[AR] In je uppie mennen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alleen er op uit met de kar

1. Is gevaarlijk
135 (56%)
2. Geen probleem
102 (43%)

Totaal aantal stemmen: 237

Jellie

Re: In je uppie mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 08:17

Ik ga nooit alleen op pad. Manlief gaat gelukkig altijd mee.
Vind het zelf een veiliger idee. Met spannende dingen (stilstaan op druk kruispunt, 1e x over t spoor e.d.) stapt mijn man even af om haar bij te staan. En in sommige situaties geeft hij bij verkeer aan of ze er langs kunnen of wat afstand moeten bewaren o.i.d.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 12:08

BlackDevils schreef:
sander_lotte schreef:
Het optuigen lukt wel perfect, maar het werkelijk voor de koets zetten is nog wat moeilijker. Dan hou ik de burry omhoog en laat ik iemand anders hem voor de koets zetten, zodat ik dan de burry omlaag kan doen en Romeo kan vastmaken aan de koets.
Door het paard gewoon vast te zetten en dan zelf de kar er achter te trekken misschien...? :o? :P

Als ik in je profiel kijk lijkt het een heel laat veulen van 2006, feitelijk dus nog maar 2,5 jaar oud. Beter het nog rustig aan te doen...
Hij is wel mooi geworden hoor ;)

Haha zo ver had ik nog niet nagedacht! :D Wat slim van me :o
In ieder geval bedankt voor het complimentje :Y) Romeo is zelfs mooier geworden dan ik had gedacht dat hij ging worden! Maar hij is er nog lang niet, ik ben eens benieuwd hoe hij nog gaat evolueren!

De geboortedatum weet ik spijtig genoeg niet, maar de veearts heeft (6 april 2009) bevestigd dat Romeo absoluut zeker 3 jaar is.
Ik ben ook wel rustig aan bezig met hem, enkel stappen met de koets, ik vraag nog niets van hem. Ik oefen heel veel op de stemhulpen(stap-halt, halt-stap). Aan de longe oefen ik ook op de hulpen in draf e.d.

@ Jesito: jij ook bedankt voor het complimentje ;) Over zijn gangen heb ik helemaal niet te klagen. Paardenmensen hier in de buurt (en de meninstructeur) zeggen dat Romeo érg mooie gangen heeft.(zelf vind ik het ook best wel :o )

Ik vind het een paardje uit de 1000, eentje om erg zuinig mee te zijn!

Maar even terug ontopic: als Romeo eens wat verder beleerd is, en ik vertrouw hem wat meer, denk ik wel dat ik het zou overwegen om alleen op pad te gaan(gezien ik letterlijk tegen een bos woon en dus geen wegen moet oversteken).

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 12:10

@Sander-lotte: erg knappe pony idd!
Wij hebben trouwens ook een knappe Romeo, maar dan een zwarte ;)

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 12:27

avaluna schreef:
@Sander-lotte: erg knappe pony idd!
Wij hebben trouwens ook een knappe Romeo, maar dan een zwarte ;)

Wat leuk! :+
Moet wel een knapperd zijn, met zo een naam :D

Ohja, ik heb mijn profiel bewerkt, heb een fotootje toegevoegd van mijn nieuwe koets(waar ik dan ook erg trots op ben :Y) ) en een recentere foto van Romeo, zonder winterhaartjes dus.

@ Jellie: Inderdaad, voor zulke gevallen is een groom erg handig. Als je drukke kruispunten, spoorwegen,... over moet is het veiliger als je er iemand bij hebt. Maar als je in het bos rijdt, en je paard slaat op hol, kan je groom toch niets doen. Meestal kan je, als vertrouwenspersoon van je eigen paard, het het beste zelf nog oplossen. Trouwens, ik denk dat je, zoals in mijn geval, een pony van 1.22m gemakkelijk kan houden, zeker als je goede remmen op je koets hebt.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 12:30

