Wie rijd er bitloos en goed dressuurmatig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: Wie rijd er bitloos en goed dressuurmatig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 21:03

hahaha ik ben het met je eens :) althans met de deterministen :)

ach het voegt niks toe, tis alleen waar de discussie nu over ging

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 21:33

Ok :)
Ik ben het trouwens niet met de deterministen eens. Voor mijn gevoel heb ik namelijk altijd overal een keuze in: ik kan namelijk zelf kiezen wat mijn houding is, wat ik ergens van vind. Ik kan kiezen of ik ergens aan mee wil werken en mij volledig inzetten, of juist me zo min mogelijk inzet en mijn reserves spaar door alleen het strict minimale te doen. Niemand kan mij ooit te dwingen om iets te willen dat ik niet wil.

Dat zie ik ook terug bij de paarden. Zoals ik al geschreven heb begeleid ik ruiters met een beperking. Een groot deel daarvan is niet consequent en beschikt bij lange na niet over de timing of handigheid of ervaring om daar op in te grijpen. Die paarden worden dus niet gedwongen - een paard dat niet met beginners wil lopen kan dat heel makkelijk voorkomen. Wij hebben een paard staan dat duidelijk te kennen heeft gegeven geen ruiters op z'n rug te willen hebben, door die er op de meest geniepige manieren af te gooien, en ze nog een trap na te willen geven ook. Dat is effectief, zulke paarden lopen al vrij snel niet meer mee in de lessen hoor. Zelfs al zou een hele goede ruiter zo'n paard kunnen dwingen om zich te gedragen, je kunt nooit een paard dwingen om gewillig en braaf te zijn bij onervaren ruiters. En toch zijn veel paarden dat.
Dat is een keuze die ze hebben en die ze maken. Ze zullen het niet zo beredeneren, maar even goed merk je het verschil - sommige paarden kun je niet vertrouwen met beginners, en andere wel. Het verschil zit 'm niet in de dwang die wordt toegepast, maar in de wil om mee te werken.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 21:43

de BV Nederland kan je anders behoorlijk dwingen in je keuzes.............

maar dat is weer een hele andere discussie :)

ik heb altijd de steppende neiging om zo veel verder te enken, moet ik eens mee ophouden :)

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 22:08

Ik heb de 1 2e pag en de laatste 2 gelezen.

Kiwiko en Shadow; ik snap jullie mening allebei over dwang. Dat is ook moeilijk :j . Ik ben van mening dat als je een paard echt niet onder dwang wil benaderen, dan mot je hem lekker in de wei laten staan :Y) . En dat wil dus zeggen dat ik mijn paard wel dwing ;)

Maar nu ff over het bitloos en dressuurmatig!
Tot voor kort heb ik heel m'n leven met bit gereden en kreeg een kaptoom van iemand te leen. Voor de leuk geprobeerd, de bossen in geweest en kei leuk :(:) . Toen kreeg ik zo'n kruislingshoofdstel te leen en in 1 woord geweldig *\o/* . Bossen; no problem, het dorp idem enne ... dressuren ook niet :n .
De dingen waar ik met bit tegen aan loop, loop ik ook zonder bit tegen aan :j . Het enige wat ik als positief ervaar, is dat ik met dat kruislings gedoe beter oplet wat ik doe (omdat ik dat nog moeilijk vind), dus bewuster bezig ben en dus meer rust heb. Zelf heb ik wel het vermoeden dat het aanleren van bijv. appuyeren en travers (misschien :? ) wat moeilijker is voor ons met dit hoofdstel omdat je dan heel goed moet opletten wanneer je bepaalde buiging (onder dwang) moet vragen en loslaten. En mij lijkt dat met bit wat makkelijker door te voeren maar dat weet ik nog niet :o
Dus ja, ik rij bitloos en rij (voor mijn gevoel) goed (wat is goed?) dressuurmatig :D

