aversie tegen "naturals" door een paar extremen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Speedster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 10:00

Ik ben bang dat dat onbegonnen werk is de laatste tijd op bokt. Ik vind het er over het algemeen niet sportiever op geworden, jammer... Dit soort "discussies" kunnen haast alleen nog voorkomen worden door dit soort topics helemaal niet meer te starten.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 10:05

Ook zo'n dooddoener in discussies

"Naturals moeten niet zo zeuren, zet je paard gewoon op de poesta en ga er ook niet op rijden."

ikke

Re: aversie tegen "naturals" door een paar extreme

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 10:06

@Arabesk: Toch zit er een kern van waarheid in de uitspraak van randalinpony. Het is niet zozeer de methode die niet zou deugen, het is vooral het nadoen-zonder-begrijpen wat storend is, zeker als deze personen vervolgens hun "god" aan iedereen proberen op te dringen.
In die context lees ik zijn/haar reactie.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 10:08

De meeste normals en naturals die ik ken hebben daar geen last van. Ik ken wel een paar normals en naturals die dat wel doen. Het gebeurd overal, dat dom ergens achteraan lopen.

Speedster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 10:10

Ik ga daar mij energie niet eens insteken om me aan dat soort dooddoeners te ergeren. Die kan ik beter gebruiken. Voor iemand die niet beter weet is dit een "normale" reactie. Die kan tenminste nog leiden tot enige vorm van discussie. Ik heb er meer moeite mee wanneer mensen zeggen "Ik zeg wel helemaal niks meer" als ze zich aangevallen voelen o.i.d. En meelopen gebeurt in alle uithoeken van de (paarden)sport. Opdringen ben ik hoe dan ook tegen, door wie dan ook.

Sita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 10:13

Arabesk schreef:
De meeste normals en naturals die ik ken hebben daar geen last van. Ik ken wel een paar normals en naturals die dat wel doen. Het gebeurd overal, dat dom ergens achteraan lopen.

Je zegt het zelf al
Iedereen loopt wel ergens dom achteraan..

Is het niet achter een Guru of NH'er.. Dan is het wel achter de sinterklaas intocht..

Begrijp me niet verkeerd..

Ik vind de uitspraak van Ralindapony ook een hele goede kern van waarheid in zitten..
Maar misschien hoef jij je er niet zo door 'aangevallen' te voelen, want jij loopt er misschien niet achteraan.. honderden andere mensen wel

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 10:15

Arabesk schreef:

DAT is ook het verziekende, ook hier op Bokt.
Maar ik merk wel om me heen dat er meer en meer gedacht wordt dat je met het kopen van een halster, een touwtje en een lespakket er bent. En dat die methode dan opeens de oplossing voor alle problemen moet brengen.
Jij weet dat het zo niet werkt, ik weet dat, een heleboel mensen weten dat met ons, maar de groep die daar NIET aan wil, wordt steeds groter..........

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 10:25

Arabesk schreef:
Speedster schreef:
Arabesk: Ik denk dat je weinig kunt beginnen tegen mensen die dit soort reacties geven. Vaak zijn dat nl. mensen die zich niet in de materie WILLEN verdiepen. Een snelle mening waar je de knuppel mee in het hoenderhok gooit scoort immers goed bij het "winkelend publiek" dat er zo mogelijk nog minder vanaf weet. Niet druk om maken en je gewoon lekker bij je ding houden.

Ik zou graag zien dat de moddies toezien op dit soort gedrag en topics als deze aanpakken!

Ik blijf wel meelezen, maar discussieer niet mee.
Zolang het netjes blijft, Tem ik niet.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 10:58

Arabesk schreef:

Daar is precies waar het topic over gaat.

Het is net zo irritant als er een NH-er aankomt bij een ijzerprobleem met 'Haal toch heel die ijzers eraf en ga natuurlijk bekappen!' als het voor de gemiddelde NH-er zal zijn als er een 'traditional' (of hoe gaan we het noemen?) zegt: 'Ach, dat gezeur allemaal met halsters en touwtjes. Geef hem toch gewoon een flinke knal als hij zo lastig doet!'

Zelf probeer ik bij alle disciplines wel iets mee te pakken. Ik wil dat mijn paard zo soepel wordt als een dressuurpaard, dat hij zo gemakkelijk over dingen heen komt en nuchter gaat denken als een springpaard, het uithoudingsvermogen en de bomproofheid van een endurancepaard, dat de vertrouwensband zo goed wordt als een NH-paard en voor SGW ben ik zelf te bang aangelegd dus die staat nog even niet op het lijstje (maar wie weet ). Om dat te bereiken kijk ik dus via Bokt mee in de keukens van alle disciplines. Daarom komt er een Parellipakket waar we mee aan de slag gaan, ga ik twee uur aan de hand wandelen buiten, wordt er wekelijks een keer vrijgesprongen en wordt mijn paard op een bepaalde manier gelongeerd voor de souplesse en bespiering. Paardje voelt zich prima bij de afwisseling en ik roest niet vast in een bepaalde methode (hoop ik) omdat ik regelmatig iets hoor uit een ander kamp waardoor ik weer kritisch kan kijken naar mijn aanpak. Over een jaar of tien gaan we zien wat het mijn paard heeft opgeleverd.

