Trainen middels positieve bekrachtiging / R+, wie nog meer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-26 21:17

VogeltjeM schreef:
R- is juist per definitie aversief, als in: dit zit letterlijk besloten in de definitie. Je voegt een aversief toe > het paard geeft het goede antwoord > je haalt het aversief weg als beloning. Of het erg is, is een tweede. Ik denk, dat als we het hebben over "wat is natuurlijk", dat het het meest natuurlijk is om het hele leerkwadrant te gebruiken. Ikzelf kies er dan wel voor om de positieve bekrachtiging de boventoon te laten voeren, omdat ik dat het meest ethisch vind en mijn paarden daar duidelijk het beste op reageren.

_/-\o_
Bedankt voor je input, VogeltjeM! :)

Ik vind het nogmaals niet erg om in discussie te gaan als er vragen zijn, maar ik wil ook graag de focus op de ervaringen in R+ omgang/training behouden. Anders verdrinkt het topic misschien in een R -/R+ discussie.
De reden dat ik persoonlijk voor een paardenwereld sta met meer R+ benadering is - precies zoals VogeltjeM al benoemd - omdat dit wetenschappelijk veel grond behaald heeft. En ik zelf zie de voordelen ervan als weerspiegeling in mijn werk als gedragstherapeut, op gebied van algemeen paardenwelzijn.
Ook denk ik dat ik al best wat dingen heb onderbouwd en gelinkt. En dat blijf ik ook graag doen hoor! Een algemeen boek over R+ training is wellicht het overwegen waard voor wie benieuwd is naar wáárom R+ zo prettig werkt en die wellicht nog niet zoveel weten van ethologie, affectieve neurowetenschap en behaviorisme. Het mooie is namelijk dat eigenlijk elk (goedgeschreven) R+ gecentreerde boek dat ik heb gelezen een uitgebreide uitleg geeft hiervan in de introductie/loop van het boek.

Nu had ik laatst het boek Equine Empowerment, A Guide to Positive Reinforcement Training binnengekregen van Jessica Gonzalez en ik ben echt heel blij verrast! Die valt dus zéker onder die R+ boeken die ik aanraad.
14 hoofdstukken, 209 pagina's; de 3 eerste gaan over welzijn en gedrag. Daarop volgen allemaal in depth hoofdstukken over emoties in de praktijk, praktische werkbladen en heel veel voorbeelden van training, etc. En als laatste een glossarium, dus een woordenlijst met allemaal niche woorden in de clickertraining wereld.

Er zijn nog meer boeken die ik aanraad overigens.
Die van Shawna Karrasch, die van Inge Teblick en van Hannah Weston & Rachel Bedingfield.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 22:05

AlwaysH schreef:
Nu had ik laatst het boek Equine Empowerment, A Guide to Positive Reinforcement Training binnengekregen van Jessica Gonzalez en ik ben echt heel blij verrast! Die valt dus zéker onder die R+ boeken die ik aanraad.
14 hoofdstukken, 209 pagina's; de 3 eerste gaan over welzijn en gedrag. Daarop volgen allemaal in depth hoofdstukken over emoties in de praktijk, praktische werkbladen en heel veel voorbeelden van training, etc. En als laatste een glossarium, dus een woordenlijst met allemaal niche woorden in de clickertraining wereld.

Wat leuk, volgens mij is mijn vriendin toen bij haar in de leer geweest en was dat echt life changing voor haar qua (clicker)training en is ook de Nederlandse EE-groep op haar werk gebaseerd :)

Hoe is de training bij jullie deze week geweest? Ik heb zelf helaas wat fysieke struggles momenteel, maar heb wel wat fijne momenten met mijn jonkie gehad. Heb er weer opgezeten en ben een andere dag een stukje de weg op geweest terwijl ik in "rij-positie" meeliep/stuurde met de teugels en dat deed hij echt super <3 .

