kleding

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

TheaD

Re: kleding

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 13:24

wou wat een moie jurken moet ik mn zus toch maar eens lief aan gaan kijken...
over het algemeen rijd ik in een spijkerbroek, met leren chaps, en een noorse of ijslandse trui, als jas draag ik meestal een lange waxjas en als schoenen legerkisten. Soms ga ik ook wel eens in een rok rijden en er moet nog een lange cape komen uit Zweden, waterafstotent Donkergroen en lekker warm Vingers aflikken

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 15:11

Op 'het moment' (=deze week) ben ik bezig met zadels meten. Ik heb een paar dagen een PortLewisPad tot mijn beschikking Pling

Maar ja, ik heb in principe mijn 'outfit' compleet. Op zich zou ik nog laarzen kunnen wíllen doch voor rijden zou dat een serieus compromis zijn. Omdat ik onbeteugeld rij is been kontakt niet iets waar ik een compromis mee wil Knipoog
Dus een 'correcte' rijbroek die ook nog beter is, is helemaal perfect, floppy laarzen met een onhandige rand zijn een NoNo. Wellicht maak ik zelf nog 'losse' wreeflapjes en (a-symetrische) kappen om mijn laarzen. Heb alles en een m² leer liggen.

Ok, nu naar buiten met zoonlief, want die wil graag een stukje paardrijden.

HC

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 12:56

Phoe zeg, dat rijdt wel 'onvergeeflijk' zo'n chamois rijbroek. Het zit zó vast aan het zadel dat als je niet perféct synchroon, dus t.o.v. het zadel onbeweeglijk, zit je over het zadel gewandeld wordt. Echt heel goed en het is alleen even wennen dat er niets te smokkelen valt.

Afbeelding

Na het eerste onwennige van mij en paard ging alles door de noodzakelijke puntjes op 'i' van stijl echt héél goed.

HC

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 20:51

Ziet goed uit HC! Heel chique zo Ja

Sinds mijn knie vorige week tegen een paal is gecrasht (iets te enthousiaste bolle Bloos ) vervloek ik de strakke rijbroeken Nagelbijten / Gniffelen ik kan niet meer lichtrijden (niet noodzakelijk though), ik kan met moeite mijn knie buigen en strompel maar wat rond. Zonder rijbroek loop ik als een kieviet en buig ik mijn knie dat het een lieve lust is. Maar omdat hij opgezet is, en dan die strakke rijbroek erover..
Ik moet toch maar eens aan de jurken gaan *LOL*

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 21:03

Berdien schreef:
ik kan niet meer lichtrijden (niet noodzakelijk though)

...en wel zo fijn voor het paard.

Verder sterkte.

HC

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 21:07

Berdien schreef:
Ziet goed uit HC! Heel chique zo Ja

Dank je.

Citaat:
Sinds mijn knie vorige week tegen een paal is gecrasht (iets te enthousiaste bolle Bloos )

Vandaar dat ik eigenlijk kniekappen wil én soms met kniebeschermers rij, want ik rij hier in de bergen en dat zijn flinke stapels grote stenen Haha!

HC

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 22:54

Lichtrijden is niet noodzakelijk in stap en galop beste HC Knipoog In draf is het zeker fijner, maar van die paar drafjes die ik niet kon lichtrijden gaat ze niet dood Knipoog Lichtrijden gaat overigens nou al stukken beter, maar de dagen erna was het echt een crime.

Kniebescherming, handig! Stenen, bomen, palen.. het geeft allemaal niet mee Nagelbijten / Gniffelen Nou hebben we hier geen grote stapels stenen, wel flinke bomen en onverzettelijke palen. Normaal houd de bolle ook wel rekening met mijn enigzins uitstekende lichaamsdelen, maar tja, met het uitraaspad in zicht, waar de andere pony zich al op bevond en de hyperactiviteit die er na anderhalf uur nog niet uit was.. dat was de fatale combinatie voor mijn arme knie Nagelbijten / Gniffelen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 23:49

Berdien schreef:
Lichtrijden is niet noodzakelijk in stap en galop beste HC Knipoog In draf is het zeker fijner, maar van die paar drafjes die ik niet kon lichtrijden gaat ze niet dood Knipoog Lichtrijden gaat overigens nou al stukken beter, maar de dagen erna was het echt een crime.

euh...wie heeft het over stap en galop? 'Licht' rijden is verder voor het paard niet licht. Dát was mijn reactie.

