Naturals: paard verkopen aan niet-natural?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Babskonijn

Re: Naturals: paard verkopen aan niet-natural?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 16:33

over dat verkopen he Knipoog voorzichtig ik ben nieuw en als ik iets verkeerd zeg waarschuw me e Knipoog maa dat is het topic dacht ik
ik ben eerst begonnen met pagina 1 te lezen en daar stond van Heidi2 dat ze haar paard moest verkopen (als ik goed lees) en dat je het erg zou vinden als ie verkocht zou worden aan iemand die er ijzers zou onderzetten, maar dat ik ook normaal want het beesje heeft daar last van, want ie heeft iets aan zijn hoeven, ja na al dat lezen raak ik al beetje in de war...

maar wou dus ff algemeen zeggen: ik denk dat het gewoon afhangt van de persoon aan wie je verkoopt, een 'normal' kan ook best vrij natural zijn, en het hangt maar net af van hoe ie over alles in de paardenwereld denkt, ik denk dat als ik mijn paard zou verkopen, dat ik gewoon zou praten met die persoon om te horen hoe die denkt over stallen, ijzers, dekens enzovoort, veen 'normals' hebben echt wel begrip voor een ander idee en veel mensen zijn niet zo of het een of het ander, veel ruiters zitten ergens tussenin. dus heb ik eerder het idee dat het van mens tot mens afhangt aan wie je verkoopt niet aan een extreem verschil, ik ben altijd 'normal' geweest maar merkte toch nog een giga verschil tussen ruiters die aankwamen op de manege met allemaal spullen om rond het beest te binden zoals in inrijdeken, bandages, onderlegger en jas van ruiter in dezelfde kleur met een pessoabit omdat dat mooier stond en sporen want die blonken mooi samen met het bit--- en dan mensen die gewoon reden met wat ze hadden en niet gingen voor de show, zo zullen er extremere naturals zijn, en minder extreme

is het zinvol wat ik zeg??? Tong uitsteken

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 18:20

Wat jij zegt heb ik al meerdere malen zo ongeveer gezegt. Clown
(niet presies,maar het komt op hetzelfde neer..)

Babskonijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 18:22

Knipoog hihi teveel paginas om allemaal te lezen Knipoog maar das goed dan denken we hetzelfde erover Lachen

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 20:33

JoviBan schreef:
Oudere (en zieke) dieren kunnen idd een uitzondering zijn.

Wat die oude ruin betreft, die zich zo verveeld in de wei: verveelt hij zich niet op stal dan?
Hij staat wel buiten, maar korter dan de rest (samen met de koliekmerrie) als extra heeft hij tegenwoordig een klein meisje als verzorgster (de rest heeft dat niet) die hem knuffelt, borstelt en met hem wandelt, daar geniet hij van. Ook wel logisch want dat beestje heeft zowel in springen als dressuur zijn punten voor de ZZ-zwaar op zak dus die is gewend om altijd met mensen in contact te zijn.

Pellie schreef:
sizzle, het gaat denk ik ook meer om de verplichting tot ophokken van paarden. als paarden zelf de keuze kunnen en mogen maken is het al heel wat vriendelijker. ik kan me indenken dat oude paarden het fijner vinden om uit de wind of regen te staan, of dat ze zo geconditioneerd zijn dat ze niet meer beter weten dan op gezette tijden in hun hokje het voer krijgen en worden opgesloten.

Ik bedoel dus eigenlijk dat ik absoluut niet onder NA val, want mijn paard heeft alles wat daar tegenin gaat en heb ik bovendien gekocht met als hoofddoel:sport.
Toch kun je zien dat mijn voorkeursstal (waar ik door gebrek aan auto niet langer kan staan maar ik heb een redelijk goed alternatief gevonden) waarschijnlijk wel redelijk NA overkomt. Dus tja zou de verkoop dan niet doorgaan omdat ik er de sport mee in wil terwijl ze verder een prima leven kunnen hebben?

Jante

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 20:47

Pellie schreef:
ik snap je onderschrift nu ff niet meer? gezien je gekots? Knipoog

less normal ... more natural
In het onderschrift , lees ik als een gulle middenweg ( waarbij meer op de natural kant.) Als het niet zo is .....gaarne reactie. Knipoog
En het kotsen.....( jante vindt het een woord met een rare klank...) laat ik even voor wat het is. Ach gut

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 22:00

Sizzle schreef:
Ik bedoel dus eigenlijk dat ik absoluut niet onder NA val, want mijn paard heeft alles wat daar tegenin gaat en heb ik bovendien gekocht met als hoofddoel:sport.
Toch kun je zien dat mijn voorkeursstal (waar ik door gebrek aan auto niet langer kan staan maar ik heb een redelijk goed alternatief gevonden) waarschijnlijk wel redelijk NA overkomt. Dus tja zou de verkoop dan niet doorgaan omdat ik er de sport mee in wil terwijl ze verder een prima leven kunnen hebben?