Maar goed, toen laatst mijn jonge merrie (nu een jaar voor de wagen) laatst bedacht dat dat paaltje wat er stond haar écht ging opeten en dat ze toch ook écht de berm in moest, was ik blij met mijn groom. Ondanks mijn luxe marathon wagen met goede rem. Mijn groom stond al naast de wagen vóór ik mijn voet op de rem had en heeft haar gelijk uit de berm getrokken weer het fietspad op. Want in de berm zat namelijk ook nog een greppel.
En als een paard(je) wilt, dan trekt ie alles door de rem heen hoor. Hoe goed je rem ook is.
Vandaar dat ik altijd men mét groom :)
Moet verder nog een flinke kruising over en het eerste (en laatste stuk dus) stuk langs de rivier de Amstel. Ben liever met zijn tweeen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 12:33

Sander_lotte mooi mooi, die koets en je pony, ook mooi dat zijn grijs terug komt in de kar.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 12:41

Ja ok, daar moet ik je ook wel gelijk in geven. Ze kunnen soms er écht van overtuigd zijn dat sommige zaken hen echt gaan opeten. Gelukkig is mijn pony vrijwel bomproof, maar zeg nooit nooit... Alles kan, zelfs met de makste pony.
Als je een groom hebt die optreedt voordat je (bij wijze van spreken) zelf doorhad dat er iets ging gebeuren, dat is natuurlijk een groot voordeel. Als ik mijn vriend bijvoorbeeld meeneem, dan moet ik eerst lastig worden voordat hij opstaat...Hij is van het principe "alles op het gemak", wat behoorlijk stresserend is, en je jaagt je pony alleen maar feller op als de menner opgejaagd is :D

Maar ik verkies natuurlijk ook wel om altijd iemand bij te hebben.

@Jesito: bedankt, maar die kleur was puur toeval :Y) Ik zag die koets op het internet, het was een leuk prijsje en ik MOEST die koets hebben(ik was namelijk al te lang naar mijn goesting op zoek) Mijn maximumprijs was zelfs al 1000 euro omhoog geslaan, omdat ik eerst niets kon vinden tegen mijn gewenste prijs :+ Ik wou ook eerst in België blijven, maarja... De eigenaar van mijn verzorgpaarden had het voor me over om met zijn jeep en trailer samen met mij op te rijden naar Nederland om die koets te gaan halen.
Uiteindelijk valt het inderdaad reuzegoed mee, Romeo past er erg goed voor ;)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 12:49

Sander Lotte: mijn pony is voor een jonge pony echt heel braaf en bomproof en alles en doet echt bijna geen stap mis, maar ja, soms zijn ze er echt heilig van overtuigd dat dat grassprietje ze wel gaat pakken enzo :+
Ben ook heel blij met mijn groom :) onddanks ze weinig van mennen af weet, kan ze super met paarden omgaan en ziet ze ook snel als het mis gaat :)

Mijn vriend of moeder zou er idd minder snel af zijn, maar tot die tijd houd mijn rem en mijn stem haar nog wel redelijk ryustig en op de plek.

Heb wel mijn wagen bij mijn paardje gekocht :D

L1n

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 07:14

Ligt aan het paard, of het verantwoord is om alleen te gaan of met iemand anders.

Ikzelf heb een fjord verzorgt, die ook voor de kar liep.
Deze had zelfs geen oogkleppen op, maar schrok echt nergens van en was eigenlijk gewend als je alleen ging mennen.

Vind dat het dus wel kan, maar ligt toch aan het paard of pony.
Ben eigenlijk ook van plan om een shetje te kopen, om mee te mennen en ja, dat wil ik dan ook alleen gaan doen.
Maar men nu ook wel eens met het paard van een vriend, maar gaan dan eigenlijk altijd samen (terwijl ie toch heel braaf is).

Maar met iemand anders kan ook wel weer gezellig zijn!

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 09:15

@Sander-Lotte: hier dan snel een plaatje van ons Romeoke, lekker aan het sjeesen op de wei...

