Nieuwe dvd Nevzorov met uitleg methode

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Paardentango

Re: Nieuwe dvd Nevzorov met uitleg methode

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 00:06

Basje 98, je kennis is leuk, en je citeert een aantal hele aardige en markante uitspraken. Aleen weet ik niet of je de verbanden juist legt, het ging hier om een ontwikkeling. Ook hier zie, je weliswaar veel respectvoller debatterend, dat er discussie ontstond over welke ofeningen nu circuskunsten waren.
Kun je ook de vraag stellen of die circuskunsten dan zo slecht zijn? Correct uitgevoerd en met een juiste cadans en elan (nieuw woord in de dressuur) zijn ook oefeingen als SPaanse pas zeker de moeite waard.
Wacht maar tot je Baucher en Steinbrecht ontdekt, water en vuur die twee. Wie had er van hen 'gelijk' ? Frans of Duits, welke methode is de juiste...

Interessant he, de heren, let wel op de jaartallen want sommigen kenden elkaar werkelijk niet en borduurden voort op het schriftelijke werk van iemand.
De geschiedenis laat veel zien, al is er veel poeha bij. Ik prefereer Spaans, lekker geheel een eigen wijze, een eigen cultuur en een geheel eigen stijl.
Smaken verschillen... Lachen

PS : 'descente de main et de jambes' dat had ie niet zelf bedacht, dat waren de invloeden van Spanje en de Napolitaanse invloed, ook zij leerden 'het vak' van iemand. Al denk je er misschien anders over, dit is precies wat men daar letterlijk nog heeft, in het Zuiden, en toepast. Zie Olympische Spelen.
Maar dat is geheel off topic...

We hadden het over 'de nieuwe methode', nog nooit uitgevonden in al die eeuwen, of wel.... ?

Basje98

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 00:33

Voor zover ik weet:
de slof teugel is pas ontdekt in....17de eeuw door...William Cavendish, Herzog von Newcastle (1592 - 1676) en werd aanvankelijk gebruikt voor.....om het paard in een houding te dwingen.. ?
... het aardige van hem was, dat ie er nog een soort kaptoom bij uitgevonden heeft, om de mond van het paard te schonen...
De hoge School sprongen "trainde" hij door het paard met sporen tegen de muur op te duwen, zeg maar...
Hij gaf zelf ook toe, dat als zijn paarden "klaar" opgeleid waren, ze eigenlijk niet meer bruikbaar waren... leuke methode

Ik geloof ook niet heilig in F.R. de la Guérinière (heb m nu van paardentango gejat, kan niet zulke mooie teketjes derop zetten) maar als de MD zegt daarop te berusten, snap ik de verbanden tussen die twee niet meer. Zoals ik niet kan zeggen "ik rijd AN", ik ken die man niet, maar dan kan ik nog wel (een deel van) zijn methode gebruiken... snap je het nog?
IK zeg niet dat circuskunsten slecht zijn. Maar de MD vind ik gewoon te beperkt. Je mag in je kur (zonder umlaut helaas) geen levade laten zien. Waarom? Dat is toch de perfecte verzameling? De KD beperkt niet wat oefeningen betreft, en zover ik weet AN ook niet (oh, sorry, als LDR wel een oefening is wordt er wel iets uitgesloten..)
Mij gaat het ook in principe niet om circus of geen circus. Mij gaat het om het vertrouwen wat mijn paard in mij heeft. Dat hij graag met mij werkt. Dat ik morgen met een goed gevoel bij hem terug kan komen. Doe je met mensen toch ook zo? Als ik mijn ponies buiten zet en een daarvan klimt meteen op het podium wat midden in de bak staat, blijft daarop staan tot ik kom en zeg dat ze dr eens af moet stappen... dat maakt mij blij. Mijn pony heeft iets geleerd en is daar ontzettend trots op. (Is maar een voorbeeld)
Baucher en Steinbrecht heb ik al "ontdekt". Zitten bij biede goede en slechte dingen bij... en trouwens, die twee ken ik ook niet persoonlijk, en heb me ook met hun methodes bezig gehouden... Hoe weet ik dat het goed was?