Het is met 'licht' rijden net als met boomloos. 'Licht' rijden is minder schadelijk dan slecht doorzitten en VEEL makkelijker te leren. Het is echter niet goéd, want correct doorzitten is VEEL 'lichter'.

HC

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 16:31

Mijn vestje-jasje-dasje setje is binnen. Pilar belde gelijk van het postkantoor en thuis direct gepast.

Het overtreft de stoutste verwachtingen en is echt museum-kwaliteit zo correct en mooi.
Chemise moet over mijn hoofd en dan dicht met de jacot, die weer gesloten met de broche.
Het vest zit als gegóten en is een waar kunstwerkje. Van prachtige taft, voor met doogestikte lichte vuling binnen de voering en geheel met zeer smaakvol borduurwerk helemaal conform rococo-stijl.
Het jasje is perect gedetailleerd met goudbrokaat, goudborduursel en heel faai afgezet met brokaat en zijde koord.
Vest en jasje hebben dezelfde filigrain koperen knopen met een bij de stof perfect passende 'parelmoer' glaspareltje in het midden.

Een regelrecht '¡WOW!' stukje werk en ik begrijp de originele nieuwprijs nu helemaal. Mijn lief is er helemaal 'hebberig' van geworden.
Ook al zou het je smaak niet zijn, dan nóg is het vakwerk indrukwekkend.

Afbeelding
Afbeelding

De maakster, Gabriele Hagel - KostümKunst, is duidelijk trots op haar werk en het kwam perfect verpakt compleet in kledingzak!

Volgens de weersverwachting zou ik het zaterdag al voor de grote paardendag in ons buurdorp aan kunnen.
Moet alleen mijn 'natural' chamois broek (en mezelf daarmee) nog wat meer inrijden Bloos

HC

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 21:45

Wauw prachtig, doe snel maar een foto met jou in het kostuum Lachen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 16:06

Nog steeds oncomfortabele maar hoognodige regen hier dus je moet nog even wachten. Heb wel wat kunnen doen met de paarden maar bagger en miezer zijn geen goede combinatie met rococo kleding Knipoog

Ik heb nog maar een boek uit de bibliotheek gehaald. Erg interessant om te vergelijken wat Dom Duarte, Hans Talhoffer en het mameluken-handboek over de lans melden omdat dit als afgeleide diréct op teugelgebruik en zit betrekking heeft. Zo is de regen niet alleen voor het land en gewassen nuttig Haha!

HC

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 16:43

Leuk dat je eindelijk hebt gevonden wat je zocht HC!

Ik moet eerlijk zeggen dat hoewel ik zeker er wel het vakmanschap in zie, het ábsoluut niet mijn smaak is. Teveel frupsles en stiksels. Ik heb het gewoon liever iets soberder met een elegante snit. Lachen

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 16:44

Jophurbroek met kunstleren zitvlak, ijslanderforumtrui en jophurs. En binnenkort een nieuwe cap..

Geen Anky, maar dat is meer omdat ik het te duur vind, zit leuk spul tussen (behalve de broeken, want ik wil alleen nog maar jophurbroeken...)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 17:38

elanor schreef:
Leuk dat je eindelijk hebt gevonden wat je zocht HC!

Ik moet eerlijk zeggen dat hoewel ik zeker er wel het vakmanschap in zie, het ábsoluut niet mijn smaak is. Teveel frupsles en stiksels. Ik heb het gewoon liever iets soberder met een elegante snit. Lachen

Dát is nu eenmaal rococo.
De stijl waar in me op richt is ruwweg eerste helft, midden 18de eeuw. De tijd van Gaspard de Saunier.
Dat is een sleutelmoment in de geschiedenis van het paardrijden en ik kies er daarom bewust voor.

Verder kan ik de charme van de kleding wel waarderen ook omdat het me toevallig heel goed staat. Een hedendaagse klassiek dressuur outfit is echt geen pan bij mij en ook een totale mismatch met de rijstijl.
Ken je de Zorro-verfilming met Alain Delon in de rol van Zorro? Heb je hem in andere rollen wel eens in een smoking gezien? Ik lijk níet op Alain Delon maar de vergelijking is helder Cool
Een regelrechte aanrader die film. VEEEEEL beter dan de laatste twee voorbeelden met Antonio B en Catherine Z. Echt geenvergelijk. Práchtige rococo kostuums en een fastoenlijke belichting zodat je er ook wat van kan zíen Pling
Ik heb ook een paar meer cavalerie-achtige dingen en die staan me ook prima,doch ook dat is weer een miskleun mbt de rijstijl.