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-26 22:18

Ik wilde deze ook nog eventjes delen:

Zie deze studie over 'poisoned cues', het effect van het combineren van R- en R+ trainingstechnieken op één dier:
https://digital.library.unt.edu/ark:/67 ... thesis.pdf

@VogeltjeM, jaa, door die groep ben ik er ook bekend mee geworden. Ik kende haar nog helemaal niet.

Wat leuk dat je dat eerst vanuit de hand doet. Heb je dat al eerder gedaan? Lijkt me heel dankbaar als het eenmaal een beetje gaat! Tenminste, dat vond ik ook destijds.

Onze training ging echt méga goed! :D En ik heb met Martine (Positive Primitives) aan onze vervolgstappen gesleuteld. We gaan nu vanuit de pauze proberen langzamerhand weer contact momenten in de sessie te gooien met natuurlijk als doel dat hij daar niet op reageert met uitschachten. Kleine stapjes!
Alleen zondag, toen we het zouden verwezenlijken, was Azumar errug moe van wat dingetjes die zijn stressemmertje voller had laten lopen dan gebruikelijk. Achteraf was dat heel logisch, alleen ik had het nog niet door toen ik de sessie begon. Afgerond en gewoon even wat gebrainstormed. Dus ik heb hem even wat daagjes vrij gegeven, plus mezelf. Ik denk ook dat het mijn mood weerspiegelt want ik loop al de gehele week met mijn (aura-)migraine klachten en andere spanningsklachten. Het was een spannende week ivm mijn moeder haar ziekte (uitgezaaide kanker) en we hebben net weer nieuws gekregen dat het inmiddels ook naar een bijnier is verspreid... dus ik moet ook even vertragen af en toe. De psychomotorisch therapeut noemde me indirect een struisvogel in overdrive. :o Plus luteale fase... echt... that's life soms. Daarom ook even niet bijgedragen aan de discussie.

EDIT: Ik ben trouwens bezig om een woordenlijst blog te actualiseren voor wie meer wil leren over R+ / keuzevrijheid en gedrag in het algemeen. Mochten jullie nog woorden weten die niet kunnen ontbreken; let me know.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 22:31

Sterkte met het slechte nieuws Always. Wel een fijne manier om zo de training uit te breiden, maar ook ruimte te geven aan het verwerken van dingen bij jullie allebei.

Hier vooral focus gehad op de zadel training bij een van m’n paarden. Ik vond het zo rot dat ze daarmee elke keer stress signalen liet zien. Dus we zadelen nu los op, en ik vraag haar toestemming voor ik iets op haar rug leg dmv touch. Als ze negeert wat ik voor haar hou, of ze haar hoofd weg draait, wacht ik, of gaan we iets anders doen. Het houdt me wel scherp dat het niet normaal is dat ik altijd maar alles op m’n paarden mag kwakken. De anderen vinden dat nooit zo boeiend. Zelfde met dekens. Maar ben me nu bij alle paarden nu wel meer bewust.

Interessant is wel dat paardlief al 2 keer is weg gerend nadat het zadelen klaar is. Terwijl ik het hoofdstel pak. Ze lijkt dan geen vol emmertje te hebben, maar misschien toch wel? Ze gaat weg op het moment dat ik uit zicht ben. Het stomme is, de manier om het te voorkomen lijkt als ik, super stom, haar voor de training een (los) halster om doe en die wissel voor het hoofdstel. Dan blijft ze wachten terwijl ik het hoofdstel pak (ze staat dan uiteraard ook los).

Toen ze voorheen nog vast stond met opzadelen, was dat natuurlijk ook de routine. Dus ben me nu aan het afvragen of ze wellicht een error heeft dat ze met zadel, maar zonder halster/hoofdstel staat.

Ze rent trouwens terug naar de kudde, maar als ik haar ophaal, wil ze gewoon weer mee en kunnen we het hoofdstel gewoon om doen. Ook dit gebeurt altijd met een vraag, nooit met dwang.

