Wat is er slecht aan dekens?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: Wat is er slecht aan dekens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 17:57

hihi doe ik het handiger Haha! Haha! ze mogen overdag een paar uur de paddoc in Haha! Haha!

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 17:58

Kinke schreef:
sjips...batterijen van m'n camera leeg Koe
oh ja, Moniek, de hoeven slijten niet genoeg in de wei hoor, ook niet met wandelingen trouwens.
Strakke singels en bitten doe ik trouwens ook niet aan, gewoon normaal rustig het boomloze zadel aansingelen en zeker niet strak, dan het bitloze hoofdstel erop en klaar is knollie Clown
Het kan aan mij liggen, maar ik vind je berichten nogal agressief overkomen?
Ohhh...trouwens...ik ben niet eens een echte natural, Kinke draagt bijna 6 maanden per jaar een deken, een eczeemdeken Bloos Duivel

helemaal niet maar ik hou er niet van dat alles wat wij doen met dekens en scheren en lekker op wedstrijd met of zonder ijzers allemaal niet goed zal zijn.
Niet nodig? daar heb je gelijk in het is allemaal niet nodig geen stal,dekens,ijzers etc
Maar de manier waarop veel mensen hun paarden houden is het wel nodig!!!
En daar is niks mis mee of onzin.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 18:13

De groeten Moniek Doei, doei

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 18:40

Citaat:
ik geef ze liever een deken op dan dat ze zeiknat van het rijden weer de wei op gaan of de stal in.

Veel mensen denken dat een paard kou vat of ziek wordt wanneer hij nat bezweet de wei in gaat (of - ik durf het bijna niet te zeggen Tong uitsteken - de stal in gaat). Dat is dus een misvatting.
Belangrijk is dat de huid droog is. De haren mogen dan nog best zeiknat zijn, als de huid maar droog is. En deze is sneller droog dan veel mensen denken.
Doe een plukje haar omhoog en voel de huid met het topje van je pink of je lip of wat dan ook.
Er is wel leesvoer te vinden over de werking van de huid en vacht van een paard, zweten, afkoelen en verdampen etc. Het is iig niet te vergelijken met de huid van de mens.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 18:41

jamaaaar, als je paard dun in de vacht zit, kan je niet een plukje omhoog doen Haha! Haha!

ben het overigens wel helemaal met je eens hoor

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 18:45

Een gezond paard kan ook wel degelijk een deken nodig hebben, maar dit komt dan door het gedrag van de eigenaar. Als je je gezonde paard dagelijks helemaal poetst, en hem/haar geregeld wast, dan heeft het super gezonde paard helaas niet meer de mogelijkheid om zichzelf warm te houden. Je hebt het dan namelijk de vetlaag ontnomen. Dit is ook waarom veel dekenloze paarden alsnog verkouden/ziek worden. Als je je paard dekenloos houdt, betekend dit ook dat je je paard niet dagelijks moet poetsen, en als je al poetst, dan doe je dit alleen op de zadelplek, en haal je verder de eventuele modderplekken weg. Meer niet.

(lekker gemakkelijk dus, scheelt een hoop werk Lachen )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 18:48

Jaweeel. Haha!
Zelfs nu mijn paard nog glad is, kan ik een ienieminie plukje haar optillen. Dat doe ik ook wel eens, omdat ik me telkens weer verwonder of die magnifieke werking van de vacht! Zoals nu met de vele regen, haar huid blijft droog! Ja

Trouwens, we hebben het toch over een wintervacht? Ofnie? Tong uitsteken Dan is er zeker wel "een plukje" omhoog te tillen. Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 18:51

wintervacht inderdaad Haha! Haha! nu heb ik een paard die nauwelijks wintervacht aanmaakt Haha!

Maar ik kan inderdaad wel een paar haartjes opzij schuiven, maar een hele pluk gaat lastig worden.

Vacht is een uitermate goed bedacht iets, beschermend, koelend, verwarmend..... tja heeft olh goed in elkaar gedraaid

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 18:58

Jovarna schreef:
Citaat:
ik geef ze liever een deken op dan dat ze zeiknat van het rijden weer de wei op gaan of de stal in.