.... en van het Spaanse is het western gekomen (hebben bv het spaanse picadero rond gemaakt(=round pen), zodat het paard niet in de hoeken blijft staan, maar zijn vergeten dat een picadero ook voordelen heeft.

...klopt, ik zie ook het liefst (de meeste van de) Spanjaarden op de OS...die zijn toch wel een beetje eigenwijs... rijden lekker de ring uit in de Spaanse Pas, heerlijk!:)

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 01:11

Alane schreef:
@HNS: Hoe wil je dan een paard rondrijden, verzamelen, laten piafferen als je dat mbv ruk/pluk/trek aan st&tr 'aangeleerd' hebt, het paard de link laten leggen tussen halsring en st&tr ruk/pluk eis en een piaffe. maw hoe moet het paard dan weten dat je actie met de hals ring als reactie moet hebben piaffe? (piaffe is dan even als voorbeeld en niet als doel, kan ook galopwissel, halthouden, wijken, sb of wat dan ook zijn)

Hoe precies weet ik niet máár ik heb al op westernwedstrijden gezien dat ze alles zonder hoofdstel deden en thuis gewoon met alles erop en eraan trainen. Ja hoe doen ze dat dan?
Ook bij dressuur, voor de eerste keer eens zomaar zonder hoofdstel en toch liepen ze te piafferen.
En zoals jij al eerder zei je kunt net zulke plaatjes als die van Nevzorov schieten die op een geheel andere weg tot stand gekomen zijn. Bij het circus heb je ook zo een fenomeen, achter de schermen verloopt alles bruut en het lijkt tijdens de show een prachtig plaatje (en dit keer geheel zonder enig equipment).
Hoe verklaar je dat?

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 01:33

Waar baseer je die wijsheid op ?

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 01:45

Wat betret het Spaanse picadero, net andersom, een cirkel is oneindig en doet zodoende makkelijk dienst. Inderdaan waren het de Spanjaarden, c.a. 2200 jaar paarden in gebruik, die het paard weer in dit continent invoerden, pas rond 1550.
(De streepjes en dingetjes zijn niet van belang joh, ik deed er ook héél erg lang over voor ik ze ontdekte)
Circus of geen circus, ik vind het leuk als de paarden dingen doen die ze zelf ook leuk vinden. Puzzelene, mentaal trainen, en babbelen met elkaar. Ze zijn er zo goe din paarden, als je ze zelf laat denken. (Zie boek) Mijn passage zal Baucher doen grijnzen en Steinbrecht doen hoofdschudden, geleerd vanuit Spaanse pas, en dus ook Spaanse draf erbij. Ook ik daai dingen om, eerst leren met niks, een touw om in de buurt te blijven, en dan (pas) zadel en hoofdstel erop. Is dat echt zo speciaal, nee hoor, wel leuk.

Voor de kakkerige heren van het hof werd al 2000 jaar paard gereden, waren dat dan ook alleen maar slechterikken? Ik geloof er geen bal van.
In de 21ste eeuw kozen we voor deze interpretatie, van de heren des Hofs. Ik blijf erbij dat Spanje, Portugal en Italie een hele eigen stijl hebben, misschien paardvriendelijker zelfs, dezelfde performance want een paard kan niet veel anders, maar wel een geheel eigen stijl. De Alta Esculea, of Escola. Dit heeft niks met Klassieke dressuur te maken. (Die afkortingen snap ik niet goed, sorry)

Blijf echter bij mijn standpunt, het is en blijft een virtueel forum (back on topic) met allemaal 'ik denk dat', 'ik weet zeker dat' en dat vind ik tricky. Te onzeker en te sinister en wreed. De heren uit de Franse tijd aan het hof bestonden werkelijk en hadden geen PC's, dat weten we zeker.
Het is in die tjd dan ook hoogst amusant om het 'enfant terrible' er tussen te zien, Baucher. Zijn methode met flexie is interessant maar berust mijns inziens te veel op de wetenschap en niet op het paard.