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 23:51

Shadow0 schreef:
Dat zie ik ook terug bij de paarden. Zoals ik al geschreven heb begeleid ik ruiters met een beperking. Een groot deel daarvan is niet consequent en beschikt bij lange na niet over de timing of handigheid of ervaring om daar op in te grijpen. Die paarden worden dus niet gedwongen - een paard dat niet met beginners wil lopen kan dat heel makkelijk voorkomen. Wij hebben een paard staan dat duidelijk te kennen heeft gegeven geen ruiters op z'n rug te willen hebben, door die er op de meest geniepige manieren af te gooien, en ze nog een trap na te willen geven ook. Dat is effectief, zulke paarden lopen al vrij snel niet meer mee in de lessen hoor. Zelfs al zou een hele goede ruiter zo'n paard kunnen dwingen om zich te gedragen, je kunt nooit een paard dwingen om gewillig en braaf te zijn bij onervaren ruiters. En toch zijn veel paarden dat.
Dat is een keuze die ze hebben en die ze maken. Ze zullen het niet zo beredeneren, maar even goed merk je het verschil - sommige paarden kun je niet vertrouwen met beginners, en andere wel. Het verschil zit 'm niet in de dwang die wordt toegepast, maar in de wil om mee te werken.

Ik heb bewondering voor het werk dat je doet met ruiters met een beperking. En gelukkig zijn er inderdaad paarden die zo vergevingsgezind zijn dat ze zich inderdaad aanpassen aan verschillende ruiters zelfs als die ruiters inconsequent zijn en fouten maken. Dit heeft volgens mij niet zoveel te maken met het al dan niet dwingen, maar meer met het karakter en de "intelligentie" van het paard. Een heel gevoelig paard is hiervoor bij voorbaat ongeschikt, hij zal van slag raken door de tegenstrijdige orders. Een heel koppig en slim paard dat graag de grenzen opzoekt is ook ongeschikt die zal snel doorhebben dat je met een beetje tegensputteren helemaal niets meer hoeft te doen. Gelukkig klink je verstandig genoeg om dan inderdaad zo'n paard niet te dwingen, het zou ook zinloos zijn.

Maar eigenlijk bevestig je alleen maar wat de meeste ervaren paardenmensen weten, nl. dat bijna elk paard heel braaf is als je geen of weinig lichamelijk inspanning van hem verlangt. Maar om een paard echt te verbeteren dressuurmatig, zodat hij eigenlijk beter en langer in staat is zijn werk te doen, klopt het volgens mij helemaal wat Jasmijn en Randalinpony zeggen. Misschien staat het woord dwang dat Jasmijn gebruikt je niet aan. En natuurlijk is belonen heel erg belangrijk zoals je zelf al zei, maar om scheefheid in een paard op te lossen heb je echt geen dierenarts nodig alleen maar een goede ruiter. Die goede ruiter is gewoon de osteopaat of fysiotherapeut voor het paard. Wat is eigenlijk het verschil tussen een ruiter die zegt, nee kom dat ene pasje extra moet je maken met je rechterachterbeen en als je dat ene pasje doet (ok toegegeven het was moeilijk voor je en je had er echt geen zin in) dan beloon ik je uitbundig en een osteopaat of fysiotherapeut die moet gaan trekken en duwen aan het paard (kan ook wel eens pijn doen). Of nog erger het paard gewoon maar zo door laten hobbelen terwijl hij steeds schever en stijver wordt.

Ik erger me vreselijk aan mensen die wreed zijn naar mens of dier. Maar bij correct africhten komt inderdaad een zekere mate van dwang kijken of noem het maar de leiding nemen. Als ik een kind "uitnodig" om naar bed te gaan en hij mag zelf beslissen of hij er al dan niet op in gaat, dan krijg ik een heel slaperig kind dat waarschijnlijk heel vervelend is zowel thuis als op school. De kunst van goed africhten of opvoeden is juist om op een zo vriendelijk mogelijke manier de touwtjes in handen te hebben. Hoe beter iemand kan africhten hoe minder vaak het uit de hand loopt en hoe minder vaak er dwang nodig is, daaraan herken je de goede africhter. Het lijkt me duidelijk dat als ik een paard "uitnodig" om eens echt aan het werk te gaan en hij mag zelf beslissen dat hij dan wel een leuker feestje kan verzinnen. Als ik echter zo goed ben als africhter dat ik niets eis van mijn paard wat hij fysiek niet kan volbrengen en hij weet dat hij even moet luisteren en dat er dan een beloning volgt dan willen bijna alle paarden best wel meedoen aan dat spelletje en zo verbeter je een paard, langzaam maar zeker stapje voor stapje. Zo gebeurt het al eeuwen en niemand heeft nog iets beters verzonnen. Als je dat niet inziet dan heb je volgens mij nog niet het geluk gehad om een echte goede africhter aan het werk te zien.