Ik probeer dan ook zelf mensen te adviseren bij Bokt binnen hun eigen belevingswereld en overtuiging. Iemand die bijv. zijn paard niet schoon krijgt en ze 24 op 24 buiten heeft staan en daar een topic over opent, moet je niet gaan adviseren 'Joh, scheer je paard, deken erop en elke week onder de douche en het solarium, beetje antiklit erover spuiten, dan is je paard schoon.' Dat past die persoon niet, hij past het toch niet toe en het enige resultaat wat je ermee bereikt, hoe goed het ook bedoeld is, is wrevel en frustratie. En als die enkele Bokkers die WEL hun eigen manier van paardenhouden, paardenverzorging en paardensport willen doordrukken dat zouden gaan beseffen, zou dit topic onnodig zijn.

En nu hoop ik dat de desbetreffende Bokkers dit topic lezen en daar zeg ik tegen: Wie de schoen past, trekke hem aan!

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 10:58

Oef, en ik moet echt kortere verhalen leren typen

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 11:00

Het verschil met scheren, douche en solarium is dat dat niet echt aansluit bij de natuurlijke behoeftes van het paard. Net zo min als paarden die 23.7 in een box staan zonder uitzicht op andere paarden. Dat is dierenmishandeling!

Een paard is in de 2000 jaar tijd dat wij hem gebruiken nog steeds niet veranderd qua behoeftes.

Speedster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 11:04

Ik las het verhaal van Urielle en had even de hoop dat dit topic (eindelijk) de goede kant op ging en dat we elkaar begrepen... Even...

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 11:06

23/7 in een isoleer IS gewoon slecht voor een paard, dan kan iemand nog zo hard roepen dat zijn paard daar gelukkig bij is, maar dat is gewoon niet zo

of je nou NH doet of gewoon rijdt dat maakt geen verschil dat is niet schadelijk voor een paard, daarin moet iedereen doen wat bij hem of haar past

_Tiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 11:09

Ach iedereen heeft zo zijn eigen ideeën en het hangt van de persoon af of ie wel of niet luisterd. Eerlijk gezegt vind ik die hard normals 'erger' dan naturals, omdat naturals meestal eerst ook normals waren en zich er toch in hebben verdiept en de overstap gemaakt. Natuurlijk zijn er ook normals die zich er in hebben verdiept en toen tot de conclusie kwamen dat natural niks voor hun is, dus die moeten zich niet aangesproken voelen.
Wat ik wel heel jammer vind is deze discussies, en sommige naturals die er zo fel in reageren. Ik ben zelf redelijk natural (rij bitloos, bekap natuurlijk en paardjes zo veel mogelijk buiten) maar ik kan me voorstellen dat dat afschrikt. Als ik op het NH forum iets lees en ik weet niet wat het is durf ik het soms haast niet te vragen omdat die mensen er zo vanzelfsprekend over praten en haast minactend doen over de mensen die niet weten wat het is.

prompter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 11:09

Ik was ook in die illusie Speedster .

Dieren zijn niet meer dezelfden als ze duizenden jaren geleden waren, ze evolueren net als mensen. Ik zou een paar duizend jaar geleden in een grot eten hebben gemaakt op een vuurtje, nu zit ik hele dagen achter een beeldscherm en ik blijf er verrassend gezond bij.

Merels waren vroeger bosvogels, nu zijn het stadsvogels geworden. Ik zag vorige week nog een kauwtje heel handig een patatzakje uit een prullenbak vissen en professioneel leeg schudden. Prullenbak, patatzakje en de inhoud daarvan zijn niet natuurlijk voor het kauwtje, toch overleeft hij prima. Hij staat in ieder geval niet op de rode lijst.

Paarden evolueren ook. Bovendien zijn het pas sinds een jaar of 50 echte sportdieren geworden, al die jaren daarvoor waren het werkdieren. Geen idee waar die evolutie stopt. Maar dat de meeste moderne sportpaarden niet optimaal meer zouden kunnen overleven in de vrije natuur onder alle (weers)omstandigheden, daar ben ik vrij zeker van.

Zo, en nu ga ik weer lekker naar mijn paard, een beetje met een touwtje zwaaien zoals dat genoemd wordt, worden zij en ik blij van

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 11:11

Dat is nog geen reden om een paard 23/7 in een box te zetten!

De levenswijze van de merels is niet wezenlijk veranderd, alleen zoeken ze hun voedsel nu ergens anders. Ze zitten niet 23/7 uit zichzelf in kooitjes.