Afbeelding

Afbeelding

dirtchick

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 09:17

bij mijzelf ligt er aan met welk paard ik op stap ga, met de shetlander ga ik gerust alleen maar met mn fjord doe ik het niet dan gaat er altijd iemand mee.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 09:21

waarom met je shet wel alleen en met je fjord niet?
kunnen dezelfde schade aanrichten en dezelfde ongelukken veroorzaken hoor :)

Dineoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 10:02

met me shet ging ik wel soms alleen. Maar ik heb eigenlijk altijd wel iemand bij me me shet heeft wel handje van achteruit lopen. en ja met sulky is dat niet handig haha.
Wij hebben de rest van onze paarden ook voor de kar. Onze welshjes worden nu beleerd komen als 2 span en mijn tinker staat ook voor de kar.
Maar ik ben het levende bewijs maakt niet uit hoe braaf je paard ook is ( als ze gaan gaan ze echt ) die kunnen ook schrikken. HEt blijven dieren.
:D

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-09 11:11

Mijn shet ging laatst ook in z'n achteruit (waarschijnlijk door een gebitsprobleem) en toen ik hem niet vooruit kreeg ben ik even van de kar gestapt en weer even in de goede richting gezet.
Daarna weer vrolijk verder, dit zou je met een groter paard toch minder snel doen.
Voordat ik reacties krijg, gebitsprobleem is opgelost dus nu is de achteruit ook kwijt.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 12:15

@ Avaluna: wauw Romeo is inderdaad een knapperd! Wat een lekker ding! :~

Zoals hier al een paar keer gezegd is: ik vind ook dat het van het paard afhangt.
Als iemand alleen zou gaan rijden, zou ik niet gaan zeggen dat het gevaarlijk en onverantwoord is wat ze doen.
Als de eigenaar van het paard/pony vindt dat zijn paard voldoende te vertrouwen is om alleen op pad te gaan, waarom niet dan?

Ik heb liefst iemand erbij, maar ik ga de mensen niet achterna lopen om alstublieft nog eens met mij mee te gaan op de koets.
Als ik iemand zou vinden die het echt leuk vindt om mee te gaan, en die ook op tijd kan ingrijpen, dan neem ik die liefst zo snel mogelijk mee.
Maar als die persoon eens niet kan, zou ik niet thuisblijven denk ik..

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 12:38

Ik ging met mijn haf nooit alleen en met de shet altijd. Maar dat ligt heel duidelijk aan het paard en niet aan de maat. De haf was een schrikkerd en de shet die loopt altijd gewoon door, behalve als ik iemand mee heb, want dan ben ik blijkbaar niet voldoende gefocust op de shet.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 13:48

@Sander-Lotte: dank je :o .

Met ons schimmeltje ben ik bijna altijd wel alleen geweest, de zwarte (Romeo, dus) loopt sinds kort in enkelspan en is ook superbraaf.
Tweespan wil ik altijd iemand mee en als er kinderen mee gaan, zodat deze van de koets af geholpen worden mocht er iets zijn, dan kan ik me verder op het span concentreren.
Tja, als ik iemand had die eens 1-2 keer per week mee zou gaan (eventueel tegen een kleine vergoeding), dan zou ik dat zeker doen, maar ben bang dat deze mensen schaars zijn.
Ach ja, ik altijd eens een oproepje plaatsen hier op bokt :D .

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 18:41

Roep maar hoe laat volgende week en welke dag kan alleen donderdag niet. hihi.

boeli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 15:43

sander_lotte schreef:
Ik heb liefst iemand erbij, maar ik ga de mensen niet achterna lopen om alstublieft nog eens met mij mee te gaan op de koets.
Als ik iemand zou vinden die het echt leuk vindt om mee te gaan, en die ook op tijd kan ingrijpen, dan neem ik die liefst zo snel mogelijk mee.
Maar als die persoon eens niet kan, zou ik niet thuisblijven denk ik..

Dat heb ik precies zo!

