tips om mn pony het spelen leuk te gaan vinden?

Misschien met iets 'engs' proberen te beinvloeden, bijvoorbeeld een groot plastic zeil? Of een paraplu? Gewoon een beetje zelf mee spelen, dan komt ze waarschijlijk vanzelf een keer kijken?

Citaat:
Zag overigens in een blad een artikel ver piaffe voor beginners, misschien wat voor...?

Tja, dat is een beetje een nadeel aan dat tijdschrift (heb ook een abo). Zo gemakkelijk als men het daar laat zien is het ook weer niet, en voordat je aan zoiets begint moet er al een hoop werk aan vooraf zijn gegaan.
Mijn pony, die ik het ook aan het leren ben, (nee, niet uit het tijdschrift en ook al iets langer) loopt al travers in stap en draf en laat ook al enige verzameling zien...

Citaat:
maar goed daarom mijn oersoonlijke voorkeur in de oude school, de Saanse, Portugese en Italiaanse wijze.

Ja, dat is ieder zn eigen keuze, waar hij/zij zichzelf ook prettig bij voelt. Alleen vergeten daarbij velen het welzijn van het paard, dat is zo jammer. Voor mij zijn deze rijwijzen nog logisch opgebouwd, er zit een verklaring achter die (grotendeels) klopt, net als de Franse school. Hoewel, als je in Duitsland een "Spaans" paard te koop ziet, zie je er al ovaak bijstaan, dat ie in Duitsland beleerd is... omdat de "Spaanse" rijstijl ook niet altijd helemaal paardvriendelijk wordt toegepast... (denk aan neuzen met littekens van de - verkeerd gebruikte - seretta)Daar worden de paarden ook vaak niet in de achterhand getraint. Als ie zn beentje mooi optilt en het show-effect er is (wat voor een leek snel gedaan is bij zulke paardjes) zit het wel goed...

Ik denk dus, dat je met zo'n methode die totaal op het welbevinden van een paard is gericht (AN), minder fout kunt doen dan bv met de moderne dressuur.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 00:18

Basje98 schreef:
Werken we niet eigenlijk in de MD ook van voor naar achter? Daar wordt toch ook de hoofd-halshouding beinvloed en dan "ertegenaan" gedreven?

MD, waar stond dat ook al weer voor? Blond

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 08:08

Citaat:
Overigens, 13/4 tot 17/4 is Honza Blaha in Arnhem, (ik geloof ongeveer net zo duur). Hij staat ook als vriend vermeld op de AN-site.

Honza is wel een stukje goedkoper, 125 euro + 15 euro bakkosten, en toeschouwers 35 euro.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 11:07

Jen33 schreef:
geen tips om mn pony het spelen leuk te gaan vinden? heb gister een uur in de weide gezeten maar nee hoor haha elke keer komen kijken of ik toch nog eten had en even knuffelen maar wat doen Clown

Als je blijft zitten zal er niet veel van komen, je moet je echt gaan bewegen. Maak gekke sprongen ga van mij part dansen etc. als je maar beweegt en plezier hebt.
Je pony zal na een tijdje wel mee in het spel gaan omdat die ziet dat je plezier hebt als je je beweegt. Lomp zitten wachten wekt niet bepaald adrenaline op.

yyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 13:10

hihi dat is dan ook weer een probleem met mn rug Boos!

moet wel heel iets ergs engs uit de kast halen dan, aangezien ze redelijk bomproof is. we hebben altijd enge dingen geprobeert een klein pionnetje op zn rug of oor. een band om dr nek doen plastic zwaaien daar is ze dus al niet meer voor geintereseerd. ze is erg makkelijk ze laat me alles doen bij haar ze vind het allemaal best. ze trekt zich niks aan van het draad en als ze dan half er onder door zit en ze weet niet meer hoe ze terug moet komen, gaat ze gewoon staan wachten tot ik dr help. raakt niet in paniek ofzo.. wel een vertrouwens band dus want anderen kunnen echt niet zoveel met dr! wel veel aangezien ze redelijk makkelijk is maar anderen maar zo vertrouwen nee dat niet!

jammer dat die 'clinic' zo duur is..

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 16:15

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 16:31

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 22:11

erg leuk !

mjam... smullen.. Ja

Basje98

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 23:25

PeruaansePas schreef:
Basje98 schreef:

MD, waar stond dat ook al weer voor? Blond

MD Moderne Dressuur
KD Klassieke Dressuur

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 23:45

Zouden ze het in St Petersburg soms druk hebben met andere dingen, het is zo stil vanuit de Nevzorov schoolmembers. Ik mis de feed back en de positieve instelling een beetje.
Men voelt zich toch niet verheven, neem ik aan, naar ons Yahoos.

