lady62 schreef:Alles wat je doet heeft een gevolg goed of slecht daar heb je geen controle over.
Als je met een paard de weg op gaat loop je altijd een risico en vaak komt dat door een situatie die je niet onder controle hebt of een paard nu los loopt of niet.
Hier word bedoelt met een paard los veel ervaring en het paard onder controle en alleen denken aan oplossingen eens?
Nu mijn vraag is het eerlijk tegenover je paard om hem het risico te laten lopen te verongelukken of om hem in een gevaarlijke situatie te brengen door een fout van een ander ( derden)
Natuurlijk kun je het gewoon doen en niet in problemen te denken maar zoals ikke zegt in het denken in oplossingen.
Op deze manier is alles goed te praten positief denken, maar je verstand gebruiken is iets dat wij kunnen en het paard niet.
In het inschatten van risico's weeg je positief en negatief af.
Oplossingen heb je niet helemaal zelf in de hand maar is afhankelijk van jou maar ook van invloeden van Buitenaf.
Jij hebt nu eenmaal niet altijd de controle om eventuele risico's te voorkomen en de inschatting ook niet volledig.
Het is meer zoiets van ik heb de controle, gaan en we zien wel.
Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.
Ik begrijp wel wat jij bedoelt, maar jij snapt duidelijk niet waar ik het over heb.
HET verschil zit 'm in wel of niet uitvoeren van dingen.
Als je je paard WEL opvoed als dat ie los mee zou kunen in het bos, dan kun je vervolgens de afweging maken dat het niet zo verstandig is en het dus niet uitvoeren.
Het gros hier heeft die keuze niet, simpelweg omdat ze niet in staat zijn om het paard tot dat niveau op te voeden.
Dat is het verschil tussen keuzes kunnen maken of het afbranden van opties omdat je zelf niet in staat bent om op het juiste niveau na te denken.
randalinpony schreef:Tja, een niet op paarden ingerichte omgeving is gewoon de realiteit voor de meesten van ons zodra je het erf af gaat.
Dat betekent ook dat je altijd te maken zal krijgen met omstandigheden waarin het zelfs met het meest goed afgerichte, bomproofe paard het verschil tussen leven en dood/verongelukt kan betekenen, als je hem toch aan zijn hoofd kan sturen.... of af kan remmen. Of in ieder geval bij je kan houden.
En soms helpt zelfs dat niet genoeg, en gaat het fout. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen, dat je dan geen voorzorgsmaatregelen moet nemen, die ervoor kunnen zorgen, dat het net wat minder snel fout zal gaan...
(met je autogordel om kun je ook verongelukken. Maar in veel gevallen zorgt deze natuurlijk er wel voor dat je minder (ernstig) letsel oploopt.)
Een risicoinschatting is dat je nadenkt over welke problemen/gevaren zich zouden kunnen voordoen en hoe ernstig je deze moet nemen.
Als er geen probleem is hoef je er niets aan te doen. Maar dat is niet hetzelfde als net doen of er geen probleem is.
Dus als je je paard opvoed naar het niveau dat ie los mee kan in het bos, is het risico op ongelukken ook kleiner als je onvrijwillig van elkaar gescheiden wordt. DAAR zit 'm de noodzaak van die opvoeding; de rest wordt er aan de haren bijgesleept om zelf geen actie te hoeven ondernemen. DAT is pas struisvogelpolitiek!!!!!!