Veel mensen denken dat een paard kou vat of ziek wordt wanneer hij nat bezweet de wei in gaat (of - ik durf het bijna niet te zeggen Tong uitsteken - de stal in gaat). Dat is dus een misvatting.
Belangrijk is dat de huid droog is. De haren mogen dan nog best zeiknat zijn, als de huid maar droog is. En deze is sneller droog dan veel mensen denken.
Doe een plukje haar omhoog en voel de huid met het topje van je pink of je lip of wat dan ook.
Er is wel leesvoer te vinden over de werking van de huid en vacht van een paard, zweten, afkoelen en verdampen etc. Het is iig niet te vergelijken met de huid van de mens.

dat is in iedergeval niet wat ik denk ik weet dat het geen kwaad kan maar ik heb ze gewoon liever droog en onder het dek weer de stal in of als het land het toe laat het land in.
mijn paard krijgt ook niet zo'n hele dikke wintervacht.
(dat laat ze aan de shetten over)

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 19:01

Kinke schreef:

same to you!!! Slapen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 19:02

Moniek schreef:
Kinke schreef:

same to you!!! Slapen

Daaaag Moniek!
Als je zo tegen het natural bent, waarom zit je hier dan?
Zit je bijv. ook op het western forum om daar te verkondigen hoe zot je western rijden en western style vindt? Slapen

blacklight

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 19:08

mijn paarden hebben allemaal dekens op ander ziet het er niet uit

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 19:10

same to you!!! Slapen
[/quote]
Daaaag Moniek!
Als je zo tegen het natural bent, waarom zit je hier dan?
Zit je bijv. ook op het western forum om daar te verkondigen hoe zot je western rijden en western style vindt? Slapen
[/quote]

Waar slaat dat op??
ik ben alles behalve tegen naturals.
ieder gaat met zijn paarden om op zijn of haar manier niks mis mee.
En wat heeft de westernsport daar mee te maken??
Vind ik ook prachtig om te zien geweldig zelfs.
Maar waar ik niet tegen kan is dat er gezegd word dat ik dan maar geen lange trainingen moet rijden in de winter omdat ik geen tijd heb om hem een uur of 3 te moeten uitstappen met een dikke wintervacht.
Ik vind dekens geen onzin en de manier waarop jullie je mening uiten voel ik mijn manier in het kwaaddaglicht gezet worden.
En daar word ik boos om.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 19:14

Ik geloof dat verreweg de meeste mensen het hier geen moer uitmaakt of jij je paard nou een deken oplegt of niet......

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 21:14

daar ging het toch ook niet om.
We hadden hier ook alleen een discussie.
En ik wil niemand hier kwetse of in het harnas jagen.
het is alleen niet fijn dat mijn manier werd afgedaan met onzin en overbodig.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 21:43

Jovarna schreef:
Citaat:

Ik zie me al staan Clown

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 21:51

Moniek schreef:
helemaal niet maar ik hou er niet van dat alles wat wij doen met dekens en scheren en lekker op wedstrijd met of zonder ijzers allemaal niet goed zal zijn.
Niet nodig? daar heb je gelijk in het is allemaal niet nodig geen stal,dekens,ijzers etc
Maar de manier waarop veel mensen hun paarden houden is het wel nodig!!!
En daar is niks mis mee of onzin.

Nou daar is wel het eea mis mee.
(Trouwens, zoals al eerder vermeld wat doen de niet-naturals in dit topic, start je eigen topic in paardenpraat ofzo, ik ga toch ook niet in topics kijken waar ik me groen en geel aan erger?)

Verdiep je eens in onze mening die op internet heel duidelijk uitgelegd staat. Ik ga niet linken, want voor ik het weet heb ik weer een ban Clown

De huidige manier van paardenhouden is óngezond voor paarden. Te veel op stal, te weinig beweging, te veel en verkeerd voedsel. En bij het te weinig bewegen en veel op stal komen dan ook nog eens hoefijzers Lips are sealed

Ik ben het met je eens dat paarden die veel op stal staan niet zonder hoefijzers kunnen, de hoeven worden dusdanig zwak van het vele stilstaan en de urine en mest (hoe vaak je ook uitmest je blijft houden dat paarden in hun eigen zeik gaan staan).

Je gaat toch dieren die gemaakt zijn om te bewegen en grote afstanden afleggen niet opsluiten in een hok waarvan de diameter amper groter is dan zijzelf?

In de dierentuin zitten de dieren toch ook niet in hokjes ter grootte van zichzelf? Waarom onze paarden dan wel?

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 22:25

Ik erger me niet aan jullie!!!!!
hoe kom je daarbij?
Hoe jullie het doen prima vind ik goed.
Zie daar niks mis in echt niet.
Maar jullie vallen mij wel aan dat ik er ook anders tegen aan kijk.
Ik doe het anders en mijn paard staat wel op stal en ook in de wei.
En dat ik dit topic geen mening mag geven slaat nergens op.
Ik doe het gewoon anders en ga daardoor niet slechter met mijn paard om netzoals jullie dat niet doen.
En dat zinnetje start lekker je eigen topic.. sta jij dus niet open voor een andere mening en staar je jezelf blind op je eigen manier die waarschijnijk alleen goed blijkt te zijn.

