Dressuur in vrijheid, nog meer?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Dressuur in vrijheid, nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 13:51

@[***], als ik jou was zou ik een vliegendeken met buikvlap proberen. dat scheelt al een hoop!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 13:57

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 15:01

Sabine heeft al een vliegen deken met buikflap.. En volgens mij wil je soms ook gewoon je paard zien haha..

Alou, als ik jou was zou ik eens een lesje nemen betreft rechtrichten van je paard (en jezelf). + Je paard geeft aan graag te werken en denkt duidelijk mee, maak er gebruik van!

Hier paar daagjes niet thuis, zondag nog wat lange lijnen gedaan en ondanks dat het echt heel lekker ging moest ik weer die grens opzoeken (waar ik eigenlijk niet voor in een goed humeur was). Wilde paar pasjes galop (Verzameld) en hij begon onwijs te dribbelen.. Ik blijf dan pushen en dan krijg je twee gefrustreerde geesten en dat werk niet :') + hij heeft van die momenten dat hij even zijn energie los moet gooien (lekker bokken en springen) dat laat ik hem altijd eventjes doen aan de longe, maar nu deed hij he bij elke pas, en bij elk moment dat ik hem vooruit zetten, uiteindelijk stond ik achter hem en kreeg ik uit blij heid bijna een hoef tegen mijn hoofd, heb hem toen zodanig op zijn kop gegeven dat hij dat ook uit zijn hoofd gaat laten.. Dan maar niet de blije 2 minuten in een training.. Gekko..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 15:17

Ja, ik heb ook iemand uit de buurt gepb't voor een recht richt lesje.
Alleen ik wil graag van die voedsel focus en het scrapen af!
Iemand daar tips voor?

Oke, nouja dan weet ikhet ook niet, heel veel vliegen spray gebruiken :')

Ja dat heb ik ook als ik gefrustreerd raak dan werkt het gewoon niet meer.
achja ik heb zoeits van gekke 2 minuten doet ze maar in het weiland. of als ik aangeef dat het kan :P
Maar als dat uit de hand loopt kan het inderdaad wel gevaarlijk worden.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 15:25

Even stoppen met voedsel belonen? Dan maar even geen VD of DIV.. (of hij moet ook goed reageren op kriebelen).

Vliegenspray werkt niet altijd en is er vaak ook zo weer af (+ dat het echt onwijs stinkt wat ook niet alles is..)

ZilfstarJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 15:35

Wat leuk! Ik wist niet eens dat wat ik doe (probeer) een naam heeft! Vanuit de grondwerksituatie ben ik regelmatig bezig Jippe los te longeren, waarbij ik hem op commando (soms stem, soms puur lichamelijk) laat stappen, draven, terugnemen, keren en halt houden.
Ook heb ik het boek van VD van Miriam en ben sinds kort bezig met strekken (spagaat) en buigen. Targetten kan ie al op commando en dat zijn we aan het uitbreiden naar hand aanraken bijv.

Wat ik ook doe is Jippe los porberen te laten verzamelen, hetgeen het commando Rustig is. Hierbij gebruik ik ook handgebaren.

Ik denk dat ik dit boek maar eens ga bestellen als het uitkomt!

Heb wel een brandende vraag: Wat is Chasing the Tiger (als ik het goed schrijf)?

KanjerLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 18:48

Alou schreef:
Hier gaat het ook allemaal niet zo soepel.

Kinaia is echt mega erritant! ik word er echt helemaal gestoord van.
Ze is zo gefocust op het eten en de kunstjes dan als ik der op de pots plaats zet, en ik 2 seconde weg ben.
Ze continu jambetter/schrapen aan het doen is.
Ik word er helemaal gek van. ik vraag nu al weken geen jambet of spaanse pas meer van haar, en als ik het vraag doe ik het alleen nog maar in de bak.

Maar ze is zo ongelovelijk druk, er is gewoon niks mee te beginnen. Zodra ik iets met haar wil gaan doen in richting van vrijheids dressuur of dresuur in vrijhei word ze helemaal leip.
ze trekt alle trukjes uit de kast in de hoop dat ze eten krijgd!

ook merk ik dat ze scheef is en als ik op de rijd der hoofd constand naar links heb.
Ik zit echt in een mega dip en weet gewoon echt niet meer wat ik met der moet doen ;(

Wow, dat lijkt ook zoiets op mijn pony..
Ongewenst op het blok staan, flemen, jambette wat dan ook, als die maar eten krijgt :+ Word er soms best wel geirriteerd door..
Idd zoals je al zegt, alle kunstjes uit de kast halen voor eten.. ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 19:18

@ Kanjerlove en Alou: heb je je paard eigenlijk wel geleerd dat netjes stilstaan ook een kunstje is? Meestal belonen we met voer en liefde voor kunstjes en gaat stilstaan vooral gepaard met frustratie (paard beweegt toch dat ene voetje, is niet rustig genoeg enz.). Dan is de keuze voor je paard duidelijk: een kunstje doen levert vast meer op dan stilstaan!

Om het stilstaan ook voor jezelf een leukere oefening om te trainen te maken, kun je als doel nemen dat je uiteindelijk helemaal 'los' rond je paard kunt lopen terwijl hij stilstaat. Dat bouw je natuurlijk cm voor cm op, met veel beloningen, en zo wordt stilstaan vanzelf ook een kunstje dat je paard leuk vindt.