Ik ben best wel benieuwd wat x4ytm2 vindt van Donald Newe, de NHE afgevaardigde die Hoge School, Haute Ecole clinician is. Misschien is er ergens anders wel een plaatje te vinden van zijn kunsten. Misschien zijn kunstjes als liggen en zitten ook Haute Ecole, want dat kan ie wel geloof ik. Is dat zo, is dat ook Nevzorovs Haute Ecole ?
Eigenlijk bedoel ik terug on topic, even een impulsje ....het is zo stil. Zou Poetin weten over Nevzorov, en zou Kasparov hem ook kennen, er zitten vier paarden in het schaakspel.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 23:51

Dank je Basje, ik was het even kwijt...

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 11:30

ik ben even helemaal in to the citaten geloof ik Haha!

Citaat:
The Sylvia Loch Classical Dressage System - Why It Doesn't Exist?
The answer to this question is as simple as the answer to the next. Like the wheel, Classical Dressage cannot be reinvented - it is as old as the hills! How therefore could I ever make such a claim? Seriously, there is no new system. Those people who trade on their own names to promote something, which was discovered, practised and written about hundreds of years before the birth of Christ can best be described as good salesmen and women. Podhajsky didn't teach the Podhajsky Method, Oliveira didn't teach the Oliveira Technique....although attitudes and interpretations may change, all bowed to the wisdom of the past!

en lees voor de eerste zin ieder andere rijmethode met willekeurige welke naam...

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 11:47

Alleen de interpretaties kunnen verschillen en ook de prioriteiten.
Ik heb geleerd:
Subtleness, shape, tact, schwung, tempo.
Eerst subtelness: ontspannen, licht zijn in de hulpen, slechts licht contact met de mond.
Dan de vorm, eerst voorwaarts-neerwaarts dan steling en buiging, binnenheup van het paard laten zakken, binnen achterbeen onder plaatsen en zo van achter laten zakken en van voren laten oprichten.
Dan tact, zorgen voor regelmaat in de gangen, eerst in stap, dan draf en galop.
Schwung, het paard zakt afwisselend links en rechts in de heup, de ruggegraat swingt.
Dan pas tempo waarbij stuwkracht wordt toegevoegd en de uitgestrekte gangen correct kunnen worden gereden.

net als bij hety "skala" kan je deze eigenschappen natuurlijk liet los van elkaar zien, maar omdat de meeste van ons niet zo getalenteerd zijn dat ze alle 5 evengoed kan focussen, leg je de nadruk steeds op een aspect.

anderen gaan bijvoorbeeld eerder voor tempo en dan pas de shape.

Dat is ook het verschil tussen Baucher en Steinbrecht!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 11:59

individuele paarden en individuele ruiters die een individuele combinatie vormen, immers is geen combinatie paard/ruiter gelijk.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 12:07

De paarden lopen en bewegen misschien hetzefde, maar ik moet toegeven dat er wel mensenmethodes zijn.
Niet iedereen snuffelt door het Scala, en het spijt me zeer maar op een gemiddelde manege of plek waar men zogenaamd leert paardrijden kijkt men je glazig aan als je vraagt of men ooit gehoord heeft van dergelijke zaken. Pluvinel? Steinbrecht, ja die kennen sommigen, ze kopen het boek en hebben het in de kast.
Ja, ik had ook vele boeken die ik nauwelijks had gelezen, maar basiskennis is een vereiste.

Mensen worden om de oren geslagen met termen als van achter naar voren, binnenbeen eraan (waaraan ? en hoe) aan de teugel en lukt dat nuet lekker dan pakken we de slof en trekken het koppie rond. Buigen zal ie...

Mocht dit wat sceptisch overkomen, klopt, ik was gisteren weer even op zo'n stal met huilende paardjes en griezelige stiltes als 'de baas' van de accomodatie vegend voorbij komt. De plek waar wij stonden is erg schoon, want de stalhouder veegt en veegt, trekt geen bek open en je voelt de minachting. Bah. Angst en beven, bij mens en paard.

LEUK paardrijden. Wat dat betreft zit die Rus niet zo verkeerd, stop er maar eens een jaar mee en ga iets aan je basisnivo doen.

Helaas Don Marcello., helemaal eens, maar nu de person zien te vinden die dat aan de gemiddelde leek kan uitleggen, en ook nog zo dat het LEUK wordt en is. Want niet iedereen is gezegend met een eigen plekkie zonder priemende ogen of een hijgende stalhouder in de nek.