Zo nu even weer helemaal on topic. Ik denk dat iemand die dressuurmatig goed rijdt met bit ook met een bitloze optoming zo weg kan rijden. Ik ben geneigd me aan te sluiten bij de experts hier dat verfijning beter gaat met bit, al weet ik dit niet helemaal zeker, want ik kan simpelweg niet goed genoeg rijden om dit verschil te testen. Mijn instructrice zegt dat bitloos of bit geen verschil maakt, zij geeft met evenveel plezier les aan mensen die bitloos willen rijden. Ik vraag me af of het eigenlijk niet dezelfde discussie is of je al dan niet een stang nodig hebt voor de verfijning in de hogere dressuur (en nu ga ik uit van correct gebruik van een stang).

Maar mijn echte verwarring met bitloos is het volgende. Mijn dochter en ik hebben een keer het bitloos rijden uitgeprobeerd. Zij met zo'n kruiselings systeem (Dr. Cook) en ik met een kaptoom. Zij vond dat er eigenlijk nauwelijks verschil was, alleen zei ze dat je erg geconfronteerd werd met de puntjes waar je toch iets verkeerd deed zoals volte insturen op de binnenteugel dat werkte niet, dus eigenlijk een goede zaak, ze moest alles heel erg op haar zit/benen/buitenteugel tegen de hals doen. Met mij ging het met die kaptoom eigenlijk beter dan normaal met een bit, hij was zo ongelofelijk braaf, durfde geen centimeter met zijn hoofd voor de loodlijn te komen en geen pasje verkeerd te zetten, hij was duidelijk diep onder de indruk van die druk op zijn neus. Als ik normaal niet genoeg impuls heb gaat het aan de voorkant mis, maar nu bleef hij keurig "in de houding" lopen. Dan zou ik dus de conclusie kunnen trekken zoals sommige mensen doen dat bitloos vriendelijker is want opeens is het paard veel gehoorzamer. Maar ik zou ook de conclusie kunnen trekken dat ik er eigenlijk voor mijn paard een zwaarder dwangmiddel aan had gehangen, dus dat het juist niet vriendelijker was. Ik heb eens gelezen dat het Dr. Cook systeem druk achter de oren geeft en bij een stevige ophouding inwerkt op het evenwichtsorgaan van het paard, dus dat lijkt me dan toch ook een soort dwang.

Ik zet hier nog even een link naar een film over circus Knie, voor de liefhebbers van effectieve training, al dan niet met bit.
http://link.brightcove.com/services/player/bcpid1321279888?bclid=1336665974

Frédy Knie senior was volgens alle experts een echte vakman, die heel veel verstand had van africhten van paarden. Hij heeft veel topdressuurruiters geholpen met hun training. Hij maakte de trainingen van het circus openbaar, zodat mensen konden zien dat het africhten zonder wreedheid ging. Jonge paarden gingen altijd eerst aan de longe, eerst bitloos later met bit met bijzet (paarden werden een jaar gelongeerd voordat er een ruiter opging). Hij bereed zelf, vlak na de tweede wereldoorlog een paard wat hogeschool oefeningen liet zien helemaal zonder optoming (hij had kennelijk wel een carrot stick al was die toen officieel nog niet uitgevonden). Dat is wel het enige paard waarmee dit zo goed ging dus kennelijk is het niet zo gemakkelijk. Maar ik vraag me ondertussen wel af of die mijnheer Nevzorov waar sommige bokkers zo mee dwepen geen oude wijn in nieuwe kruiken is? En als hij echt een paard dressuurmatig op de achterhand kan zetten met alleen maar snoepjes en braaf en helemaal zonder hulpmiddelen zoals een bit of bitloos hoofdstel, dan zou het wel zo fijn zijn als hij net als Frédy Knie de trainingen ook openbaar maakt zodat we het allemaal kunnen leren.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 07:55

Hermelientje schreef:
Hoe beter iemand kan africhten hoe minder vaak het uit de hand loopt en hoe minder vaak er dwang nodig is, daaraan herken je de goede africhter.

