aversie tegen "naturals" door een paar extremen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 09:58

Arabesk schreef:
Als er geen ruimte is voor wei, dan vind ik een HIT actiefstal of iets wat er op lijkt toch wel het minste....

Daar ben ik alweer van genezen, voor mij geen "hit-actief-stalling" meer.
Ik heb het bij Mansour een paar keer uitgebreid staan bekijken, maar ik ben er totaal niet van onder de indruk. Ik vind dat het in bepaalde omstandigheden zelfs ronduit schadelijk is. Die omstandigheden zijn door de paarden van Mansour toen meerdere keren gedemonstreerd.

RhealLover

Re: aversie tegen "naturals" door een paar extreme

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 10:16

in alle takken/typen of noem maar op heb je extreme mensen zitten waarvan je denkt ZIP IT, daarnaast zou het ook gewoon fijn zijn als alle partijen voor elkaars argumenten en manieren open zouden staan, helaas is dit minimaal

We kunnen veel van elkaar leren maar je moet je er wel voor openstellen. Want we zijn allemaal snobs als we niet open staan voor nieuwe dingen die verbeteringen kunnen doorbrengen .

Als de ruiters wat dingen aannemen van NH mensen en andersom ook dan zou het leven veel gemakkelijker zijn.

Je moet gewoon van elk beetje wat nemen en teruggeven daar bereik je het meeste mee, Als je blijft plakken bij 1 ding kom je nergens en leer je zichtbaar minder omdat je kennis kleiner is.

En zoals al gezegd is, anti deken of anti stal, kom nou waar slaat dat op, ieder zijn keus, mijn paard staat heel de dag buiten en gaa tin de winter alleen snachts op stal. Zo heeft ie deze winter een deken op gehad maar vorige niet, dat is afhankelijk van de plannen. Maar heeft mijn paard het dan slecht, dus niet die heeft juist harstikke feest ondanks dat ie enkele uren op stal ging en een dekentje op had.

Of als je een paard een tik geeft, ben je dan direct een paardenmishandelaar? Zulke onzin is onverdragelijk, kijk je paard helemaal toetakelen dat kan niet, maar als je m een tik geeft dan zal die dat verdiend hebben, een hngst die naar je slaat helemaal door het dolle is ga je toch niet lief tegen doen, dan loopt ie zo over je heen. Ik zie dat als toegeven van angst of onderdanigheid. Je moet laten merken wie de baas is en wat wel en niet mag, nou bijhengsten lukt dat echt niet met een knuffel hoor

Maar het is gewoon een feit dat men het meest van elkaar kunnen leren als ze open staan voor andere dingen en bereid zijn hun eigen boodschap ook op een normale manier over te brengen op de tegenpartij

greetz

randalinpony

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 14:22

ikke schreef:
Arabesk schreef:
Als er geen ruimte is voor wei, dan vind ik een HIT actiefstal of iets wat er op lijkt toch wel het minste....

Ik heb het bij Mansour een paar keer uitgebreid staan bekijken, maar ik ben er totaal niet van onder de indruk. Ik vind dat het in bepaalde omstandigheden zelfs ronduit schadelijk is. Die omstandigheden zijn door de paarden van Mansour toen meerdere keren gedemonstreerd.

Mag ik vragen wat er dan precies is voorgevallen, waardoor jij er niet zo lovend over bent?

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 15:36

randalinpony schreef:
ikke schreef:

Mag ik vragen wat er dan precies is voorgevallen, waardoor jij er niet zo lovend over bent?

Een dominant paard joeg meerdermalen een lagere in rang weg bij de voerautomaten als die wilde gaan eten. De paarden die in de voerautomaat staan, kunnen door andere paarden worden gepest en gebeten, zonder dat ze zich kunnen verdedigen. Paarden blijven doodleuk in de voerboxen staan, terwijl het op is en verhinderen daarmee dat anderen kunnen eten.
Met name voor de zwakkere paarden in die groep was het geen genoegen.
Tot slot vraag ik me af of het resultaat de investeringen waard is. Ik heb het principe al enkele keren op de Equitana gezien. Ik kreeg een beetje de indruk dat de installatie bij Mansour er een soort van "goedkoop" aftreksel van was.

