Basje98 schreef:Voor zover ik weet:
de slof teugel is pas ontdekt in....17de eeuw door...William Cavendish, Herzog von Newcastle (1592 - 1676) en werd aanvankelijk gebruikt voor.....om het paard in een houding te dwingen.. ?
... het aardige van hem was, dat ie er nog een soort kaptoom bij uitgevonden heeft, om de mond van het paard te schonen...
De hoge School sprongen "trainde" hij door het paard met sporen tegen de muur op te duwen, zeg maar...
Hij gaf zelf ook toe, dat als zijn paarden "klaar" opgeleid waren, ze eigenlijk niet meer bruikbaar waren... leuke methode
Ik geloof ook niet heilig in F.R. de la Guérinière (heb m nu van paardentango gejat, kan niet zulke mooie teketjes derop zetten) maar als de MD zegt daarop te berusten, snap ik de verbanden tussen die twee niet meer. Zoals ik niet kan zeggen "ik rijd AN", ik ken die man niet, maar dan kan ik nog wel (een deel van) zijn methode gebruiken... snap je het nog?
IK zeg niet dat circuskunsten slecht zijn. Maar de MD vind ik gewoon te beperkt. Je mag in je kur (zonder umlaut helaas) geen levade laten zien. Waarom? Dat is toch de perfecte verzameling? De KD beperkt niet wat oefeningen betreft, en zover ik weet AN ook niet (oh, sorry, als LDR wel een oefening is wordt er wel iets uitgesloten..)
Mij gaat het ook in principe niet om circus of geen circus. Mij gaat het om het vertrouwen wat mijn paard in mij heeft. Dat hij graag met mij werkt. Dat ik morgen met een goed gevoel bij hem terug kan komen. Doe je met mensen toch ook zo? Als ik mijn ponies buiten zet en een daarvan klimt meteen op het podium wat midden in de bak staat, blijft daarop staan tot ik kom en zeg dat ze dr eens af moet stappen... dat maakt mij blij. Mijn pony heeft iets geleerd en is daar ontzettend trots op. (Is maar een voorbeeld)
Baucher en Steinbrecht heb ik al "ontdekt". Zitten bij biede goede en slechte dingen bij... en trouwens, die twee ken ik ook niet persoonlijk, en heb me ook met hun methodes bezig gehouden... Hoe weet ik dat het goed was?
.... en van het Spaanse is het western gekomen (hebben bv het spaanse picadero rond gemaakt(=round pen), zodat het paard niet in de hoeken blijft staan, maar zijn vergeten dat een picadero ook voordelen heeft.
...klopt, ik zie ook het liefst (de meeste van de) Spanjaarden op de OS...die zijn toch wel een beetje eigenwijs... rijden lekker de ring uit in de Spaanse Pas, heerlijk!:)
toen de KD en hoge school hoogtij voerden, was dat ook zo voor de martelwerktuigen, misbruik van bitten, en de uitvindingen van de scherpe martelwerktuigelijke bitten en sporen.. en toen kwam men daarop terug, omdat het getoonde niet meer dat had wat het zou moeten hebben en kwam men tot "inkeer" en ging men het diervriendelijker doen.