Natuurlijk bekappen wat vinden jullie daar nou van?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

timokyana

Re: Natuurlijk bekappen wat vinden jullie daar nou van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 19:15

geen ijzers,staat 24/7 buiten en geen gram te dik.
Ik weet niet zeker dat hij de oorzaak is,feit is dat mijn paard zo is gaan staan na de behandeling van de smid.
helaas met gister twee dikke achterbenen en vanmorgen 4 dikke benen.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 19:44

timokyana schreef:
geen ijzers,staat 24/7 buiten en geen gram te dik.
Ik weet niet zeker dat hij de oorzaak is,feit is dat mijn paard zo is gaan staan na de behandeling van de smid.
helaas met gister twee dikke achterbenen en vanmorgen 4 dikke benen.

Het zou een virus kunnen zijn.

johnny2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 18:37

Was het de eerste keer dat deze bekapper de hoeven van jouw paard deed?

Even nog een andere vraag. Ik las een stukje terug in het topic dat er iemand zei dat wel of geen ijzers allebei voor en nadelen heeft... Wat zijn volgens voorstanders dan voordelen van ijzers?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 18:38

Die zijn al 100x benoemd, gewoon goed lezen! ;)

johnny2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 18:39

Het zal dan vast aan mij liggen, maar ik zie alleen maar steeds dat er voordelen zijn, maar welke heb ik nog niet gevonden.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 19:33

johnny2006 schreef:
Het zal dan vast aan mij liggen, maar ik zie alleen maar steeds dat er voordelen zijn, maar welke heb ik nog niet gevonden.

Glijden voorkomen op grasland zodat paard beter een wending doorloopt en zekerder en soepeler gaat. Kan in een barrage veel tijd schelen en in de cross je leven redden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 20:56

Anne_GTI schreef:
johnny2006 schreef:

Glijden voorkomen op grasland zodat paard beter een wending doorloopt en zekerder en soepeler gaat. Kan in een barrage veel tijd schelen en in de cross je leven redden.

We bedoelen voordelen ten behoeve van het paard denk ik........

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 21:16

Even teruglezen Johnny, voordeel kan zijn; tegen pijn bij bejaarde pony die haar hele leven op ijzers heeft gestaan en zonder extreem gevoelig is.
Tegen overmatige slijtage bij een paard met spat dat erg biljardeerd en zo de hoeven scheef af slijt en buitendoor komt te staan (= weer pijn, kreupel lopen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 21:29

Ireen_ schreef:
Even teruglezen Johnny, voordeel kan zijn; tegen pijn bij bejaarde pony die haar hele leven op ijzers heeft gestaan en zonder extreem gevoelig is.

Vind ik eigenlijk geen voordeel want met de ijzers heb je iets aangericht wat dan niet meer terug te draaien is en dus met ijzers als lapmiddel weer opgelost moet worden.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 21:41

Natuurlijk, maar wat ik al schreef (staat allemaal een aantal pagina's terug); aan het verleden van een paard kun je niks veranderen.
Dan is het zoals het is, je hebt een oud beestje dat pijn heeft zonder ijzers en met ijzers niet. Ik ben blij dat die dingen voor haar bestonden, voor mij en vooral voor haar was het op dat moment een voordeel.

(en begrijp me niet verkeerd, ik ben behoorlijk anti-ijzer, ook door wat ze bij mijn pony hebben aangericht. Ik zie verder ook geen voordelen in ijzers, bij mijn gezonde paard met haar sterke hoeven komen ze er dan ook echt niet onder).

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 00:09

Lamar schreef:

Vindt een paard het fijn om in een hindernis te klappen omdat ie wegglijdt tijdens de afzet? Vindt een paard het fijn om schaatsend de bocht door te gaan terwijl hij zich strak houdt in zijn lijf om het evenwicht te bewaren?