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 22:51

[Een dominant paard joeg meerdermalen een lagere in rang weg bij de voerautomaten als die wilde gaan eten.
De paarden die in de voerautomaat staan, kunnen door andere paarden worden gepest en gebeten,
zonder dat ze zich kunnen verdedigen. Paarden blijven doodleuk in de voerboxen staan, terwijl het op is en verhinderen daarmee dat anderen kunnen eten.
Tot slot vraag ik me af of het resultaat de investeringen waard is. Ik heb het principe al enkele keren op de Equitana gezien. Ik kreeg een beetje de indruk dat de installatie bij Mansour er een soort van "goedkoop" aftreksel van was.
[/quote]

Valt daar niet wat aan te veranderen? Bijvoorbeeld hekken aan de zijkanten van de voerbox zodat er niemand naast kan gaan staan of vlak erachter bij de ingang? En soort drijfhek voor als de biks op is?

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 07:40

Dan gaat toch het hele idee vervallen? En dat is nu juist het punt wat ik tegen excessen heb. De zwakkere paarden moeten zich maar zien te handhaven dat moeten ze in de natuur ook. Jammer alleen dat ze in de natuur wel zelf hun eten kunnen vinden.

En soms heb ik toch stikum het stekelige idee dat er een hoop gemakzucht bij komt kijken. Iedere boer zal zijn paarden graag zelf voeren alleen al om ze stuk voor stuk te kunnen bekijken of ze goed in hun vel zitten. Op deze manier vervalt een hoop controle maar het is wel veel gemakkelijker voeren!
Je kunt zelf voor de TV blijven zitten!

Ik hoop dat deze mensen zichzelf ook natural gaan beleven. Niet meer naar de C1000 maar zelf een volkstuin, geen CV maar hout hakken, geen auto maar lopen, geen stenen huis maar een kuil in de grond.
En dan mogen ze na 4 weken kiezen!

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 08:11

gouda schreef:
Valt daar niet wat aan te veranderen? Bijvoorbeeld hekken aan de zijkanten van de voerbox zodat er niemand naast kan gaan staan of vlak erachter bij de ingang? En soort drijfhek voor als de biks op is?

Technisch kan er een hoop. Op het afsluitende hekje achter het paard hadden ze stroomdraad gezet, zodat het paard in ieder geval niet meer zo gemakkelijk van achteren gepest kon worden, maar ook dat ie er niet zomaar achterwaarts uitliep als ie zich te veel bedreigd voelde Maar het wezelijke punt is dat een paard in een kleine ruimte staat te eten en zich op geen enkele manier kan verdedigen; niet door te slaan maar ook niet door weg te lopen.

@amondi: Over de details wil ik wel een IRL discussie, maar met de strekking van je verhaal ga ik helemaal mee.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 11:10

Citaat:
En soms heb ik toch stikum het stekelige idee dat er een hoop gemakzucht bij komt kijken. Iedere boer zal zijn paarden graag zelf voeren alleen al om ze stuk voor stuk te kunnen bekijken of ze goed in hun vel zitten. Op deze manier vervalt een hoop controle maar het is wel veel gemakkelijker voeren!

Sorry, maar dit vind ik onterecht.
Koeienboeren gebruiken dit soort systemen al langer. En ik ken een stel, dat een ultramoderne stal heeft, waar de boer een berichtje op de gsm ontvangt, als koe nummer zoveel te lang niet bij de melkmachine is geweest.
En waar de koeien zelf onder de automatische borstelmachine kunnen, mochten ze een jeukje voelen.

Lui? Deze mensen, boeren in hart en nieren, gaan volledig voor hun koeien, en beter verzorgde, voldane beesten kom je dan ook zelden tegen.
Deze koeien hebben volgens mij een luizenleven, kunnen rondscharelen, ook buiten als het weer ernaar is.

Dat lijkt me voor paarden niet anders.

De punten die Ikke noemt, zijn zeker punten die zorg behoeven, maar lijken mij wel aan te passen.
En tjsa, in iedere kudde zijn bazen en 'underdogs'. Het moet niet uit de hand lopen, en er moet zeker voldoende ruimte zijn, zodat dieren uit kunnen wijken, maar daar hoeft ook niet té zielig over gedaan worden.
Een kind dat wordt gepest, probeer je ook te helpen, maar niet door hem thuis te houden, toch?