Neah, doe mij dan maar circuskunsten en een glimlachend (los) paard, ik lach wel mee en we hangen niks of niemand aan en spelen lekker verder, met ook een passage, een piaffe en een leuke Spaanse pas, leker spelen.
en een bi....t.... in sommige ogen ben ik dan een Yahoo, zo'n monstertje op een eiland weet je wel, uit de film.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 02:10

hns schreef:
Alane schreef:
@HNS: Hoe wil je dan een paard rondrijden, verzamelen, laten piafferen als je dat mbv ruk/pluk/trek aan st&tr 'aangeleerd' hebt, het paard de link laten leggen tussen halsring en st&tr ruk/pluk eis en een piaffe. maw hoe moet het paard dan weten dat je actie met de hals ring als reactie moet hebben piaffe? (piaffe is dan even als voorbeeld en niet als doel, kan ook galopwissel, halthouden, wijken, sb of wat dan ook zijn)

Hoe precies weet ik niet máár ik heb al op westernwedstrijden gezien dat ze alles zonder hoofdstel deden en thuis gewoon met alles erop en eraan trainen. Ja hoe doen ze dat dan?
Ook bij dressuur, voor de eerste keer eens zomaar zonder hoofdstel en toch liepen ze te piafferen.
En zoals jij al eerder zei je kunt net zulke plaatjes als die van Nevzorov schieten die op een geheel andere weg tot stand gekomen zijn. Bij het circus heb je ook zo een fenomeen, achter de schermen verloopt alles bruut en het lijkt tijdens de show een prachtig plaatje (en dit keer geheel zonder enig equipment).
Hoe verklaar je dat?

Simpel.. een goede ruiter kan met bit en hoofdstel trainen, maar rijdt op zit... (waarbij een goede ruiter niet bedoelt als BWR, maar een stuk hoger als TWR)
Dan het circus, dan werk je met zelfhouding en verbale commando's met bepaalde tonage... net als een hond geen NL verstaat maar het eraan ligt hoe je een commando uitspreekt met je stem en je houding) En daar kun je dus wel druk en dwang uitoefenen.
Het gevoel dat een paard heeft/ervaart als een ruiter hulpen geeft, is een andere ervaring dan wanneer ik er naast sta, en in zicht commando's op ga leggen.
Je lichaamshouding, je stemgebruik enzo worden geassocieerd met een bepaalt commando.
met of zonder dwang en geweld.. is zo met alles wat iemand doet.
de 'domteur' laat de slag van de zweep boven het hoofdcirkelen, houd de stok op een bepaalde manier en hups alle paarden op de achterbenen, even als voorbeeld. En zo kun een paard ook leren te verzamelen, etc etc.. het is niet wat het paard laat zien maar hoe je het paard het geleerd hebt.
Snap je?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 02:13

Basje98 schreef:
Voor zover ik weet:
de slof teugel is pas ontdekt in....17de eeuw door...William Cavendish, Herzog von Newcastle (1592 - 1676) en werd aanvankelijk gebruikt voor.....om het paard in een houding te dwingen.. ?
... het aardige van hem was, dat ie er nog een soort kaptoom bij uitgevonden heeft, om de mond van het paard te schonen...
De hoge School sprongen "trainde" hij door het paard met sporen tegen de muur op te duwen, zeg maar...
Hij gaf zelf ook toe, dat als zijn paarden "klaar" opgeleid waren, ze eigenlijk niet meer bruikbaar waren... leuke methode