Verder moet iedereen doen en laten wat ie wil, solariums etc, maar NIET 23/7 in een isoleercel en dan roepen 'mijn paard is hier gelukkig bij'.
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 04-05-06 11:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Speedster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 11:13

Arabesk schreef:
23/7 in een isoleer IS gewoon slecht voor een paard, dan kan iemand nog zo hard roepen dat zijn paard daar gelukkig bij is, maar dat is gewoon niet zo

of je nou NH doet of gewoon rijdt dat maakt geen verschil dat is niet schadelijk voor een paard, daarin moet iedereen doen wat bij hem of haar past

Daar kun je wel (al dan niet gedeeltelijk) gelijk in hebben, maar feit blijft dat mensen die het wel zo doen geen behoeft hebben om dat te horen. Met zulke uitspraken versterk je juist het beeld van de opdringerige naturals, waardoor de "normals" de deur dicht gooien op het moment dat een natural iets zegt, ookal zit er wat in, en dat is zonde van de discussie.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 11:14

Niks zeggen is ook geen optie, daar bereik je helemaal niks mee.

Je kan beter je 23/7 isoleercel = slecht stelling goed onderbouwen

Ik wist vroeger ook niet beter! Je dacht er gewoon niet bij na. Het gaat erom om mensen netjes geargumenteerd bewuster te maken.

_Tiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 11:15

promptertje: Volgensmij hebben die merels zich gewoon aangepast, maar zijn ze nog niet zo geëvolueerd dat het echte stadvogels zijn. En paarden zijn niet anders door de evolutie, maar door kruisingen van mensen. Want hier gaan geen paarden dood die iets minder tegen op stal staan kunnen dan andere paarden, omdat wij voor ze zorgen en alles. Dus het is echt niet zo lijkt mij dat nu alleen paarden overleven die er van houden om op stal tes taan.

prompter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 11:17

Ik denk ook niet dat er in dit topic veel mensen komen die ze echt 23 uur op stal hebben en verder niks. Die van mij lopen in ieder geval nu lekker buiten, de één 24 uur, de ander komt 's nachts op stal omdat ze zich daar beter bij voelt. En inderdaad, je bereikt mensen niet door eindeloos herhalen en beschuldigen, je duwt ze zo van je af - terwijl dat nou juist niet je bedoeling is . Een subtielere aanpak doet het vaak beter .

_Tiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 11:19

Eigenlijk is internet ook niet de juiste plek om mensen te overtuigen. In het echt kun je ze gewoon even met je eigen paard laten zien wat voor effect alles heeft enzo, en gewoon niet opdringerig zijn. Zo ben ik ook natuurlijker geworden.

Speedster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 11:20

Arabesk schreef:
Niks zeggen is ook geen optie, daar bereik je helemaal niks mee.

Je kan beter je 23/7 isoleercel = slecht stelling goed onderbouwen

Ik wist vroeger ook niet beter! Je dacht er gewoon niet bij na. Het gaat erom om mensen netjes geargumenteerd bewuster te maken.

Het hele idee van "iets bereiken" daar gaat het volgens mij juist om. Dat moet je niet willen, in 9 van de 10 gevallen wordt dit verkeerd opgevat, hoe goed bedoeld ook. Tenzij je het wel heel subtiel kunt brengen, er eens een balletje over op gooien en doet die ander er niks mee, ook goed. Het enige wat ik wil bereiken beperkt zich tot mij en mijn paard. Iedereen doet het op zijn manier en that's it.

prompter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 11:20

Chestnut schreef:
promptertje: Volgensmij hebben die merels zich gewoon aangepast, maar zijn ze nog niet zo geëvolueerd dat het echte stadvogels zijn. En paarden zijn niet anders door de evolutie, maar door kruisingen van mensen. Want hier gaan geen paarden dood die iets minder tegen op stal staan kunnen dan andere paarden, omdat wij voor ze zorgen en alles. Dus het is echt niet zo lijkt mij dat nu alleen paarden overleven die er van houden om op stal tes taan.

Dat zeg ik toch ook helemaal niet Maar dat paarden anders zijn dan hun wildere voorouders, dat zie je aan het uiterlijk al: groter, anders gebouwd, minder robuust. Gewoon minder hard. Sommige eigenschappen zijn versterkt, waarbij andere eigenschappen verminderd zijn of verloren zijn gegaan. En hoe ze anders zijn geworden maakt niet zo veel uit, ze zijn anders en vereisen in veel gevallen een andere aanpak.

Speedster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 11:22

Arabesk schreef:
Het gaat erom om mensen netjes geargumenteerd bewuster te maken.

Hier heb je overigens helemaal gelijk in, alleen dat gaat alleen werken als mensen voor jouw argumenten open staan, en niet als ze ze patsboem voor de voeten gegooid krijgen.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 11:25

daarom zeg ik ook netjes beargumenteerd en goed onderbouwd