Citaat:
Niet aanvallend bedoeld, maar dit is wel wat tegenstrijdig hoor. Als we stoppen om paarden als individuen te bekijken worden er echt wel een paar ongelukkig. Op mijn oude stal waar de paarden elke dag buitenlopen en waarbij de oude dieren keuzes hebben of ze binnen of buiten willen lopen, komen de oudere fokmerries toch echt al vrij snel weer voor hun boxdeur staan. De modder is te zwaar voor ze en ze zijn gewoon eerder moe of koud. Er is daar een oude ruin die stierlijk vervelend is geworden sinds hij niet meer gereden wordt omdat hij zich doodverveeld in de wei (ook met veulens) hij springt letterlijk met zijn atrosebenen over het hek om aandacht te komen halen. Een van de merries zou letterlijk al dood zijn zonder deken omdat ze kou-koliek krijgt (de gehele merriestam is inmiddels daar aan dood gegaan behalve deze).Deze merie mag ook kiezen of ze binnen of buiten wil staan en staat als gevolg daarvan 3/4 van de dag binnen.
Deze manier van paarden houden vind ik super.

oh sorry, maar nee dat wat je nu zegt haalde ik totaal niet uit je post, nog eigenlijk niet Haha!

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 22:18

Ceesje snapt pellie niet. Wil je uitleggen? Bloos

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 22:49

Banjer schreef:
laat ik het eens anders formuleren, waarbij ik probeer niemand persoonlijk voor het hoofd te stoten...

"Niemand is goed genoeg voor mijn paard, alleen ik zelf..."

Hoe denken de naturals en normals hierover? ongeacht of je natural of normal bent, niemand is zo goed voor je paard als jijzelf... jij bent de beste.

Valt in de discussie.....

Nee hoor.

Wim Vonk, Marijke de Jong, mijn lesgeefster, die mogen mijn paarden na mijn overlijden ophalen. Knipoog
Ik vind dit ook een behoorlijk aggorante mening, sorry Bloos .Ik weet dat je dit niet zo bedoeld, of misschien lees ik het weer verkeerd, maar er zijn altijd mensen die meer weten, meer kunnen. Daar zou ik graag meer van leren. Knipoog

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 22:53

ik bedoel het meer in de algemene zin Antheman... niemand zorgt goed genoeg voor je paard, alleen jijzelf... Lachen

Dus je mag me arrogant noemen in deze zin... maar denk dat je dan, om maar een kleine greep te noemen, gelijk bijna alle stalgenootjes van ons arrogant kan noemen... Haha!

Ik zeg overigens niet dat IK alles weet hoor... ik leer ook zeer graag bij, en ik ben ook de eerste om hulp te vragen als ik het niet kan of weet... Knipoog

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 22:59

Banjer schreef:
ik bedoel het meer in de algemene zin Antheman... niemand zorgt goed genoeg voor je paard, alleen jijzelf... Lachen

Dus je mag me arrogant noemen in deze zin... maar denk dat je dan, om maar een kleine greep te noemen, gelijk bijna alle stalgenootjes van ons arrogant kan noemen... Haha!

Ik zeg overigens niet dat IK alles weet hoor... ik leer ook zeer graag bij, en ik ben ook de eerste om hulp te vragen als ik het niet kan of weet... Knipoog

Gaat nadenken.....
Tuurlijk doe ik mijn stinkende best om het zo goede mógelijk te doen, maar ik ben ervan overtuigd
dat er mensen zijn die het beter doen Cool
Wellicht kom ik er morgen op terug.

En wat je wel weet: ik vind je niet arrogant, het ging even over deze uitspraak Knipoog

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 23:05

Natuurlijk is er niemand beter voor je paard dan jijzelf, dat spreekt voor zich. Als iemand d'r op d'r kop moet geven, wil ik dat zijn, en geen ander, want ik ben een watje daarin Clown

Als mijn verzorgpony van mij was en ik moest d'r verkopen, dan zou ik haar niet verkopen aan iemand met zweep of sporen, gezien haar verleden. Bit lijkt me logisch, dat doe ik zelf ook en ijzers vind ik alleen maar goed. Semi-natural dus Clown

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 23:12

narya, ik ken het verleden van die pony niet, maar een zweep en sporen zijn slechts bij een handje vol mensen martelwerktuigen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 23:21

Ik denk dat we het er allemaal over eens zijn, dat je het beste voor je paard wilt als je hem/haar toch moet verkopen. En iedereen heeft zo zijn eisen, zoals ik het hier lees. Ik dus ook. Niets arrogants aan, vind ik. En nogmaals, ik zie het niet gebeuren dat ik hem ooit moet verkopen, dus gelukkig hoef ik me er verder ook niet mee bezig te houden. Maar als iemand in een topic vraagt of ik hem aan een niet-natural zou willen verkopen, is mijn eerste reactie toch echt nee.

En Stef, ik zal echt niet beweren dat jij niet goed voor je paarden bent, hoor. Jij zal het hier en daar heel anders doen, nou, prima toch? Als je paarden maar gelukkig en gezond zijn en jij er veel plezier van hebt. Soms denk ik dat het makkelijker is voor een normal naar een natural toe, dan andersom. Dat is misschien wel waar, ja....