Ik denk geen van beide, ik denk dat een paard het liefst in een kudde zonder bemoeienis van buitenaf op grote vlaktes rondzwerft. Alleen wat lastig voor een paard waar ook eisen als rijpaard aan gesteld worden en in Nederland al helemaal niet te realiseren. Daarvoor hoef je alleen al naar die mislukking op de oostvaardersplassen naar te kijken.

Alles wat we hier in Nederland doen blijft een compromis wat geen vergelijk is met echt op een natuurlijke manier een paard houden. Per paard en per situatie ben je als eigenaar verantwoordelijk voor het welzijn van je paard. Voor sommige paarden betekend dat permanent een ijzer, andere seizoensgebonden en het gros met een correcte beenstand bij recreatiefgebruik bij een ruiter die zijn verstand gebruikt kan prima zonder. Maar ga niet je paard een half jaar moeilijk laten bewegen omdat het volgens het boekje van dokter X of professor Y zo hoort. Als een paard niet in 1x die overgang aankan en dus met pijn door het leven moet, sla er dan tijdelijk weer een ijzertje onder en overleg met je smid hoe je langzaam kan afbouwen naar ijzerloos als je dat persé wilt. Daar moet je dan ook het gebruik van het paard op aanpassen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 00:19

Anne_GTI schreef:
Lamar schreef:

Vindt een paard het fijn om in een hindernis te klappen omdat ie wegglijdt tijdens de afzet? Vindt een paard het fijn om schaatsend de bocht door te gaan terwijl hij zich strak houdt in zijn lijf om het evenwicht te bewaren?

Ik denk geen van beide, ik denk dat een paard het liefst in een kudde zonder bemoeienis van buitenaf op grote vlaktes rondzwerft. Alleen wat lastig voor een paard waar ook eisen als rijpaard aan gesteld worden en in Nederland al helemaal niet te realiseren. Daarvoor hoef je alleen al naar die mislukking op de oostvaardersplassen naar te kijken.

Alles wat we hier in Nederland doen blijft een compromis wat geen vergelijk is met echt op een natuurlijke manier een paard houden. Per paard en per situatie ben je als eigenaar verantwoordelijk voor het welzijn van je paard. Voor sommige paarden betekend dat permanent een ijzer, andere seizoensgebonden en het gros met een correcte beenstand bij recreatiefgebruik bij een ruiter die zijn verstand gebruikt kan prima zonder. Maar ga niet je paard een half jaar moeilijk laten bewegen omdat het volgens het boekje van dokter X of professor Y zo hoort. Als een paard niet in 1x die overgang aankan en dus met pijn door het leven moet, sla er dan tijdelijk weer een ijzertje onder en overleg met je smid hoe je langzaam kan afbouwen naar ijzerloos als je dat persé wilt. Daar moet je dan ook het gebruik van het paard op aanpassen.

Amen, super verwoord! :)

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 00:23

Heel erg goede en nuttige post *D
Ik heb nog een aanvulling. Een paard wordt ook niet gelukkig wanneer de slijtage meer is dan de aangroei van de hoeven. Wordt ie zo akelig slecht ter been van }:0

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 11:03

Voordelen ten behoeve van het paard in de zin van...
men neme een willekeurig gezond paard en zet daar ijzers onder. Welke voordelen heeft het dan voor dat paard (zijn gezondheid, hoeven, toestand ect.)?
Zoals bijvoorbeeld onbeperkt aanbod van ruwvoer voordelen heeft voor een paard.
Niet je gebruikt een paard zo en zo of een paard heeft een bepaald leven gehad en dan die en die problemen en welke voordelen hebben ijzers dan in zulke situaties.
Gewoon een normaal gezond paard en voordelen voor het paard zonder bijzondere situaties.
Voor onbeperkte ruwvoerverstrekking is ook geen situatie nodig, net zoals weidegang, wormeitelling e.d. Op die manier een voordeel bedoel ik.

