Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
countrygirl schreef:SpikyBlue, respect voor de wijze waarop jij jouw beroep, je visie, je zienswijze hier uitdraagt.
Ik heb hier de grootst mogelijke kolder betreffende NB voorbij zien komen.... heel wat ongenuanceerde kretologie... vooral onkunde!
Maar jouw bijdrage hier staat voor mij op de eerste plaats! (en dit is geschreven door een NB'r.)
countrygirl schreef:SpikyBlue, respect voor de wijze waarop jij jouw beroep, je visie, je zienswijze hier uitdraagt.
Ik heb hier de grootst mogelijke kolder betreffende NB voorbij zien komen.... heel wat ongenuanceerde kretologie... vooral onkunde!
Maar jouw bijdrage hier staat voor mij op de eerste plaats! (en dit is geschreven door een NB'r.)
Bij alle stromingen in bekappen is het dier, altijd het dier, het allerbelangrijkste!
(ik probeer nog een paard te bekappen vanmiddag, maar is ook niet te doen met Bokt)
wimmus schreef:countrygirl schreef:SpikyBlue, respect voor de wijze waarop jij jouw beroep, je visie, je zienswijze hier uitdraagt.
Bij alle stromingen in bekappen is het dier, altijd het dier, het allerbelangrijkste!
(ik probeer nog een paard te bekappen vanmiddag, maar is ook niet te doen met Bokt)
Uhm, lees ik nu echt 10x verkeerd of zeg je hier dat SpikyBlue diegene is die de grootste kolder verkoopt?
Lamar schreef:Volgens mij zijn we er dan bijna uit![]()
Het bekappen gebeurt eigenlijk zo'n beetje hetzelfde bij TB en NB, zolang er geen extreem afwijkende standen zijn betreffende de voetas ofzo.
Corrigeren van voeten gebeurt normaal gesproken niet bij ieder wissewasje, een TBer doet het alleen bij behoorlijke problemen en in overleg met de paardeneigenaar, de NBer merkt in dit geval iets op aan het paard en haalt er een DA of professioneel bekapper bij en volgt zijn advies op.
Dan blijft nog over dat veel TBers er bang voor zijn dat NBers maar raak vijlen, terwijl NBers juist erg voorzichtig zijn en de boel laten controleren.
NBers (uitgezonderd twijfelaars) zullen ijzers nooit een optie vinden, in bepaalde medisch noodzakelijke gevallen misschien wel als het echt niet anders kan... dus dat zal altijd een zeurpunt blijven![]()
En dan is er nog de financiële kant... de NBers vullen natuurlijk de portemonnee van de TBers niet, maar ja... andersom, als er een nieuwe supermarktketen bij komt heeft Albert Hein daar ook niks tegen in te brengen.
Daarintegen zijn er vast wel zoveel mensen die hun paard niet zelf durven te bekappen dat er nog genoeg geld in te verdienen valt![]()
Zolang er nog een overschot aan paarden is ....
Dan hebben we nu bijna wereldvrede
SpikyBlue schreef:Bij een traditionele bekapping komt, afhankelijk van het paard, om de 6 tot 9 weken een hoefsmid om het paard te bekappen. De eigenaar neemt in sommige gevallen tussendoor wel eens de vijl ter hand om evt. brokkeltjes weg te vijlen en de hoefwand rond te houden. De traditionele smid haalt al het losse materiaal weg uit de zool, snijdt de straal vaak bij om die vrij te houden en kort de hoefwand in, lettende op de beenstanden en voetassen. De wand wordt strakgevijld en ook de 'mustangroll' (in traditionele termen 'wand breken' of gewoon rond vijlen genoemd) wordt aangebracht.
sanne83 schreef:SpikyBlue schreef:Bij een traditionele bekapping komt, afhankelijk van het paard, om de 6 tot 9 weken een hoefsmid om het paard te bekappen. De eigenaar neemt in sommige gevallen tussendoor wel eens de vijl ter hand om evt. brokkeltjes weg te vijlen en de hoefwand rond te houden. De traditionele smid haalt al het losse materiaal weg uit de zool, snijdt de straal vaak bij om die vrij te houden en kort de hoefwand in, lettende op de beenstanden en voetassen. De wand wordt strakgevijld en ook de 'mustangroll' (in traditionele termen 'wand breken' of gewoon rond vijlen genoemd) wordt aangebracht.
