Monty Roberts filmje met Dandor zadelmak maken, interessant!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Waratje

Re: Monty Roberts filmje met Dandor zadelmak maken, interess

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 12:39

Lys schreef:
Als je ontevreden bent over de manier van werken van monty roberts
is de oplossing heel simpel.
Dan gebruik je die manier gewoon NIET!!

Daar gaat het mij totaal niet om, die methode gebruik is sowieso niet, heb het namelijk niet nodig bij onze paarden.
Waar het mij om gaat is mensen aan het zelf nadenken te zetten dat er misschien iets anders aan de hand is dan dat meneer Roberts loopt te verkondigen. Zelf waarnemen is het begin van je eigen paard gaan begrijpen, zelf nadenken naar aanleiding van verschillende stromingen kan maken dat je eindelijk snapt waarom je paard niet doet wat jij denkt te vragen, etc. En dan kun je kritisch gaan en blijven kijken naar de volgende nieuwe stroming en zelf beoordelen of het paardvriendelijk is of niet. Een aantal mensen in dit topic doen dit (pakt helaas niet zo goed uit voor meneer Roberts), maar een aantal blijft in de aanbidding hangen en kan ook niet inhoudelijk reageren op de minder dwepende commentaren.
Maar ja, zelf nadenken is natuurlijk ook wel heel vermoeiend Duivel

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 13:41

nogmaals iets over de join up.. Ik neem aan dat iedereen zijn paard wel eens longeert... Hoe zien jullie dat.. Dan zit hij vast aan een lijntje en hebben sommige onder ons nog een longeerzweep erbij ook. Hierbij gaat het paard na ong 3 rondjes al likken en kauwen en krijg je zijn oor. Wat doet iedereen dan, hij heeft nog niet hard gewerkt dus longeert iedereen zijn paard ong 20 a 30 min. Je blijft het paard hier dus maar weg sturen terwijl je met een join up het paard na uiterlijk 5 min naar binnen vraagt of in de meeste gevallen, het paard komt zelf al veel eerder naar binnen... Wat is dan erger.. Een join up? Of longeren van een half uur waarbij het paard vast zit en je inprincipe hetzelfde doet...

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 13:48

even een off-topic vraagje (schiet mij niet dood, he) Haha! Ergens werd hier Irwin genoemd. Is dat die persoon die in de Bit zei "parelli, dat werkt enkel bij die tamme quarters, maar een dominante warmbloed, daar helpt dit niet" ?? vind ik nogal een straffe uitspraak, namelijk. Heb zo het idee dat de verschillende NH-men elkaar nogal aanvallen. Cool

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 14:00

luxket schreef:
nogmaals iets over de join up.. Ik neem aan dat iedereen zijn paard wel eens longeert... Hoe zien jullie dat.. Dan zit hij vast aan een lijntje en hebben sommige onder ons nog een longeerzweep erbij ook. Hierbij gaat het paard na ong 3 rondjes al likken en kauwen en krijg je zijn oor. Wat doet iedereen dan, hij heeft nog niet hard gewerkt dus longeert iedereen zijn paard ong 20 a 30 min. Je blijft het paard hier dus maar weg sturen terwijl je met een join up het paard na uiterlijk 5 min naar binnen vraagt of in de meeste gevallen, het paard komt zelf al veel eerder naar binnen... Wat is dan erger.. Een join up? Of longeren van een half uur waarbij het paard vast zit en je inprincipe hetzelfde doet...

Longeren doe je met een heel andere energie naar het paard dan een join up. Het effect op het paard is ook heel anders. Dat jij dat niet ziet, kan ik niet helpen.......

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 14:04

sevke schreef:
even een off-topic vraagje (schiet mij niet dood, he) Haha! Ergens werd hier Irwin genoemd. Is dat die persoon die in de Bit zei "parelli, dat werkt enkel bij die tamme quarters, maar een dominante warmbloed, daar helpt dit niet" ?? vind ik nogal een straffe uitspraak, namelijk. Heb zo het idee dat de verschillende NH-men elkaar nogal aanvallen. Cool

Hihi, ik lees de Bit al jaren niet meer (af en toe bij uitzondering), dus ik weet niet of hij het was, maar het zou me niet echt verbazen na zijn uitspraken op de NH-dag.
Eerlijk gezegd vraag ik me ook af of hij wel helemaal onder de noemer NH valt, maar het is wel een kundig man met interessante inzichten. Als hij weer eens in de buurt is, wil ik daar ook zeker meer van horen en zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 14:12

Waratje schreef:
luxket schreef:

Longeren doe je met een heel andere energie naar het paard dan een join up. Het effect op het paard is ook heel anders. Dat jij dat niet ziet, kan ik niet helpen.......

ergens heeft ze wel gelijk...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 14:27

ik heb die vraag wel eens gesteld......... of longeren niet door een paard geimprenteerd kan worden als een JU

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 14:29

Volgens mij wel. Er kan ook met verkeerde en te veel energie gelongeerd worden (wat ook veel gebeurt).