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 12:48

Simpel. Die zijn er niet. Voor een gezond paard zijn hoefijzers gewoon helemaal niet nodig.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 12:50

Lopen jullie paarden op blote voeten ook goed op steentjes op het asfalt?

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 13:07

countrygirl schreef:
Simpel. Die zijn er niet. Voor een gezond paard zijn hoefijzers gewoon helemaal niet nodig.

Ligt helemaal aan hoe je het paard inzet. Als je er niks mee doet, alleen door het bos over zandpaden rijdt of de rijbak nooit uitkomt ben ik het met je eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 13:27

Anne_GTI schreef:
Ligt helemaal aan hoe je het paard inzet. Als je er niks mee doet, alleen door het bos over zandpaden rijdt of de rijbak nooit uitkomt ben ik het met je eens.

Precies.
Hoe de natuur dingen regelt is een perfect uitgangspunt, helaas leven wij niet in de natuur, en hebben wij hekwerken waar de paarden binnen moeten blijven, asfalt waar het paard al dan niet over moet, laat staan die tuttebol op de rug die het zo leuk vind om te rijden, want hoe hard je ook roept dat is ook onnatuurlijk. Wat wij doen is onnatuurlijk, dus soms moeten wij ook onnatuurlijke maatregelen treffen om het welzijn en de gezondheid van paard, ruiter en omstanders te garanderen. Wat je ook wilt, je overtuigd mij niet dat je een (men)paard wat zeer vaak lange afstanden over de weg moet lopen zonder ijzers kan.
Daarom is het zo belangrijk dat je naar je paard kijkt, ipv 'oh kijk mij ik doe NB' en ja zo zijn sommige mensen, gelukkig niet iedereen. NB is net zoals TB een geweldig iets (en trouwens ook scherpe bitten/sporen, slofteugels, eigenlijk alles in het leven), zolang je je hersens blijft gebruiken. Op het moment dat je je hersens niet meer gebruikt en je je laat leiden door wat andere zeggen is het hopeloos. Zoals ik al eerder in dit topic zei, ik heb respect voor de vakman die met al zijn kunnen en ervaring iets doen, of het nou NB of TB is, of ik het er nou eens mee ben of niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 13:36

Anne_GTI schreef:

Dat is ook maar een aaname. Alsof je paard, wanneer je ook op verharde ondergrond rijdt, opeens ijzers nodig zou hebben.
Hier een mooi voorbeeld van een trektocht te paard, zonder hoefijzers: http://reisnaarmorgen.heelverweg.nl/

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 13:51

Anne_GTI schreef:
johnny2006 schreef:

Een voordeel waar ik persoonlijk weinig mee kan, eerlijk gezegd. ;)
Mijn paard loopt trouwens voornamelijk op gras, rent er ook graag overheen en kan dat prima. :)
Dat doet 'ie al zijn hele leven. Ook over sneeuw en ijs heb ik hem soepel zien rennen afgelopen winterseizoen.
En niet iedereen is geinteresseerd in wedstrijden, he, laten we dat niet vergeten.

Asfalt, steentjes, het maakt allemaal niet uit, zijn voeten doen het super. Ik zie dus geen enkel voordeel of interessante toevoeging om er ijzers onder te laten slaan. :n
Eerder het tegenovergestelde, ik moet er niet aan denken.

Daarbij laat dit voorbeeld van Anne zien dat je het dus doet, vanwege je eigen doelen met je paard. Ik heb dat doel dus totaal niet, mag dat ook? :D

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 13:53

Anne_GTI schreef:
countrygirl schreef:

Oh, dus als ik wel het asfalt opga, moet mijn paard ineens ijzers volgens jou? :+
Wat een onzin. Mijn paard heeft hele gezonde en sterke voeten, die ook nog eens keihard groeien. ;)

Ik word in het dagelijks leven wel eens een beetje moe dat ik keer-op-keer moet uitleggen waarom mijn paard geen ijzers heeft. Tjongejonge, bepaalde zaken zijn inmiddels wel een beetje achterhaald, hoor. :+

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 14:06

Een koetspaard wat elke week een trouwerij loopt is ijzers nodig.
Als jij maar beperkt over het asfalt rijdt en rekening houdt in je rijden met hoeveel km asfalt je paard kan hebben kan hij prima zonder ijzers.