Wat is de TB mening over steunsels?
Als je om de 6 tot 9 weken bekapt, ik vraag me toch af of je dan niet constant de voet-as verandert?
Het is interessant te kijken naar wat hoeven doen als ze zelf voldoende afslijten. Mijn paard staat nu 24/7 op beton en ze maakt de mustangroll zelf, kwartierboogjes niet trouwens. Verder heeft de hoef een super mooi afslijtingspatroon, je ziet precies waar ze zelf de hoef afslijt. Dat is echt helemaal rondom.
Ondertussen wordt ik wel constant op de hoefjes aangesproken door hoefsmedenHeel irritant.
Waarom halen TB zoveel van de teen af, zeg maar als je hoef optilt en dan eroverheen vijlen? Daar ben ik echt benieuwd naar. Ik heb een keer gevraagd of ze niet de teen verticaal terugvijlen, zodat je alleen de hoefwand weghaalt en de zool laat staan, maar daar hadden ze nog nooit van gehoord. Doe jij dit ook nooit? ben heel benieuwd waarom niet.
sanne83 schreef:Hihi, teryakisorry, die had ik nog nooit gehoord
![]()
Over steunsels zijn we het dus compleet eens, maar als ik zo eens wat hoefjes bekijk, lijkt het alsof niet alle TB-ers jou mening delen. Ik ben erg benieuwd wat jij dan de goede lengte vind voor steunsels. Ik denk dat NB-ers ze soms meer bijsnijden omdat ze de neiging hebben (bijv. bij ondergeschoven verzenen) om over de zool heen te groeien, dat komt de zoolgroei niet te goede. Als je ze dan kort houdt, krijgt de zool de kans om te herstellen en kunnen de hielen weer normaal groeien, maar ik denk wel dat daar wat gevoeligheid bij kan komen kijkende steunsels van mijn paard groeien nu gewoon normaal en ik hoef ze dus ook niet bijzonder kort te houden.
Ik wil mijn paard zo goed mogelijk laten lopen, dus ik wil niet dat er een verschil is in hoefstand. Vandaar dat ik de hoef zo constant mogelijk wil houden.
Ik bedoelde niet de buitenkant vijlen. Ik bedoel de onderkant. Je ziet vaak dat smeden een opzet vijlen in de hoef, maar daarbij niet alleen de hoefwand vijlen, maar een heel stuk zool meenemen aan de toon. Je legt dus zeg maar je vijl plat op de hoef en je vijlt van de achterkant van de hoef naar voor. Hoe meer opzet ze maken, hoe meer er van de zool afgaat.
Ik heb eens gevraagd waarom ze niet gewoon alleen de wand aan het toongedeelte vijlen, maar dat was volkomen onbekend. Misschien heb ik het ook wel verkeerd uitgelegd toen, dus ik vroeg me af of jij dat wel eens doet. Daar ben ik echt heel erg benieuwd naar. Dit gaat vooral om een bekapping voor bijvoorbeeld hoefbevangen dieren.
SpikyBlue schreef:Liever niet nee, maar als het in overleg met een DA moet gebeuren for the sake of the horse en ik sta er achter doe ik dat. Maar er zijn ook andere manieren voor.
Vind het wel nuttig bij WLD.
Maar goed nu gaan we het over hoefziekten hebben, beetje off-topic ben ik bang
Het topic heet niet: "Hoe lost SpikyBlue dit hoefprobleem op?"![]()
Neem aan dat zelf-bekappers dat ook niet zelf gaan doen, dat soort 'operaties'?
SpikyBlue schreef:Liever niet nee, maar als het in overleg met een DA moet gebeuren for the sake of the horse en ik sta er achter doe ik dat. Maar er zijn ook andere manieren voor.
Vind het wel nuttig bij WLD.
Maar goed nu gaan we het over hoefziekten hebben, beetje off-topic ben ik bang
Het topic heet niet: "Hoe lost SpikyBlue dit hoefprobleem op?"![]()
Neem aan dat zelf-bekappers dat ook niet zelf gaan doen, dat soort 'operaties'?