Waarom spreekt vrijheidsdressuur mij niet aan?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 17:52

ik gebruik een longeerlijn met een bontje als beenlonge :+

kijk, stel je hebt een groot belgisch trekpaard dat zich graag om laat vallen als je hem in het compliment wil zetten.... dan wil je écht wel even voorzichtig met een beenlonge uitproberen :=

Het principe is dat je paard zelf een stukje moet zakken, daarna gelijk 'release' en geen gedwing en gedoe met touwen.

dit is dus NIET goed, het paard helemaal dwingen in de posititie

Anoniem

Re: Waarom spreekt vrijheidsdressuur mij niet aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 17:53

Maar waarom een paard dat zich graag om laat vallen in compliment willen zetten?
En waarom een paard dat bouw & grootte misschien niet mee heeft in compliment willen zetten?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 17:53

Ik vind dat eerste filmpje anders ook totaal niet fijn om te zien.. Dat meppen op dat been.. :n

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 17:55

meppen is niet nodig. Maar het is eerst leren paard een voetje te laten geven, daarna aan de beenlonge laten wennen, daarna op het gemakje beginnen om te kijken of paard zich durft te laten zakken ;)

Evita gaat nu prima in het compliment op commando, ze snapte alleen gewoon niet dat mensen rugjes geen belgenbenen kunnen tillen :')

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 18:01

Je kan het vast wel goed gebruiken ja, maar vond die foto er toch niet zo heel vriendelijk uit zien := ach het liefst gewoon zonder al die dingen :)

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 18:05

het liefst zonder ja :j
maar als een paard het moet kennen, en hij is óf zo dat hij gelijk met zijn hoofd onder zn lichaam duikt en hij zich laat vallen, of véél te zwaar om een been omhoog te houden, is een beenlonge toch een handig hulpstuk. MITS het natuurlijk weer goed gebruikt word.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 18:07

Waarom moet een paard het kennen?

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 18:07

opdrachten...? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 18:09

Zeggen dat het, gezien het paard/gedrag, niet mogelijk is is geen optie?
Ik kan ook wel iemand de opdracht geven dat ik de passage & piaffe onder het zadel wil kunnen doen, maarja ...

Indiana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 18:16

[quote="haf_sjakie"]
Hierdoor stoor ik me aan 2 dingen:
1 Het paard doet zijn kunstje niet voor jou maar voor zijn voerbeloning.
2 De mens 'traint' het paard maar doet niet de moeite om het wezen paard echt te leren begrijpen...

vooral dat laatste vind ik zo ontzettend jammer. Natuurlijk zijn er vast ook uitzonderingen hierop die vd misschien met natural horsemanship combineren.
quote]

over punt 1: Nou, ik denk dat ook bij andere trainingen het paard zijn "kunstje" (of aaneenschakeling van kunstjes, wat het in feite is, want alles wat het paard laat zien is ooit aan hem aangeleerd) niet voor zijn trainer/ruiter doet of omdat hij je zo lief vind, maar omdat hij het nou eenmaal moet doen van zijn trainer en geleerd heeft om te luisteren en/of omdat het hem iets oplevert: druk weg, rust, een krabbel etc.

over punt 2: probeert een dressuurruiter of springruiter dan wel echt het wezen van zijn paard te begrijpen? De meesten zijn vooral druk bezig om voor elkaar te krijgen dat hun paard datgene gaat doen wat zij graag van het paard willen zien; netjes springen, bepaalde dressuuroefeningen etc, zijn die dan wel meer bezig om zich in het wezen van het paard te verdiepen?

En over de laatste zin dat er uitzonderingen zijn die het ergens anders mee combineren: volgens mij doen de meeste het erbij naast het rijden, dus als aanvulling.

Waar ik me meer aan kan ergeren zijn mensen die hun paard dwingen om iets te doen te doen wat het paard niet leuk vind, in een houding trekken, slaan als hij niet over een hoge sprong wil, prikken met sporen of die koste wat koste iets willen bereiken en nooit stilstaan bij hoe het voor het paard is. (Ik zeg overigens niet dat alle dressuur-, spring- of wedstrijdruiter dit zouden doen hoor, er zijn genoeg ruiter die op een plezierige manier met hun paard werken, ben zelf ook dressuurruiter, maar gewoon even als voorbeeld) Vrijheidsdressuur of werken in vrijheid is iets wat je niet kan afdwingen, dat doet je paard i.p. alleen als hij het leuk vind en er plezier in heeft. Zelf doe ik met mijn oudste merrie weleens wat circuskunstje na het rijden, omdat ik het er leuk uit vindt zien en omdat zij het zelf ook leuk vindt, ze ziet het als een soort beloning na het rijden dat ze dat nog even mag doen, dat zal vast zijn omdat ze daarna wat lekkers krijgt, maar dat maakt toch niet uit dat ze het vooral daarom leuk vindt? Altijd beter dan dat een paard iets doen om te voorkomen dat er iets onaangenaamd op volgt ne geen plezier heeft in zijn werk.
Laatst bijgewerkt door Indiana79 op 22-08-11 18:19, in het totaal 1 keer bewerkt

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 18:19

[***] schreef:
Zeggen dat het, gezien het paard/gedrag, niet mogelijk is is geen optie?
Ik kan ook wel iemand de opdracht geven dat ik de passage & piaffe onder het zadel wil kunnen doen, maarja ...

Evita is gewoon te zwaar om dr been op te tillen en haar veilig naar beneden te begeleiden... Dan is leadrope oplossing. Na 1 keer snapte ze dat ze gewoon rustig moest doen en zich niet moest laten vallen en nu doet ze het :)

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 18:21

Afbeelding

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 18:25

Hmm ja bij zo'n wat lomper paard om het zo even te zeggen kan ik dat wel begrijpen ja

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 21:46

Ik zou eigenlijk wel willen weten of TS iets gehad heeft aan alle reacties in het topic en wellicht ook anders over vrijheidsdressuur is gaan denken?