Ik geloof ook niet heilig in F.R. de la Guérinière (heb m nu van paardentango gejat, kan niet zulke mooie teketjes derop zetten) maar als de MD zegt daarop te berusten, snap ik de verbanden tussen die twee niet meer. Zoals ik niet kan zeggen "ik rijd AN", ik ken die man niet, maar dan kan ik nog wel (een deel van) zijn methode gebruiken... snap je het nog?
IK zeg niet dat circuskunsten slecht zijn. Maar de MD vind ik gewoon te beperkt. Je mag in je kur (zonder umlaut helaas) geen levade laten zien. Waarom? Dat is toch de perfecte verzameling? De KD beperkt niet wat oefeningen betreft, en zover ik weet AN ook niet (oh, sorry, als LDR wel een oefening is wordt er wel iets uitgesloten..)
Mij gaat het ook in principe niet om circus of geen circus. Mij gaat het om het vertrouwen wat mijn paard in mij heeft. Dat hij graag met mij werkt. Dat ik morgen met een goed gevoel bij hem terug kan komen. Doe je met mensen toch ook zo? Als ik mijn ponies buiten zet en een daarvan klimt meteen op het podium wat midden in de bak staat, blijft daarop staan tot ik kom en zeg dat ze dr eens af moet stappen... dat maakt mij blij. Mijn pony heeft iets geleerd en is daar ontzettend trots op. (Is maar een voorbeeld)
Baucher en Steinbrecht heb ik al "ontdekt". Zitten bij biede goede en slechte dingen bij... en trouwens, die twee ken ik ook niet persoonlijk, en heb me ook met hun methodes bezig gehouden... Hoe weet ik dat het goed was?

.... en van het Spaanse is het western gekomen (hebben bv het spaanse picadero rond gemaakt(=round pen), zodat het paard niet in de hoeken blijft staan, maar zijn vergeten dat een picadero ook voordelen heeft.

...klopt, ik zie ook het liefst (de meeste van de) Spanjaarden op de OS...die zijn toch wel een beetje eigenwijs... rijden lekker de ring uit in de Spaanse Pas, heerlijk!:)

toen de KD en hoge school hoogtij voerden, was dat ook zo voor de martelwerktuigen, misbruik van bitten, en de uitvindingen van de scherpe martelwerktuigelijke bitten en sporen.. en toen kwam men daarop terug, omdat het getoonde niet meer dat had wat het zou moeten hebben en kwam men tot "inkeer" en ging men het diervriendelijker doen.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 09:57

umm... nou... die inkeer was er aan het hof, alleen zijn, en dat zie je nu nog, de leken die geen paardkunde hadden en dus niet wisten hoe ze problemen op konden lossen, doorgegaan met het (mis)gebruiken van hulpteugels, bitten en ander toebehoren.

Laten we wel zijn, er zijn heel wat bitten in omloop in onze tijd. Het ontbreekt alleen aan instructie, men leert nu vaak, slaan, schoppen en trekken. Dat is (helaas) wat ook de ORUN mensen leren. Volgens het boekje, en niet volgens het paard, geen afstemming maar 'omdat het zo moet'.

Waarmee ik alleen maar bedoel dat er al duidenden jaren voorwerpen gemaakt worden om paarden onder controle te houden. Zie collecties van bv Lurashi, maar ook vele anderen.
Als je iets verder terug gaat dan de heren aan het hof, zie je namelijk ook walgelijke bitten, dat was niks nieuws. Alleen was er ook veel kunde (vroeguh), en daar stappen we nu (te) gemakelijk overheen.
Daar geeft een NHE forum een leuk antwoord op, nogmaals de groep mensen die dergelijke praktijken niet zien zitten zijn een erg gemakkelijk slachtoffer en goed en gemakkelijk te beinvloeden.
Wat dat betreft chapeau, slimme zet als je macht wil krijgen.
Je roept dat je een nieuwe methode hebt, toont allerlei plaatjes en laat edereen denken dat het een trainings methode is.
Je komt nooit in beeld en.... de rest staat al ergens....

In de Alta Escuela is het bit overigens, leuke anekdote, 2200 jaar ongewijzigd. Eén bit, 4 teugels, en niet zoals hier twee bitten, stang en trens. Dat is Frans. Lachen

Was het de Duke inderdaad de de slof uitvond, ik weet het niet? Weet alleen dat de slof een ander doel had dan waar hij nu voor wordt gebruikt.
Dat geldt ook voor de verschillende bitten. Er zit een hele goede reden achter, afwisseling...maar dat is off topic

Topic circuskunstjes of/en dressuur aanmaken? Best een interessant onderwerp. Basje98 ?