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 14:30

dat denk ik dus ook..............

Deerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 14:46

JoviBan schreef:
Volgens mij wel. Er kan ook met verkeerde en te veel energie gelongeerd worden (wat ook veel gebeurt).

Ben ik het ook helemaal mee eens.

"Waratje":
Ook al ben jij het niet met iemand eens lijkt het mij niet nodig om zo'n reactie te plaatsen
naar iemand anders toe. Ieder zijn eigen mening maar heb wel respect voor elkaar.
Dat jij dat niet ziet, kan ik niet helpen.......

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 16:11

Ik longeer al een paar jaar niet meer en ben dat ook niet meer van plan. Mijn vorige hengst liet me duidelijk merken wat een geestdodend gebeuren hij dat vond, en daardoor ben ik er over na gaan denken. Ik geef ze nog wel los beweging, maar dan hebben ze de kans om weg te lopen als het ze niet zint Knipoog.

Iets meer on topic: een jaar of 5 zou ik ook niets verkeerd aan het filmpje van Dador hebben gezien, nu ik andere inzichten heb ontwikkeld heb ik er een duidelijk andere mening over.

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 17:46

Waratje schreef:
luxket schreef:

Ik doe dat niet met een andere energie hoor.. Doe dat op de zelfde manier.. Heb een tijdje mijn paard zonder longe enz gelongeerd gewoon los omdat dat veel beter ging... Dat jij dat niet ziet kan ik ook niet helpen

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 17:47

Shanna schreef:

luxket schreef:

ergens heeft ze wel gelijk...

wie?

Nathazzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 17:49

*

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 18:00

? *

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 18:20

ikke schreef:
Tijgertje86 schreef:
Ik zeg ook heel duidelijk IK HEB GEEN SPOORTJE GEWELD GEZIEN......

Zal ik je eens bij iemand langssturen? Zoiemand die je volledig kapot maakt door alleen maar naar je te kijken? Die woont niet eens zo heel ver bij je vandaan, dusse..............

Als je zo tegen 'geweld' (wat ik helemaal geen geweld vind) bent in trainingsmethoden, waarom gebruik je het dan wel om je mening te verkondigen? Scheve mond Knipoog

WildWings schreef:
Santos_ schreef:
Kom op zeg die mensen die zeggen dat er geweld in zit stel je niet zo aan. Een paard kan je echt niet normaal laten doen door te zeggen "wil je wel even normaal doen poekkie?" en dan nog even een dikke knuffel geven.

Sorry dat ik het zeg.. maar je bent gruwelijk kortzichtig bezig als je nu zegt dat er niets tussen -'wil je even normaal doen poekkie?' aan je paard vragen- en -hem mentaal de hoogste straf die een paard maar kan krijgen (JU) geven- in zit Misselijk

Denk je echt dat een paard een mens ook als paard ziet? Paarden zien het verschil wel tussen een echte kudde en mensen. Zie jij het paard ongelukkig worden als Monty Roberts een join-up met hem doet? Ik niet. Ik heb ook al best vaak een join-up gedaan, en zo'n impact heeft dat nou ook weer niet op een paard. Haha!

spiritoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 18:49

Goedenavond ............ Ik kan het helaas toch weer niet laten om een vraag te stellen aan een aantal paardkundige in deze topic........................ Iedereen zal de dingen doen met zijn dier waarvan zij ervan overtuigd zijn dat dit het beste is.

Nu wil ik graag wel eens antwoord hebben wat het voordeel is of beter is aan NH? Wie geeft mij daar een duidelijk antwoord op wat het voordeel is van dit. Naar mijn idee is er aan Natural horsmanship Niks natuurlijks te ontdekken alleen maar voor een groot deel trucjes leren . Ik zeg niet dat het 1 beter is als het ander maar wil graag daar een antwoord op hebben. Mijn mening is nog steeds dat er 100 wegen naar rome zijn en niet 1 manier DE manier is
Laatst bijgewerkt door spiritoes op 06-12-06 19:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 18:51

Ik ben het wel eens met Blanket, dat het eigenlijk gewoon veel trucjes leren is. Maar ik denk dat veel mensen aan NH goed vinden dat het paardvriendelijker is. Nouja, ik vind traditioneel eigenlijk meestal even paardvriendelijk als NH.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 19:11

Blanket, wellicht kun je hier een nieuw topic over openen. Knipoog

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 19:13

Santos_ schreef:
ikke schreef:
Zal ik je eens bij iemand langssturen? Zoiemand die je volledig kapot maakt door alleen maar naar je te kijken? Die woont niet eens zo heel ver bij je vandaan, dusse..............