Ik ga ook niet thuis blijven omdat ik niemand kan vinden die mee wil.. mijn vriend heeft het niet zo op paarden maar wil wel heel af en toe mee. En de anderen die ik ken hebben of geen tijd of geen zin.. maar vaak als ze geen zin hebben verzinnen ze een smoes dat ze al wat hebben .. dat ken ik nu ook wel van ze.. dus ja, als er dan niemand is ga ik gewoon alleen.. maar het paard wat ik wel eens men daar kan je ook wel alleen mee op pad.. alleen moet ik er wel voor zorgen dat ik niet moet stil staan. anders komt ie omhoog.. haha dus dat is minder prettig als je alleen bent ;) maar het scheelt dat het rondje wat ik dan rijd dat ik dan niet hoef stil te staan, kan gewoon door :P ..

Ik wou mijn eigen shet aangespannen beleren, maar hij is te bang voor groot verkeer, hij zal er helaas niet overheen komen.. Maar dan zou ik alleen alleen "alleen" gaan mennen als ik hem goed genoeg vertrouw en hij alles helemaal goed kent.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 16:25

Ik ben even van mening veranderd :P Ik vind dat het aan het paard ligt. Ik mag namelijk nu ook alleen mennen met Kelsey in de wei, als de buurman thuis is en weet dat ik aan het rijden ben. Dan houdt hij een oogje in het zeil (Die man fokt en ment Belgische Trekpaarden, en heeft mijn pony beleerd voor de wagen, dus die heeft zeker ervaring ;) ) Meestal ga ik dan dressuur oefenen.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 11:43

@ Hafjelinger:
Het klopt helemaal wat je zegt. Het hangt inderdaad van het paard af. Ok het is niet de veiligste manier, maar als je alleen in het bos gaat fietsen kan je ook een lelijke val maken. Dan lig je daar ook mooi. Mijn oma is ook eens naar de buren gewandeld, op de terugweg slaat ze haar voet om, ze breekt haar schouder en ze kon niet meer opstaan. Het was al lang donker, wie komt er dan nog voorbij? Ze heeft daar nog een tijdje gelegen voordat iemand met de auto voorbij kwam en haar zag liggen.
Zeker als bij jou de buurman een oogje in het zeil houdt, kan je gerust alleen lekker gaan dressuren. Het lijkt mij ook het leukste om dressuur alleen te oefenen. Zo heb ik dat OHZ ook, ik oefen liever alleen dan dat er mensen op mijn vingers zitten te kijken :D (behalve als het is om instructies te geven of om foto's te maken)

Natuurlijk is het veiliger als je met twee bent, maar dat is met alles zo. Ik zal dus zeker niet thuisblijven als niemand met me mee kan/wil.

ramboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 12:37

Tjaa als je met zijn tweeen buitengaat rijden heeft dat niet zoveel verschil.
Want als een op hol slaat gaat de ander gewoon mee!
Het is soms wel gezelliger maar soms alleen met je pony zijn is ook wel leuk!
Op de weg ga ik altijd wel met zijn tweeen. Maar naar een heel rustig bospad? Zij is zelf ook best rustig!
Iedereen zijn eigen mening!

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 12:43

ramboe schreef:
Tjaa als je met zijn tweeen buitengaat rijden heeft dat niet zoveel verschil.
Want als een op hol slaat gaat de ander gewoon mee!

Nee maar één paard is toch wel gemakkelijker tegen te houden dan twee. En één paard kalmeren is al wat gemakkelijker dan twee paarden te kalmeren. Als een paard alleen voor de koets staat, zal hij al sneller rustiger worden dan dat er nog een ander paard langs staat die ook aan het doordraaien is.

Mechelfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 10:01

Hangt van paard en verkeer af denk ik. Zelf heb ik altijd alleen gereden bij gebrek aan gezelschap. Tegenwoordig helaas geen paard meer, dus bij deze biedt ik mezelf aan om een of twee keer per week mee te rijden regio Leiden, lijkt me heeeeerlijk!

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 09:48

Leuk de discussie blijft bestaan.
Ik heb mijn mening al vaker hierover gegeven.
Ik moet trouwens echt Sonjim gaan bellen, dan heb ik mooi een groom :D .

Ik kan de vraag hier ook nog stellen, maar verwijs even naar het door mij geopende topic ;) .
Misschien dat ik wat bokkers kan gaan ontmoeten...

[AR] Wedstrijd Landgraaf (Zuid-Limburg)