Aargh.. soms heb ik zo de P aan die paardenwereld, afgunst, kift, haat en nijd, elkaar afzeiken, beterweten en op een ander neerkijken en wie is er de grootse banketstaaf.. het paard wat van niks weet, gewoon zichzelf is en blijft en gedienstig als het der is zijn/haar best doet, maar drommels goed voelt dat er spanning is.

Dank u voor deze tijd, moest het even kwijt.

PS Ben ook echt geen voorstander van Hr. Baucher, kan me verdraaid goed voorstellen wat Steinbrecht zijn irritatie was. Bovendien heeft Baucher twee versies, welke wordt gepakt is zaak van de ruiter, niet van het paard, die kiest niet, die onderwerpt zich. Zijn flexies worden momenteel verkocht als zoeten broodjes, deel 1, en de interpretatoe daarvan vind ik een beetje sneu voor de paarden zeg maar. Verschil amateur en professional, nee, de leek en de wat meer gevorderde.

Volgende week weer even lekker naar Spanje, paar weekjes bijscholen, weet je wat het verschil is, daar ben je gelijk vrienden en wil men alles voor je doen, paardenvolk daar is echt ietsje anders dan hier. Lekker verfrissend en positief, en sportief !
Wat zullen jullie me missen... Knipoog

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 12:27

Citaat:
Aargh.. soms heb ik zo de P aan die paardenwereld, afgunst, kift, haat en nijd, elkaar afzeiken, beterweten en op een ander neerkijken en wie is er de grootse banketstaaf.. het paard wat van niks weet, gewoon zichzelf is en blijft en gedienstig als het der is zijn/haar best doet, maar drommels goed voelt dat er spanning is.

Om op een ander neer te kijken moet die andere eeerst tegen je opkijken.
Vooroordelen vind ik een betere term voor de paardenwereld, tegenover beterweten kun je ook leren neer zetten, waarom beterweten mischien weten ze het gewoon beter.
Als je zo met de mensen in je omgeving bezig bent om die te benoemen, hun eigenschappen op te sommen dan ben je dus niet met je paard bezig.. jouw paard is dan de dupe van je eigen arrogantie, je eigen eigenschap om te kijken hoe je omgeving op jouw reageerd enhoe jij denkt dat die omgeving reageerd als je geen reactie waarneemt.
Kijken ze naar je zijn ze afgunstig, kijken ze niet dan zijn ze arrogant.
en zo zijn er tig tegenstellingen die mensen denken te zien Haha! Ik kijk naar mijn paarden, praat met mensen vaak helemaal niet over paarden.. we spreken af op concoursen, drinken koffie.. helpen als we gevraagd worden en bieden soms hulp aan..
Maar ben nog geen arrognatie, afzeikende mensen tegen gekomen op de clubs war mijn dochter rijdt.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 12:36

Bofferd Knipoog

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 14:12

Weet niet, denk dat het ook aan je eigen instelling ligt.. Ik huppel ook al wat jaartjes mee in de verschillende sportwerelden, ook paardensportwereld... maar merk dat het juist de mensen zijn die roepen van afgunst, arrogantie, neer kijken.. juist die maken geen contact met anderen, trekken conclussies enz.
voorbeeld: poosje terug een indoorwedstrijd. Moeders leest voor en kan in de kantine zien.. aantal clubgenoten met ouders kijken naar de proef in afwachting van de prijsuitreiking van hun klasse. de pony begint te bokken en de rest van de mensen in de kantine kijkt ook naar de bokkende pony.. (kind is blijven zitten maar de proef was over, iedereen vol lof over hoe het kind het oploste, is blijven zitten en zo rustig eronder bleef) In tussentijd (dat moeders en kind de pony naar de trailer brengen enz) is de prijsuitreiking en de meeste clubgenoten, ook ik, gaan naar huis.
Week later op les: Moeders vertelt het verhaal dat clubgenoten laagdunkend naar hun papierloze pony zaten te kijken, ze op hen neerkeken enz enz.
2 verhalen, 2 waarheden...
snap je wat ik bedoel?

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 15:04

Ja hoor Alane, iedereen die loswerkt met een paard en dat dier in de dure manegebodem wil laten rennen en rollen wordt juichend ontvangen. Men staat open op de gemiddelde stallen voor dit soort ontwikkelingen.
Vooral op de pensionstal, waar de meeste zijn, is het een groot feest en is iedereen zo sportief naar elkaar toe.

