VogeltjeM schreef:R- is juist per definitie aversief, als in: dit zit letterlijk besloten in de definitie. Je voegt een aversief toe > het paard geeft het goede antwoord > je haalt het aversief weg als beloning. Of het erg is, is een tweede. Ik denk, dat als we het hebben over "wat is natuurlijk", dat het het meest natuurlijk is om het hele leerkwadrant te gebruiken. Ikzelf kies er dan wel voor om de positieve bekrachtiging de boventoon te laten voeren, omdat ik dat het meest ethisch vind en mijn paarden daar duidelijk het beste op reageren.
Bedankt voor je input, VogeltjeM!
Ik vind het nogmaals niet erg om in discussie te gaan als er vragen zijn, maar ik wil ook graag de focus op de ervaringen in R+ omgang/training behouden. Anders verdrinkt het topic misschien in een R -/R+ discussie.
De reden dat ik persoonlijk voor een paardenwereld sta met meer R+ benadering is - precies zoals VogeltjeM al benoemd - omdat dit wetenschappelijk veel grond behaald heeft. En ik zelf zie de voordelen ervan als weerspiegeling in mijn werk als gedragstherapeut, op gebied van algemeen paardenwelzijn.
Ook denk ik dat ik al best wat dingen heb onderbouwd en gelinkt. En dat blijf ik ook graag doen hoor! Een algemeen boek over R+ training is wellicht het overwegen waard voor wie benieuwd is naar wáárom R+ zo prettig werkt en die wellicht nog niet zoveel weten van ethologie, affectieve neurowetenschap en behaviorisme. Het mooie is namelijk dat eigenlijk elk (goedgeschreven) R+ gecentreerde boek dat ik heb gelezen een uitgebreide uitleg geeft hiervan in de introductie/loop van het boek.
Nu had ik laatst het boek Equine Empowerment, A Guide to Positive Reinforcement Training binnengekregen van Jessica Gonzalez en ik ben echt heel blij verrast! Die valt dus zéker onder die R+ boeken die ik aanraad.
14 hoofdstukken, 209 pagina's; de 3 eerste gaan over welzijn en gedrag. Daarop volgen allemaal in depth hoofdstukken over emoties in de praktijk, praktische werkbladen en heel veel voorbeelden van training, etc. En als laatste een glossarium, dus een woordenlijst met allemaal niche woorden in de clickertraining wereld.
Er zijn nog meer boeken die ik aanraad overigens.
Die van Shawna Karrasch, die van Inge Teblick en van Hannah Weston & Rachel Bedingfield.
.
En ik heb met Martine (Positive Primitives) aan onze vervolgstappen gesleuteld. We gaan nu vanuit de pauze proberen langzamerhand weer contact momenten in de sessie te gooien met natuurlijk als doel dat hij daar niet op reageert met uitschachten. Kleine stapjes!
Plus luteale fase... echt... that's life soms. Daarom ook even niet bijgedragen aan de discussie.
heel begrijpelijk dat het heel veel met je doet en dat je systeem ervan "aangaat". Fijn dat de training goed ging, dat geeft dan even een positieve vibe
qua wegrennen: lastig te zeggen zonder beeldmateriaal en ik weet ook niet of je op meedenken zit te wachten, maar je zou evt wat brokjes kunnen strooien op de grond zodat ze kan zoeken terwijl je het hoofdstel pakt? Als het slechts gewoonte is dat ze wegrent, zal je die gewoonte daar waarschijnlijk wel mee doorbreken?
(van de schuilstal, waar ik opzadel, naar de ingang van de bak gelopen en daar gaan staan posten)