En dat is precies waar ik me helemaal bij aan kan sluiten :j Het woord 'dwang' was niet waar ik me aan stoorde, maar vooral het idee dat 'alles' dwang is. Zoals jij het omschrijft is dwang alleen maar nodig in bepaalde situaties, maar werk je voor een groot deel vanuit het sturen / vragen / uitnodigen / bemoedigen.

Citaat:
Als ik echter zo goed ben als africhter dat ik niets eis van mijn paard wat hij fysiek niet kan volbrengen en hij weet dat hij even moet luisteren en dat er dan een beloning volgt dan willen bijna alle paarden best wel meedoen aan dat spelletje en zo verbeter je een paard, langzaam maar zeker stapje voor stapje.

:j Dat is precies hoe ik het zie (als ik het al anders verwoord heb, dan was het toch dit wat ik eigenlijk wilde zeggen.)
Thanks voor je boeiende reactie! Ik ga nu ook even kijken bij Circus Knie.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 10:56

Dank je Hermelien voor het mij besparen van veel typewerk.

Shadow, tuurlijk is africhten ook voor een heel deel vragen, uitnodigen, bemoedigen, enz...
Maar op het moment dat de uitnodiging niet aangenomen wordt, is dwang toch echt noodzakelijk.

En dat hoeft echt geen geslepen spoor of slofteugel te zijn, kan ook zelfs een boze blik of nét iets meer gewichtshulp zijn.

Zo zacht als kan, zo hard als nodig.... maar daar bepaalt jouw eigen ethische opvatting uiteraard hoe hard hard wordt....

Fransje 123: als jij accepteert dat iedere, ook heel lichte mate van vermoeidheid, pijn of ongemak de grens is, dan accepteer je ook dat je een paard niet intensief kan trainen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 10:58

randalinpony schreef:
Shadow, tuurlijk is africhten ook voor een heel deel vragen, uitnodigen, bemoedigen, enz...
Maar op het moment dat de uitnodiging niet aangenomen wordt, is dwang toch echt noodzakelijk.

Maar dat heb ik dan ook nergens ontkend!
Ik ben het alleen niet met de stelling eens dat 'alles' onder dwang valt.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 13:55

Hermelientje schreef:
Zo nu even weer helemaal on topic.
Maar mijn echte verwarring met bitloos is het volgende. Mijn dochter en ik hebben een keer het bitloos rijden uitgeprobeerd. Zij met zo'n kruiselings systeem (Dr. Cook) en ik met een kaptoom. Zij vond dat er eigenlijk nauwelijks verschil was, alleen zei ze dat je erg geconfronteerd werd met de puntjes waar je toch iets verkeerd deed zoals volte insturen op de binnenteugel dat werkte niet, dus eigenlijk een goede zaak, ze moest alles heel erg op haar zit/benen/buitenteugel tegen de hals doen. Met mij ging het met die kaptoom eigenlijk beter dan normaal met een bit, hij was zo ongelofelijk braaf, durfde geen centimeter met zijn hoofd voor de loodlijn te komen en geen pasje verkeerd te zetten, hij was duidelijk diep onder de indruk van die druk op zijn neus. Als ik normaal niet genoeg impuls heb gaat het aan de voorkant mis, maar nu bleef hij keurig "in de houding" lopen. Dan zou ik dus de conclusie kunnen trekken zoals sommige mensen doen dat bitloos vriendelijker is want opeens is het paard veel gehoorzamer. Maar ik zou ook de conclusie kunnen trekken dat ik er eigenlijk voor mijn paard een zwaarder dwangmiddel aan had gehangen, dus dat het juist niet vriendelijker was. Ik heb eens gelezen dat het Dr. Cook systeem druk achter de oren geeft en bij een stevige ophouding inwerkt op het evenwichtsorgaan van het paard, dus dat lijkt me dan toch ook een soort dwang.