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 11:32

Je gaat een natural paardenliefhebber toch niet vergelijken met een melkende boer toch???? Je slaat de plank finaal mis met deze vergelijking!
Melken is een bioindustrie, ze moeten wel een robot! Of ze willen of niet. Stal Mansour( ken ze niet maar ik geloof Ikke) heeft op heel andere gronden een voerautomaat gekocht/gemaakt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 11:35

randalinpony schreef:
Citaat:

Sorry, maar dit vind ik onterecht.
Koeienboeren gebruiken dit soort systemen al langer. En ik ken een stel, dat een ultramoderne stal heeft, waar de boer een berichtje op de gsm ontvangt, als koe nummer zoveel te lang niet bij de melkmachine is geweest.
En waar de koeien zelf onder de automatische borstelmachine kunnen, mochten ze een jeukje voelen.

Lui? Deze mensen, boeren in hart en nieren, gaan volledig voor hun koeien, en beter verzorgde, voldane beesten kom je dan ook zelden tegen.
Deze koeien hebben volgens mij een luizenleven, kunnen rondscharelen, ook buiten als het weer ernaar is.

Dat lijkt me voor paarden niet anders.

De punten die Ikke noemt, zijn zeker punten die zorg behoeven, maar lijken mij wel aan te passen.
En tjsa, in iedere kudde zijn bazen en 'underdogs'. Het moet niet uit de hand lopen, en er moet zeker voldoende ruimte zijn, zodat dieren uit kunnen wijken, maar daar hoeft ook niet té zielig over gedaan worden.
Een kind dat wordt gepest, probeer je ook te helpen, maar niet door hem thuis te houden, toch?

Die boer voert nog steeds zelf. Die boer is nog steeds elke dag in de stal. Ja hier staat ook zo'n boerderij met automatische melkrobot en GSM-beveiliging. Ook deze koeien staan buiten. Maar er is een wezenlijk verschil tussen de automatisering van een melkveebedrijf en de "automatisering" van een paardenbedrijf.
Die boer heeft belang bij gezonde, tevreden koeien. De automatisering maakt het mogelijk dat hij zijn aandacht bij de koeien kan houden EN in staat is die idiote hoeveelheid administratie te doen die hem door de overheid wordt opgelegd. Die automatisering verdient zichzelf terug voor die boer, domweg omdat het tijd bespaard die hij hard nodig heeft voor andere dingen.
Wat de toegevoegde waarde van de hit-actiefstal is voor de paarden is mij volstrekt onduidelijk, temeer daar de paarden zelf de zwakke punten hebben laten zien.
Die vergelijking met een gepest kind gaat niet op; dat gepeste paard hoeft niet op hulp te rekenen.

amondi schreef:
Je gaat een natural paardenliefhebber toch niet vergelijken met een melkende boer toch???? Je slaat de plank finaal mis met deze vergelijking!
Melken is een bioindustrie, ze moeten wel een robot! Of ze willen of niet. Stal Mansour( ken ze niet maar ik geloof Ikke) heeft op heel andere gronden een voerautomaat gekocht/gemaakt.

Niet helemaal hoor. Het is in beide gevallen gewone procesautomatisering, precies zoals dat in de (petro) chemische industrie gebeurt; of bij een verfproducent; of in de melkverwerkingsfabriek en ook bij de Mars in Veghel........
Laatst bijgewerkt door ikke op 06-05-06 11:40, in het totaal 1 keer bewerkt

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 13:08

Die koeien krijgen hun krachtvoer in combi met een melkbeurt hoor, zoals de paarden op mansour waarschijnlijk ook een chip hebben om hun dieet te bepalen. En kuil wordt erbij gereden...maar de paarden van mansour zullen ook wel iedere dag stro of hooi aangevoerd krijgen?

En of de vergelijking met de koeienboer zo mis is... heeft de manegehouder geen belang bij gezonde, tevreden paarden? En wat dacht je van zíjn administratie?

Als het mes aan twee kanten snijdt, dus paard tevreden, minder werk en kosten voor de eigenaar, wat is daar dan mis mee?