Basje98

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 10:42

Citaat:
Topic circuskunstjes of/en dressuur aanmaken? Best een interessant onderwerp. Basje98 ?

Goed idee, k heb alleen geen idee hoe dat werkt...

Basje98

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 11:27

Citaat:
We hadden het over 'de nieuwe methode', nog nooit uitgevonden in al die eeuwen, of wel.... ?

Nou, ik denk niet dat het op deze manier al verwerkt is. Natuurlijk zijn er al velen voor ons geweest die uiteindelijk alles zonder bit af konden. Maar ik heb eigenlijk nog niemand leren kennen die werkelijk op deze manier heeft getraind. Dus van begin af aan zonder alles. Zijn omgaan met paarden bevalt mij ontzettend goed, er zijn echt maar weinig mensen die zo veel nadruk leggen op het vertrouwen. (veel mensen zeggen het ook alleen, maar daar is dan niets van te zien, dan heeft het vaak meer met het domineren van een paard te maken, maar dat is nog weer een andere discussie)
Er zijn een paar KD- (hoewel ik het liever KR, Klassieke Rijkunst, noem) trainers, voor wie dat heel belangrijk is. Maar in de MD kom je dat gewoon TE weinig tegen. Overigens, AN en ook de KD gaat ervan uit dat je met 1 paard werkt (PP ook nog), en daarmee verder gaat zo ver je mag komen. In de MD wordt gewoon een nieuw paard aangeschaft als het "oude" niet meer goed genoeg is voor de ruiter (lees: kapotgereden, of de ruiter is niet meer in staat het zelf verder op te leiden).
AN heeft op dee paardvriendelijke manier een hele methode opgezet, die ik verder nog nooit heb gezien. Natuurlijk zijn er al mensen voor hem geweest, die het misschien zo hebben gedaan (zullen er wel maar weinig zijn, maar ik wil het niet uitsluiten) het alleen niet opgeschreven, verwoord en doorgegeven hebben.
Ik vind zulke mensen zeer belangrijk. Mensen, die niet klakkeloos aannemen wat de "rage" is en daarijn megaan. Nee, mensen die erover nadenken of het allemaal wel zo goed is waar we mee bezig zijn. Als je dan een beetje wetenschappelijk naar het paard gaat kijken, dus onderzoeken gaat lezen, over bv. lichaamsbouw en welzijn, kun je al een heel stuk meer van KD en ook AN begrijpen.
Overigens, veel mensen blijven op een laag niveau hangen hoewel ze veel beter zouden kunnen zijn. De rden? De jaloezie. Het alleen kijken naar anderen, afkraken van anderen, en vergeten zelf lol in het werk met je paard te hebben. Het alleen streven naar "beter zijn dan persoon X". Dat maakt de mensen echt kapot. Iedereen zou moeten leren meer zelfvertrouwen te krijgen, en te rijden "voor de lol" en niet om beter te zijn dan X. En weet je wat dan het gekke is? Als je niet meer op persoon X let, maar op je eigen paard, ben je in zeer korte tijd ineens wel beter.... GEK HE???
Citaat:
maar berust mijns inziens te veel op de wetenschap en niet op het paard

En als je dan de wetenschap met het paard verbindt, kun je nog een stapje verder komen. Alleen naar je paard kijken heeft volgens mij geen nut. Natuurlijk, het is zeer belangrijk, en zonder kan het in geen enkel geval. MAAR de wetenschap heeft ook voor veel meer kennis gezorgt, en ik vind dat wij ook worden geacht deze kennis te gebruiken.
Baucher had wel interessante ontwikkelingen en was in mijn ogen niet alleen slecht. En overigens, volgens mij is het ook maar goed ook geweest dat er zulke bruten als bv. William Cavendish zijn geweest. Alleen.... we moeten er ook van leren en het niet klakkeloos overnemen. Eigenlijk is het heel makkelijk: gewoon bij alles wat je zelf doet steeds een vraagteken zetten, kritisch tegenover jezelf zijn en dan pas aan de slag.