Een van de andere paarden heeft weer een “ik wil op elke geschikte plek in galop” periode. Die vind ik altijd lastig, want stiekem ben ik het met haar eens, maar het is gewoon niet veilig om altijd ja te zeggen. Gisteren had ik een handpaard mee die dat allemaal niet zo nodig vindt (maar wel haar beste vriendinnetje is, én qua basistempo prima matcht). Dus dan moet ik echt nee zeggen en mezelf blijven herhalen. Als ik (met enkel stem) vraag om stappen of halthouden, is de kalmte gelijk terug. Maar moet even zoeken waar het knopje van fijn ontspannen draven ook alweer zit.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 23:04

Wat heftig AlwaysH ;( heel begrijpelijk dat het heel veel met je doet en dat je systeem ervan "aangaat". Fijn dat de training goed ging, dat geeft dan even een positieve vibe :)

Caily, knap hoe jij met zoveel paarden zo actief bent! Ik ben al blij als ik met alletwee regelmatig grondwerk doe :') qua wegrennen: lastig te zeggen zonder beeldmateriaal en ik weet ook niet of je op meedenken zit te wachten, maar je zou evt wat brokjes kunnen strooien op de grond zodat ze kan zoeken terwijl je het hoofdstel pakt? Als het slechts gewoonte is dat ze wegrent, zal je die gewoonte daar waarschijnlijk wel mee doorbreken?

Afbeelding
Overigens was dit mijn jonkie afgelopen najaar toen ik een keer te lang deed over het hoofdstel pakken := (van de schuilstal, waar ik opzadel, naar de ingang van de bak gelopen en daar gaan staan posten)

lletam

Re: Trainen middels positieve bekrachtiging / R+, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 10:38

Sterkte @alwaysh.

Wat is eigenlijk het probleem met uitschachten? Die van mij doet dat ook weleens maar ik heb me laten vertellen dat dat een positieve/ontspannen reactie is.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-26 09:16

Dat doet mijn ruin (duh) ook als we 'trucjes' doen. En dat vind hij echt heel erg leuk om te doen.
Maar het lijkt wel een vorm van over-enthousiasme. Dat zou je dus als stress kunnen interpreteren.

Normaal uit hij stress alleen heel anders. Veel meer intern en dan blijft het ook meer hangen. Deze voelt voor mij veel positiever en heeft ook geen negatieve na effecten.

Dus ik ben ook wel benieuwd.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-26 11:50

pol013 schreef:
Dat doet mijn ruin (duh) ook

:')

Uitschachten is geen eenduidig gedrag en kan inderdaad ook voortkomen vanuit overarousal. Als het tijdens clickertraining voorkomt, is het vrijwel zeker een teken van overarousal in plaats van van "slaperige ontspanning" (met sidenote: sommige vrijheidsdressuuroefeningen zoals de buiging/het compliment kunnen het uitschachten ook bevorderen vanuit veranderende spanning op het bekken). De meningen zijn er onder clickertrainers over verdeeld hoe "erg" uitschachten is, er zijn er ook veel die het laten. Ik heb er zelf bij mijn pony (die deed dit ook heel erg) wel voor gekozen om een periode te investeren in ontspanning en duidelijkheid, en nu doet hij het niet meer. Dit omdat ik het geen fijne gedachte vond.

Edit: overigens is uitschachten ook iets wat je "meebekrachtigt" met het gedrag. Er treedt bij clickertraining een effect op waarbij je, naast de oefening die je beloont, óók de emotie die het paard op dat moment ervaart bekrachtigt. Dus bijv. als je wil dat hij de Spaanse pas doet, maar hij is gespannen en je clickt, dan heb je dus én de Spaanse pas én de spanning bekrachtigd en dat zal zich herhalen. Als je de volgende keer de Spaanse pas vraagt, krijg je dus niet alleen die pas maar óók weer die emotie. Bij uitschachten gebeurt hetzelfde, je traint het vaak "per ongeluk mee". Daarom is het zo belangrijk om te focussen op een ontspannen flow-staat bij het clickeren, zeker in het begin is het een belangrijk aandachtspunt (later gaat het meer vanzelf).