Trouwens, ook bij koeien is er altijd wel een underdog in de stal, dat heb je bij alle kuddebeesten. Maar die is er in iedere kudde. Dat er altijd een is die de laagste rang heeft, is geen reden alle dieren dan maar op te bergen. Zelfs als ze op grote terreinen lopen, is er een die de meeste agressie van anderen te verwerken krijgt. Wij kunnen dat zielig vinden, maar we kunnen ook niet aan een laagrangorde dier vragen hoe erg hij dat allemaal vindt. En of hij liever alleen staat.(Ook een laag rangordedier heeft vriendschappelijke contacten.)
Zoals ik eerder zei, het ligt aan de beschikbare ruimte of een systeem als hitactief werkt.

En juist de voerautomaat maakt het mogelijk ieder dier een gepaste hoeveelheid voer te geven. Anders wordt het juist een heel lastig systeem, omdat je dan ieder dier vast moet zetten tijdens het voeren, of zoveel moet geven dat ook het dier met de laagste rang genoeg gelegenheid heeft om te eten. (of een die net wisselt, wat harder werkt...) Dat doen wij s'winters, maar er zijn er altijd wat vet...

Als die boer of manegehouder tussen de dieren lopen, zien ze snel genoeg wie er een verandering in dieet nodig heeft. Dan passen ze het programma van dat dier aan.
Daarvoor hoeft er niet perse individueel gevoerd te worden, lijkt me.

Ik zeg niet dat het systeem van Mansour ideaal is, ik ben er niet geweest, maar de punten die Ikke beschrijft, lijken mij wel op te lossen.
Trouwens, geen enkele manier van dieren houden is ideaal, maar dat is de natuur ook al niet.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 15:09

@randalinpony: Er is een cruciaal verschil tussen een groep koeien en de gemiddelde groep paarden: sexescheiding. Melkkoeien zijn allemaal meissies en er zijn maar zeer weinig boeren die er een stier bij hebben lopen en al zeker geen twee of drie. Daarmee haal je al een hoop onrust uit een groep. Bij Mansour waren het toen twee ruinen die vooral merries het leven zuur maakten.
Daarbij was de enigste plek waar die paarden iets te eten konden vinden in die voerautomaten. Daar werdt zowel hooi als brok gevoerd.
Ik hoef niet verder te kijken dan onze eigen stal waar de paarden overdag in de wei en 's nachts in de paddock staan. Overdag wordt er gegeten, gespeeld en beetje geknokt. In de paddock lopen ze elkaar de hele tijd het leven zuur te maken. Er wordt een hoop gekloot, omdat er verder niks te doen is.
Bij ons is dat dus alleen 's nachts, waarbij ze dus ook slapen. Die groep bij Mansour had dat dus 24/7............

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 17:47

De manier van paardenhouden zoals Ikke beschrijft lijkt mij inderdaad nogal zwaar voor de paarden die lager in rang staan. Dat kun je afdoen met 'ja, maar dat is de natuur', maar daar is een individueel paard (en bijbehorend individueel baasje) niet bij gebaat.

Een paard dat laag in rang staat heeft wellicht veel en veel minder stress als deze in een boks kan staan, vaste voerbeurten heeft, kan rusten in de eigen boks, wellicht nog buiten komt met 1 soortgenoot. Paard ervaart dan iig minder stress (en baasje ziet ook een gelukkiger paard).

_Tiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 19:54

randalinpony: Paarden kunnen elkaar het leven véél zuurder maken dan koeien. Wij hebben thuis 120 melkkoeien, en daar zie je nooit dat een koe wordt gebeten of getrapt. Maar als je naar mijn pony en mijn zus haar paard kijkt dan wordt je niet veel vrolijker. Mijn pony is superdominant, en mijn zus haar paard supersociaal. Mijn pony hoeft er al aan te komen lopen met haar oren niet helemaal naar voren en Lady vliegt al weg. Maar verder ben ik het wel met je eens hoor.

Dan werkt een weiland echt beter, en dan gewoon de paarden op stal. Want als Santos en Lady zo zouden moeten staan was Lady zwaar ondervoed.