Citaat:
net andersom, een cirkel is oneindig en doet zodoende makkelijk dienst

Ok, valt ook nog over te discussieren... in elk geval heeft het met buiging/rechtrichten van het paard te maken...

Citaat:
In de Alta Escuela is het bit overigens, leuke anekdote, 2200 jaar ongewijzigd. Eén bit, 4 teugels, en niet zoals hier twee bitten, stang en trens. Dat is Frans.

klopt. Maargoed, ligt er dan ook weer aan in hoeverre je de Franse methode gebruikt, ik prefereer dan altijd nog de fillis-teugelvoering, omdat je daar dan nog meer mogelijkheden mee hebt, maargoed, das omdat ik dan weer een beetje "Frans"-beinvloede rijlessen heb gehad... Legerete (zonder streepjes helaas)

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 00:24

Even kort: Hoe wil je een paard recht richten in een cirkel ?

De virkel is gepikt van de Spanjaarden, die in 1550 paarden weerterug in Amerika brachten, daar heeft een paardenstal, een finca vaak een arena, letterlijk een ronde cirkel met hoge randen, 'plaza de toros'. Bedoeld voor... de stieren en zodoende met meerdere uitgangen.
NHE is nog niet in Spanje geweest, denk ook niet dat met daar interesse heeft, let maar op, geldt ook voor Italie, Portugal en Frankrijk, op eentje na dan, nee twee, maar de ene is van UK en de ander is een Duitser die beland is in Frankrijk.

Hi, hi ik weet niet hoe ik de streepje kan utleggen, een klikje op het streepje en dan de letter, dan staat er ineen é of ñ maar nu de twee .. (dan bovenaan).

Basje98

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 00:56

Een picadero is vierkant, in tegenstelling tot een Round pen.

Beetje lastig om uit te leggen...
Het komt erop neer dat wanneer je een paard in een picadero werkt, het aan de zijdes zeg maar 'rechtgericht' wordt, en zich in de hoeken moet buigen. Door deze steeds doorgaande gymnasticering wordt het paard elastischer dan wanneer het steeds in dezelfde buiging blijft... daardoor wordt het paard "handiger", kan beter met het binnenachterbeen onder het zwaartepunt treden en wordt dus rechtgericht.
Snap je? (Ik weet dat mijn uitleg belabberd is... bedtijd) Ik had ooit een boek waarin het goed stond uitgelegd, maar waarschijnlijk heb ik het uitgeleend, weet ook zo snel niet meer van wie het was, helaas..

Nog even streepjes oefenen.. L'eg`eret'e ~n

*edit* en mijn streepjes doen het niet Boos! *barst in huilen uit*

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 01:04

Basje98 schreef:
Nog even streepjes oefenen.. L'eg`eret'e ~n

*edit* en mijn streepjes doen het niet Boos! *barst in huilen uit*

zo? Légèreté ñ Cool

Basje98

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 01:10

Boos! *grrr*

ligt waarschijnlijk aan mijn laptop, moet nog eens mijn broer vragen of dat bij LINUX soms anders werkt...

*lekker off-topic* Tong uitsteken

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 10:35

Hi, hi, lastg ja... als je de accenten mist staat er soms net iets heel anders dan dat je bedoelt. Gek hè, kleine verschillen met grote gevolgen.
Ha, ha, en bij mij staat ergens virkel, en dat moet natuurlijk zijn cirkel. Gelukkig kunnen wij het elkaar altijd later nog uitleggen.

Het woord picadero betekent overigens gewoon manege, die kan rond, vierkant, rechthoekig zijn. Klaus Ferdinand Hempflng gebruikt het woord voor een vierkant, het is ook een lekker woord. Hij nam het mee uit de tijd dat hij in Spanje woonde en leefde.