Ja, ben helemaal tevreden met hoe ik het nu bij elkaar krijg en zomer wordt het hier vanzelf Haha!

HC

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 18:45

Chiiiiique HC! Heel erg mooi Ja
Hopen dat het dit weekend mooi weer wordt, en dan kan je in volle ornaat mensen de ogen uitsteken én openen Haha! (mwoah, andere volgorde kan makkelijk zijn *LOL* )

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 19:15

Berdien schreef:
Chiiiiique HC! Heel erg mooi Ja
Hopen dat het dit weekend mooi weer wordt, en dan kan je in volle ornaat mensen de ogen uitsteken én openen Haha! (mwoah, andere volgorde kan makkelijk zijn *LOL* )

Volgens de verwachting is het morgen droog en ga ik nog een rit met bretels aan 'De Broek' maken. Achter Talillas zit een struisvogelboer en daar wil ik heen. Met een beetje geluk is hij aanwezig en kan ik een zo bruinig mogelijke grijze slagpen van een vrouwtjesstruis bietsen. Voor in mijn eigen hoed. Zo niet moet ik die van lief weer lenen.

Dat 'uitsteken' is inderdaad contra-productief dus probeer ik altijd te voorkomen. Dat is één van de redenen waarom ik zelf een vermommende vaquera-versie van het Cooke-hoofdstel had gemaakt en waarom ik optomingsloos niet meer in het hier traditionele 'traje corto' rijdt. Dat komt dan wel erg hard erg dicht bij huis.

HC

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 00:44

Huertecilla schreef:
Achter Talillas zit een struisvogelboer en daar wil ik heen. Met een beetje geluk is hij aanwezig en kan ik een zo bruinig mogelijke grijze slagpen van een vrouwtjesstruis bietsen.

Te paard? Oppassen hoor. Die van mij is alvast panisch voor struisvogels. Zo'n struik die ineens twee poten krijgt en wegrent is natuurlijk niet makkelijk te begrijpen..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 09:51

Bandida schreef:
Huertecilla schreef:
Achter Talillas zit een struisvogelboer en daar wil ik heen. Met een beetje geluk is hij aanwezig en kan ik een zo bruinig mogelijke grijze slagpen van een vrouwtjesstruis bietsen.

Te paard? Oppassen hoor. Die van mij is alvast panisch voor struisvogels. Zo'n struik die ineens twee poten krijgt en wegrent is natuurlijk niet makkelijk te begrijpen..

Ja, te paard. Ben benieuwd Haha!

HC

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 15:31

Jee wat komisch zeg, inderdaad HEEL verbaasd over die maffe 'ave strus' Haha!

Dikke scheten en de neusgaten zó wijd dat je het licht van achteren naar binnen zag schijnen.

Dichter dan een meter of 4 er vandaan vond ik niet zinvol.
Érg aardige man, wist hoe en wat en wilde er gelijk op af om er een paar veren uit te trekken. De beesten waren modderig (wat niet nu) dus dat was een goed argument om hem daaran te weerhouden. 'Veel te vieze veren en dat is zonde!' Het wordt vanzelf droog en in mei gaanze in de rui dus dan ga ik wel weer langs want ze zouden voor me achterhouden.
Ik kon alleen door te zeggen dat we ze zelf ook hadden voorkomen dat er nog even snel een pauw van staartveren beroofd werd Knipoog

Opstappen ging prima, doch paardlief was duidelijk opgelucht dat we weer weg gingen.

Echt opvallend zo maf ze die beesten vinden blijkbaar.

Het was wat later geworden dan bedoeld omdat ik moest zoeken en heb op de terugweg gelijk Bor uit school opgepikt.

Afbeelding

HC

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 22:52

Hahaha aardig van je HC, dat je de arme pauw z'n waardigheid liet behouden ROFL

Leuke foto! Dit is dus "de" broek? *LOL*

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 23:15

Berdien schreef:
Leuke foto! Dit is dus "de" broek? *LOL*

Nee. 'De' broek staat hier al eerder op rij-fotos, dit is een gewone rijbroek. Ook een fijne, daar niet van.

HC

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 16:10