Als je zo tegen 'geweld' (wat ik helemaal geen geweld vind) bent in trainingsmethoden, waarom gebruik je het dan wel om je mening te verkondigen? Scheve mond Knipoog

Toch apart dat je dit dan wel als "geweld" oppakt, maar wanneer ditzelfde bij een paard wordt GEDAAN, dan wordt het glashard ontkend.
Santos_ schreef:
WildWings schreef:
Sorry dat ik het zeg.. maar je bent gruwelijk kortzichtig bezig als je nu zegt dat er niets tussen -'wil je even normaal doen poekkie?' aan je paard vragen- en -hem mentaal de hoogste straf die een paard maar kan krijgen (JU) geven- in zit Misselijk

Denk je echt dat een paard een mens ook als paard ziet? Paarden zien het verschil wel tussen een echte kudde en mensen. Zie jij het paard ongelukkig worden als Monty Roberts een join-up met hem doet? Ik niet. Ik heb ook al best vaak een join-up gedaan, en zo'n impact heeft dat nou ook weer niet op een paard. Haha!

[/quote]
JU geen impact? Je hebt nog een lange weg te gaan, goede reis...............
Laatst bijgewerkt door ikke op 06-12-06 19:17, in het totaal 2 keer bewerkt

spiritoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 19:14

Lachen Thanks but NO thanks joviban ...... Heb de afgelopen periode al gemerkt dat dit soort topics erg gevoelig liggen. En ik respecteer iedereen zijn/haar mening maar afgezeken worden pas ik voor. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 19:18

Blanket, wanneer je je vraag met de juiste intentie stelt (open en geïnteresseerd) dan is er niets aan de hand. Dan zul je ook open en leerzame reacties krijgen.

Je hebt je vraag hier nu gesteld, dus de reacties kunnen ook nu en hier gaan komen. Dus wat is het verschil?

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 20:28

ikke schreef:

Jezus LEZEN. Rolleyes Niet zo'n impact is iets anders dan geen impact.

En noem eens een voorbeeld dan van zoiets waarbij het erge impact had op een paard?
Want ik heb het met k weet niet hoeveel paarden gedaan (en ja met professionele begeleiding, iemand uit Mexico) en die paarden deden het vrolijk. Dus noem eens iets?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 20:49

Santos_ schreef:
ikke schreef:

Jezus LEZEN. Rolleyes Niet zo'n impact is iets anders dan geen impact.

En noem eens een voorbeeld dan van zoiets waarbij het erge impact had op een paard?
Want ik heb het met k weet niet hoeveel paarden gedaan (en ja met professionele begeleiding, iemand uit Mexico) en die paarden deden het vrolijk. Dus noem eens iets?

JU heeft een HELE GR OTE IMPACT!!!!!
Voorbeeld uit mijn persoonlijk verleden, lang voordat meneer Roberts de commercie in de paarden had ontdekt:
Op verzoek van de eigenaar besteed ik een avond aandacht aan diens paard door het beweging te geven in de longeerbak. Ik zet het paard in de bak, haal een longeerzweep (voor het geval dat) en loop de bak in met het idee: "kom, wij gaan eens lekker bewegen" Het paard probeert zichzelf door de bakrand te drukken van angst, enkel doordat ik de bak binnenkom.............

Ik ben gegaan en heb het paard vijf minuten "alleen" gelaten (kon het ongezien in de gaten houden). Vervolgens ben ik de bak ingeslenterd, heb eens rond gekeken en aan het paard gevraagd of het goed was. Het was goed en we hebben lekker een half uur samen gewerkt.

I've bin there, done that...........

spiritoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 20:52

Lachen Blanket, wanneer je je vraag met de juiste intentie stelt (open en geïnteresseerd) dan is er niets aan de hand. Dan zul je ook open en leerzame reacties krijgen.

Ben het met je eens dat het zo zou moeten zijn maar ik hoop dat je wel me me eens bent dat dit niet altijd het geva;l is Knipoog