Basje 98: Je hebt gelijk voor wat betreft het recht richten, maar dat vind ik altijd zo'n technisch gedoe. Lichamelijk is maar een stukje, de puzzel voor het paard is veel belangrijker, laat het hem zelf oplossen en je zal versteld staan. Ben meer van het type simpel, bv veel achteruit betekent mooie bilspieren. Jip en Janneke taal, duidelijk uitgelegd en logisch.

Paardenkunde zit doorspekt van termen die niemand normaal kan uitleggen... rijd hem naar voren... terwijl je ronstapt of draaft.... (meestal vooruit).. huh ?
Je hebt gelijk hoor met je uitleg, en ik snap eigenlijk niet dat iemand die de theorie kent èn ook nog eens de juiste verbanden weet te leggen uberhaupt (de twee .. ???) kan geloven dat een Piaffe vrijwillig wordt aangeboden aan een halstouw, cordeo geloof ik? Dat kan wel, maar niet bij het gemiddelde KWPN type, die moet je echt wel ietsje meer uitleggen. Een bloedikker of een slim paard maakt kans dat hij het aanbiedt, maar het gros blijft lekker staan.

Zag overigens in een blad een artikel ver piaffe voor beginners, misschien wat voor...? Stond o.a. in dat je een voetje vraagt en dan het paard achterwaarts moet laten lopen, Clown dan heb je de beginselen van de piaffe, hoe je dat doet is me een raadsel, maar het schijnt te kunnen Wow! .
DAAR maak ik me nou gewoon KWAAD om he, zo haal je de werkelijke schooloefeningen naar een niveau Ikea pakketten. (De autrice verklaarde de inhoud) Nagelbijten / Gniffelen
Verder in hetzelfde blad ook een stukje over ex verslaafde Chris Irwin die het licht heeft gezien na zijn zware periode uit zijn leven nu met aparte theorieen de dominante posite van de mens uitlegt... gaaaap...

Nee, als ik dat soort dingen lees dan begrjp ik maar één ding. Nederland is op zoek, de weg kwijt en het spoor behoorlijk bijster.
Tijd om eens wat te gaan doen, einde ouderwetse dominantie ideetjes, en op naar het echte werk. Wat zegt een cirkel over de psychische kant van een paard. Wat betekent dat.
Denk ik aan de kauwende en slikkende rondgejaagde paardjes, honden likken hun lippen bij stress. Paarden idem, en de persoon die een kauwend en likkend paard rond laat rennen is de baas Ja . Ja da's juist, in de ogen van het paard dan.
Ken je de endorfin man? Die gooit een paard, stilstaand, op de grond en kan daarna alles met een paard doen, knap? Neah, slim en vele mensen zijn zwaar onder de indruk van de makheid en de tamheid. Ze betalen deze man om dit te komen doen. (een ex-jockey)

(Denk dat ik toch een ander blad ga nemen, want het percentage kinderachtigheid wordt me te groot, ik neem dit dier graag serieus)

Ik bedoel alleen maar, en dat geldt zeker vor NHE laat jezelf zand in de ogen strooien en zie wat je wil zien. Daarom noem ik dergelijke kunsten spelen, en spelen klinkt leuker dan hoge School. Hoge School is echt wat anders, maar goed daarom mijn oersoonlijke voorkeur in de oude school, de Saanse, Portugese en Italiaanse wijze.

Paardkunde in onze tijd, we vernasteren alles met gemak, en wordt dat bedoeld met Equus, ik snapte er weing van.

Open wel even een topic... want dit is erg of topic.

yyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 15:45

Jen33 schreef:
atreyuevita schreef:
Met een volle buik gaan springen is ook geen pretje misschien? Wat gebeurd er als je haar voert nadat je hebt staan springen?

als ze geen volle buik heeft gaat ze op dr voer plek staan haha tis eten of lekker luieren Nerd en als ze dan vind dat ze lang genoeg heeft staan wachten gaat ze aan dr kale wei knabbelen. gras is nog geen mm hoog dus tis ook niet t gras.

vreemd dier hoor Knipoog

geen tips om mn pony het spelen leuk te gaan vinden? heb gister een uur in de weide gezeten maar nee hoor haha elke keer komen kijken of ik toch nog eten had en even knuffelen maar wat doen Clown

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 13:25

PeruaansePas schreef:
Basje98 schreef:
Ik ben ervoor om het paard ook de mogelijkheid te geven zichzelf te ontwikkelen, zelf met ideen te komen. Daardoor blijven ze veel beter bij de les. Negatief gedrag wordt genegeerd, positief gedrag beloond, heel simpel eigelijk en houdt het paard creatief.

