Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
johnny2006 schreef:Het zal dan vast aan mij liggen, maar ik zie alleen maar steeds dat er voordelen zijn, maar welke heb ik nog niet gevonden.
Anne_GTI schreef:johnny2006 schreef:Het zal dan vast aan mij liggen, maar ik zie alleen maar steeds dat er voordelen zijn, maar welke heb ik nog niet gevonden.
Glijden voorkomen op grasland zodat paard beter een wending doorloopt en zekerder en soepeler gaat. Kan in een barrage veel tijd schelen en in de cross je leven redden.
Ireen_ schreef:Even teruglezen Johnny, voordeel kan zijn; tegen pijn bij bejaarde pony die haar hele leven op ijzers heeft gestaan en zonder extreem gevoelig is.
Lamar schreef:We bedoelen voordelen ten behoeve van het paard denk ik........
Anne_GTI schreef:Lamar schreef:We bedoelen voordelen ten behoeve van het paard denk ik........
Vindt een paard het fijn om in een hindernis te klappen omdat ie wegglijdt tijdens de afzet? Vindt een paard het fijn om schaatsend de bocht door te gaan terwijl hij zich strak houdt in zijn lijf om het evenwicht te bewaren?
Ik denk geen van beide, ik denk dat een paard het liefst in een kudde zonder bemoeienis van buitenaf op grote vlaktes rondzwerft. Alleen wat lastig voor een paard waar ook eisen als rijpaard aan gesteld worden en in Nederland al helemaal niet te realiseren. Daarvoor hoef je alleen al naar die mislukking op de oostvaardersplassen naar te kijken.
Alles wat we hier in Nederland doen blijft een compromis wat geen vergelijk is met echt op een natuurlijke manier een paard houden. Per paard en per situatie ben je als eigenaar verantwoordelijk voor het welzijn van je paard. Voor sommige paarden betekend dat permanent een ijzer, andere seizoensgebonden en het gros met een correcte beenstand bij recreatiefgebruik bij een ruiter die zijn verstand gebruikt kan prima zonder. Maar ga niet je paard een half jaar moeilijk laten bewegen omdat het volgens het boekje van dokter X of professor Y zo hoort. Als een paard niet in 1x die overgang aankan en dus met pijn door het leven moet, sla er dan tijdelijk weer een ijzertje onder en overleg met je smid hoe je langzaam kan afbouwen naar ijzerloos als je dat persé wilt. Daar moet je dan ook het gebruik van het paard op aanpassen.
Anne_GTI schreef:Ligt helemaal aan hoe je het paard inzet. Als je er niks mee doet, alleen door het bos over zandpaden rijdt of de rijbak nooit uitkomt ben ik het met je eens.
Anne_GTI schreef:Ligt helemaal aan hoe je het paard inzet. Als je er niks mee doet, alleen door het bos over zandpaden rijdt of de rijbak nooit uitkomt ben ik het met je eens.
Anne_GTI schreef:johnny2006 schreef:Het zal dan vast aan mij liggen, maar ik zie alleen maar steeds dat er voordelen zijn, maar welke heb ik nog niet gevonden.
Glijden voorkomen op grasland zodat paard beter een wending doorloopt en zekerder en soepeler gaat. Kan in een barrage veel tijd schelen en in de cross je leven redden.
Anne_GTI schreef:countrygirl schreef:Simpel. Die zijn er niet. Voor een gezond paard zijn hoefijzers gewoon helemaal niet nodig.
Ligt helemaal aan hoe je het paard inzet. Als je er niks mee doet, alleen door het bos over zandpaden rijdt of de rijbak nooit uitkomt ben ik het met je eens.
Anne_GTI schreef:Een koetspaard wat elke week een trouwerij loopt is ijzers nodig.
Als jij maar beperkt over het asfalt rijdt en rekening houdt in je rijden met hoeveel km asfalt je paard kan hebben kan hij prima zonder ijzers.
Ter vergelijking: de paarden van mijn opa stonden elke week bij de smid omdat de ijzers versleten waren. Die liepen ca. 50 km per dag met vracht over verharde wegen. Dat red je noooooit zonder ijzers.
singasong schreef:Lopen jullie paarden op blote voeten ook goed op steentjes op het asfalt?