Natural Dressage, nieuwe hype?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 22:21

ZusJacobs schreef:
Maar dan, het is toch zo scherp als de ruiter zijn hand?

Ja, maar als het met minder kan, waarom niet met minder doen?

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 22:21

Suelza schreef:
Ja, maar als het met minder kan, waarom niet met minder doen?

_/-\o_

swartbeessie

Re: Natural Dressage, nieuwe hype?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 22:26

En dát is precies mijn idee van ND.
Dat, plus dat je uitgaat van het denken van het paard. Voor mij is het zoeken naar de manier die voor ons beide het prettigst is.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 22:45

Maar waarom starten we dan niet allemaal zonder tuig? Dan maak je het jezelf het weer te lastig, dus pak je er tuig bij, wat je helpt. Toch?

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 22:49

Afbeelding

:')

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 22:49

ZusJacobs schreef:
Maar waarom starten we dan niet allemaal zonder tuig? Dan maak je het jezelf het weer te lastig, dus pak je er tuig bij, wat je helpt. Toch?

Misschien omdat mensen een vorm van controle en hulp nodig hebben? :)

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 22:50

of DENKEN nodig te hebben

Maar, voor sommige oefeningen heb je die weer wel nodig.
Ingewikkeld :')

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 07:00

sallandval schreef:
. Volgens hem zijn trouwens helemaal niet alle paarden geschikt om überhaupt op te rijden.

Dat ben ik dan weer met hem eens (trouwens ook dat niet ieder paard geschikt is voor hogeschool werk... denk dat dat uitzonderingen zijn)

Er zijn genoeg paarden die lichamelijk niet(meer) geschikt zijn om te rijden, maar ook die mentaal niet (meer) de goede voorwaarden hebben. Om welke reden dan ook.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 07:03

ZusJacobs schreef:

Ik denk omdat we niet allemaal de kundigheid hebben om het vanaf het begin zonder te doen. Ik ook niet. (voor zover ik nog rijdt dan... wat niet erg veel is :+ )

Even mbt touwhalster... ik merk dat mijn Hälga een duidelijke voorkeur heeft voor werk/rijden met touwhalster. Wellicht door het lichte gewicht ervan(?) (en dan bedoel ik touwhalster versus sidepull... ik heb geen trenshoofdstel)

Ik ben alleen nu het mennen op aan het pakken. Dwz dat ik momenteel droog men en dat doe ik met de sidepull omdat ik dat weer niet vindt werken met een touwhalster (lastiger om 'op afstand' signalen te geven) Ben nog aan het bedenken hoe ik dat beter kan aanpakken.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 09:55

ZusJacobs schreef:

Ik denk ook dat het voor het paard vaak veel makkelijker is om te begrijpen wat de bedoeling is, dat scheelt weer enorm veel frustratie en onduidelijkheid (en daardoor onzekerheid) bij het paard. Ik denk dat je de aanleermethode en aanleertools moet aanpassen naar het doel dat je wil bereiken. Kies gewoon diegene die op dat moment, voor dat doel het makkelijkst en duidelijkst is.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 12:18

Maar waarom is een kaptoom dan (te) scherp en een touwhalster niet? Het gaat er toch om hoe je het gebruikt? Zolang een kaptoom (en dan eentje met schakels) niet te strak is aangebonden en je een vriendelijke hand hebt zie ik het probleem niet, met het touwhalster net zo toch? Met bit, zonder bit, etc. dat is uiteindelijk toch allemaal hetzelfde? (ja de inwerking is anders) Maar daarom mag je het niet strenger gebruiken? Zolang het goed past en de ruiter er mee om kan gaan, zie ik het probleem niet. De een werkt beter met touwhalster en de ander met kaptoom, toch?

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 12:19

Veel tochjes, sorry :D

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 12:43

Mee eens hoor, touwhalster kan ook scherp inwerken. En je hebt ook verschillende soorten kaptooms (kaptomen?), ook zonder ijzer erin. Maar ikzelf vind het streven naar zo min mogelijk hulpen en hulpmiddelen wel mooi.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 12:45

Ja natuurlijk, maar dat is misschien wel een doel waar je dus naar toe werkt. Zou ik trouwens veel mooier vinden, grand prix zónder stang en trens, sporen :+ Lijkt wel of ze steeds meer gebruiken hoe verder ze komen, zou eigenlijk anders om moeten zijn.. Alles op zit en een zacht bitje o.i.d.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 12:52

ZusJacobs schreef:
Ja natuurlijk, maar dat is misschien wel een doel waar je dus naar toe werkt. Zou ik trouwens veel mooier vinden, grand prix zónder stang en trens, sporen :+ Lijkt wel of ze steeds meer gebruiken hoe verder ze komen, zou eigenlijk anders om moeten zijn.. Alles op zit en een zacht bitje o.i.d.

Ja, dat heb ik nooit helemaal begrepen, waarom een extra hulpmiddel (extra bit, evt. kan je dat ook zeggen van sporen) om hulpen te verfijnen?

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 13:52

Ik snap het wel hoor, een stangbit geeft een andere inwerking dan een trens (is zo'n leuk plaatje van te vinden), maar waarom dan twee bitten.. En idd sporen, je zou denken dat alles naar de zit moet en niet met de onderbenen toch?

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 13:52

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 20:34

Leuk stukje over de kandare. En ik snap dat alle verschillende 'hulpmiddelen' een verschillende inwerking hebben, net als de hulpen, maar toch zou het streven moeten zijn naar steeds minder en kleiner, zou ik denken...

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 20:40

Ja dat zeg ik ook, het zou logischer zijn als ze in de topsport het trensbit dan helemaal schrappen.. (gezien ze toch nooit helemaal zonder zouden gaan/durven :Y) ) Al dat ijzer (kandare en stangbit is toch geen verschil verder?)

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 20:50

Nee, is idd geen verschil. Of de stang schrappen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 20:50

De stang dan toch zeker >;) als je zonder hefboom kunt hoef je niet met.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 20:53

Stang heeft daarin toch een andere inwerking, namelijk oprichting. Ik ben van mening dat een stang wel degelijk goed kan zijn richting/voor verzameling (en natuurlijk moet het vanuit achter komen, maar nogmaals verwijs ik dan naar dat plaatje. Ik neem aan dat dat klopt.). Maar hij wordt tegenwoordig gewoon slecht gebruikt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 21:12

Ik heb het plaatje gezien hoor, maar ik ben van mening dat je de oprichting zelf erin moet rijden, lengte in de hals ook zelf. En ik doe liever meer met minder.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 22:04

kan iemand me uitleggen wat er nou mis met "kunstjes" is?

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 22:34

Goeie vraag. Wat mij betreft niks.