Ter vergelijking: de paarden van mijn opa stonden elke week bij de smid omdat de ijzers versleten waren. Die liepen ca. 50 km per dag met vracht over verharde wegen. Dat red je noooooit zonder ijzers.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 14:14

Anne_GTI schreef:
Een koetspaard wat elke week een trouwerij loopt is ijzers nodig.
Als jij maar beperkt over het asfalt rijdt en rekening houdt in je rijden met hoeveel km asfalt je paard kan hebben kan hij prima zonder ijzers.

Ter vergelijking: de paarden van mijn opa stonden elke week bij de smid omdat de ijzers versleten waren. Die liepen ca. 50 km per dag met vracht over verharde wegen. Dat red je noooooit zonder ijzers.

Als de slijtage harder gaat dan de groei, moet je inderdaad wat. Maar ik zou persoonlijk dan dus kiezen voor hoefschoenen. Gewoon omdat ik de hoeven van mijn paard liever niet met ijzers zou willen belasten. Bij velen is wat jij schetst als situatie, totaal niet aan de orde. ;)

Het is misschien ook handig om je eerdere opmerking iets anders te formuleren. Want zo komt het over dat als je dagelijks over het asfalt gaat, je per se ijzers moet hebben. Terwijl er meerdere factoren zijn natuurlijk. Mijn eigen paard kan prima dagelijks over het asfalt, hoor. Voor 50 km per dag heb ik helaas geen tijd :+ , maar die paar km's naar de hei/het bos of even richting dorp, is geen enkel probleem.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 16:07

Ik ken ook paarden die ('s winters) 24/7 op beton leven (lopen) en niet tot hun knieën zijn afgesleten :D.

Over het algemeen heeft het ook een oorzaak wanneer hoeven sneller slijten dan groeien en zou je daar ook naar moeten kijken. In principe passen de hoeven zich aan, aan het gebruik. De hoeven van mijn paard zijn ook sneller gaan groeien en harder geworden sinds er veel verhardingen zijn in haar leefomgeving. Dat is volkomen logisch en goed bedacht door de natuur ;).

In mijn omgeving is er geen bos, laat staan ruiterpaden. Je móet hier gewoon de weg op. Dit moet je natuurlijk wel opbouwen, je traint de hoeven van je paard als het ware.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 17:09

singasong schreef:
Lopen jullie paarden op blote voeten ook goed op steentjes op het asfalt?

Mijn fjord in stap wel, galop op asfalt met of zonder steentjes vindt hij niet zo leuk, dus dat doe ik ook alleen op zachtere ondergrond, draf gaat zonder steentjes goed.
De fjord is nu qua hoefverbetering een jaar op weg en als je weet dat toen ik hem kreeg de gaten spontaan in zijn zolen vielen en zijn hoefwand maar 2 mm per wand dun was, is hij al behoorlijk verbeterd!
Mijn shire is net een tank, die dendert in alle gangen overal overheen/doorheen, maakt hem niet uit. Hij doet zelfs een galop op grind. Ik heb hem nog maar ruim een half jaar en hij heeft, toen hij nog in engeland stond, op ijzers gestaan want toen ik hem kwam bezichtigen zaten de nagels nog in de hoef (voor de koop heeft verkoopster hem nog netjes laten bekappen)

Anne_GTI schreef:

Die van mij rijden 5x per week en dan meestal 2,5 uur per keer over straat en door bermen maar al met al pak je als je eerst dwars door het dorp moet wel veel straat en dat gaat heel goed, de hoefschoenen heb ik al een half jaar niet meer nodig gehad.