Dit vind ik een hele mooie verwoording van jullie ervaringen want ik heb dat dus precies hetzelfde ervaren. Van zo'n kruislings ding weet ik de inwerking niet precies (nu wel als ik het hierboven lees!) maar ik weet wel van onze paardentandarts dat die best "bang" is van een kaptoom. Dit omdat je dus schijnbaar het neusbeentje van een paard (dat eigenlijk maar een heel dun schijfje bot is) heel gemakkelijk kan breken. En dat is ook iets wat de meeste mensen niet weten.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 15:08

Shadow0 schreef:
randalinpony schreef:

Maar dat heb ik dan ook nergens ontkend!
Ik ben het alleen niet met de stelling eens dat 'alles' onder dwang valt.

Tja, maar de meeste paarden merken toch ergens gedurende hun opvoeding/africhting dat meewerken ze minder 'narigheid' oplevert dan tegenspartelen, al is het maar omdat ze bijv. ervaren dat ze bij niet meelopen aan het halster een nare druk ervaren op neus/nek, die bij gewoon volgen verdwijnt.

En aangezien een paard een hierarchisch ingesteld dier is, dat een beetje 'dwang' om een leider te volgen ook niet als een drama ervaart, is het dus heel moeilijk later in zijn leven om vast te stellen, of het dier nou uit vrije wil doet wat wij vragen, of dat hij gewoon heeft begrepen dat meewerken de weg van de minste weerstand is.

Ik vind het lastig om die lijn te trekken.

Iets wat met een mate van dwang gebeurt, hoeft ook niet perse naar te zijn.
Mijn zoontje móet naar school, maar hij gaat met plezier en komt ook altijd blij thuis.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-09 22:27

randalinpony schreef:
Fransje 123: als jij accepteert dat iedere, ook heel lichte mate van vermoeidheid, pijn of ongemak de grens is, dan accepteer je ook dat je een paard niet intensief kan trainen.

Nee, ik zeg dat als je bij een training dwang, en dat bedoel ik met negatieve associatie die ik bij dat woord heb, moet geen gebruiken dat de grens bereikt is. Een paard dat bij de training echt vermoeid is, pijn of angst heeft geeft aan dat zijn grens bereikt is en de traning klaar. Je moet niet doorgaan tot het echt pijn doet in een training je moet het zo rekken dat het net niet pijn doet. De grens zal je dan telkens wat kunnen verleggen. Pijn is een negatieve associatie met een oefening/ ding bovendien kan pijn ook op een blessure wijzen natuurlijk. Als je paard angstig is moet je zover gaan in de training dat hij het net wel durft en vandaar uit verder bouwen. Dat een paard na een training vermoeid is, is geen probleem maar tijdens een training geeft het aan dat je iets gas terug moet nemen. Dat kan even 5 minuten adempauze of even iets makkelijks zijn. Overigens is het vaak zo dat als mensen door hebben dat hun paard vermoeid is dit niet meer in lichte mate is.

Anyway zullen we weer terug gaan naar het onderwerp?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-09 22:29

Evelienepien schreef:
Van zo'n kruislings ding weet ik de inwerking niet precies (nu wel als ik het hierboven lees!) maar ik weet wel van onze paardentandarts dat die best "bang" is van een kaptoom. Dit omdat je dus schijnbaar het neusbeentje van een paard (dat eigenlijk maar een heel dun schijfje bot is) heel gemakkelijk kan breken. En dat is ook iets wat de meeste mensen niet weten.

Bedoel hij geen hackamore? Bij een kaptoom heb je geen hefboomwerking waardoor je veel minder kracht hebt dan bij een hack.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 18:26

Een kaptoom is een tamelijk stug ding waar vaak ook metalen strips in verwerkt zitten, en de impact op een gevoelig neusbeen kan best heftig zijn hoor.

Maar volgens mij mag een kaptoom ook niet op het neusbeen liggen, maar moet ter hoogte van de hoge neusriem waar de schedel aaneengesloten is.

