Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Lusitana schreef:Nou er staat weer een hoop wat helemaal nergens meer te maken heeft. Dat ga ik niet eens lezen.
Ze zouden juist wel moeten mengen: bitloos en met bit, want je kun gewoon hetzelfde laten zien, en dat is de beste manier om het te bewijzen, als je dezelfde jury hebt.
Anders krijg je weer dat het anders gejureerd is en dat mensen dan dus ook iet aan willen nemen dat het eerlijk is gegaan ofzo.
Alles ligt bij de kunde van de ruiter, niet bij de middelen, zal ik nog maar eens herhalen.
Dat bewijzen vragen wordt ik moe van. Hebben jullie geen inlevingsvermogen? Kunnen jullie je niet voorstellen wat kan?
Het is het type ruiter dat voor bitloos kiest, dat gewoon per definitie vaak niet met rijkunst (dressuur) bezig is. Dat wil niet zeggen dat het onmogelijk is om (hoge) dressuur te rijden zonder bit.
Geef eens een goed argument waarom je denkt dat een bit zo hoogstnoodzakelijk is? De waarde van het bit wordt door velen zwaar overschat! Ook aan een kaptoom bv kan een paard gewoon in travers en renvers gezet, om maar wat te noemen. Denk je echt dat je geen stelling kunt vragen en buiging kunt krijgen zonder bit? En waarom denk je dat dan?
, het enige is fijn dat ik elke dag nogsteeds bijleer gelukkig.

Lielle schreef:Dan zit het in de lucht
En daarna Raimaer rondgehobbeld. Ik heb eens voor de afwisseling mijn teugels aan het halster geknoopt en zo gereden. Ging eigenlijk best aardig, alleen is een stalhalster daar niet zo geschikt voor. Volgende keer eens met kaptoom proberen
Zag dat Lusitano mooie kaptooms had, ik ga eens rondzoeken.. En wie weet.. binnenkort Bob bitloos..
. Maar ik moet wel zeggen dat ik hem wel heel mooi van kwaliteit vind en de werking ervan vind ik fijner dan bij alle anderen die ik uitgeprobeerd heb. En dan heb ik er wel wat voor over. Ik heb hem nog maar net en hij ligt nu bij de zadelmaker hier in het dorp omdat de teugels te lang waren. Worden nu ingekort. Heb er nog geen eens een foto van......
Heel makkelijk en goedkoop, om eens te proberen hoe het bevalt. En het zit ook fijner dan een touwhalster of goedkoop bitloos hoofdstel
Citaat:En ik bedoel; het hele zadel en hoofdstel is niet natuurlijk en dus niet het beste voor het paard!
Tinkerloos schreef:
ShannaY schreef:Dat zit ook niet echt meer comfortabel denk ik...
ShannaY schreef:Dat topic heb ik ook fanatiek meegemaaktZag dat Lusitano mooie kaptooms had, ik ga eens rondzoeken.. En wie weet.. binnenkort Bob bitloos..
) en Timbertje loopt er fijn mee en je kunt hem ook fijn gebruiken voor het gymmen vanaf de grond als je dat zou willen 
blensink schreef:Jij bent een dressuurruiter in een hoge klasse (heb in je profiel gespiekt).
Zou jij niet een keertje, gewoon voor het idee bitloos willen proberen op je paard en dan twee verschillende foto´s kunnen laten zien.
Of misschien een andere betere dressuurruiter, want hier ben ik ook nieuwsgierig naar.
Dus zelfde ruiter zowel met bit als zonder bit op hetzelfde paard.
Alleen als je er voor openstaat natuurlijk, want dit geeft dan denk ik toch andere beelden.
Nu ik nadenk zijn jullie de gene die dit misschien moeten laten zien ipv de bitloze ruiters.
Juist nú voel ik steeds meer dingen die beter moeten.
MoonLight01 schreef:Volgens mij is het echt allemaal niet zo slecht zolang je alles maar gebruikt zoals het hoort!
Een ruk aan het bit geven hoort natuurlijk niet en is niet goed, maar zolang je hier goed en zorgvuldig mee om gaat, moet het volgens mij allemaal wel mee vallen.
En voor het zadel precies zo, zo lang je een zadel heb wat gewoon helemaal goed licht, is er toch niets aan de hand!
En ik bedoel; het hele zadel en hoofdstel is niet natuurlijk en dus niet het beste voor het paard! dus eigenlijk kunnen we van alles op gaan noemen wat dus niet goed zou zijn voor het paard, want dan zouden we ze gewoon in het wild moeten laten leven....
Lusitana schreef:Om even terug te komen op stelling enzo. Daar gaat het om het hoofdje wat draaien. Of je dat nu met een riemje doet dat aan de zijkant zit, of met een bit, het effect is echt hetzelfde.
Een en ander gaat ook nog eens in verband met de zit van de ruiter (hoofd, schouder, heup, zitbeenknobbels, kuit... best een hoop dingen die inwerken op een paard hoor, naast de handen!).
Ik wil ook wel even een grappig iets vertellen. Ik reed jaaaaren geleden met mijn vriendin in de bergen. We waren aan het stappen aan de lange teugel, ik had net een banaan uit mijn tas gehaald toen we bij een pad kwamen dat wel geschikt was om te galoppperen. Dus ze vroeg:"Zullen we galopperen?" Ik zei dat het goed was, en galoppeerde weg, zonder de teugels op te pakken, banaan aan het pellend en etende terwijl de paarden wedstrijdje deden. Waarop ze, toen we later weer naast elkaar stapten zei:"We hadden wel kunnen wachten tot je de banaan op had..."
Waarom? Ik kan best naar galop schakelen en weer terug zonder de teugels te gebruiken. Zoiets was niet in haar opgekomen.
Diezelfde vriendin had ook een klant op ruitervakantie bij hen die zo graag een foto van haarzelf wilde in rengalop, omdat ze anders op de manege niet zouden geloven dat ze dat had gedurfd. Dus ik zei dat ik dat wel zou doen. En die vriendin:"Vanaf je paard? Jij denkt dat je in rengalop een foto kan nemen van een ander?"
Ja, dat denk ik niet alleen, ik weet dat ik het kan. En ik heb het ook gedaan...
Dus ik snap dat sommigen idd geen inlevingsvermogen hebben.
(Kan de foto wel even opzoeken en scannen als er behoefte aan is, heerlijk enthousiast gezicht van de amazone)
superwoman schreef:![]()
![]()
![]()
Nou, zo goed rij ik niet hoor.![]()
Juist nú voel ik steeds meer dingen die beter moeten.
Ik ken geen mensen die bitloos rijden én daar verstand van hebben, dus even een hoofdstel lenen zal niet lukken. Een hoofdstel aanschaffen ook niet en er 1 maken, vind ik al helemaal niks![]()
Je zal ook voor een eerlijke test er ook even (dus niet 1 x) mee moeten rijden en ik denk ook onder begeleiding, want ruiter en paard moeten er aan wennen.
Daarbij zag ik ook een commentaar staan van het bitloos rijden naar "het" niveau (dus boven L2) zo niet aangetoond kan worden. Ook jammer natuurlijk.