Esther

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 13:57

Op de stal waar mijn paard staat lopen de paarden ook dag en nacht in de kudde. Ze staan nu 24/7 op de wei, tot begin deze week stonden ze 's nachts binnen in een loopstal. Overal in de stal ligt genoeg hooi voor alle paarden, als er een ergens weggejaagd wordt kan hij op een andere plaats weer verder eten. Verder staan er schotten waar paarden zich achter kunnen afzonderen als ze daar behoefte aan hebben.
De paarden die krachtvoer krijgen worden vastgezet en de rest wordt er weg gehouden zodat daar geen strijd over kan ontstaan. Doordat goed ruwvoer bijna onbeperkt beschikbaar is, krijgen de meeste paarden geen krachtvoer, ze hebben genoeg aan gras en ruwvoer.
Bij ons zien alle paarden er goed uit, er is er geeneen te mager of echt aan te wijzen als underdog.
Het is dus wel mogelijk om paarden in groepen te houden, dat kost dan wel wat meer werk om ruwvoer rond te leggen en het vastzetten met krachtvoer voeren. Doordat ze onbeperkt kunnen eten overeten ze zich juist weer niet. Verder is voldoende ruimte in de wei ook erg belangrijk, onze paarden lopen nu op ik dacht 7-10 ha.

Elise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 14:00

ikke schreef:

Een dominant paard joeg meerdermalen een lagere in rang weg bij de voerautomaten als die wilde gaan eten.

De paarden die in de voerautomaat staan, kunnen door andere paarden worden gepest en gebeten, zonder dat ze zich kunnen verdedigen. Paarden blijven doodleuk in de voerboxen staan, terwijl het op is en verhinderen daarmee dat anderen kunnen eten.
Tot slot vraag ik me af of het resultaat de investeringen waard is. Ik heb het principe al enkele keren op de Equitana gezien. Ik kreeg een beetje de indruk dat de installatie bij Mansour er een soort van "goedkoop" aftreksel van was

Deze stal stond er toen nog niet eens een maand, mogen 35 paarden even uitvechten hoe en wat? Ik kom er regelmatig en ik zie altijd vredige paarden, netjes op hun beurt wachtend omdat ze niet constant honger hebben zoals het gem. nederlandse paard. Tuurlijk wordt er wel eens wat gebeten en gejaagd, maar dat gebeurd in iedere wei.

En een goedkoop aftreksel? Het is gewoon een actiefstal van HIT die daar staat, dat er niet de duurste omheining omheen staat, doet dat iets af aan paardenwelzijn?

Beetje zoeken naar de enige negatieve punten in de positieve hoop in mijn ogen. De paarden zijn er super op vooruitgegaan, daar mag menig manege wat mij betreft een voorbeeld aan nemen.

Alles kan altijd beter, dat weet ik ook wel, maar men moet ergens beginnen en in mijn ogen moet je iedere stap in de goede richting belonen!

randalinpony

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 14:13

Apple schreef:
De manier van paardenhouden zoals Ikke beschrijft lijkt mij inderdaad nogal zwaar voor de paarden die lager in rang staan. Dat kun je afdoen met 'ja, maar dat is de natuur', maar daar is een individueel paard (en bijbehorend individueel baasje) niet bij gebaat.

Een paard dat laag in rang staat heeft wellicht veel en veel minder stress als deze in een boks kan staan, vaste voerbeurten heeft, kan rusten in de eigen boks, wellicht nog buiten komt met 1 soortgenoot. Paard ervaart dan iig minder stress (en baasje ziet ook een gelukkiger paard).

probleem lijkt me dus, dat er altijd een laagste in rangorde is. Als je die weg haalt, is de volgende aan de beurt.
De rangorde is ook geen statisch gegeven, een dier wordt ouder en de samenstelling van de groep veranderd...

Wat me in een systeem als hitactief wel van belang lijkt, is grote zorgvuldigheid met de opbouw van de groep.
Niet ieder paard is sociaal, en sommigen zijn gewoonweg strontvervelend. Net als bij mensen zitten er tussen die altijd ruzie zoeken. Die moet je er gauw uitgooien.
Wij hebben eens zon dominante rotmerrie gehad, die ook altijd liep te klieren op de weide, tot en met het expres omgooien van een pony van 25, zonder aanleiding. Die is dus verkocht.