Fransje 123, ik denk dat wij gewoon van mening verschillen over dwang.
Ik train ook met puur belonende systemen (clicker) en ben me er dus bewuster van dat de meeste systemen gebaseerd zijn op negatieve systemen, zoals wijken voor druk (bewust toepassen van druk waarbij de beloning het wegnemen van een negatieve prikkel is, of zelfs op het toepassen van negatieve prikkels. (zoals het toedienen van een spoor)

Als je werkelijk tegen iedere vorm van dwang bent, kun je dus ook niet gebruik maken van de atributen om negatieve prikkels toe te dienen, zoals sporen, zwepen en bitten en zelfs halsters.

Oke, off topic, maar misschien ook wel niet zo heel erg...

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 19:59

fransje23 schreef:
Evelienepien schreef:
Van zo'n kruislings ding weet ik de inwerking niet precies (nu wel als ik het hierboven lees!) maar ik weet wel van onze paardentandarts dat die best "bang" is van een kaptoom. Dit omdat je dus schijnbaar het neusbeentje van een paard (dat eigenlijk maar een heel dun schijfje bot is) heel gemakkelijk kan breken. En dat is ook iets wat de meeste mensen niet weten.

Bedoel hij geen hackamore? Bij een kaptoom heb je geen hefboomwerking waardoor je veel minder kracht hebt dan bij een hack.

Nee, kaptoom want het is precies zoals Randalinpony mooi verwoord *\o/*

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 20:00

als ik zeg dat ik bij de grootste stouters een kaptoom gebruik ipv een stalhalster............

moet dat toch genoeg zeggen :D

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-09 21:39

randalinpony schreef:
Een kaptoom is een tamelijk stug ding waar vaak ook metalen strips in verwerkt zitten, en de impact op een gevoelig neusbeen kan best heftig zijn hoor.

Maar volgens mij mag een kaptoom ook niet op het neusbeen liggen, maar moet ter hoogte van de hoge neusriem waar de schedel aaneengesloten is.

Een kaptoom hoort inderdaad net zo hoog te zitten als een hoge neusriem. :) Maar als het met een hack met lange scharen al heel moeilijk is om het neusbeen te breken zal dat met een kaptoom zonder hefboom nog moeilijker zijn. Overigens zit niet in iedere kaptoom metaal verwerkt, je hebt diverse uitvoeringen. Overigens vind ik ze wel fijn om mee te werken. Mijn paard reageert er beter op dan al die aansnoerdingen.

randalinpony schreef:
Fransje 123, ik denk dat wij gewoon van mening verschillen over dwang.
Ik train ook met puur belonende systemen (clicker) en ben me er dus bewuster van dat de meeste systemen gebaseerd zijn op negatieve systemen, zoals wijken voor druk (bewust toepassen van druk waarbij de beloning het wegnemen van een negatieve prikkel is, of zelfs op het toepassen van negatieve prikkels. (zoals het toedienen van een spoor)

Als je werkelijk tegen iedere vorm van dwang bent, kun je dus ook niet gebruik maken van de atributen om negatieve prikkels toe te dienen, zoals sporen, zwepen en bitten en zelfs halsters.

Oke, off topic, maar misschien ook wel niet zo heel erg...

Ik denk dat wij vooral van mening verschillen van de definitie van dwang. Verder valt het wel mee.
:D Onder dwang versta ik iets vragen van een paard op een zeer dwingende manier waarbij vaak niet of nauwelijks rekening gehouden wordt met de onmogelijkheden van het paard.

Je kan wel dingen van paarden vragen en ook ik verlang een reactie zoals wijken voor druk. Ik verwacht ook dat ze netjes mee loopt etc. Ho= ho, klikje en eventueel been is voorwaarts etc. Zweep gebruik ik niet, sporen ook niet, bit en halster (en die kaptoom) wel.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 07:58

Het is inderdaad de definitie van dwang waarover we van mening verschillen. :)

In mijn ogen is zachte dwang ook dwang.
Ik ben in de meeste gevallen ook geen voorstander van hardvochtige dwang hoor.

Ik kan me ook best voorstellen dat sommige paarden de kaptoom een prettiger ding vinden vanwege de brede band dan al die heel dunne neusoptomingen zoals parellihalsters enz en inderdaad aansnoerdingen.
Dingen die ook achter de oren inwerken zijn voor sommige paarden ook vergif (veel bloedpaarden worden daar gek van)

Zoals je ook paarden hebt die op een scherper bit dat minder plaats in de mond inneemt fijner lopen dan op een mondvol ijzer, ook al werkt dat eigenlijk minder scherp in.