Citaat:
maar merk dat het juist de mensen zijn die roepen van afgunst, arrogantie, neer kijken.. juist die maken geen contact met anderen, trekken conclussies enz.

Als zondagmiddagwedstrijdmoeder is dat wellicht een andere wereld, ik draai nu zo'n 38 jaar mee in de paarden (sport) wereld. Ontwikkelingen en vele mensen die er mee stoppen vanwege het gekift. Misschien moet je daarvoor een op een pensionstal staan en melden dat je anders gaat doen dan anderen, NH ofzo, of NHE of gewoon beetje klooien en spelen met je paard, en niet in het keurslijf mee gaat lopen.
Mensen die andere dingen willen dan het conventionele worden niet zo aardig en open bekeken Alane, en niet iedereen heeft een paard thuis staan.
Leuk voorbeeld wat je gaf, erg verhelderend ook.

Dus nee, ik snap niet wat je bedoelt.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 16:10

Kijk alweer conclussies... Ik huppel iets minder lang mee... in de wedstrijdsport, recreatiesport, fokkerij, alternatieve manieren, hobby enz. En dus niet alleen bij de paarden, maar ook duiven, honden, voetbal.
Heb op handelsstallen gelopen, pensionstallen etc. En ja, als nieuwe klant/gast staat er geen welkomscommitee klaar. Dat maakt de overige klanten/gasten geen arrogante mensen die laagdunkend over je doen.
Ik ken ze ook, die clickertraining doen (hond en paard) is niet mij ding, kan gewoon niet tegen dat geklik van die dingen, maar dat zegt niets over die methode.
Een longeerverbod wordt soms gezien als anti-grondwerk/NH actie, dat het is om de bodem te sparen snapot schinbaar niemand.
Een verbod om het paard ls te laten lopen in de bak tijdens het spitsuur wordt vaak ook gezien als tegenwerken..
En zondagmiddagwedstrijdmoeder, ben ik alleen op de zondagmiddag, en niet op de overige dagen van de week.

Wat ik met mijn vorige bericht bedoelde is, dat mensen andere mensen in een hokje stoppen gewoon vanwege vooroordelen en verkeerde verwachtingen, die geven die andere mensen geen kans om kennis te maken, want ze zoeken alleen naar de bevestigingen van hun vooroordelen. Zoals ik heb willen laten zien in mijn voorbeeld, die moeder vind de andere ouders arrogant enz... en zag dus een bevestiging daarvan tijdens en na die proef, terwijl het allemaal minder waar was als zij dacht.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 16:47

Paardentango schreef:
Misschien moet je daarvoor een op een pensionstal staan en melden dat je anders gaat doen dan anderen, NH ofzo, of NHE of gewoon beetje klooien en spelen met je paard, en niet in het keurslijf mee gaat lopen.
Mensen die andere dingen willen dan het conventionele worden niet zo aardig en open bekeken Alane, en niet iedereen heeft een paard thuis staan.

Waarom zou je dat soort dingen in godsnaam moeten melden.
Ten eerste kies je nog altijd zelf waar je je paard stalt. Bevalt de ene stal niet (voor paard of mens) dan zoek je toch een andere? Heb ik ook gedaan hoor. Geen probleem.
Ten tweede helpt het ook niet altijd om zo hoogdravend te gaan vertellen dat jij het wel even anders doet. Ik zeg niks, tenzij mensen me om uitleg vragen over wat ik doe. Loswerken doe ik op maandagochtend, want loswerken in een bak waar anderen aan het rijden zijn kan niet. Maar ik wil dit zo nodig doen, dus ik ben verantwoordelijk om de juiste omstandigheden te creeeren om dit te doen.
Je hebt altijd een keuze in dit soort dingen.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 17:09

Nou moet je de dingen niet uit zijn verband trekken alsjeblieft, mijn reactie is algemeen bedoeld en niet persoonlijk.
Ik ben geen clickeraar en ben dat niet van plan ook, maar een paard na het werk laten rollen zit wel in mijn programma, als beloning voor het paard en het is goed voor het paardenlijf.

Er zijn veel mensen die niet zoveel keus hebben in de pensionstallen, om wat voor reden dan ook.
De dure manegebodems van heden worden niet meer aangelegd om een paard los te laten lopen, te rollen of vrij te werken, zelfs longeren kan vaak niet. Die mensen die kiezen voor grondwerk of wat dan ook worden niet overal erg gewaardeerd.

Blijkbaar is dat in het Noorden van het land anders, dat is mooi.