We hoefen toch niet overal over eens te zijn?
Wil je dat iedereen hier dezelfde mening deelt dan?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 07:16

Ok, ik zal het nog een keer proberen uit te leggen. Moniek, lees nou je eigen berichten eens terug en probeer eens te zien hoe agressief die berichten overkomen.
En opmerkingen als dat je langer uit kunt stappen ipv een deken te gebruiken zijn logisch als je post in een naturals forum. Jouw mening werd niet afgedaan als onzin en overbodig, dat je het zo opvat zegt genoeg over jezelf Knipoog
Je zegt hierboven ergens dat je boos wordt, ik zou zeggen...adem in...adem uit....Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 07:40

ik kan moniek wel een beetje begrijpen, sterker nog ik heb dat gevoel ook heel lang gehad.

Maar ik ben het zeker wel met de gedachtengang van Natural eens.... probeer mijn sportpaard zo een paardwaardig bestaan mogelijk te geven. Maar ik heb het dier (heel egoistisch) voor MIJN plezier. Dus moet hij inleveren, ik moet dat ook........ ik kan ook in die tijd in de kroeg gaan zitten en de liefde van mijn leven tegen komen (is waarschijnlijk nog goedkoper ook Haha! Haha! ) maargoed Moniek, als je hier post dan weet je dat je met "anders" denkende te maken hebt.

Tegenwoordig liggen de verstandhoudingen tussen HUNNIE (blijft een leuk woord) en mij al een stuk beter, we kunnen veel beter communiceren en er wordt niet meer op elke slak zout gelegd. Neemt niet weg dat we nog steeds heerlijk in elkaar kunnen klimmen hoor Haha! maar de discussies verlopen veel soepeler, en ik voel me niet meer aangesproken als ik als een stalhoudende, sportwillende, scherende, ijzeronderhebbende, en zelfs hulpteugels gebruikende paardenvriend bestempeld wordt Haha!

Gaat bij jou ook lukken, alleen moet je dan eerst begrijpen waarom hunnie zo denken.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 09:03

KiWiKo schreef:
Tegenwoordig liggen de verstandhoudingen tussen HUNNIE (blijft een leuk woord) en mij al een stuk beter, we kunnen veel beter communiceren en er wordt niet meer op elke slak zout gelegd. Neemt niet weg dat we nog steeds heerlijk in elkaar kunnen klimmen hoor Haha! maar de discussies verlopen veel soepeler, en ik voel me niet meer aangesproken als ik als een stalhoudende, sportwillende, scherende, ijzeronderhebbende, en zelfs hulpteugels gebruikende paardenvriend bestempeld wordt Haha!

Gaat bij jou ook lukken, alleen moet je dan eerst begrijpen waarom hunnie zo denken.

Je vergeet: dekenopleggend en fast-food voerend Haha!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 09:27

Arabesk schreef:
Ik ben het met je eens dat paarden die veel op stal staan niet zonder hoefijzers kunnen, de hoeven worden dusdanig zwak van het vele stilstaan en de urine en mest (hoe vaak je ook uitmest je blijft houden dat paarden in hun eigen zeik gaan staan).

Hier ben ik het niet mee eens. Tuurlijk is het het beste wanneer een paard niet uren achtereen in zijn eigen zeik staat, maar nog geen reden om hoefijzers onder te doen. Extra zaak om zo veel mogelijk je paard beweging te geven, vooral ook op harde bodem.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 09:57

Arabesk schreef:
(Trouwens, zoals al eerder vermeld wat doen de niet-naturals in dit topic, start je eigen topic in paardenpraat ofzo, ik ga toch ook niet in topics kijken waar ik me groen en geel aan erger?)

Ik krijg weleens de indruk dat je dat juist wel doet Haha!

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 10:05

KiWiKo schreef:
Maar ik ben het zeker wel met de gedachtengang van Natural eens.... probeer mijn sportpaard zo een paardwaardig bestaan mogelijk te geven. Maar ik heb het dier (heel egoistisch) voor MIJN plezier. Dus moet hij inleveren, ik moet dat ook........ ik kan ook in die tijd in de kroeg gaan zitten en de liefde van mijn leven tegen komen (is waarschijnlijk nog goedkoper ook Haha! Haha! ) maargoed Moniek, als je hier post dan weet je dat je met "anders" denkende te maken hebt.

Met 1 verschil, jij kiest er zelf voor om niet in de kroeg gaan hangen. Haha! (wat mensen aan kroeghangen nou zo leuk vinden is mij nog steeds een raadsel). Toch zie ik wel dat je wel je best doet voor je paard en hem niet behandeld als een of ander teer popje.

Het lijkt me voor jou trouwens handiger om de liefde van je leven tegen te komen op een concours, het lijkt me voor een niet paardengekke man nogal moeilijk om met jou samen te leven. Knipoog Haha! Haha!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 10:13

fransje23 schreef:
Arabesk schreef:

Ik krijg weleens de indruk dat je dat juist wel doet Haha!

he heb je mij ooit ergens zien posten in 'rijtechnisch' en 'wedstrijden'
ik blader er weleens doorheen maar dan word ik accuut niet goed