Wie rijd er bitloos en goed dressuurmatig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

moonprayer

Re: Wie rijd er bitloos en goed dressuurmatig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 09:16

je ziet heel veel fjoren en haflingers zonder bit...en in mijn ogen zijn met name fjorden echt wel lomp en sterk,.

mijn eigen paard is een lichtvoettige KWPN-er.
maar als ik 3 dagen met bit rijd, is het een shire, qua gevoel.
hij is dan lomp en sterk ;)

bitloos is hij licht.

gewoon proberen toch.
maar op concour mag je (nog) niet bitloos.

ik zeg altijd wel, uit eigen ervaring, als een paard vastpakt, pakt hij het bit vast, en het bit zit aan de teugels, en die zitten aan de ruiterhand.
als je zelf gewoon loslaat, en eigenlijk zegt, bekijk het maar, aan dit spelletje doe ik niet mee, zal hij snel genoeg weer loslaten, want zo is het voor het paard ook niet echt wat, lucht beetpakken.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 09:49

dat is wel zo..
Maar dat was in deze situatie niet mogelijk.
Ik ree mee met de opening van de landbouwdag.
Er ging een pony aan de kletter die langs mijn jonge ( 6 jaar maar laat beleerd) paard galopeerde, ja die van mij ging er achter aan. Ik had er wel snel weer terug. Maar ze wilde maar blijven racen omdat ze opgefokt en enthusiast was. er waren 18000 bezoekers zeg dat de helft aan het kijken was.. het maakte gewoon mega veel indruk op haar. Stilstaan is bij haar normaal geen probleem... nu stond ze te stijgeren..

maar bitloos lijkt me zowiezo erg fijn.. rij haar nu met een rubberappel bitje ook erg ligt in de mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 10:08

Lindy1982 schreef:
Ik ree mee met de opening van de landbouwdag.
Er ging een pony aan de kletter die langs mijn jonge ( 6 jaar maar laat beleerd) paard galopeerde, ja die van mij ging er achter aan. Ik had er wel snel weer terug. Maar ze wilde maar blijven racen omdat ze opgefokt en enthusiast was. er waren 18000 bezoekers zeg dat de helft aan het kijken was.. het maakte gewoon mega veel indruk op haar. Stilstaan is bij haar normaal geen probleem... nu stond ze te stijgeren..

Reed je toen met of zonder bit?

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 12:02

met, ze hield het bit vast

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 11:59

interessant topic :)
ik reken mezelf graag bij diegenen die zowel bit als bitloos weten te appreciëren. ik ben zelf voornamelijk bezig met me af te vragen HOE je een paard iets leert en welke middelen ik daarvoor kan aanwenden.
rijden is voor mij dus eigenlijk hetzelfde als uitzoeken hoe ik duidelijk gemaakt krijg aan mn paard dat ik wil dat hij niet zomaar een voetje geeft, maar jambette doet bv.

ik zie dat er ook veel te doen is i.v.m. dwang of geen dwang. persoonlijk voel ik me niet schuldig als ik een van mijn paarden een tik verkoop omdat hij zich opdringt of een commando van mij negeert ofzo. tegelijk doe ik mn uiterste best om nieuwe dingen met handen en voeten te tonen en zal ik ze nooit een mep verkopen omdat ze iets echt niet snappen. voor mij zit daar het verschil. een leider is wel duidelijk in zijn grenzen; hij legt de ondergrens, maar moet daarboven vrijheid laten. ik heb graag dat mijn paarden karakter tonen en initiatief nemen, maar heb zo bepaalde zaken die absoluut 'not done' zijn en dat weten ze ook! ik heb bv nog geen enkel paard onder mijn hoede gehad dat niet binnen een vrij korte tijd snapte dat op mijn tenen gaan staan of mij omver lopen echt niet door de beugel kan (ik krijg ook vaak het compliment van de tandarts of smid bv dat mijn paarden zo beleefd zijn in de omgang).
deze manier van handelen is ook hetgeen ik bij hun onderling zie. Darwin is dol op zijn merries en ze zijn vrij te doen wat ze willen, maar als hij wil drinken, gaan ze netjes uit de weg of ze hebben een probleem...

partnerschap met je paard is heel mooi, maar je kunt niet ontkennen dat er daarbij nog steeds één de initiatiefnemer is en de andere meewerkt...de kunst is echter om als leider geen hersenloze slaaf of robot te creeëren, maar net eigen inbreng en initiatief te motiveren en dat dan vervolgens zo om te buigen dat het paard zich gaat inzetten om hetgeen jij wilt zo goed mogelijk voor jouw te doen.

uiteindelijk heeft bit/bitloos daar weinig mee te maken, hoewel het voor veel ruiters een echte eye-opener zou kunnen zijn om eens zonder bit en andere machtsmiddelen te rijden om te leren ontdekken hoe goed/slecht het met hun partnerschap gesteld is.
een paard dat zonder bit in de bak plots 'kust mijn kl*ten' zegt aan zijn ruiter, is voor mij duidelijk wat dat betreft!
ook rijtechnisch gezien vind ik dat je veel meer kunt foefelen (zoals wij in België zeggen) met bit dan zonder. bitloos met een waslijn van een buitenteugel een volte rijden, zal nog minder goed gaan dan met bit!
omgekeerd kan een bit voor een goeie ruiter wel een manier zijn om erg duidelijk hulpen te geven. ik denk dan bv. aan paarden die echt rechtrichtoefeningen nodig hebben wegens problemen ofzo.

hoe dan ook, in de eerste plaats zou men zich bewust moeten afvragen WAT je wilt doen en welke optoming daarvoor geschikt zou zijn. voor de gewone basiscommando's is een bit zeker niet nodig in principe, dus waarom niet zonder?