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 23:24

stef schreef:
narya, ik ken het verleden van die pony niet, maar een zweep en sporen zijn slechts bij een handje vol mensen martelwerktuigen.

Natuurlijk niet, maar een paard dat bang is zodra ze een zweep te zien krijgt, moet niet verkocht worden aan iemand die ermee vergroeid is Knipoog

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 23:25

Ermee vergroeid is...
*valt schuddebuikend van stoel*
Haha!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 23:26

Ik zou mijn paard nooit verkopen aan iemand die er hele andere ideeën op na houdt dan ik zelf. Ik zou er geen goed gevoel over hebben, want ik heb heel erg goed nagedacht over mijn visie en daar sta ik ook helemaal achter. Ik wil niet zeggen dat wat een ander doet verkeerd is, maar ik heb daar zelf geen goed gevoel bij. Ik neem aan dat dat voor iedereen geld die een paard verkoopt, of je nu NH bent of niet.

Ik denk dat het zeker niet makkelijk is om als sport ruiter je paard te verkopen aan een natural of andersom. Je paard is gewend aan een bepaalde manier van omgang en voelt zich daar waarschijnlijk al jaren prettig bij. Net als adersom zou het een cultuurshok voor veel paarden kunnen betekenen die absoluut niet gezond is.

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 23:30

Ik val ook even binnen.

Zelf zou ik mijn paard niet zomaar aan de eerste de beste verkopen.
24-7 buiten is wel de belangrijkste vereiste voor mij, ik wil gewoon niet dat hij 15 uur per dag zielig in een stal staat te kijken, dat andere mensen dat wel goed genoeg vinden voor hun paard heb ik verder geen problemen mee, maar ik wil het niet hebben.
Ik kan me nu niet voorstellen dat ik hem ooit zou verkopen, ik was van plan om hem te houden totdat hij hier dood gaat eigenlijk.

Ik zorg zo goed mogelijk als ik kan voor mijn paard, maar er zijn vast mensen die dat nog beter kunnen, daarom probeer ik mezelf ook te blijven verbeteren, zodat hij het steeds beter gaat krijgen. Verder is het gewoon heel belangrijk om naar het paard te kijken, wat voor de een goed werkt, hoeft dat voor de ander niet persee te doen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 23:33

Narya schreef:
stef schreef:

Natuurlijk niet, maar een paard dat bang is zodra ze een zweep te zien krijgt, moet niet verkocht worden aan iemand die ermee vergroeid is Knipoog

Ja Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 09:39

Iemand die vergroeid is met het gebruik van de zweep,hoort zowiezo geen paarden te bezitten.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 11:12

russel schreef:
Iemand die vergroeid is met het gebruik van de zweep,hoort zowiezo geen paarden te bezitten.

*kijkt of er nog extra onderdelen zijn bijgekomen: Hé, wa's dit? Ah, een telefoon, verder niks bijzonders* Haha!

Mijn zweep is afgesleten op het punt waar ie op mijn been rust maar het topje is nog steeds intact. Conclusie wsl. heb ik hem vaker bij me voor het geval dat dan dat ik er mee sla.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 11:35

Als ik mijn paard zou moeten verkopen (wat ik zéker niet van plan ben want ik ben veel te blij met hem) zou ik zeker kijken hoe vriendelijk de ruiter/amazone in het zadel zit. Want natural, semi of normal, als een ruiter niet kan rijden houdt het wat mij betreft ook op. Het gaat mij echt om het totaal.

Ik heb trouwens wel vaak een zweep bij me, maar die gebruik ik nooit. Is puur als 'voor het geval dat'. Tot nu toe heb ik hem alleen een keer gebruikt toen er een hond om mijn paard heen liep te springen en happen en niet weg wilde. Die heb ik er een tik mee verkocht...

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 11:45

Is het niet zo dat veel mensen in dit topic zowieso hun paard als "huisdierpaard" hebben en dat dit paard blijft tot zn dood?

Echt mensen die handelen, alleen voor de sport hebben en dan verkopen heb ik hier volgens mij nog niet gezien.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 11:51

Apple schreef:
Is het niet zo dat veel mensen in dit topic zowieso hun paard als "huisdierpaard" hebben en dat dit paard blijft tot zn dood?

Echt mensen die handelen, alleen voor de sport hebben en dan verkopen heb ik hier volgens mij nog niet gezien.

Ik heb weleens een paard verkocht; was er wel heel ziek van hoor maar soms is het geld dusdanig dat je het niet kan afslaan.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 11:52

Ik heb mijn huidige paard toch echt voor de endurancesport gekocht, maar ik ben niet zo dat als hij de top niet haalt hij naar iemand anders gaat. Je bouwt toch een hechte band op met zo'n dier, daar zou ik niet zomaar afscheid van kunnen nemen

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 11:54

Djilan, dan is het toch ook een huisdierpaard? Nu, in zn jeugd heeft hij vooral een sportieve functie, maar als dat niet meer zal lukken dan blijft hij wel gewoon.