Alleen merries zou een goede optie kunnen zijn, of in ieder geval een 'proeftijd' voor ruinen, omdat die idd lastig tegen merries kunnen zijn. Maar niet iedere ruin is zo. Er zijn zat gemoedelijke ruinen, die leuk met iedereen zijn.

Verder denk ik dat een groep op een gegeven moment niet te veel van samenstelling moet wisselen, voor de stabiliteit in de groep. Voor handelspaarden, of op een pension met groot verloop, zou ík ook mijn paard niet in dit systeem willen.

Wat voer betreft: het is natuurlijk mogelijk het hooi of kuil op meerdere plaatsen aan te bieden, zodat ieder dier de mogelijkheid krijgt te eten. Wij plaatsen swinters een grote baal kuil bij de minis.
Als de Alpha eet, gaan de anderen opzij, maar daarna kunnen ze hun buikje rond eten. Kwestie van voldoende aanbod. Alleen ruwvoer uit de voerautomaat lijkt mij ook niet ideaal.

Maar ja, geen enkel systeem is perfect.

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 01:12

Elise schreef:
Deze stal stond er toen nog niet eens een maand, mogen 35 paarden even uitvechten hoe en wat? Ik kom er regelmatig en ik zie altijd vredige paarden, netjes op hun beurt wachtend omdat ze niet constant honger hebben zoals het gem. nederlandse paard. Tuurlijk wordt er wel eens wat gebeten en gejaagd, maar dat gebeurd in iedere wei.

Nee! de groep was bekend met elkaar, dus in principe valt er dan weinig uit te vechten, die verhoudingen zijn allang duidelijk.
Het is niet iets wat ik alleen heb geconstateerd. Er zijn meer mensen geweest die dit hebben gezien en niet zomaar mensen, maar mensen waar ik zeer veel achting voor heb als het om paardenkennis en -inzicht gaat (en die zijn er niet veel).

Elise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 18:59

ikke schreef:
Elise schreef:

Nee! de groep was bekend met elkaar, dus in principe valt er dan weinig uit te vechten, die verhoudingen zijn allang duidelijk.
Het is niet iets wat ik alleen heb geconstateerd. Er zijn meer mensen geweest die dit hebben gezien en niet zomaar mensen, maar mensen waar ik zeer veel achting voor heb als het om paardenkennis en -inzicht gaat (en die zijn er niet veel).

Die 35 paarden stonden nooit met zijn allen samen buiten. Wel in groepjes en hooguit een paar uur per dag.
Eten deden ze zowiezo nooit samen. Dus die verhoudingen moesten wel degelijk bepaald worden.
Machteld van Dierendonck (1 van de weinige nederlandse ethologen op het gebied van paarden) heeft zowel Mansour als andere Actiefstallen begeleid op het hele traject en ik zou toch durven beweren dat zijn wat gedrag betreft vrij veel kennis in huis heeft.

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 11:50

Elise schreef:
Die 35 paarden stonden nooit met zijn allen samen buiten. Wel in groepjes en hooguit een paar uur per dag.
Eten deden ze zowiezo nooit samen. Dus die verhoudingen moesten wel degelijk bepaald worden.
Machteld van Dierendonck (1 van de weinige nederlandse ethologen op het gebied van paarden) heeft zowel Mansour als andere Actiefstallen begeleid op het hele traject en ik zou toch durven beweren dat zijn wat gedrag betreft vrij veel kennis in huis heeft.

Dat Machteld ze begeleid heeft is best, maar in hoeverre zijn haar adviezen ook uitgevoerd? Heb jij inzicht in al haar adviezen en de uitvoering daarvan door de gebruikers?
Bovendien is het ook voor iemand als Machteld tot op zekere hoogte een gok hoe een groep paarden zal reageren; paarden houden zich niet aan boekjes!
En nog wat: Op het moment van de NH-dagen stonden er bij lange na geen 35 paarden in de paddock. Zelfs met die beperkte groep was er behoorlijk wat onrust. Ik wil er dus eigenlijk niet over nadenken als er daadwerkelijk 35 paarden in die paddock staan.