Dat lijkt me té kort door de bocht. Hoe reageer je bij zelfbelonend gedrag?

Ik heb inmiddels de dvd ook gezien.

Ik zag dat Nevzorov bij het aanleren van de verzameling vanuit stilstand werkt en bij de hoofdhalshouding begint. In feite komt zijn verzameling dus van voor naar achter tot stand ipv van 'van achter naar voren'. Nors opkijken Zou dat verschil maken?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 14:37

zou wel zijn antibitten instelling verklaren, past én niet bij zijn methode én de naamgeving van zijn methode die niet geassocieerd mag worden met KD KBD.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 15:43

Werken vanuit stilstand is niet nieuw, het is Frans getint en verder naar het zuiden. Daar wordt gewerkt vanuit een paard wat in basis 'goed staat' en dat is het vertrekpunt. Denk hierbij aan het type paard wat uit de Zuidelijke gedeeltes komt, de PRE, Lusitano, deze paarden zijn convex en hebben de basis al 'van nature'.
Het heeft denk ik te maken met zijn kennismaking met Lurashi, ook hij is erg Frans georienteerd, en werkt ook vanuit stilstand.

Duits, en Engels, en wij in NL rijden in de beweging en gaan van daaruit boetseren aan de juiste houding. Dus eerst naar voren en dan pas werken aan de juiste houding. Ook hier zie je het type paard wat kenmerkend is voor welke stijl er gekozen is en welke werkwijze.

Umme... wat is KBD ? Soms kom ik echt niet uit de afkortingen, misschien een lijstje, voor de sukkels zoals ik?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 20:30

KBD = Klassieke Barokke Dressuur Tong uitsteken

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 20:45

Paardentango schreef:
Werken vanuit stilstand is niet nieuw, het is Frans getint en verder naar het zuiden. Daar wordt gewerkt vanuit een paard wat in basis 'goed staat' en dat is het vertrekpunt. Denk hierbij aan het type paard wat uit de Zuidelijke gedeeltes komt, de PRE, Lusitano, deze paarden zijn convex en hebben de basis al 'van nature'.
Het heeft denk ik te maken met zijn kennismaking met Lurashi, ook hij is erg Frans georienteerd, en werkt ook vanuit stilstand.

Ik vind het ook niet nieuw. Nelly Abbenes werkt bv ook vanuit stilstand.
Het ging meer om het van voren naar achter werken aan de verzameling.

En ik wilde nog antwoord op mijn vraag hoe er binnen NHE omgegaan wordt met zelfbelonend, maar ongewenst, gedrag.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 21:19

Alane schreef:
KBD = Klassieke Barokke Dressuur Tong uitsteken

tnx.. Koe soms Ziek het me

Andere vraag: wanneer kunnen we een HNE docent ontmoeten ? Denk dat vele van ons smachten om het e.e.a. eens in het echt te zien.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 21:24

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 23:53

PeruaansePas schreef:

Dat is niet ontmoeten maar betalen.... NHE was toch kostenloos???? 75 euries als toeschouwer of 350 euries als ik een paard meeneem... dat noem ik niet kostenloos

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 00:17

Geen hengsten ?

Wat ik heb gezien van die Donald lijkt niet echt op NHE, enne.. eigenlijk meer op een soort balspelletjes met stuurloze paarden en mensen die zich laten rondbwegen op hun paard wat maar een dotje doet.
Op dat forum zag ik, niet eens zo lang geleden een verslagje.
Ahum.
NHE is toch Haute Ecole ?
Op een bloot paard, nou half bloot dan want er zit wel een zadel op, is toch NH, dat doet Parelli toch?