Mijn merrie loopt op een lage neusriem heel fijn rond, omdat ze zon gevoelig neusbeen heeft. Maar ik heb genoeg paarden gereden waarvoor de inwerking daarvan veel te vaag was om de signalen netjes op te pikken.

Ik zal binnenkort eens kijken of vriendlief fotos wil maken van mijn merrie bitloos onder de man. Nou loopt ze lang niet perfect, maar bitloos loopt ze zelfs wat fijner vanwege haar gevoelige mondje.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 14:40

Yeah, ben officiële deelnemer op de proefwedstrijd *\o/* ! Dus de vraag van TS zal t.z.t. beantwoord gaan worden ;)

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 21:43

ik heb eindelijk foto's laten maken van mijn bitloze dressuur haha.
er is nog veel te verbeteren, maar je kan wel zien dat een paard ook bitloos nageeflijk kan zijn.
en op 1 foto kan hij zelfs vliegen met 4 benen van de grond ^^ (uitgestrekte draf) loopt hij wel iets te diep in de aanleuning, maar dan vergat ik aan te vullen met been.

het was ooka ls voorproefje van de KNHS wedstrijd de 10e!

lou__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 21:06

Ik ga ook bitloos starten strakt, ik rijd nu Z1 mét bit, maar ga straks (1 april 2010) zonder bit starten

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 21:49

als het er doorkomt Lou__ das natuurlijk nog niet bekend he!
maar wel hartstikke leuk natuurlijk.
Ik wil dat ook starten. Gewoon bij B beginnen.

YamaDeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 13:36

Ik ben geen echte dressuurruiter, doe geen wedstrijden enzo, maar heb wel wekelijks dressuurlessen gevolgd in aanvulling op mijn bosritjes. Ik heb haar het eerste jaar met bit gereden, nu ruim een jaar bitloos en wil niet anders meer. Met bit ging ze makkelijk hangen (en ik heb geen harde hand, eerder te veel en te vaak waslijntje) en werd ze onbuigzaam en hard. Ze loopt bitloos beter over haar bovenlijn, is veel meer ontspannen over het hele lijf. Eerst het freestyle hoofdstel van Voest gebruikt (kruislings onder de neus) maar daar ging ze in hangen plus dat de druk op de neus constant blijft vanwege de aansnoering wat zich uitte in een kantelend hoofd en onduidelijkheid over wat ik nu wilde.
Al vrij snel overgestapt op leren kaptoom (zonder ijzer dus) in combinatie met neckrope en dat gaat fantastisch! Teugelcontact is minimaal aanwezig en tegenwoordig loopt ze zelfs vrij in de wei met een gedragen hals en hoofd (ze was eerst een sterrenkijker, toen een stofzuiger :o ). Ook stapt ze veel krachtiger (voorheen sloffen, nu keurig krachtig met achterbeen ondertreden). Zij is erg blij met de verandering en is van een typetje sloom manegepaard verandert in een meewerkend dier wat op zachte hulpen al doet wat je vraagt.

Bitloos heeft mij en Roxy in ieder geval een zachtere, prettiger communicatie gegeven en werk is weer leuk!

lou__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 20:34

Jaa ik hoop het écht wel hoor! 8-)

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 04:27

welke ervaring heb jij met bitloos rijden dan?
ik hoop ook dat het er door komt

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 23:16

Ik hoop dat jullie het goed vinden dat ik deze vraag hier stel maar kan het niet vinden.

Ik heb een wielkopolski merrie die vrij sterk en lomp is.. mee lompe kracht.
Opzich is ze in de mond wel licht als ik haar thuis rij. Op concour of nieuwe omgeving pakt ze haar bit vast en ben ik kansloos.

Mijn vraag.
Kan je ook bitloos rijden met een paard dat lomp sterk is.
Zonder bit in kan ik niet met haar langs de weg aan de hand lopen bijv. Want dan is zij opweg terug naar huis en loop ik nog lekker op de weg alleen zonder paard ;)