Alou schreef:
http://kinaia.weebly.com wat vinden jullie van mn site :P ?

Mooie site! Erg leuk dat de kleurstelling van de pagina's dezelfde is als die van je dek. :D Ook vind ik het fijn dat hij zo rustig is van kleur en opzet. Een opmerking: misschien is het handig om je trainingsblog andersom te doen en het nieuwste nieuws bovenaan te zetten? Anders moeten mensen eerst langs alles wat ze al kennen scrollen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-11-22 18:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 19:25

@xyzutu2
Ja [***] kan ook stil staan. ik kan ook om der heen lopen terwijl ze stil staat.
Ik denk dat ik het eten moet gaan koppelen aan een geluid. (klikker of woordje)
Ze denkt dat het eten zo maar komt. als ze weet dat ze pas krijgt als het geluid er is denk ik dat ze ook minder op mijn hand/zak gefixeert is.
Ik heb alleen geen idee hoe ik dat aan moet pakken.

Bedankt! ben best wel blij met mn site! Jah, daar zat ik ook aan te denken om de dingen andersom te plaatsen. misschien dat ik dat maar gewoon ga doen :)

Je heb een pracht van een mandala boek gemaakt!
Ik heb vroeger heel veel mandala's gekleurd. en de leukste waren die met de paarden, helaas zaten er daar meestal maar 2 of 3 van in een boekje!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 11:30

Heb even vlug alles doorgelezen, fijn zoveel reacties! :D En welkom aan de nieuwe mensen! :)

Miriam: leuke foto! Zal je wel trots op zijn hé :D
Nu het volgende boek :Y) :P

Over dat kunstjes uit de kast halen ... Kent je paard voedsel weigeren? En het daarbijbehorende (bij mij dan toch) 'neen'? Dit heb ik vrij in het begin aangeleerd, gewoon als het volgende trucje. En ik moet zeggen: het werkt! Met voedsel weigeren leer je je paard dat hij enkel voedsel mag aannemen als jij daar toestemming voor geeft. En als je het woordje 'neen' gebruikt op het moment dat hij het toch wil nemen (je moet maar eens via internet kijken of via hier op bokt voor een uitgebreidere uitleg ;) ) dan weet hij dat wat hij op dat moment aan het doen is niet gewenst is. Ik gebruik het woordje neen dan ook moest hij iets doen waardoor ik op dat moment 'in gevaar' kom. Zoals bij jou dus de jambette enzo (ik heb geen zin in een hoef tegen mijn been bv. :+ ). En bij die van mij werkt dat .. hij blijft wel altijd proberen, maar naar 1x neen is het dan ook weer over en gaan we gewoon verder met andere dingen ... (maar daarin moet je dan zelf wel 'ongeladen' blijven, niet de 'boze energie' van het moment ervoor meenemen, gewoon doen alsof er niks gebeurd is .. wat wel wel even moeilijk kan zijn, bij mij heeft het bv. een tijdje geduurd voordat ik dingen meteen kon loslaten, maar dat komt wel ;) ).

En over het deken en sprays enzo .. Mijn pony staat al 24u onder een eczeemdeken, hij moet ook af en toe eens kunnen luchten hé :+ En met sprays heb ik echt geen goede ervaring, al helemaal niet als pony het wat warm krijgt :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 13:17

Ja, ik wil ook voedsel weigeren aan leren, ben er wel ook mee bezig, maar het lukt gewoon niet echt.

ik weet ook niet wat je dan met die vliegen met doen :') stomme beesies!

KanjerLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 21:28

xyzutu2 : Ja beide pony's kunnen rustig stil staan :D en ook meestappen, -draven en -galopperen.. Vind ik ook een must :)

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 14:25

Hoi Hoi!

Sorry dat ik hier zo maar binnen kom vallen, maar ik zou graag met mijn paardje (3jr overigens) willen beginnen met dressuur in vrijheid. Stemcommando's (voor de gangen dan), reageert ie heel goed op, hij kent dan ook al het longeren. Maar waar te beginnen? Over een maand word hij ingereden en had graag wat 'voorbereidend' werk gedaan, en wil afwisseling voor hem houden dan alleen maar longeren. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 20:27

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 11:45

Ik ben wat dingen aan het lezen op the art of natural dressage forum.
Het engels gaat wel, vind alleen dat de oefeningen door elkaar staan en kan niet echt het vervolg op het stuk vinden wat ik gelezen heb :')

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 11:57

ja, ik vind het ook moeilijk om oefeningen te vinden op dat forum...
combinatie van door elkaar staan & engels :P

Point to point ken ik van dit topic, verder los longeren ofzo, maar welke oefeningen zijn er nog ?

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 13:19

Wow. gaat snel hier.
Ik ben gister weer voor het eerst in drie weken naar de pony geweest. (ik was op vakantie.)
Ik geloof dat ze het super leuk vond dat ik er weer was. ze was lekker actief, en we zijn een paar keer op ons aller hardst door de wei gerend. Ik moet er alleen wel opletten dat ze meer uit m'n ruimte blijft .